2020-03-20, 08:39
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det kommer att plana ut eftersom ekonomiskt aktiva inte berörs av viruset i sig självt i särskilt stor utsträckning. Det är inte värre än den vanliga influensan eller en allvarlig förkylning. Man kan tycka vad man vill om det men folk kommer att tröttna och sluta oroa sig.

Det kommer att sluta med att riskgrupperna tvingas isolera sig själva från ett samhälle som går vidare utan dem, istället för som nu alla isolerar sig så att riskgrupperna inte behöver agera annorlunda än alla andra.

Det finns ju gott om folk i riskgrupperna, även yngre, så det kommer att slå brutalt mot vissa det är helt klart. Pensionärer klarar sig förutsatt att de inte är på sjukhus eller på äldreboenden. Det riskerar väl att bli som på 1800-talet när sjukhuset var stället man gick till om man ville bli sjuk...

Värst kommer nog yngre med underliggande sjukdom som orsakar andningssvårigheter att drabbas. De kommer ju att se sin bekantskapskrets gå vidare och lämna dem bakom sig.

Jag vet inte vilket alternativ som är värst egentligen. Lyckas vi upprätthålla karantän tillräckligt länge för att ta oss igenom detta utan att sjukvården kollapsar pratar vi ju om år. Då är livet förstört för många yngre som fått se sin utbildning bli föråldrad när de inte får gå vidare direkt efter högskolan; och folk som sitter på bostadslån och blir arbetslösa är körda fullständigt. Det finns ju fortfarande folk som har skulder kvar efter 90-tals kraschen. Det är inte roligt.

Det skulle ju gå att glädjas åt att man får se sin egen relativa köpkraft skjuta i höjden med säkert statligt jobb men det är lite tveeggat då det är trevligare att bo i ett framgångsrikt och optimistiskt samhälle.

Källa på att ekonomiskt aktiva ej berörs av viruset, tack.

Källa på att det inte är värre än en vanlig influensa, tack.

Källor på att folk kommer tröttna, tack

Jag förstår inte varför du svarar mig, för det enda du svamlar om är dina känslor och högst subjektiva åsikt. Jag efterfrågar en fundamental analys över varför ”det börjar plana ut ” varken du eller någon annan har ens varit i närheten av konkreta belägg för detta.
Citera
2020-03-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Kalifornien i karantän, det kan inte vara bra för börskurserna väl? Får vi en sån där rejäl slakt idag igen tro?

Hade Kalifornien varit ett land hade det varit världens 5:e största ekonomi. Det bör rimligen märkas ganska påtagligt om de ska in i karantän.
Dock är det väl tjänstesektorn med silicon valley i spetsen som är motorn i den kaliforniska ekonomin, och de flesta som jobbar där kan nog jobba hemifrån?
Citera
2020-03-20, 08:57
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
En intressant fotnot är att denna tråd är rankad 4 på FB:s 'Aktuella ämnen'.

Om man tycker det är roligt skulle man kunna se det som en makrofaktor för att andelen som kan tänka sig köp har ökat.
Kan man dra några paralleller med det gamla talesättet angående aktietips från taxichaufförer?

Fick förresten häromdagen frågan från en kompis som aldrig har ägt en aktie om jag hade några tips på vad man ska köpa nu när allting har gått ner. Det kanske också ska ses som något slags tecken.
Citera
2020-03-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Dock är det väl tjänstesektorn med silicon valley i spetsen som är motorn i den kaliforniska ekonomin, och de flesta som jobbar där kan nog jobba hemifrån?

Jag googlade lite fun facts om Kaliforniens ekonomi.

Man är världen femte största ekonomi och ganska jämnbördig med UK. 14% av hela USAs ekonomi.

https://omni.se/kaliforniens-ekonomi-gar-om-britternas-femte-storst/a/A2mzRM

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalifornien#Ekonomi

Citat:
Den viktigaste inkomstkällan är jordbruket, vilket består av frukt-, grönsaks- och vinodling samt boskapsskötsel. Efter detta följer rymd- och nöjesindustrin, framför allt television. Även filmindustrin är en viktig inkomstkälla, liksom dator- och gruvindustrin.

Stannar Hollywood så går det åt pipan, men jag gissar att folk konsumerar extra mycket film och TV nu så... kanske med ett glas rött?

