2020-03-20, 15:25
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bland annat att antalet dödsfall som registreras varje dag inte återspeglar verkligheten, det är betydligt fler. Jag var något skeptiskt till detta men detta bekräftades något ändå då de idag på P4 extra intervjuade en kvinna som bodde i Bergamo, att bla minst 400 personer dött där i veckan som inte inkluderats i räkningen av antal dödsfall. De hinner inte testa alla som dött för Covid-19.
Det borde inte vara svårt att förstå att uppgiften om antalet döda som är smittade med SARS-CoV-2 är högre än antalet rapporterade när sjukvården blir så överbelastad som i Bergamo.

Då blir den enda relevanta siffran det som jag tror heter "överdödlighet" på svenska, alltså hur många fler som dör per dag eller per vecka, än som (i genomsnitt) dött vid motsvarande tidpunkt under tidigare år.
Citera
2020-03-20, 15:26
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Det hålls två presskonferenser per dag utan att man kommer fram till någonting. Otroligt.

Sånt svammel och mummel att det känns nästan overkligt. Och när media ställer frågor blir de stumma och vet inte vad de ska säga. Det är bara pinsamt med alla dessa presskonferenser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Så djävla trött på konspirationsteoretiker så att jag spyr. Pröva att tänka själv.
Tack det samma vi kan ju höras vid om en till två månader när ett antal tio tusen människor dött och vårdpersonalen står och väljer vem som ska leva. Eller hur tänker du eller tänker du alls överhuvudtaget ?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
[quote=VarmaDrycker|70802967]Väldigt enkelt att göra själv, så märkligt att liknande inte visas i media. Här en mer lättläst version där datumen är borttagna:

Ackumulerat antal döda per dag, från och med första dödsfallet (Italien till vänster, Sverige till höger):
QUOTE]

Borde vi inte förskjuta så här?

1 1
2 2
3 3
7 7
11 8
12 10
17 11
21 16
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att be folk att inte resa är ju som att säga till dem att nu är det bäst ni lämnar Stockholm... Hur många håller på att packa nu?
Den effekten fick det i Italien då människor tryckte in sig i tåg, bilar och bussar natten innan karantänen infördes i norr. De flydde och polis fick sättas in för att tvinga dem tillbaka. Det fanns även dumdristiga äldre vilka passade på att resa på semester till sin stuga i Alto adige ( tror jag det var). De visade sig bära på covid-19 om mitt minne inte sviker mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag kan i alla fall länka till källor till skillnad från dig.
Ingen har nån skylldighet att serva en surskalle som dig.
Citera
2020-03-20, 15:27
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, Dr Tengele är knappast intresserad av deras studieresultat. Han är bara intresserad av att få in coronaviruset till rätt grupper. Barn är en målgrupp för honom

Blir barnen sterila? Bara sett undersökningar för vuxna.....
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tycker faktiskt hans jämförelse var bra. Det var nog inte sitt eventuella egna haschrökande han ville slå ett slag för.
Det finns andra exempel där staten silar mygg och sväljer kameler.

Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Personligen andvänder jag inte droger.

Men det har inte undgått mig vilka befogenheter staten har och vilka resurser dom lägger på ringa narkotikabrott.

Man hade kunnat hoppas på liknande/minst lika kraftiga befogenheter mot farlig virussmitta.

Jag menar, vad är allvarligast egentligen?

Han får väl sluta bryta mot lagen helt i onödan helt enkelt.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bland annat att antalet dödsfall som registreras varje dag inte återspeglar verkligheten, det är betydligt fler. Jag var något skeptiskt till detta men detta bekräftades något ändå då de idag på P4 extra intervjuade en kvinna som bodde i Bergamo, att bla minst 400 personer dött där i veckan som inte inkluderats i räkningen av antal dödsfall. De hinner inte testa alla som dött för Covid-19.
Ne, men de vet hur många som normalt dör per dag i genomsnitt den här tiden på året.

Även antalet normala dödsfall blir förstås högre på grund av att sjukvården är så ansträngd.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fayyee
Är jag den ända som tycker det är bra att gammlingar ryker? dom är en kostnad för oss svenska skattebetalare

vi borde låta viruset härja fritt då det bara är dom som dör

Nej men du är nog rätt ensam, man kan jubhoppas dina föräldrar eller äldre släktingar ryker först om du har några.
Citera
2020-03-20, 15:28
Medlem
Covids avatar
Det beror på att staten betraktar narkotika som en samhällsfarlig social smitta. Till skillnad från den ickesmitta vi nu har att göra med.

Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Tycer en grej är jävligt märklig i Sverige.

Om du blir påkommen rökandes en joint i en park tex så har staten plötsligt jävligt stora befogenheter.
Dom får muddra dig och gå igenom dina kläder, du får inte ifrågasätta vad dom håller på med, du blir kvarhållen mot din vilja.

Du kan bli frihetsberövad och tvingad mot din vilja att följa med till stationen.

Väl där blir du tvingad att klä av dig naken.
Otroligt intigritetskränkande och kostsam process.
Du blir förhörd.
Du kan bli tvingad att lämna urin/blodprov.
Återigen en väldigt intigritetskränkande grej.

Dom kan tillochmed ta ditt dna och genomföra en husrannsakan i ditt hem.

Med andra ord en jävla massa befogenheter för typ ett icke brott.

Men om du misstänks föra in en farlig virussmitta i landet eller om du är smittad, ja då har svenska staten inga befogenheter öht typ.

Jävligt märkligt.
Citera
2020-03-20, 15:28
Medlem
Antal döda per miljon invånare i COVID-19 (siffror från imorse)

57,9 Italien
17,6 Spanien
15,4 Iran
6,5 Luxemburg
5,6 Frankrike
5,0 Schweiz
4,4 Holland
2,3 Kina
2,2 UK
1,8 Sydkorea, Belgien
1,6 Danmark
1,3 Norge