2020-03-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Så det är slut med testkit i Norge nu också?
Norge har mangel på både testkit og smittevernutstyr, og det er nok hovedgrunnene til at det er så strenge kriterier for å bli testet.
Men vi fikk 2 nye testmaskiner for noen dager siden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Vill du utveckla litet varför du ser det som orimligt. Och menar du orimligt i Sverige, eller globalt?

Globalt håller jag med dig, 50% smittade inom 3-4 månader kommer inte att ske.

Också för Europa är jag litet skeptisk till 50% smittade så snabbt, när det gäller Sverige så börjar jag nog litet fundera, men lever på hoppet att ni ännu hinner göra något.

Dödligheten å andra sidan, jag ser det som orimligt att den skulle hållas så låg som 0,7% om smittspridningen är stor. Minns inte ens storleksklasserna i det brittiska PMet (och liknande finska som jag snabbläste här nyligen), men kalkylen för när dödligheten stiger markant (för att vården kraschar) var nog rejält lägre än 50% inom några månader.

Men, som sagt, berätta litet om varför *du* ser detta som orimligt?
Jag anser alltså att 0.7 % är orimligt låg dödlighet vid 50 % smittade de närmaste 3 månaderna.

Det var någon som slängde ur sig de siffrorna tidigare, och jag påpekade att de inte går ihop. Smittas så många kommer också dödligheten att vara högre. Allt vi vet tyder i alla fall på det.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
I Bingo och Katrins senaste podd sas det att covid19 stannar kvar i luften i 3 timmar efter någon nyst eller hostat! 😮😬

Då är vi ganska körda. Här hostas det och nyser på både arbetsplatser och förskolor!

Tycker inte myndigheter ska lägga ansvaret på att vi själva ska ta ansvaret. Bara att kolla hur det ser ut på vägarna - vi ska hålla hastigheter men INGEN gör det!
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ser det ut som en anka, och går som en anka, så är det sannolikt en anka.

Att tro att det är en älg, och jobba utifrån den förutsättningen är att experimentera i blindo.

Flockimmunitet minskar spridningshastighet, det vet vi sedan gammalt, så även social distansering, man måste inte välja det ena eller det andra, man kan dra nytta av både och.

Vi har inget vaccin, således kan vi inte skapa en flockimmunitet på annat vis än att genomomgå sjukdomen, dock kan vi med till exempel social distansering och karantän sänka hastigheten, alla blir inte sjuka samtidigt.

Det går inte att utrota viruset, ty det hade krävt att samtliga länder på jordklotet samordnat har koll på exakt alla individer på jordklotet och genomför en synkroniserad isolation av exakt alla människor, dessutom måste man kunna garantera att ingen smittöverföring sker någonstans på något sjukhus. Det är ett ogörligt projekt, bara acceptera att CoV-2 har kommit för att stanna under överskådlig framtid, vi måste anpassa oss till det.
Din anka kan mycket väl lika gärna visa sig vara en älg, av den enkla anledningen att ingen vet säkert huruvida metoden du förespråkar verkligen är effektiv här. Återigen så finns det betydligt starkare belägg för att social distansering och nedstängning i olika omfattning faktiskt är en fungerande metod. Den här metoden är beprövad och bevisat effektiv, Wuhan är ett bra exempel där det rörde sig om 3 månader give or take, inte 1,5 år som vissa hävdar är det enda alternativet till FHMs experiment...
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är förstås detta som skrämmer Europas ledare:
Nationalism blir botemedlet där både ekonomi och folkhälsa kan räddas.
Hela maktstrukturen skakar. Detta borde alla kunna se, oberoende av
politisk hemvist.
Därför körs det stenhårt med "flockimmunitet", eftersom alternativet är att de styrande ideologierna faller.

Jag behöver inte blanda in politik för att inse fördelen med flockimmunitet, rätt bra att vi inte har stora mässlingsutbrott i det här landet, vore bra om vi också kunde slippa Covid-19 i framtiden med liknande panikrestriktioner, utan vaccin är det enda sättet att slippa nya samhällshotande utbrott att vi uppnår en viss grad av flockimmunitet.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det framkommer olika teorier från Kina och Italien och detta med asymtomatisk smittspridning är läskigt och sätter ländernas strategi lite på pottkanten ifall det stämmer.

Å andra sidan är grundstrategin alltid rätt oavsett, att hålla riskgrupper undan viruset då det är dessa som kommer överbelasta vården.

Detta har varit en teori länge, men är nu bekräftat.

Låt denna professor förklara det för dig om du är dålig på att leta.

