2020-03-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Var?

GP och Svd bland annat
Citera
2020-03-20, 11:26
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
Hahahahahaha! “främsta länder” “kriget” ???

Har du inte hört Trump, Putin andra världsledande? Vi befinner oss i ett krig mot en osynlig fiende, covid-19.
Citera
2020-03-20, 11:48
Medlem
40 miljoner människor ska stanna inne – Kalifornien agerar efter virusspridning
Stanna hemma. Det är budskapet till Kaliforniens 40 miljoner invånare till följd av spridningen av det nya coronaviruset.

Till och med vänsterextrema delstaten Kalifornien beslutar om det.

Men Tegnell fortsätter lyda WHO och deras rekommendationer.
Citera
2020-03-20, 12:07
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag tycker det är tragiskt och beklagligt att den kritikstorm mot Tegnell som uppstått fått det tonläge den har. Det är väl helt ok att kritisera och tycka annorlunda, men att kalla honom mördare etc känns helt befängt. Att spä på polariseringen i nuläget gynnar ingen. Han är den vi har, men bakom honom finns en myndighet med 500 medarbetare.
Viruset är här för att stanna. Det är konstaterat mycket smittsamt, men relativt ofarligt för de flesta. MEN det är MYCKET farligt för vissa grupper, vilka kommer att behöva tillgång till akut, livsuppehållande vård annars riskerar de att dö.
Förutsatt att man inte kan trolla bort viruset, är det då inte bäst att arbeta med insatser och åtgärder som håller spridningen på en så kontrollerad nivå som möjligt i relation till vårdens kapacitet? Successivt öka åtgärderna när spridningen ökar.
Jag tycker Anders Tegnell & Co varit tydliga i den här strategin och jag är väldigt nöjd med på vilket sätt han agerat.

Så alla ni självutnämnda hobbyepidemiologer, som gått Livets hårda skola, tona ner hatet och börja acceptera att människor med högskolepoäng tar den här typen av beslut. Deras radarbild ser troligen lite annorlunda ut än din. Respektera det, på samma sätt som man behöver respektera läkare och forskare med annorlunda syn på saken än FHM. Framtiden får utvisa vem som hade rätt och vem som hade fel men nu behöver vi enas som nation, inte splittras.

Ha en fin dag och ta hand om er och er omgivning.

Du skriver "Successivt öka åtgärderna när spridningen ökar".

Argentina har utegångsförbud mars ut.

Spanien stänger alla hotell i en vecka.

Norge förbjuder folk att åka till sina stugor (om det är över en kommungräns). Norge har dessförinnan förbjudit folk att bo i sina stugor pga belastningen på sjukvården i stugtäta kommuner. Norge har karantänsregler för alla som ska åka till Nordnorge. Det är inte tillåtet att tillbringa karantänen i turiststugor där räddningsinsatser kan komma att krävas. De utländska turister som gjort så har avvisats och körts in till Tromsö. Också folk som varit i Sverige får stanna i karantän i Norge.

Samtidigt i Sverige: 500 miljoner till kulturen. 500 miljoner till idrotten. Osv. Du verkar tro att det handlar om tonläget på sociala medier? Det verkar som du trollar.

Du tror att det handlar om människor från "livets hårda skola" som inte har någon giltig anledning att misstänka att svenska myndigheter inte gör tillräckligt nu?
Citera
2020-03-20, 12:38
Medlem
Ett av de största problemen med denna man och denna myndighet är ju den totala bristen på transparens. Om man nu gör tvärtemot vad den övriga exportkåren gör så måste man ju verkligen ha en bra anledning.

Det är inte läge för prestige. Det är bara offentliggöra vilka studier och modeller som besluten baseras på. Finns ingenting att förlora på det? Gör bara så att fler experter kan titta på det. Antagligen finns det stora fel i de antaganden som gjorts i deras simulationer. De skulle då upptäckas.

Att sitta och trycka på sina egna modeller i bästa sovjetstil är inte direkt det bästa i nuläget.

Börjar vi även se en exitstrategi från Anders? Är nog en tidsfråga innan han avgår pga "näthat". Antagligen bra för Sverige, men tyvärr så kommer han j komma undan allt ansvar. Går i pension med en fet fallskärm och vägrar kommentera situationen. Kanske köper han sig en granngård till Kapten-Klänning och fortsätter leva i stillhet..

