2020-03-19, 21:32
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Var han full?

Annars så brukar tyskar ha ganska bra koll på läget. De flesta av dem vet nog att Kina gjort mer än alla andra tillsammans.

Självklart ljuger "pekingludret".
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag måste erkänna att din avatar är något utöver det vanliga. I övrigt så är det tyvärr så att även unga kan få den här sjukdomen och bli kritiskt sjuka. Annars hade man inte stängt gränsen i hela världen.

Det tråkiga är att Sverige hade kunnat stänga gränsen och införa tvångskarantän i fyra veckor redan i Januari. Och låta försvaret vakta gränsen mot Finland och Norge. Det hade kostat en fraktion av det vi betalar nu i form av stödåtgärder för flera hundra miljarder kronor. Vi såg det inte komma är en dålig bortförklaring. Vi såg det komma på kilometers avstånd. En mer trolig förklaring är att det hade varit politiskt omöjligt. Sverige hade framstått som paranoida och ett antal smittskyddsläkare hade gjort statsministern till åtlöje.

Smart att stänga gränsen?

6 mil långa köer vid gränsen till Polen, materiel till svensk sjukvård kommer inte fram, fast i köer.
Citera
Medlem
Jofs avatar
I Åre har man ingen panik i alla fall. Full rulle och massor av glada männsikor.
Så här säger SKI star:
"Men vi är också trygga med att alpin skidåkning är en beröringsfri aktivitet."

Sen har dom det mysigt på afterski.

Jag trodde jag var cool. Och mycket skit har jag fått för det i tråden. Men detta var för mycket också för mig.
Jag gick inte ens in på Konsum idag när det var mycket folk där.

Nästan så jag blir skadeglad om dom åker direkt till IVA sen.
Citera
2020-03-19, 21:33
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Att de flesta smittade inte har några symptom alls är en lögn. Titta på den här studien som kom för dagar sedan över barn upp till 18 år som fått Corona i Kina. Majoriteten utvecklar moderata symptom och förvånansvärt många blir riktigt svårt sjuka. Tabell på sidan 18 i rapporten.

https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2020/03/16/peds.2020-0702.full.pdf?fbclid=IwAR3bTC8YaHujeW6Tq1SlzlfybKJ YJ1XsUAPTib-n9HnBBz4SC1u1WmayRmc
Finns det någon info från Kina som varit sann?

Varför skulle detta vara sant i så fall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Från c:a 15 smittade upp till att vi slutade med att testa brett så följde vi Tysklands dag-dag siffror. Nu kan vi bara följa döda för att se utvecklingen, fast det blir vanskligt eftersom det statiskt är ganska få.
Antal konstaterade fall är ju inte speciellt användbart mellan olika länder.
Det oroväckande är att antal döda kan stiga väldigt drastiskt, 10 dubblas på 3 dagar som för Frankrike.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
http://gamapserver.who.int/gho/interactive_charts/tobacco/use/atlas.html

Ang relationen mellan italienare/corona/dödsfall. Tyskland har högre procent rökare och extremt mindre dödsfall.
De har även fler intensivvårdsplatser / capita och då de fångade upp det i tid hann dessa platser aldrig fyllas på det sätt som skett i Italien, eller för den skull personalen överlastas.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Att de flesta smittade inte har några symptom alls är en lögn. Titta på den här studien som kom för dagar sedan över barn upp till 18 år som fått Corona i Kina. Majoriteten utvecklar moderata symptom och förvånansvärt många blir riktigt svårt sjuka. Tabell på sidan 18 i rapporten.

https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2020/03/16/peds.2020-0702.full.pdf?fbclid=IwAR3bTC8YaHujeW6Tq1SlzlfybKJ YJ1XsUAPTib-n9HnBBz4SC1u1WmayRmc

Hur tänker du nu?

De flesta som inte har några symptom blir inte testade. De som får symptom blir testade. Alltså kan vi inte sia om mörkertalet.

