2020-03-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har Rätt. Det finns en generell vittnesplikt enligt svensk lag (36 kap. 1 § RB).

Är du kallad att vittna i en en rättegång är du skyldig att inställa dig.

Ja, och det kallas för vittnesplikt. Men närstående är undantagen vittnesplikten.
Citera
2020-03-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Har plöjt igenom hela fupen, och du med flera verkar ha missat denna detalj. Anledningen till att Lena ej mördades denna kväll var att hon gick och pratade/chattade med Jonas tror jag det var, SD stod uppe i skogen någonstans och kollade mot henne, och då kunde han inte visa sig för henne. Hon gick dit två ggr under denna kväll och båda gångerna så hade hon Jonas? på tråden.
Hon gick tillbaka hem för att hämta nya batterier till denna gömma och hon tog bilder på nåt träd som hade träffats av blixten. SD hade planerat detta på liknande sätt som det som nu blev morddagen, dvs planterat nån form av alibikedja, lämnat mobilen hemma etc.

Mkt spännande. Hur har du kommit fram till detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det borde innebära att HD kan vägra att svara på frågor om hon inte vill svara, trots att hon har gått med på att delta i rättegången?

I det här läget som hon är i nu, inte längre misstänkt, utan enbart vittne, har HD ingen advokat som kan hjälpa henne i denna rättsliga situation eller?

Hon är så att säga helt ensam?

Hon har en advokat/målsägarbiträde som stöd. Med tanke på den tid som Försvaret vill förhöra henne, gissar jag hon är talför.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det var väl ganska tidigt i tråden det dök upp spekulationer just om cache i ett träd.
Sen kom älgen inte långt efter vill jag minnas...

Jamen aldrig har jag väl haft så fel!

Jag tyckte då att cache tillhörde kategorin näst efter älg.

Och nu är vi där alltså.

Det jag hade emot cache var framför allt att jag då var inne på att det var ett helt oplanerat mord. Då borde det inte ha funnits varken tid eller grejor till att fixa med en cache.

Och vid ett oplanerat mord med skrik i grannskapet, vem skulle ha haft tid till att ta bort ev tillbehör till cachen.

Men nu funderar jag på remsan som kan ha haft en symbolisk innebörd för L*ena, men också kan handlat om att fixa något med en cache.

Som jag minns det blev två av hennes cacher förstörda strax före mordet. My real six string var en av dom. Den fick bara vara ifred i tio dagar innan den blev förstörd och sedan flyttad. Man kan ju inte låta bli att tro att SD kan ha haft något finger med i det hela.

Även minsta sonens cache som låg i en park nära hemmet, blev ju förstörd. Den hade SD fräckheten att laga på årsdagen av mordet och på sonens födelsedag. Samma dag besökte han också en "viktig plats" en längre stund. Han menade alltså mordplatsen, där minnesplatsen också finns.

Slumpen?

Nu kanske älgen kommer springande när som helst...

Inget, inget förvånar mig längre med det här mordet.
Citera
2020-03-19, 22:50
Medlem
Citat:
Hon har en advokat/målsägarbiträde som stöd. Med tanke på den tid som Försvaret vill förhöra henne, gissar jag hon är talför.

Men HD är ju inte målsägare i fallet?🤔 Nej, nu har du snurrat till det.

Visst hade hon en advokat då hon häktades men nu är hon ju avskriven så den advokaten lär ej längre ha nåt uppdrag kopplat till HD.
Nog är hon nu ensam alltid.
Ensam med sitt samvete.
Citera
2020-03-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Visst hade hon en advokat då hon häktades men nu är hon ju avskriven så den advokaten lär ej längre ha nåt uppdrag kopplat till HD.
Ensam med sitt samvete.
Tror Remark menar vittnesstöd. Eller...?
Citera
2020-03-19, 22:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det är ruggigt lång tid. Tänk hur mycket du hinner säga på två timmar!
Och jag minns att hon i förhör ínte förnekar att SD sagt sig vilja "hjälpa" henn fån sin plågor. Att han Ville hjälpa henne från sina plågor.

Hon var väl väldigt deprimerad, men också handlade det väl om att dottern hade kolik på grund av glutenintollerans och skrek dygnet runt. Var det då SD var på dykklubben och flörtade med andra brudar istället för att stödja HD?

