Citat:
Ursprungligen postat av
Alessia.Osvensk
Du skriver "Successivt öka åtgärderna när spridningen ökar".
Argentina har utegångsförbud mars ut.
Spanien stänger alla hotell i en vecka.
Norge förbjuder folk att åka till sina stugor (om det är över en kommungräns). Norge har dessförinnan förbjudit folk att bo i sina stugor pga belastningen på sjukvården i stugtäta kommuner. Norge har karantänsregler för alla som ska åka till Nordnorge. Det är inte tillåtet att tillbringa karantänen i turiststugor där räddningsinsatser kan komma att krävas. De utländska turister som gjort så har avvisats och körts in till Tromsö. Också folk som varit i Sverige får stanna i karantän i Norge.
Samtidigt i Sverige: 500 miljoner till kulturen. 500 miljoner till idrotten. Osv. Du verkar tro att det handlar om tonläget på sociala medier? Det verkar som du trollar.
Du tror att det handlar om människor från "livets hårda skola" som inte har någon giltig anledning att misstänka att svenska myndigheter inte gör tillräckligt nu?
Det finns säkert anledning att ha åsikter mm, men det jag vänder mig mot är det hätska tonläge som används mot Anders Tegnell som person. Vad får alla att tro att han har onda avsikter? Han är ju rätt tydlig om att det inte finns tillräckligt empiriskt stöd i forskningen för att helt säkert veta hur man ska agera, men att deras samlade bedömning utifrån givna förutsättningar är att ta de beslut som behövs i den takt som fakta framkommer. Jag tycker man är tydlig med att motsvarande expertis i ex. Danmark, har haft samma strategi, men där politiker kört över dessa för att visa sig handlingskraftiga. Kanske rätt? Kanske helt fel?
Man har ju heller aldrig sagt, från FHM, att man INTE ska vidta hårdare åtgärder i ett senare skede, stänga grundskolan, karantänsätta storstadsregioner mm, utan att det måste ske i ett läge där det är absolut nödvändigt.
Sen är min personliga teori att man utgår ifrån att många kommer att avlida under detta utbrott, men att det är ofrånkomligt under rådande krisläge. Alternativkostnaden för att panikbromsa samhället är för högt. Men det kan man inte uttala då det skulle bli upplopp.