Jag har länkat till korrekt tidpunkt åt dig.
https://youtu.be/fOfahdgv1cI?t=771
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-20 kl. 08:55.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är bara gissningar. Vi har ingen aning om vad dödligheten är vi kan gissa och estimera. Troligen är den mycket lägre då vi missar alla milda fall.

Det går inte att gömma sig från denna smitta. Det går bara få den att gå långsammare. Den kommer säkert försvinna om 2-3 månader och sen återkomma 3-6 månader senare om inte tillräckligt många av oss har blivit immuna.

Under tiden när första vågen ebbar ut. Så kan vi titta på hur många som har fått immunitet. Förbättra vården genom mer material och hitta mediciner som minskar dödligheten. Vaccin hinner vi aldrig få fram.
Nej, det är inte gissningar. Det är statisk från olika delar av världen där mörkertal är väldigt lågt (Sydkorea) , obefintligt (helt sluten population, båten, vad den nu hette) och undersökt (Italien). Siffrorna pekar entydigt på detta.

Du gissar. Det finns någorlunda tillförlitlig statistik idag.
Citera
2020-03-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nej. Det är stor skillnad mellan något som aggressivt smittar luftburet (mässling t.ex. med ett reproduktionstal, R0, på 15+) och en droppsmitta som ligger på gränsen mot det luftburna.

Det smittar inte heller genom dina händer. Det smittar *via* dina händer, när du petar dig i ansiktet, typ gnuggar ögonen.

Jag vet f.ö. inte om viruset är speciellt, eller ens alls, närvarande i svett. Inte för att det spelar så stor roll, de svettiga händerna har för det mesta ett huvud med mun, näsa och ögon ganska nära. Och de allra flesta människorna rör sitt egent ansikte stup i kvarten.

Okej - du har rätt i det. Även om jag inte tycker man kan säga säkert huruvida det sprids via luften.

Men man tänker nog fel om man tror man klarar sig bara man tvättar händerna. Det är konstigt att cov14 jämförs med influensa i smittbarhet SAMTIDIGT som man säger att 50% av Sveriges befolkning kan få cov14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Många i produktiv ålder är hemma och jobbar för att företagen i till exempel Stockholms innerstad helt enkelt har stängt sina kontor och folk distansjobbar. Med stängda kontor spelar det ingen roll vilka som lyssnar eller inte, man har inget kontor att gå till utan sitter vid datorn hemma. Det fungerar för att de inte har något val.
Så länge folk har ett val (se 70+) fungerar det inte att lita till människors sunda förnuft enligt mig. Alltför många tänker ”det gäller inte mig, det händer inte mig”.

En 70+ med kronisk sjukdom sa till mig igår: sådana som du och jag kommer få en förkylning!

Hen kan verkligen inte ta in att hen är en i riskgruppen. Och samma med många av mina vänners föräldrar. De hör två budskap: ”Det är en förkylning” och ”Isolera riskgrupperna” och de väljer att höra det som de mår bäst av att höra.

jag kan garantera dig att äldre börjar lyssna när de får höra att är du vid x-ålder så får du ingen intensivvård. För den risken finns främst i Sthlm om några veckor om de inte skärper till sig. Det tar bara lite längre tid att få äldre att lyssna.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Det är förstås detta som skrämmer Europas ledare:
Nationalism blir botemedlet där både ekonomi och folkhälsa kan räddas.
Hela maktstrukturen skakar. Detta borde alla kunna se, oberoende av
politisk hemvist.
Därför körs det stenhårt med "flockimmunitet", eftersom alternativet är att de styrande ideologierna faller.

På vilket sätt skulle nationalism vara en bättre ideologi i en tid av pandemi? Det är nu som utökat samarbete behövs och inte mindre. Samarbete med forskare från jordens alla hörn, gemensam bevakning av gränser med tätt samarbete mellan länders respektive polismyndigheter, fullständig transparens vad gäller länders bekräftade fall. Spanska sjukan blev ödesdiger p.g.a. bristen på internationalism.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
I Bingo och Katrins senaste podd sas det att covid19 stannar kvar i luften i 3 timmar efter någon nyst eller hostat! 😮😬

Då är vi ganska körda. Här hostas det och nyser på både arbetsplatser och förskolor!

Tycker inte myndigheter ska lägga ansvaret på att vi själva ska ta ansvaret. Bara att kolla hur det ser ut på vägarna - vi ska hålla hastigheter men INGEN gör det!

Ja har tyvärr varit känt i ett par veckor, men aldrig att Folkhälsomyndigheten skulle berätta detta...
Citera
2020-03-20, 08:55
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Visst finns alternativ.

Ja, ok, det finns alternativ - men dom är sämre. Mycket sämre. Vad tycker du man ska göra? I Sverige alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in