Notera att datorindustrin nämns i en bisats.
Citera
2020-03-20, 09:07
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag väntar fortfarande på en analys på varför det börjar plana ut. Förstår du innebörden av frågan?

Att du ”förväntar dig” eller ”tittar på index” är ingen fundamental förklaring.
Jag vet inte varför. Folk kankse tycker att bottnen är nådd? Stödpaketen har kanske gett önskad effekt?

Ganska tröttsamt att diskutera med dig, du sitter uppenbarligen och shortar och/eller vill in extremt billigt.

OMX stängde på blått igår, idag öppnade alla nordiska index kraftigt positivt. Hang Seng ligger idag på +5%. osv.
Citera
2020-03-20, 09:09
Medlem
AldoRaines avatar
Ooops

Volvo Cars stoppar produktionen
Biltillverkaren Volvo Cars stoppar produktionen i Sverige, säger vd Håkan Samuelsson till Ekot. 25 000 anställda berörs.
Citera
2020-03-20, 09:12
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag vet inte varför. Folk kankse tycker att bottnen är nådd? Stödpaketen har kanske gett önskad effekt?

Ganska tröttsamt att diskutera med dig, du sitter uppenbarligen och shortar och/eller vill in extremt billigt.

OMX stängde på blått igår, idag öppnade alla nordiska index kraftigt positivt. Hang Seng ligger idag på +5%. osv.

Tack för dina oroligt genomarbetade analys!
Ännu mer känslor inblandat, helt otroligt hur trångsynt man kan vara.

Jag önskar dig all lycka, antar att du går all in nu när det planat ut
Citera
2020-03-20, 09:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Kan man dra några paralleller med det gamla talesättet angående aktietips från taxichaufförer?

Fick förresten häromdagen frågan från en kompis som aldrig har ägt en aktie om jag hade några tips på vad man ska köpa nu när allting har gått ner. Det kanske också ska ses som något slags tecken.

Mja, det kan man bara göra om börsen gått bra under en kortsiktig period.
Det är svårt att se att Svensson anser att börsen gått bra ur ett kortsiktigt perspektiv.

Men spekulera kan man. De mer visa människorna med en del kapital ser förmodligen %e nedgång, jämför med andra tidigare nedgångar och kör DCA in på olika saker (Dollar Cost Averaging) vid olika typer av värden. Daglig RSI14 har t ex jämförelsevis haft spännande värden en period nu.

Ännu visare människor väntar förmodligen på bekräftelse, ett trendbrott.

Edit: Det hade varit intressant med två dagar på plus för Stockholmsbörsen. Öppnar starkt idag. Får se om tjurarna lyckas hålla i eller om de återigen blir besegrade av björnarna.
Senast redigerad av sinewave 2020-03-20 kl. 09:37.
Citera
2020-03-20, 09:15
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello

Detta är något som kommer hänga i månader, halvår, kanske år... Och du tittar på någon dags rekyl..

Tror vi inte ens sett påverkningen.. Än så länge syns den varken på papper eller fakturor någonstans utan endast i skallarna på folk.
I slutet av månaden eller kvartalsrapporterna - då kommer smällarna. När fakturorna ska betalas men inga säljordrar har kommit in så och vidare.
Citera
2020-03-20, 09:20
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Detta är något som kommer hänga i månader, halvår, kanske år... Och du tittar på någon dags rekyl..

Tror vi inte ens sett påverkningen.. Än så länge syns den varken på papper eller fakturor någonstans utan endast i skallarna på folk.
I slutet av månaden eller kvartalsrapporterna - då kommer smällarna. När fakturorna ska betalas men inga säljordrar har kommit in så och vidare.

Ungefär så, enkelt förklarat. Så kanske t.o.m. Otello förstår
Citera
2020-03-20, 09:38
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset

Ja kanske det. Börsen verkar ju inte bry sig idag iallafall.
Citera
2020-03-20, 09:39
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Tack för dina oroligt genomarbetade analys!
Ännu mer känslor inblandat, helt otroligt hur trångsynt man kan vara.

Jag önskar dig all lycka, antar att du går all in nu när det planat ut
Man kan aldrig vara säker på varför marknaden beter sig på ett visst sätt. Men som sagt, index vänder. Vi får hoppas att det håller i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in