2020-03-20, 13:43
Avslutad
Jag tror vi kan glömma att stoppa smittspridningen.

Idag är krogar och affärer fulla igen.

Det var mycket mer spänd stämning förra fredagen.

Det verkar som alla tagit fasta på att de över 70 ska hålla sig inne (vilket de inte vill).

Så de under 70 tänker de kan köra på som vanligt.
Citera
2020-03-20, 13:44
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jo jag är i allra högsta grad seriös. Tyvärr är det nog bäst och de flesta är ju inte arbetsverksamma ändå. Dvs inga pensionärsmöten, träff med släkt osv m.m på några månader. Sedan måste ju såklart endel ändå handla själv för att de inte har släkt som kan göra det.

Det är klart att de allra allra flesta ställt in sitt sociala umgänge. Om du inte litar på det och vill ha kontroll över det. Vad fan ska du göra då?

Jag umgås med kompisarna vid grillelden i skogen och det är total riskfritt anser jag. Men ses hemma hos någon det är en helt annan sak.

Försök till statlig detaljstyrning kan bara misslyckas. Skändligen misslyckas!!
Citera
2020-03-20, 13:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Möjligt... Tvivlar dock på att man söver ned någon som är så risig knappt kan andas där enda andningshjälpen är syrgas? Men jag vet faktiskt inte.
Jag menar, någon som får syrgas p.g.a. lunginflammation kan väl ändå sövas!?
Citera
Medlem
Covids avatar
Coronavirus: China expert lambasts Italy’s ‘lax’ response to pandemic

“I don’t know what people here are thinking. We really have to stop our usual economic activities and our usual human interactions. We have to stay at home and make every effort to save lives. It is worth putting every cost we have into saving lives.”

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3076049/zero-home-grown-coronavirus-cases-reported-china-second-day

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Italien har gjort det, Frankrike har gjort det. Californien idag mfl. Det handlar bara om vilja och mod.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
https://imgur.com/a/5Vdpoi1

Krismedvetenheten är ju farligt nära absoluta nollpunkten.
Verkar rätt idiotiskt om jag får säga det själv.
Varför säljer inte företagen i så fall kuponger för avhämtning av matlådor? Ett bra mycket smartare koncept.
Citera
2020-03-20, 13:46
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är klart att de allra allra flesta ställt in sitt sociala umgänge. Om du inte litar på det och vill ha kontroll över det. Vad fan ska du göra då?

Jag umgås med kompisarna vid grillelden i skogen och det är total riskfritt anser jag. Men ses hemma hos någon det är en helt annan sak.

Försök till statlig detaljstyrning kan bara misslyckas. Skändligen misslyckas!!

Jag har inte nämnt statlig detaljstyrning lol. Räcker med att folk uppmanar äldre att stanna hemma.
Citera
2020-03-20, 13:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nån teori om varför så många yngre intensivvårdas i Norge?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2XbO/coronaviruset-11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling
Det står i artikeln att det förmodligen beror på att många i den åldersgruppen var på skidsemester i Italien och Österrike och smittades där:

"Tyngdepunktet av den påviste smitten i Norge er blant middelaldrende som har vært på skiferie i Italia og Østerrike. Det er ikke usannsynlig at smitte-utbredelsen i samfunnet fremdeles er preget av dette, sier Kvåle.

VG skrev i går at mye av smitten i Norge skyldes utbrudd på typiske afterski-barer og skisteder i Østerrike.

– Noen pasienter blir ikke syke, noen blir mer syke og andre blir tilfeldigvis alvorlig syke. Det kan ramme i forskjellige aldersgrupper. Det er viktig å understreke at dødeligheten er størst blant eldre og pasienter i risikogrupper, sier Kvåle."

Så det är lite en rikemanssjukdom, åtminstone innan spridningen jämnat ut statistiken.

Kom de hem smittade kan de sen ha fortsatt att umgås med folk i samma ålder och socialklass. Ska man gissa att de drastiska åtgärderna i samhället har att göra med att det nu till en början är fint folk som drabbas och inte samhällets bottenskrap? I alla fall inte förrän de partajande alpresenärerna spridit smittan vidare.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-20 kl. 13:48.
Citera
2020-03-20, 13:47
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Helt rätt uppfattat.
Och idag, med 450 producerade kroppar om dagen är man fortfarande inte i karantän på riktigt.
Medan Kina så sakteliga börjar öppna upp arbetsplatser runt Wuhan.
Säger bara svets och teknokratiskt styre... kanske äntligen våran eminenta landsfaders blåslampsskills kommer till användning... om han börjar med svetsa in sig själv då är vi redan en god bit på vägen.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Då kan de skriva på ett avtal där de avsäger sig intensivvård.

Fattar ni inte att gamla och sjuka är det som tar enorma resurser i vården vid detta utbrottet? Detta är inget jävla val, det är en nödvändighet.

Vet du vad siffrorna är för gamla? Är man 70+ så behöver 70% intensivvård. Det är platser som inte finns när många yngre ska smittas.

Vi kommer bli som Italien, äldre och sjuka kommen sorteras bort och läggas in för palliativ vård.

Först då kommer denna gruppen förstå att deras 3 veckors ”Indiana Jones”-lek där man gick emot staten inte var värt det. 5 år till med barnbarnen är nog bättre än att dö i dubbelsidig lunginflammation.

De gamla och sjuka har inte varit på skidresa i Italien de har inte tagit hem viruset- Är det några som borde spärrats in så är det återvändarna från Italien.

Nu är det för sent det har redan genomfört sin smittspridning till oss andra. Men vi ska inte betala för deras jävla nonchalans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Problemet är ju att den egentliga tidsfristen för att ifrågasätta den nuvarande strategin tog slut för två veckor sedan.

Exempelvis hade ett "ovetenskapligt" försök med smittoeliminering varit oändligt mycket lättare att försvara under tiden den löper. Hade det efter en månad eller två, visat sig omöjligt; Så hade man redan haft precis rätt mentalitet för att helt kunna isolera riskgrupperna och låta Virusstormen svepa över samhället.

Nej, än har jag hopp om att kurvan ska kunna vändas ändå och smittoeliminering blir aktuell och kanske kommer Kung Haakon ridande på en vit springare? Men regimens plan är i grunden helt dödfödd.

Ja jag inser att du har rätt. Sorgligt nog...
Citera
2020-03-20, 13:48
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gatyftf
Sant, det kanske inte blir en peak. Det kanske bara blir en snöboll som blir större och större tills den är utom kontroll efter påskhelgen. Hur som helst; om inte regeringen går in och stänger ner städer/regioner innan påsken så kommer det vara hundra gånger värre än vad det är nu och smittan kommer spridas i hela landet på ett helt annat sätt än vad vi ser idag.

Vi kan inte veta något i förväg, vi kan bara följa utvecklingen och hoppas på det bästa.
Citera
2020-03-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Italien har gjort det, Frankrike har gjort det. Californien idag mfl. Det handlar bara om vilja och mod.

Fast det är bara delvis sant. Pratade med en kompis som bor i Paris senast igår och även om det är sagt att de bara får gå till mataffären och till apotek är det ingen som kontrollerar vad folk gör. Det är fortfarande folk som är ute och rör sig runt i staden utöver vad de är tillåtna till.

Det är absolut färre ute. Men det är ingen fullständig lockdown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in