2020-03-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Precis.
Det är en konspiration.
Lyckligtvis är du den på spåren Sherlock...
Nu syftade han förmodligen på något annat, men man är bra jävla korkad om man inte begriper att alla länders regeringar konspirerar precis hela tiden. Men just Sveriges skulle sluta, i en tid då det från officiellt håll runtom i världen, låter som om tredje världskriget är igång (med skillnaden att fienden är ett virus), menar du?

Det är så sjukt jävla uppenbart att det från officiellt håll i Sverige sedan den här skiten började, har gjort en stor prioritering av att försöka hålla folk lugna. Annars har jag med flera (även om jag nästan bara följt diskussionerna sedan början, och inte deltagit) haft rätt när Sveriges officiella expertis haft fel (Tegnell MÅSTE ha haft i uppdrag att försöka hålla folk lugna).

Igår i Aftonbladets chatt så var det en massa frågor om "VARFÖR ANGER NI ATT EN 27-ÅRING VISTAS PÅ INTENSIVEN, UTAN ATT FÖRST KONTROLLERA OM EVENTUELLA BAKOMLIGGANDE ORSAKER, VILL NI SKAPA MER PANIK???!!!1". Och det kom alltså från människor som bryr sig tillräckligt för att följa en livechatt respektive -uppdatering för att hålla sig uppdaterade. Och för dessa kom det som en chock att även unga människor lider och dör av detta virus. Det har liksom varit allmän kännedom i åtminstone två månader.

Men från officiellt håll har man tutat i folk: Folk under 60 blir inte så sjuka, det är som en liten förkylning.

Vilket är en ren lögn
, om man inte anser att ovanstående är detsamma som om man tillagt "... eller ja, åtminstone gäller detta för en majoritet. Bör även tilläggas att i "milda symptom" så ingår inte bara förkylningar utan även de som haft en rejäl lunginflammation/pneumoni men som ej behövt läkarvård tillhör i statistiken gruppen "milda fall". Så det händer såklart att även unga, men inte barn, dör."

Hur kan du inte begripa att det utan minsta tvivel föreligger en konspiration bakom detta agerande från myndigheter?

Alternativet är att ett gäng rövare på Flashback haft alla rätt hela tiden, medan Sveriges officiellt ledande expertis, med en läkare som dessutom doktorerat och avlagt Master of Science-examen och som arbetat med detta i flera decennier (herr Anders "Tengil" Tegnell) i täten, har haft konstant - i praktiken - fel om allt.

Jag själv förstod inte hur en läkare med hans CV kunde säga "Nu pikar det" för att sedan behöva ändra sig till "... öh alltså jag menade det pikar i antalet smittade från Italien", för att sedan konstatera att "Vi nog ser en pik nu". Men vi lever inte i Iran, Afghanistan, något random negerland eller ens i ett Italien (som trots alla sina brister och problem är långt, långt ifrån att vara så "bananrepublikaktigt" som man i Sverige ofta hör folk prata om Italien på - och nu har det värsta skett i Norditalien, där man har högst IQ i hela Europa, och där landet i princip är på germansk nivå gällande det mesta mesta) utan vi lever i Sverige, som tillhört "första världen" så länge "första världen" existerat som begrepp, som trots att vi har 2 miljoner utrikes födda i landet lyckas upprätthålla en av världens högsta "Quality of life"-nivåer för befolkningen. Folk reser till Sverige för att det är bättre att leva som tiggare här, än att "tvingas arbeta" i sitt eget hemland. Vi tillhör Västerlandets elit på i princip allting. Alltså, vore det inte för att svenskar varit så godhjärtade och besuttit en kvalité som vi delar med resten av den germanska världen - som med ett citat bäst beskrivs med "Preußische offiziere meutern nicht", d v s vi lyder och följer våra ledare, vilket var en fantastisk egenskap tills dess att landets ledning plötsligt började agera mot svenskars intressen.