Vad är detta ens för myndighet? 500 anställda och ett anslag på 400 miljoner kr per år... Snacka om att våra myndigheter svällt sig stora.
Citera
2020-03-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Det är knappast pengarna tillbaka på att Tegnell är sosse.

Tegnell är tillsatt av Reinfeldt.
Citera
2020-03-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Du skriver "Successivt öka åtgärderna när spridningen ökar".

Argentina har utegångsförbud mars ut.

Spanien stänger alla hotell i en vecka.

Norge förbjuder folk att åka till sina stugor (om det är över en kommungräns). Norge har dessförinnan förbjudit folk att bo i sina stugor pga belastningen på sjukvården i stugtäta kommuner. Norge har karantänsregler för alla som ska åka till Nordnorge. Det är inte tillåtet att tillbringa karantänen i turiststugor där räddningsinsatser kan komma att krävas. De utländska turister som gjort så har avvisats och körts in till Tromsö. Också folk som varit i Sverige får stanna i karantän i Norge.

Samtidigt i Sverige: 500 miljoner till kulturen. 500 miljoner till idrotten. Osv. Du verkar tro att det handlar om tonläget på sociala medier? Det verkar som du trollar.

Du tror att det handlar om människor från "livets hårda skola" som inte har någon giltig anledning att misstänka att svenska myndigheter inte gör tillräckligt nu?

Det finns säkert anledning att ha åsikter mm, men det jag vänder mig mot är det hätska tonläge som används mot Anders Tegnell som person. Vad får alla att tro att han har onda avsikter? Han är ju rätt tydlig om att det inte finns tillräckligt empiriskt stöd i forskningen för att helt säkert veta hur man ska agera, men att deras samlade bedömning utifrån givna förutsättningar är att ta de beslut som behövs i den takt som fakta framkommer. Jag tycker man är tydlig med att motsvarande expertis i ex. Danmark, har haft samma strategi, men där politiker kört över dessa för att visa sig handlingskraftiga. Kanske rätt? Kanske helt fel?
Man har ju heller aldrig sagt, från FHM, att man INTE ska vidta hårdare åtgärder i ett senare skede, stänga grundskolan, karantänsätta storstadsregioner mm, utan att det måste ske i ett läge där det är absolut nödvändigt.
Sen är min personliga teori att man utgår ifrån att många kommer att avlida under detta utbrott, men att det är ofrånkomligt under rådande krisläge. Alternativkostnaden för att panikbromsa samhället är för högt. Men det kan man inte uttala då det skulle bli upplopp.
Citera
2020-03-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Du inser inte dissonansen mellan din önskan om respekt och ditt eget hat mot alla som inte accepterar din eftergivenhet mot de sju personer på en statlig myndighet som mer eller mindre själva kör landet i diket?

Tegnell är fel man på fel plats.

Kritiken mot honom kommer inte från ett gäng lallande tölpar.

Den samlade högskolepoängen hos de som utanför medier framför den mest massiva kritik som riktats mot en av staten helgad ”expert” får du gärna räkna på och upplysa oss andra om.

Till och med en så insnöad person som du kan enkelt se att det sätt och den takt som insatser görs på inte är knutet till en existerande verklighet utan helt bygger på scheman och scenarier framtagna rent teoretiskt.

I teorin är det ingen skillnad på teori och praktik. Det är det dock i praktiken.

Det faktum att regering och riksdag helt lagt makten i FHM:s och vår allas statsepidemiologs händer driver oss inte endast i fördärvet utan visar med all önskvärd och nödvändig tydlighet att vi har ett djupt systemfel.

Vad Tegnell själv beträffar hade han enkelt kunnat inse sina begränsningar, klivit åt sidan och låtit exempelvis Britta Björkholm fått kliva fram.

Om han gjort så eller om vi haft kvar Annika Linde som statsepidemiolog hade vi sluppit den här valhänta prokrastinerade hanteringen.

Istället så fortsätter han med sina härskartekniker och tystar effektivt alla kollegor, inklusive sin egen chef, som har insikter och åsikter väl värda att lyssna på.

