2020-03-20, 12:52
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Iren Svenonius säger i Expressen läste jag att man i Stockholm tagit 5000 tester och 500 har varit positiva. Det är 10 procent. Låtsas att vi testar 1500 000 Stockholmare, då skulle det innebära 150 000 smittade. Tänker jag rätt? Eller tänker jag fel?
Källa https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-laget-hos-regionerna--stockholm-har-presstraff-/

Du tänker rätt om proverna hade varit slumpmässiga. Man kan se det som ett maxtal för nu smittade om man ser det som en positiv selektion.Förutsatt även att provet är bra vad gäller sensitivitet och specificitet.
Citera
2020-03-20, 12:52
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Aerosol är samma sak som luftburen om du inte visste det.
Gick lite fort där, tack för att du uppmärksammade mig på det.
Citera
2020-03-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Dom får väl belåna villorna, bostadsrätterna eller rent av ta något av sitt kapital. Sälja sina fordon kanske? Robert Wells har sju stycken. Idioter

Usch! Det får mig att må illa. 🤢
Citera
2020-03-20, 12:53
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det stämmer.

"Luftburen" betyder i det här tilfället alla virus som kan överföras genom luften.

Detta virus smittar genom aerosoler. Det är inte luftburent, som en gas skulle ha varit.

Tack för förtydligandet.
Citera
2020-03-20, 12:54
Medlem
Covids avatar
"Fordonsjättar stänger fabrikerna"

"Dödsstöten för en hel bransch"

"Stoppet kan skicka Sverige in i en depression"

Börsen upp 1%.
Citera
2020-03-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Överklass är det inte säkert att de är men bättre bemedlad medelklass definitivt. Så som sådan är gruppen i stort bortskämd, naiv, PK infesterad och allmänt ytlig. Frågor på det?

Jag har själv åkt skidor i Åre ett flertal gånger så jag kritiserar inte själva aktiviteten eller resan som sådan . Skulle däremot definitivt inte ha den dåliga smaken att åka till Åre just nu.

Kollar aftonbladets chatt där det nu i inlägg gråts ut över de förlorade pengarna om man stannar hemma. Folk tar inte detta på allvar alls.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Givetvis ska man inte utesluda Covid-19, men skulle säga att chansen är övervägande att det är en tyngre förkylning. Dagar fylld med alkohol, blåst i backen, lite sömn och påfrestande brukar ha en tendens att bidra till sjukdom. Har personligen varit i Åre senaste fyra åren, aldrig kommit hem frisk.

Som sagt, Covid-19 ska inte uteslutas. Gissningvis har man varit där under sportloven, när det är mycket folk i rörelse.

Du låter som en man i 40-års åldern som sliter med frugan upp till Åre några gånger om året, glider lite i backen och gillar Mariestads med polarna för att hålla glöden vid liv. Jag tror inte du behöver oroa dig för COVID-19 i backen iaf, men värre är det nog på arbetet. Där du absolut inte får bli sjuk.

Bränns det?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Läs Vårdhandboken.

Eller arbetsmiljöverket.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/smittrisker-i-arbetsmiljon/huvudsakliga-risker/
Du länkar till Arbetsmiljöverkets häfte och "huvudsakliga risker med smitta"
Jag med flera pratar specifikt om Corona, och det har visat sig att CORONA ÄR LUFTBURET!
Du får ge dig eller länka till en pålitlig källa som säger att just CORONA inte är LUFTBURET, om du inte kan det så får du ge upp. IDAG 20mars 2020 så är världens professorer som arbetar med smitta, smittskydd etc ÖVERENS om att viruset är LUFTBURET!
Citera
2020-03-20, 12:56
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Volvo stoppar bilfabriken i Sverige.

Fortsätter som vanligt i kina.

Nån som tror de någonsin öppnar fabriken i Sverige igen?

Efter att Sverige förolämpat Kina.... Och fuckar omkring med corona.......
Citera
2020-03-20, 12:57
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kollar aftonbladets chatt där det nu i inlägg gråts ut över de förlorade pengarna om man stannar hemma. Folk tar inte detta på allvar alls.

Tar man det inte på allvar om man är ledsen över att man inte får inkomst? Varför skulle det utesluta att man tar sjukdomen på allvar?
Citera
2020-03-20, 12:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
hittills ligger alla som behöver det i respirator.

varför kallar du mig nazist ditt blockmongo?
Och när alla respiratorer är upptagna?

Nasse är namnet på kultingen i Nalle Puh, dvs en gris. Men det känns kanske bättre med ärthjärna..?
Citera
2020-03-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag var i Bålsta centrum i går såg en tant med kryckor och munskydd på ICA maxi. Absolut den enda där. Varit i Jakobsberg och Täby i veckan, och nää inga munskydd. Man kan se att det förekommer men väldigt sporadiskt. Har sett enstaka yngre människor men kinesiskt påbrå tidgare i vecak men minns inte var. Tror det är speciella människor som har på sig munskydd. Är de svenskar är det hysteriska preppers eller WT folk.

Antagligen smarta människor. Varför skulle man inte bära munskydd? Jag hade handskar senast jag handlade och folk tittade lite men vad bryr jag mig. Jag håller mig frisk och tar ansvar för att inte smitta andra om jag skulle ha en symptomfri smitta.

Jag kommer hädanefter bära min N95 mask ute när jag handlar i butiker.

Jag tror inte folk förstår hur dumma människor är därute. Med all information och allt som pågår blir man chockad när man är ute och handlar och hör hur folk nyser, hostar och håller på helt öppet! Dessutom håller de inte distansen mellan varandra utan står och flåsar dig i nacken i kassa kön.
Vad som är värre är alla gamlingar som härjar runt, de verkar ju bry sig minst av alla.

Ge Sverige 3-4 veckor till, vi kommer alla sitta i karantän som Italien. Garanterat.
Senast redigerad av Quinz 2020-03-20 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in