Och du hävdar att ett gäng "Flashback-alarmister" (för att citera "Fri" i denna tråd) har bättre förstått sig på det här viruset och dess konsekvenser, än vad vår elit har? Valfri Flashback-alarmist hade kunnart berätta för svenskarna om vad som skulle komma medans regeringen tagit detta på "största allvar" och ändå inte stoppat smittan medans tid fanns - hade jag fått byta plats med Tengil så hade spridningen i landet varirt obefintlig. En sådan simpel sak som att sätta precis varenda person som flög hit från ett land där smittan härjat, i karantän tills h*n är bekräftat virusfri, var liksom en självklarhet för "Flashback-alarmisterna" från början, eller ja ... kanske hade till och med gränserna stängts för alla som inte är essentiella för att vår befolkning ska överleva, och de lastbilschaufförer som fraktar hit varor över Öresundsbron eller anländer med färja eller tåg, hade kontrollerats för feber, och hade det varit möljigt hade förmodligen även dessa isolerats från allmänheten. Hade smittan kommit in ändå så skulle Flashback-alarmist-regeringen avvecklat demokratin tillfälligt och tillsatt en autokrat som inte skulle tillåtit annat än leverans av mat och sjukvårdsmateriel/-mediciner, med resultatet att ekonomin såklart hade stannat fullständigt.

Vilket, förutom delen med autokrati, måste vara anledningen till att man låtit detta ske. "Vi är inte Kina, det går inte här, bla bla bla" är lika sant som att "Hade riksdagen bestått av Flashback-alarmister så hade vi struntat i att grundlagen kräver 2 mandatperioder för att förändras" och med all information som folket hade fått ta del av så hade folk stått ut så länge vår autokrati hade haft som syfte att rädda nationen, och inte primärt att upprätthålla ideologi X eller Y.

Vad hade varit värst? Förmodligen att en FB-autokrat fått stoppa smittan - men jag vet inte* - men om hela EU hade agerat som oss, så hade smittan snabbt varit över inom EU och hade hela EU kontrollerats av FB-alarmister så hade ekonomin gått trögt men eftersom långt över 50 % av all handel sker inom EU (förutom hos cyprioterna) så hade en stor andel av ekonomin kunnat fortsätta plöja på ganska snart, och framförallt så hade folk kunnat utbilda sig, så att - när väl ett vaccin finns och när EU vaccinerat sin befolkning så hade vi kunnat börja handla med resten av världen igen.

Men du tror alltså att Riksdagen och Regeringen inte begripit vad som skulle ske? "Man kan inte göra som i Kina" gäller bara så länge riksdagsledamöterna håller med om det. Jag drog till med ett extremexempel nu men självklart skulle man kunnat bilda en samlingsregering tills smittan är under kontroll.

Att skydda svenskar från Covid-19 hade inte varit svårt. Det hade krävts drastiska åtgärder, men det på riktigt svåra hade varit att orka leva i ett smittfritt land, på grund av konsekvenserna det hade fått.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ja, ihopslagningen 2014 var idiotisk. Smittskyddsinstitutet skulle förstås ha varit kvar som en egen myndighet och rapporterat enskilt och övriga myndigheter skulle rapportera för sig varefter beslutsfähiga personer därefter kan fatta rimliga beslut.

Någon rimlig förklaring till varför Östergötland har så många smittade? Testar de fler?

Precis. Tror även Trump talade just om detta igår. Knappast någon nyhet för någon.

Välformulerat. Den bär jag med mig.

Verkar som Stockhollm är mörkat nu ,lika många fall igår som idag ingen ökning alls här (stockholm) detta dygn ,det är mycket underligt. ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imber
Jag är så less på alla dessa människor, särskillt i storstäderna som ska jobba hemifrån just nu som ist har dragit upp till Sveriges skidorter. De flesta av dessa orter har en äldre befolkning samt en sjukvård som verkligen inte klarar av detta. Att folk inte tänker längre än sin egen näsa är ett under MEN just därför borde FHM stänga dessa anläggningar och rädda de äldre i byarna.

Så länge folk kan hålla sig i backarna och inte gå på afterski eller på restauranger ser jag inga större problem med att folk åker dit faktiskt.

Sen är det väldigt få äldre som visats ute bland turisterna. Skulle säga att risken är större att någon frisk får med sig smittan hem än att den sprids bland lokalbefolkningen i Åre.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Exakt, det kommer vara så mycket viruser i luften ifrån alla smittade att vart man än går kommer man bli smittad på 5 sekunder, åtminstone inom bebyggda områden. Som en osynlig dimma av virusrök som andas in av varenda levande varelse tills stanken av förruttnelse och död ersätten den. Vad har vi för nytta av ekonomin då?

Att idioter inte kan förstå detta är för mig helt otroligt.

