2020-03-19, 20:20
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag är livrädd för att fått Corona. Vart kan jag testa mig??

Har du gjort självskattningstestet? Gå INGENSTANS nu, du ska stanna hemma. Om du går till affären osv kan du smitta andra.

Gör detta test NU:

https://corona.sll.se/
Senast redigerad av halvfestligt 2020-03-19 kl. 20:21. Anledning: Tillägg
Citera
2020-03-19, 20:40
Medlem
MALMÖ!

Jag arbetar i en butik på Mobilia. Ryktena går att Corona har spridit sig på centret? bland annat HM stängde ner två dagar för att sanera butiken? Någon som har info?

Allt började lördags av extrem smärta i lungorna, trodde nästan det va hjärtat. Kändes som ett tryck, sen va det lite fram och tillbaka. Började bli väldigt lätt andfådd i måndags och i tisdags började jag hosta vid minsta rörelse. Enda som gör att jag kan andas normalt och slippa hosta är att ligga i sängen. Jag har ingen feber eller andra syntom. Vill heller inte belasta sjukvård för sånna här bagateller. Men är det möjligt att man har Corona?

Edit: Har huvudvärk och extremt trött.
Citera
2020-03-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Har du gjort självskattningstestet? Gå INGENSTANS nu, du ska stanna hemma. Om du går till affären osv kan du smitta andra.

Gör detta test NU:

https://corona.sll.se/

Ja det har jag.

Men jag måste ju kunna handla mat..?

Jag har hostat hela dagen och ont i musklerna
Citera
2020-03-19, 21:19
Medlem
Ber om ursäkt i förväg då jag antar att detta har behandlats tidigare här. Och nej jag har inte lärt mig använda sökfunktionen.
Jag har som säkert många andra en smartklocka med tillhörande app som b.l.a loggar min puls 24/7. Är det någon som vet ifall det finns någon chans att upptäcka influensa innan vanliga fysiska symptom genom att hålla koll på pulsstatistik?. Hur ungefär brukar t.e.x vilopuls påverkas vid influensa?
Citera
2020-03-19, 21:22
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Om jag nu har fått viruset så vet jag inte hur jag fått det.

Det som förbryllar mig mest är att jag inte har varit nånstans utomlands.

Och jag är arbetslös så har inget jobb.

Jag har dock levt som vanligt.
Spelat boll.
Åkt kollektivt.
Träffat familj.
Handlat i affärer.
Osv Osv.

Mina symptom som började för några dagar sedan.
Torrhosta. (hostar enormt mycket).
Muskelvärk.
Ibland huvudvärk.
Andningen. Är jag ute och går lite grann så påverkas andningen. Och sen när jag kommer hem hostar jag ihjäl mig nästan.

Jag har dock INGEN feber.
Jag känner mig inte heller orekslös.

Nu vet jag inte om detta är vanlig förkynlig eller om jag nu fått corona viruset. Om det nu är corona viruset så undrar jag verkligen hur jag fått det...?

Edit: Jag är 23 år och annars frisk.

Du har fått för att du levt som vanligt
Citera
2020-03-19, 21:52
Medlem
Ni som har Corona, har ni på er skyddsmask när ni t ex går och handlar mat?

I Kina och Japan när folk har skyddsmasker är det i huvudsak för att inte smitta andra. I egocentriska väst dissar man från myndighetshåll dessa masker för att de inte skyddar en själv så bra men det är inte syftet i Japan o Kina där mentaliteten är annorlunda.

Smittan sprids när smittade andas ut. Hindrar man att detta sprutar ut hej vilt åt alla håll så minskas smittspridningen.
Citera
2020-03-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ni som har torrhosta, vad tar ni mot den?
Sällan jag har använt hostmedicin.
Jag vet inte vilka hostmediciner som kan vara bra?

Finns receptfria på apoteket men huskurer som honungsvatten, ingefära mm är minst lika bra då receptfria hostmediciner är verkningslösa. https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3070654
Citera
2020-03-19, 22:00
Medlem
NicholasUrfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Hur mycket kontakt hade ni?
I vilken ordning kom symtomen?
Ingen hosta / andnöd?
Hade du ngn kontakt med vården?

Vi drack ur samma glas
Först lite halsont, sen trötthet och feber, sen ryggsmärtan. Sen var tröttheten kvar. Nästan ingen torrhosta just här.
Haft kontakt med vården genom smittspårning och infektionsläkare, inte dagligen men var tredje dag ungefär.
Citera
2020-03-19, 22:01
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ja det har jag.

Men jag måste ju kunna handla mat..?

Jag har hostat hela dagen och ont i musklerna

Du får be någon köpa åt dig och ställa utanför dörren - eller beställ på nätet. Du ska vara i karantän. Gå inte ut.
Citera
2020-03-19, 22:01
Medlem
NicholasUrfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Hur mycket kontakt hade ni?
I vilken ordning kom symtomen?
Ingen hosta / andnöd?
Hade du ngn kontakt med vården?

Vi drack ur samma glas
Först lite halsont, sen trötthet och feber, sen ryggsmärtan. Detta avtog efter ca tre-fyra dagar. Sen var tröttheten kvar. Nästan ingen torrhosta just här.
Haft kontakt med vården genom smittspårning och infektionsläkare, inte dagligen men var tredje dag ungefär.
Citera
2020-03-19, 22:09
Medlem
Asså ja nojar sönder nu, men dem flesta som får Corona hostar va? De så de börjar innan febern kommer? Ja har ingen hosta men fått lite mer näStäppa än vanligt. Är alltid lite täppt i nån av borrarna. Dessutom lite åksjuk? Kan dock ha me att göra att ja nyss åkt bil

Ja min fråga är egentligen om de nån som fick en annan första symptom än just hosta?
Citera
2020-03-19, 22:22
Har haft svårt att andas 4 dagar, eller snarare tungt, idag släppte det. Har även känt trötthet sista veckan. Hade influensan tidigare i vinter också så kanske får man då mildare corona utan feber?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in