Sorry om du/ni upplever mitt inlägg som hatiskt. Det var inte min avsikt. Jag ville bara försöka få till mer sansad diskussion, även fast trådrubriken kanske påkallar en ensidig dialog kring Tegnell som person. Det jag vill framhäva är att han inte är ensam i detta. Det är ju en hel myndighet bakom, samt stöd från regering och andra experter. Som dock alla i olika trådar här på FB uttalar i kör så finns det även andra experter som tycker annorlunda. Jag är helt införstådd i det, men vi har ändå en situation där FHM har detta ansvar vare sig vi vill det eller ej så att kalla folk för mördare eller insinuera att han åsamkar ökad skada med vilja känns lite ovärdigt. Det finns experter på båda sidan av staketet och man förordar olika strategier och åtgärder. Man är dock överens om att man behöver säkra riskspridningen för att inte sänka sjukvård och annan viktig samhällsfunktionalitet. Vem som har rätt får vi se. Jag känner dock förtroende för att FHM hanterar det på bästa sätt utifrån givna omständigheter. Omständigheter som jag misstänker att vi i denna tråd inte har full insyn i, ej heller alla andra experter som nu pekar finger.
Citera
2020-03-20, 13:02
Medlem
flytandelyckas avatar
Hur kan man fortfarande tillåtas åka kollektivt i Sverige? Det är för mig ett mysterium..
Citera
2020-03-20, 13:14
Medlem
imrichbitchs avatar
Citat:
Det finns säkert anledning att ha åsikter mm, men det jag vänder mig mot är det hätska tonläge som används mot Anders Tegnell som person. Vad får alla att tro att han har onda avsikter? Han är ju rätt tydlig om att det inte finns tillräckligt empiriskt stöd i forskningen för att helt säkert veta hur man ska agera, men att deras samlade bedömning utifrån givna förutsättningar är att ta de beslut som behövs i den takt som fakta framkommer. Jag tycker man är tydlig med att motsvarande expertis i ex. Danmark, har haft samma strategi, men där politiker kört över dessa för att visa sig handlingskraftiga. Kanske rätt? Kanske helt fel?
Man har ju heller aldrig sagt, från FHM, att man INTE ska vidta hårdare åtgärder i ett senare skede, stänga grundskolan, karantänsätta storstadsregioner mm, utan att det måste ske i ett läge där det är absolut nödvändigt.
Sen är min personliga teori att man utgår ifrån att många kommer att avlida under detta utbrott, men att det är ofrånkomligt under rådande krisläge. Alternativkostnaden för att panikbromsa samhället är för högt. Men det kan man inte uttala då det skulle bli upplopp.

Jag har inte hört någon tala om onda avsikter, bara att han verkar inkompetent. Från ”peaken är nådd” till ”toppen av ett isberg” på en vecka....säger en del tycker jag
Citera
2020-03-20, 13:19
Medlem
Citat:

Det hätska tonläget beror på att det är frågan om många människors liv eller död. Det är inget personligt mot just Anders Tegnell men hans agerande gör att man ifrågasätter hans förnuft. Hittills är agerandet mot sunt förnuft vilket gör att folk undrar om det finns en dold agenda bakom eller är karln bara tokig? Ett antal länder har drabbats av Coronavirus och man kan se att t.ex Singapore och Hong Kong verkar hantera situationen förvånansvärt bra och man kan enkelt observera hur de har agerat att lära från det. Man behöver inte vara virusexpert för det, bara ha litet sunt förnuft. Situationen är kritisk.
Citera
2020-03-20, 13:33
Medlem
nickoruts avatar
Tegnell har ju förmodligen helt rätt i det han säger och all expertis är förmodligen överens om att det finns egentligen inget vi kan göra för att stoppa pandemin och människor kommer dö.

Sen väljer de flesta andra att kämpa mot smittspridningen och göra sitt bästa även om det förmodligen är kört på ekonomins bekostnad. Det som knyter si i magen på många, inklusive mig själv, är det cyniska i att konstatera att en halv generation förmodligen kommer dö nu och vi kommer inte ens försöka stoppa det för att det kostar för mycket gentemot sannolikheten att faktiskt hindra det.

Sen skriver jag förmodligen, för ingen vet ju. OM det visar sig att det dör 2000 i Norge och 50 000 i Sverige, ja, då är et läge att ställa Tegnell mfl. till svars. Men om det till sist dör 50 000 i Norge och 50 000 i Sverige, då är Tegnell något av en hjälte som stått upp för rätt beslut trots att det stormat.

Vi vet ju inte idag och därför tycker inte jag att man ska klanda myndigheterna nu. Om man är väldigt orolig, säg att du har ont i halsen och stanna hemma då? Den möjligheten har ju trots allt öppnats upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in