2020-03-20, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det ligger nånting i skrönan beroende på hur man definierar ”artificiell” och vad som är ett labb. Det sätt som kineser hanterar djur på, att tätt packa ihop alla möjliga djur, vilda som tama och människor måste vara den perfekta miljön för att skapa nya varianter av alla möjliga sjukdomar. Det kan ju inte vara någon tillfällighet att praktiskt taget varenda virus kommer från Kina. Så i den bemärkelsen kan man nog kalla det ”artificiellt” vilket naturligtvis är långt från att någon professor tjingtjong kokat ihop det i ett laboratorium.
Absolut.
Jag har inga som helst problem med det resonemanget.
Citera
2020-03-20, 07:03
Medlem
Nu vänder det!

"Från och med 16 mars kommer eventuella ytterligare dödsfall inte att redovisas separat utan kommer att inkluderas i den dagliga rapporten om antalet smittade som publiceras på sll.se."

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/tre-patienter-med-covid-19-har-avlidit/

Har Region Stockholm peakat i antal dödsfall?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
UD har skickat två svenska plan för att hämta hem svenskar(turister?) från Marocko.. åker turister till Marocko nu för tiden eller är det gatubarn vi hämtar hem? 🤔
Marocco har länge varit ett turistmål. Jag var där med min mamma i slutet av 70-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Företag kan också ställa om och börja massproducera. Det gjorde företag i Sydkorea etc. Elon Musk har sagt att han kan börja tillverka respiratorer om det behövs. Finns efterfrågan kan marknaden fixa det.
Ja det är jag också övertygad om.

Ssk-bristen är nog det största huvudbryt.
Citera
2020-03-20, 07:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Ja visst kan jag med gott samvete gå om jag sticker tidigt och handlar det sista om någon timme och sedan blir hemmasittsndes för att se eller iallafall undviker utgång?

Personen är slut mentalt och bara: Jag har inte viruset, gå o tests dig eftersom personen uppenbarligen inte bryr sig eller kan något. Klart att han inte vet om han inte kollat sig utan bara har symptom.

Jag är frisk. Jag fick besök igår kväll och jag har handlat nästan allt redan men behöver lite mer om jag blir dålig. Jag saknar ekonomiska resurser för att beställa mat.
Försök att inte oroa dig för mycket. Du kan gå ut och handla så länge du inte har symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Dödligheten är förmodligen över 12% för covid-19. Med tillgång till kvalificerad sjukvård sjunker dödligheten till ca 0,7%. Därför är det mycket viktigt att topparna i pandemin planas ner med aktiva åtgärder, annars stiger cfr. Allting ska tolkas med försiktighet eftersom det inte går att helt säkert förutspå cfr i Sverige eller något annat land.

Jag måste erkänna att jag glömt bort den där båten, jag har koncentrerat mig på sydkoreanska siffror på sistone. Det är ju intressant, vi får se var det landar, men jag vidhåller ändå att 50 % smittade innan sommaren och 0.7 % dödlighet är helt orimligt.
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglebajs
Nu vänder det!

"Från och med 16 mars kommer eventuella ytterligare dödsfall inte att redovisas separat utan kommer att inkluderas i den dagliga rapporten om antalet smittade som publiceras på sll.se."

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/tre-patienter-med-covid-19-har-avlidit/

Hahaha Sverige enda landet i världen som gör detta ? Bortsett från Kina då
Citera
2020-03-20, 07:07
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Du som inte har fattat att man ska sätta riskgrupperna i karantän - inte de unga opch produktiva.
Helt rätt, detta låter som en god idé även om riskgruppen kan tyckas det känns orättvist. Och de kommer behöva hjälp från samhället. Men detta låter helt klart som den bästa lösningen då den är enkel, effektiv samt långtidsverkande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Marocco har länge varit ett turistmål. Jag var där med min mamma i slutet av 70-talet.

Det är en närmare version av Thailand. Många svenskar åker ditt över vintern. Ett par vänner kom där i från i går. De hade bilat genom hela Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är jag också övertygad om.

Ssk-bristen är nog det största huvudbryt.

Dubbla lönen för de inom sjukvården så kommer nog även de som slutat att komma tillbaka.
Citera
2020-03-20, 07:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Sådan triageringar görs f.ö. redan COVID-19 förutan.

Här kan du läsa litet om den etik vi som legitimerad personal har att gå efter. Nu gäller artikeln HLR men tänket är detsamma för all livsuppehållande vård:

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/etik-och-lakarroll/2014/01/nya-etiska-riktlinjer-for-hjartlungraddning-val-forankrade-i-svensk-vard/

Visst det görs redan idag. Jag har varit med om slutet för 3 nära anhöriga. Den första sa själv ifrån att h*n inte varken livsuppehållande eller medicinering i slutet. De andra 2 sa läkaren tydligt att de inte göra HLR om personen hamnade i det läget. Men i samtliga dessa fall var vi anhöriga helt införstådda med läkarens beslut och vi ville inte ens att de skulle göra några försök
Citera
2020-03-20, 07:09
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglebajs
Nu vänder det!

Nej då man räknar med en kraftig ökning de kommande veckorna, i värsta fall månaderna bara, den informationen har varit länge känd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in