Ja, det hade väl passat honom bra att bara "göra sig av" med problemet?

Fick förhörsledarna svar på någon gång om H*anna visste om SD menade att även han skulle avsluta sitt liv? Tyckte hon svarade svävande på frågan.. familjen...
Citera
2020-03-19, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Ensam med sitt samvete.

Är inte lika uppdaterad. Så OK ... rätt igen
Citera
2020-03-19, 22:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Nu??!!

Det har du ju citerat hur många gånger
som helst sedan juni -18!

Jag är inte medlem i någon frikyrka.
Jag tar inte order av några äldstebröder.
Jag tror på eget ansvar. Inte att låta sig
styras av några flockledare.

Det är klart att ledningen av Equmeniakyrkan vill tysta ner det här.
Frågan är hur mycket de visste om LWs
leverne. Det fanns åtminstone en del i
församlingen som visste en hel del.
Var det någon som försökte hjälpa henne
och ifrågasatte vad hon höll på med?

Jag har aldrig påstått att någon hade rätt
att döda henne!
Det är ju helt uppenbart att ni från kyrkans håll gärna skulle vilja sätta dit ateisten SD för brottet. Men när det sedan kommer till att argumentera sakligt för er uppfattning så lyckas ni ju inte bättre än polis, åklagare och slaskmedia.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-19 kl. 23:18.
Citera
2020-03-19, 22:56
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen aldrig har jag väl haft så fel!

Jag tyckte då att cache tillhörde kategorin näst efter älg.

Och nu är vi där alltså.

Det jag hade emot cache var framför allt att jag då var inne på att det var ett helt oplanerat mord. Då borde det inte ha funnits varken tid eller grejor till att fixa med en cache.

Och vid ett oplanerat mord med skrik i grannskapet, vem skulle ha haft tid till att ta bort ev tillbehör till cachen.

Men nu funderar jag på remsan som kan ha haft en symbolisk innebörd för L*ena, men också kan handlat om att fixa något med en cache.

Som jag minns det blev två av hennes cacher förstörda strax före mordet. My real six string var en av dom. Den fick bara vara ifred i tio dagar innan den blev förstörd och sedan flyttad. Man kan ju inte låta bli att tro att SD kan ha haft något finger med i det hela.

Även minsta sonens cache som låg i en park nära hemmet, blev ju förstörd. Den hade SD fräckheten att laga på årsdagen av mordet och på sonens födelsedag. Samma dag besökte han också en "viktig plats" en längre stund. Han menade alltså mordplatsen, där minnesplatsen också finns.

Slumpen?

Nu kanske älgen kommer springande när som helst...

Inget, inget förvånar mig längre med det här mordet.
Och varför besökte SD mordplatsen ett tiotal ggr efter mordet? En gång även med ena dottern. Men är det inte så att gärningsmannen
alltid återvänder till brottsplatsen..
Citera
2020-03-19, 22:57
Medlem
Citat:
Du har Rätt. Det finns en generell vittnesplikt enligt svensk lag (36 kap. 1 § RB).

Är du kallad att vittna i en en rättegång är du skyldig att inställa dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Som närstående blir man
tillfrågad om man är beredd att vittna. Om man är det, så får man sedvanlig kallelse. Om man inte är beredd att vittna så stryks man från vittneslistan och blir då inte delgiven kallelse. Jag kan ha fel, men jag tror inte jag har det i det här fallet.

HD kan dra sig ur, trots kallelse. Hon har den rätten.

Är du kallad måste du inställa dig men om du på plats förklarar att du inte vill vittna så får du gå hem. Som jag har fattat det kan du även kontakta domstolen i förväg och förklara att du inte vill och de kan då återkalla kallelsen. Typ.
Citera
2020-03-19, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Högintressant! Det jag inte fattar är att han är så idiotiskt vågad att han gör ungefär samma sak igen, och så snart!

Addera HD i ekvationen så klarnar det nog. Jag tänker så här, att HD har ställt som ultimatum till SD att göra sig av med LW INNAN dom åker till USA, innan dess så är hon ej tillgänglig och "ledig".
Då får vi förklaringen på det sms som SD skickar på natten till HD, det är därför som HD redan tidigt på tisdagsmorgonen vet att LW är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in