Det farligaste med Corona är paranoida idioter som nojar om viruset och stackars åldringar som faktiskt drabbas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xCAFEBABE
Jag undrar hur myndigheterna kan uppskatta spridningen i samhället med 500 stickprov? 500 är en ganska liten del av ~10 000 000. Dessutom antar jag att distributionen bör vara uniformt fördelad, för att minimera fel. Men vad det är kan man ju inte veta om man inte har facit i hand. Tar man två stickprov blir det 0%, 50% eller 100%. En ganska stor spridning. Ju fler stickprov, ju bättre. Det konvergerar mot korrekt resultat. Men 500 låter ändå ganska lite.

Det beror på hur stor andel som är smittade. Är det i storleksordningen 10%, så ger 500 stickprover ett ganska bra resultat (50 träffar i snitt, stor chans du hamnar nära.) . Är det däremot 1%, eller lägre, så är även osäkerheten kring 1%, vilket är alldeles för dåligt (Bara 5 träffar i snitt, enorm osäkerhet.).
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-19 kl. 21:36.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Skrämmande:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8131269/Fit-healthy-gym-goer-39-struggles-breathe-coronavirus.html

De flesta cigarettföretag lär nog konka i år.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Och? Alla vet att det inte bara är gamla. Har du underliggande sjukdomar ingår du i riskgruppen.

Det var för övrigt en sjuksköterska som intervjuades

Svårt med läsningen?

Han skrev ju klart och tydligt "gamla och sjuka"
Inte bara gamla.....
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Undra hur det går för Stockholms nattklubbar skulle kunna ge en fingervisning om antalet som inte bryr sig.

En fransman frågade mig idag (bor utomlands) "Do you know why Sweden do so little?". Jag blev lite förvånad att han hade koll på Sverige men han var uppenbarligen påläst på hur olika länder agerar.
Många världen över pratar om Sveriges ickeagerande liksom vi pratar om deras faktiska agerande.
Förhållandesvis några har dött i Sverige ännu och det trotts att man inte testar, ringar in och skapar karantän.
Får se om två veckor hur det ser ut. Är vi många smittade som det påstås så kommer också dödssiffror att öka markant.
Citera
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Så termen svärjevän är inte polariserande och politiskt vinklad? Där ser man.

Jag skiter fullkomligt i om du tar mig på allvar eller inte, lättkränkta henjävel. Varför känner du dig så pass skitnödigt tvungen att ens klämma ur dig ett så ynkligt svar till att börja med?

Hela min poäng med inlägget du citerar var att jag skiter fullkomligt i folks vidriga jävla äckel-åsikter och skräp ideologier till både höger och vänster hädanefter. Människors hälsa är viktigare än erat politiska revirpissande. Fatta det någon jävla gång! Det gäller dig som det gäller dina så kallade meningsmotståndare (enbart dina "partners in crime" enligt mig). Du bevisar själv min poäng med ditt tafatta, förprogrammerade NPC-svar. Oj oj oj oj. Förlåt så förbannat jävla mycket. Nu använde jag ju en sådan där "polariserande" term igen. Skiter jag fullkomligt i.

Som sagt så bevisar du bara min poäng. Varför brydde du dig ens om att svara mig? Är du så pass bekräftelsåkåt? Har då verkligen så pass tråkigt?

Så. Jag är klar nu. Om du väljer att svara på detta visar du bara återigen hur pass bekräftelsekåt du är. Så låt gärna bli och gör något vettigt med ditt liv istället. Eller för all jävla del fortsätt här ni och gorma på varandra medans världen brinner. För alla jävla del.

Jag har totalt kopplat bort mig själv från nyhetsflödet och sociala medier senaste tre dagarna. Känns skönt faktiskt. Finns viktigare och hälsosammare saker här i livet att hänge sig åt än att sitta här och delta i denna oändliga cirkelrunk och fjärtsniffande.

Corona har lärt mig en sak. Och det är att det egentligen inte är så värst mycket som är viktigt här i livet utöver de få saker som faktiskt är livsviktiga. Familj, bekanta och sig själv. De man verkligen bryr sig om. Det är i stort sett det enda man bör bry sig om och hålla av. Åt helvete med allt annat. Åt helvete med samhället.

Haha, du klämmer ur dig en massa affekterat nonsens och kallar mig för kränkt. Men ärligt talat, du är är helt enkelt för korkad för att förstå innebörden vad du själv skriver.

Förstår du verkligen inte hur korkad du är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in