...
"Var är nu våra kära vänner? Var är de anleten vi älskade? Var är de tillgivna orden, de stilla och njutbara samtalen? Vilket blixtnedslag har slukat dem? Vilken jordbävning fick dem att rasa? Vilken storm har dränkt dem? Vilken avgrund har uppslukat dem? Vi var en stor skara, men nu är vi nästan ensamma."
...
Francesco Petrarca, 1348
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Den risken är ju där oavsett. Gamlingarna i Sverige vil vara rebeller har du läst i tidningen och bara idag såg jag 7-8 par i 70 års åldern som handlade mat i rusningtid på en fredag (ni vet, alla ska handla taco så minst 3x så många i butikerna).

Utöver det var det väldigt många som åkte/gick runt med sina barnbarn.

Svenskar som är invaggade i trygghet och tänker ”äh händer inte mig”/”jag är ändå gammal” kommer aldrig att rätta sig efter silkesvantar.

Det samma gäller uppåt. Läste i AB någon som skrivit att hon jobbade på äldreboendet men det var mer besök än någonsin.

Sverige behöver tyvärr någon som slår del på käften så dem förstår det är allvar, det är jävligt tråkigt att den smockan heter ”covid 19”

såg också oväntat mycket folk ute idag, på stan och i affären, barn, ungdomar, gamla....

om skolstängning inte följs åt av någon form av utegångsförbud och/eller förbud mot samlingar över 5 pers så blir det nog inte lika verksamt.

och hur kan någon påstå (bl a Gisecke) att inga utbrott har setts på skolor? Nä, konstigt, de stängdes ju i ett relativt tidigt skede i Kina, Italien m.m.

Sverige tar i med hårdhandskarna:

"Fundera på om du verkligen behöver gå på den där afterskin."
Citera
2020-03-20, 16:31
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
500 personersgränsen är ju obegriplig i sig. Räcker ju med 100 eller 2 för att ha effektiv smittspridning. Därför blir FHM och statens budskap obegripliga .

Precis. Se på Schweiz, där är folksamlingar på fler än 5 personer förbjudna fr.o.m. idag.
Citera
Medlem
I går Greta i dag Anders i morgon Fonus - lugnast så.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Idag har Sverige fått 190 nya fall och 5 har dött. nu börjar det likna hur det såg ut i Italien för någon vecka sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
500 personersgränsen är ju obegriplig i sig. Räcker ju med 100 eller 2 för att ha effektiv smittspridning. Därför blir FHM och statens budskap obegripliga .

Det har du alldeles rätt i, antalet är ju irrelevant egentligen.. 100, 200 eller 500 personer. Problematiken med Åre exempelvis är att turismen kommer fortgå så länge Skistar har sin anläggning öppen oavsett om det finns tillgång till afterski eller inte. Har kommer ju dilemmat in, det verkar som att varken regeringen eller Folkhälsomyndigheten vill se skidanläggningarna i Åre samt sälen stänga . Afterskin i sig är inte ett problem egentligen, det är som sagt allt resande från alla delar av Sverige som kommer hit under storhelger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Tack för skrattet! Hahahahahaha

Drar man också en slang till röven så set blir Baksug så kommer inte viruset ut genom bakdörren.En därframme så har vi skapat en avsugningsmaskin.Då kan man tjäna en slant när man hyr ut den.
Citera
2020-03-20, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imber
Jag är så less på alla dessa människor, särskillt i storstäderna som ska jobba hemifrån just nu som ist har dragit upp till Sveriges skidorter. De flesta av dessa orter har en äldre befolkning samt en sjukvård som verkligen inte klarar av detta. Att folk inte tänker längre än sin egen näsa är ett under MEN just därför borde FHM stänga dessa anläggningar och rädda de äldre i byarna.

Regeringen är dumma i huvudet som inte satt stopp för dessa skidresorter.

Har man inte lärt sig ett piss om hur dramatisk och allvarlig smittan varit i andra länder?

Varför skulle vi bli skonade en liknande utveckling?

Vi ligger bara två-tre veckor efter, men det kommer spåra ur här också snart.

Att folk inte fattar det?
Citera
2020-03-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du behöver grundläggande kunskap i mikrobiologi och infektionsepidemiologi för att förstå vad jag pratar om. Den utbildningen tänker jag inte ge dig.

Så du skriver ett inlägg som få har utbildning för att kunna förstå, förstod jag dig rätt? Varför kan du inte skriva så en sådan som jag kan förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in