2020-03-20, 06:32
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej, det måste rimligtvis vara just genom inandning som det stora flertatalet smittas. Det är ju ingen som har nyst eller hostat på alla dessa människor.

Även i Sverige så har många auktoriteter sagt att man kan bli smittad om man sitter inom ett par meters radie från en smittsam person under en viss tid. Hur menar de att smittan ska gå till om inte personen hostar eller nyser?! Då återstår ju rent logiskt bara luften och inandning som smittoväg, eller hur?
Givetvis. Därför man behöver undvika dessa kontakter. Ett par meters avstånd låter som en god tanke.
Citera
2020-03-20, 06:33
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I de proportionerna har nog väldigt många länder problem med antalet vårdplatser.

I Sverige är det främst brist på personal som är den stora flaskhalsen.

Samt brist på respiratorer. Och skyddsutrustning.

Det enda vi har ett överskott av är idioter, samt personer som heter Anders Tegnell. En enda sådan kan döma ett land till avgrundens djup!
Citera
2020-03-20, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thermalgrease
Synd, han borde dö före min sympatiska mor...
Du får tala med hans patientansvarige läkare och framföra din synpunkter när det blir aktuellt. Beslutet kommer att ligga hos honom/henne om vem som får respirator och vem som får nöja sig med syrgasgrimma . . .
Citera
2020-03-20, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ännu en konstighet med den här jävla coronan. Varför dör så få tyskar av viruset?

https://omni.se/analyser-inte-ens-forskarna-fattar-varfor-sa-fa-tyskar-dor/a/BR18re?fbclid=IwAR12h-WhabHr-gPsJHmI7F91zyJ4sSQbUTGvTnKnvWVmo0PnamxxxKCXZYo
Det är inte ett dugg konstigt, titta på kurvan över smittade i Tyskland, och jämför med Sydkorea.

Det kommer att börja dö betydligt fler i Tyskland de närmaste dagarna.
Citera
2020-03-20, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Äldre patienter kommer att triageras bort från avancerad vård om yngre patienter behöver platsen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/finns-en-grans-nar-vi-maste-valja-vem-som-ska-fa-intensivvard/

Ja men vad ska de göra annars? Finns ju bara begränsade resurser.
Citera
2020-03-20, 06:36
Medlem
Citat:
UD ber svenska turister stanna utomlands – tar samtidigt hem två plan med "svenskar" från arabvärlden

Citat:
Både UD och utrikesminister Ann Linde (S) har varit tydliga med att svenska turister som fastnat utomlands får stanna där de är eller lösa sina egna problem. Men nu avslöjar Aftonbladet att UD samtidigt, i smyg, har arrangerat en resa från Marocko för att flyga hem svenska medborgare som semestrar i länderna de flytt ifrån.

Citat:
Det är inte första gången som regeringen arrangerar gräddfiler åt tredje världen-invandrare under coronakrisen. När Sverige stoppade flygen från Iran på grund av coronautbrottet där arrangerade UD en flygresa för att ta hem svenska medborgare från Iran med mellanlandning i spanska Barcelona, avslöjade Fria Tider den 10 mars.

https://www.friatider.se/ud-ber-svenska-turister-stanna-utomlands-flyger-samtidigt-hem-svenskar-fran-arabvarlden
Citera
2020-03-20, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Kommer 9 tusen ensamkommanden få stanna nu när de inte kan få arbete inom 6 månader och Afghanistan inte tar emot några återvändande?

I nuläget skulle jag säga att Afghanistan ser ut att vara ett bättre alternativ än Sverige. Tråkigt för kilarna som inte får komma hem. De har hamnat i en dödsfälla.
Citera
2020-03-20, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Samt brist på respiratorer. Och skyddsutrustning.

Det enda vi har ett överskott av är idioter, samt personer som heter Anders Tegnell. En enda sådan kan döma ett land till avgrundens djup!
Jo det har du nog rätt i men jag anar (av skvaller i vårdsvängen) att man dammsuger marknaden för respiratorer.

Hur långt man har haft framgång med detta vet jag inte.
Citera
2020-03-20, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
De riskerar att trilla av pinn av en vanlig förkylning, influensa, vinterkräksjukan... Så ta hand om dem, varje dag, inte bara nu.

Mupp, dom tar väl influensavaccin som all gamlingar - nu snackar vi väl inte om influensa?
Farsan spelar golf och är pigg som fan, säkert 20 år till i livet - minus corona... morsan dör imorgon om hon får corona.

Hur menar du att jag ska ta hand om dom - åka 110 mil så att jag ska handla åt dom medans mitt egna jobb går åt pipan? Inte kunna passa barnen varannan dag så att frugan kan jobba?
Det behövs - Klarare direktiv från myndigheter!
Citera
2020-03-20, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Ja men vad ska de göra annars? Finns ju bara begränsade resurser.
Ja. Sådan triageringar görs f.ö. redan COVID-19 förutan.

Här kan du läsa litet om den etik vi som legitimerad personal har att gå efter. Nu gäller artikeln HLR men tänket är detsamma för all livsuppehållande vård:

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/etik-och-lakarroll/2014/01/nya-etiska-riktlinjer-for-hjartlungraddning-val-forankrade-i-svensk-vard/
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-20 kl. 06:43.
Citera
2020-03-20, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Åker till affären o bunkrar upp idag.5000 spänn har jag lagt undan till extra matvaruförråd. Bör klara mig en månad till mig o sambon.
Kärringen jobbar på ica,
Förmodligen kommer hon åka på skiten
Vad ska man göra? Fejka o vara sjuk o bli hemma?

Tillhör ni inte riskgruppen så är det bara att köra på som vanligt men skippa onödiga sociala kontakter, av hänsyn till de i riskgrupperna. Medverka inte till onödig smittspridning. Håll en bra hygien, ät bra, motionera...
Citera
2020-03-20, 06:40
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I nuläget skulle jag säga att Afghanistan ser ut att vara ett bättre alternativ än Sverige. Tråkigt för kilarna som inte får komma hem. De har hamnat i en dödsfälla.
Fel!
Redan över tjugo bekräftade fall..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in