2020-03-20, 15:24
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Tyvärr kära du är ärke idioten på forumet!

Jag kan i alla fall länka till källor till skillnad från dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Siffrorna i antal döda är mer eller mindre exakt likadana mellan länderna procentuellt sett.
Alltså inget bevis, eller indicie på att Sverige gjort fel och Norge rätt.

Poenget ditt dreide seg om antall bekreftede fall. Testevnen forklarer hvorfor det ikke er et poeng. Det er meningsløst å gå ut i fra bekreftede fall når landene har så ulik testevne. En må se på intensivfall og dødsfall.

Nå begynner du å snakke om procentuell andel døde.

Men Norge hadde *flere* importfall fra alpene enn Sverige. Vi hadde 850 importfall, dere hadde 700. I begge landene ble smittespredningen startet av importfall og det skjedde i samme tidsperiode.

Da er det den effektive reproduksjonsraten som bestemmer det videre forløpet. Er det noen grunn til å tro at den skal være så mye høyere i Sverige?

Enten fanget dere ikke opp importfallene i like stor grad, eller så ser vi allerede konsekvensene av den svenske politikken.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Tjenare bitter gubben! Jo för visso men vi är så amerikaniserade nu förtiden förståru och du tillhör 1800 talet!

Är du full mitt på dagen vodka ?? Vart är källan till ditt tidigare inlägg om medecin vaccin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men gamlingarna ska ju stanna inomhus!

De skiter ju i det. De har intervjuat gamla på stan som inte bryr sig om ifall de blir smittade eller ej.
Citera
2020-03-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Till skillnad från ”den andra sidan” hävdar jag inget rätt eller fel.
Jag anser flera olika åtgärder kan vara rätt.
Och att desperat hugga i sten vad som är rätt gör endast de som inte kan se annat än svart eller vitt.
Denna fråga är mycket mer komplicerad.

Det är inte så jävligt svårt, man gör som WHO anbefaler, och vad man vet fungerar i andra länder.

Det skulle vara ganska unikt om det rätta sättet att hantera detta, var att göra ingenting ?
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Att satsa på flockimmunitet gällande ett virus som varit känt för mänskligheten i mindre än ett halvår, är ungefär som att satsa allt på rött i Vegas med Sveriges äldre, multisjuka, astmatiker mfl som insats och tänka att "Vem vet, det kanske slår väl ut!"
Tack... har skrikit ut detsamma hela jävla dagen. Inge kul att hälla vatten på gäss...
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ska vi tycka synd om dig för att du medvetet och frivilligt bryter mot lagen och blir haffad av farbror Blå på grund av det? Ditt knarkande är ointressant i den här tråden.
Tycker faktiskt hans jämförelse var bra. Det var nog inte sitt eventuella egna haschrökande han ville slå ett slag för.
Det finns andra exempel där staten silar mygg och sväljer kameler.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ska vi tycka synd om dig för att du medvetet och frivilligt bryter mot lagen och blir haffad av farbror Blå på grund av det? Ditt knarkande är ointressant i den här tråden.

Personligen andvänder jag inte droger.

Men det har inte undgått mig vilka befogenheter staten har och vilka resurser dom lägger på ringa narkotikabrott.

Man hade kunnat hoppas på liknande/minst lika kraftiga befogenheter mot farlig virussmitta.

Jag menar, vad är allvarligast egentligen?
Citera
Medlem
Covids avatar
Global dödsstatistik:

Momentant 10505
Tillväxt: 10% per dag, fördubbling en gång per vecka (egentligan accelererande).

Utveckling:

v13: 21k
v14: 42k
v15: 84k
v16: 168k
v17: 336k
v18: 672k
v19: 1.3M
v20: 2.7M
v21: 5.4M
v22: 10.7M
v23: 21.5M
v24: 43M
v25: 86M (passerar spanska sjukan)
v26: 172M -- slutet av juni
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Är du full mitt på dagen vodka ?? Vart är källan till ditt tidigare inlägg om medecin vaccin
Men ta tummen ur arslet och googla då dumfan!
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Att andelen förvärvsarbetande kvinnor är väldigt högt i Sverige är en annan orsak. Det är ingen konst att stänga skolor i Italien där många kvinnor är hemmafruar.
Det är sant såklart och det är även kvinnor som arbetar inom offentlig sektor till största del:skola, vård och socialtjänsten mm (dvs de samhällsviktiga).
Skolstängning är den sista åtgärden som sätts in eftersom hela vårt samhälle är uppbyggt att skolan ska stå för fostran till samhällsmedborgare. Det är som att barnen plötsligt inte skulle ha några föräldrar...
Citera
Medlem
Jag kollade på presskonferensen och reagerade på: Varför inte säga som det är att det både är brist på testkit och brist på personal.

Tänk vad mycket sjukvårdspersonal det skulle behövas om alla som var lite snuviga fick fortsätta testa sig som de gjorde i början av spridningen.

Antar det inte blir någon mer presskonferens förrän på måndag nu eftersom helgen står för dörren.

Trodde att det skulle meddela att skolorna skulle stängas och visst att barn som har föräldrar med samhällsnyttiga funktioner måste ha barnomsorg men hur gör Danmark, Norge, Finland, Storbritannien osv de som har stängt skolorna.

Har bekanta som har sina friska barn hemma och en del säger att de ska ha barnen hemma till det blir sommarlov.

Update: Alla har tydligen inte tagit helg än. Presskonferens kl 18:30
Senast redigerad av emmagirl 2020-03-20 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in