2020-03-19, 23:52
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag håller med dig, munskydd är väldigt viktigt och hjälper till att skydda mot luftburen smitta, dom som säger något annat vet tyvär inte bättre.
Att Sveriges regering inte går ut med information om att smittan är luftburen är minst sagt en praktskandal! När man vet detta blir regeringens hantering och agerande obegripligt OM man inte förstår att dom vill han en flockimmunitet, samt försöka undvika ett kaos scenario.

Created: March 10, 2020 09:02 PM
Michael Osterholm, the director of the University of Minnesota Center for Infectious Diseases, Policy and Research, told 5 EYEWITNESS NEWS the coronavirus disease is spreading quickly because it is an "airborne virus."

Osterholm said it still is good practice to wash hands and have good hygiene to help contain the virus, but the fact that it spreads through the air will make it tough to contain.
"Just breathing the air near someone who's infected makes this challenging," Osterholm said. "It does spread through the air and so, even if you are more than 6 feet away from someone, the virus is very contagious."

Based on transmission trends in China, the virus could infect 20-60% of the U.S. population over the next 6-12 months, Osterholm said. The flu's infection rate, he says, pales in comparison with what coronavirus could do in the long term. Källa.KSTP. (se länk)
https://kstp.com/news/u-of-m-infectious-disease-expert-coronavirus-could-dwarf-the-flu/5670562/

Se bara till Finlands prognos till sommaren, sån spridning är inte möjlig med enbart droppvirus.:
"I Finland kommer 10.000 dö" – här försäger sig SVT:s utsände i direktsändning om prognosen

Det blev märklig stämning i SVT-studion på måndagen när tv-jättens finlandskorrespondent Hasse Svens ärligt berättade hur många som den finska Folkhälsomyndigheten räknar med kommer att dö i Finland av coronaviruset. Den svenska staten hemlighåller samtidigt sina egna myndigheters uppskattningar.

Finland har till skillnad från Sverige valt att offentliggöra myndigheternas beräkningar av hur många som väntas smittas och dö. Och det är många.
På länk från Finland förklarade SVT:s korrespondent Hasse Svens att Finland så sent som i lördags hade kontroll på alla smittkedjor i hela landet, men på söndagen räknar man med att tappa den kontrollen.

Trots det säger man att 30-35 procent av den finländska befolkningen troligen ändå kommer smittas fram till sommaren, och det troliga dödsfallet är runt 10.000, sade Hasse Svens i SVT:s direktsändning på måndagen.

Då blir det plötsligt tyst i SVT-studion.

Efter ett antal sekunder börjar SVT:s kvinnliga programledare bete sig märkligt och säger till slut att hon fått nya "instruktioner":
– Ehm, uhm, ursäkta jag fick ehh, liite, å ehm, instruktioner här i örat, ehm, om vi ska sammanfatta...
Uppgiften om 10.000 döda återkom man därefter inte till i programmet.

Källa.Fria tider.SVT(se länk)
https://www.friatider.se/i-finland-kommer-10000-do-har-forsager-sig-svts-utsande-i-direktsandning

Var ute och handlade idag och bara jag hademunskydd!
Citera
2020-03-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Stänga ner Stockholm.
Innnerstan eller hela jävla Storstockholm?
Vad tippar ni?

Hela länet. Mycket pendling fram och tillbaka.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ha ett moget språkbruk härinne. De du kallar parasiter är de som byggt upp det här samhället och jobbat häcken av sig för att du och jag ska kunna ha det jävligt bra på alla sätt
Det är tyvärr inte bara han som uttrycker sig på det sättet härinne.
Det finns de som är glada över att multisjuka improduktiva 85-åringar stryker med.
Goda representanter för den moraliska stormakten i samklang med de som styr vårt land.
Citera
Medlem
När detta är över och denna tråden är låst så ska jag sätta mig och göra en ljudbok med alla inlägg i denna tråden. Kommer det finns något intresse att köpa den?
Citera
2020-03-19, 23:54
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag tror också att viruset är framtaget i labb men det hör inte hit. Jag undrar dock över stycket om att det skulle slå hårdare på asiater... Europa har ju gått om Kina i dödsfall nu så den teorin verkar inte hålla. Eller missar jag något?

Att Europa gått om Kina beror dock på andra anledningar. Kina hade en utmärkt strategi, och tog till de åtgärder som krävdes. Här tog man det inte seriöst, och inte ens nu har man vidtagit vad som krävs i något europeisk land, minst av alla i Sverige.

Man kan likna det vid att Kina hade en utmärkt målvakt som lyckades stoppa 99 bollar av 100, medans Europa har en sämre målvakt som i medel lyckas stoppa ungefär 40. Förutom Sverige som saknar målvakt, vi får hoppas på att skytten missar så många bollar som möjligt helt enkelt.

Att ha Tegnell i mål är ju som att ha en bollrädd målvakt.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-19 kl. 23:56.
Citera
2020-03-19, 23:55
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Hur menar du nu?

Vad jag menar är att den medicinska industrin nu skapar en situation som vi aldrig tidigare har haft och då tar det kanske månader innan vi får ett vaccin. Amerika, Tyskland samt Kina har startat experiment med människor.
Citera
2020-03-19, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag tror också att viruset är framtaget i labb men det hör inte hit. Jag undrar dock över stycket om att det skulle slå hårdare på asiater... Europa har ju gått om Kina i dödsfall nu så den teorin verkar inte hålla. Eller missar jag något?

Kina ljuger om sina siffror.

Kina: 80.000 smittade - 3.200 döda
Italien: 41.000 smittade - 3.400 döda

Som du ser så stämmer inte dom kinesiska siffrorna. Dom är mörkade.
Citera
2020-03-19, 23:56
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Hela länet. Mycket pendling fram och tillbaka.

I Expressen säger Tegnell att man avråder från reser till Stockholm. Det är väl i praktiken förstadiet till en nedstängning? Om jag bodde i sthlm skulle jag om jag hade möjlighet försöka ta mig därifrån men det kanske är överdrivet. så länge livsmedelsaffärer är öppna så ingen fara.
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
OJ Simpson är nära dåndimpen när golfbanan stänger för Kåråna

Om vi ska hålla oss till ämnet, dvs Kåråna skapar panik så har vi ett exempel här:

https://nypost.com/2020/03/19/o-j-simpson-says-hell-go-crazy-if-all-golf-courses-are-closed/

Citat:
And if you do close them, you better open up some insane asylum. Get me a bib. I know if I can’t play golf for the next month, I’m going to go crazy.

“I’m just saying. Take care.

Och inte vill vi väl se en galen OJ.....!?!?!
Senast redigerad av JymdKjam 2020-03-20 kl. 00:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ja jag tycker också att det borde bli en lägre kostnad om man ser till och agera nu och inte drar ut på det här.

Självklart. Och samtidigt få över till att använda så avancerade teknologier som möjligt för att fortsätta upprätthålla så mycket produktivitet vi kan.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Vad tror ni händer om man får både influensa och corona samtidigt?

Det blir nog en shitstorm som du ska försöka undvika.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
11 döda i Sverige.
Samtliga multisjuka 85-åringar som kunde ha dött av en vanlig förkylning.

Det blir intressant att se en närmare analys av dödsorsaken för dessa som avlidit. Nu vet inte om de ex v dog med corona eller av corona. Ell för den delen av corona i kombination med övriga åkommor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in