2020-03-19, 20:03
Medlem
pazeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Men snälla människa!

Använd det du har innanför pannbenet! utgå enbart från sannolikhet.Hur stor sannolikhet är det att Övriga europeiska länder gör fel och sverige rätt? All övrig expertis har fel...
Men visst om du vill se detta som något slags, så är Sverige en högoddsare. Outsider att betta på!

Dock, tycker jag inte att människoliv är något som vi ska leka med, på grund av stolthet.

Tycker $veriges regeringen bär största ansvaret till den handlingsförlamning som råder.

Jag tänker utifrån det läget Sverige befann sig i när coronaviruset uppdagades, samma läge som AT.

Hur skulle Sverige agera annorlunda? och till vems bekostnad? bättre att rädda en 92-årig penisonär än att rädda två småföretagare som får Sverige att rulla? Konsekvenserna av att stänga ner ett land direkt av ett smittohot lär vara förödande

Låt oss säga att sverige agerat direkt. stängt ner allt i två veckor. Men efter 1 månad hade man upptäckt att 40 nya fall uppdagats. stängt ner allt igen. jag menar allt och lyckats. Grattis. Smittan hade varit borta och extremt måmga företag osv hade konkat.

-SVERIGE STOPPADE SMITTAN!!!
...wow. nu måste vi fortsätta att importera allt till Sverige för alla andra länder är blockade pga smittan. Tänk ur ett samhällsperspektiv, snälla.
Citera
2020-03-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Jag tänker utifrån det läget Sverige befann sig i när coronaviruset uppdagades, samma läge som AT.

Hur skulle Sverige agera annorlunda? och till vems bekostnad? bättre att rädda en 92-årig penisonär än att rädda två småföretagare som får Sverige att rulla? Konsekvenserna av att stänga ner ett land direkt av ett smittohot lär vara förödande

Låt oss säga att sverige agerat direkt. stängt ner allt i två veckor. Men efter 1 månad hade man upptäckt att 40 nya fall uppdagats. stängt ner allt igen. jag menar allt och lyckats. Grattis. Smittan hade varit borta och extremt måmga företag osv hade konkat.

...wow. nu måste vi fortsätta att importera allt till Sverige för alla andra länder är blockade pga smittan. Tänk ur ett samhällsperspektiv, snälla.

Det ligger lite i detta. Men folk handlar hur utefter den info de får. Preppandet och dylikt är ett beteende i resultat av media men också FHM med språkrör utåt.
Citera
2020-03-19, 20:14
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
I en artikel på SVT-nyheter skriver man nu: Experter kritiserar Anders Tegnell i intern mejldiskussion
www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar

Några utdrag ur artikeln:

Inspirerad av Cato d. ä. kommer jag härefter att avsluta samtliga inlägg med "För övrigt anser jag att Anders Tegnell bör sparkas"
Professor Johan Giesecke tror att några tusen är smittade.
"Jag och Anders Tegnell (nuvarande statsepidemiolog) tycker för det mesta lika. Men han tror att det är ganska få, jag tror att det är ganska många. Vi får se vem som har rätt."
Dessa herrar står nära varandra i tankesätt. Men AT tror alltså inte att så många är smittade i Sverige. Denna intervju är ett ytterligare indicium på att AT konstant ligger efter och underskattar förloppet utveckling. Ungefär som när han förutsa att peaken var nådd för Italiensmittade.
https://www.expressen.se/nyheter/smittskyddsexperten-flera-tusen-svenskar-kan-do/
Citera
2020-03-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Tror ni AT verkligen är på riktigt?

Jag menar han har gjort så många tabbar nu att jag har svårt att tro att regeringen själva skulle litat på honom. Undra om inte en del av det i alla fall är ett helt medvetet sätt att manipulera.

Jag tror att han är en nörd, som inte riktigt gått hem i stugorna helt enkelt.
Det är därför han framstår som arrogant. Mångsmitta är ett svårt ämne, och många kommer att bli missnöjda. VI är inte heller så odödliga som vi kanske trott.
Den curlade västvärlden. Men det visar på att Sverige inte har en sus om hur de ska göra vid katastrofläge, och de har inte en sus om hur många extra resurser det finns i Sverige. Tänk alla arbetslösa som skulle kunna rycka in och täcka upp vid olika typer av jobb. Potentialen är egentlig mening enorm.
Citera
2020-03-19, 20:18
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Att skriva anonymt på nätet att en viss person ska dödas är fegt. Fegt eftersom det sker i skydd av anonymitet (dock tycker jag inte man ska hota öppet heller förstås). Kommentaren var korkad eftersom den bygger på tanken att det är en person som bär ansvaret för smittskyddet när det är en myndighet, FHM, som består av många personer och som ingår i ett system.

Jag tänker inte beskriva en icke-feg/icke-korkad kommentar. Det får du räkna ut själv.
Räkna ut själv? Det kanske du skulle tänka på istället för att rapa ur dig massor med korkade frågor om uppenbara saker så som hur tegnell gjort bort sig med sina ignoranta uttalanden.

Måste göra ont i sossesjälen när dina hjältar gör sig till åtlöje gång på gång
Citera
2020-03-19, 20:21
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
En liten detalj de missat var att de inte visste hur potent viruset var, men de antog.
Problemet är ju då helt kristallklart; det är en jävligt viktig variabel.
Nu har Tegnell också erkänt att de antog fel, vilekt är ju bra - men också oroväckande.
deras expertis är möjligen hög, men deras plan, strategi bedrövlig.
Svensk befolkning är inte något som man ska slipa ner tal på, utan skydda om det är dödligt.

Jag tror inte Tegnell är varken arrogant, grandios eller något sådant.
Det är väl det som kanske syns i rutan, det är ett resultat av deras arbetsmetod.
Detta är en rätt vanlig smitta till trots - som nog inte är så farlig, och vi vet bäst.
De tycker sig nog bli felvinklade i media (media vinklar detta också - en smitta som är ofarlig säljer inte många upplagor, eller ger många klick), och de tycker sig bli missförstådda. Det är ju också problemet till deras beteende - de tar åt sig av de goda orden, men tycker att de som ger besk kritik är bittra surskallar som inte förstår vad de säger. Som man säger i klassiska ord; de har satt sig - kanske omedvetet - på rätt höga hästar.

Det slog fel helt enkelt. I befolkningens ögon (den största delen) står de med brallorna nere. Men i själva verket är det ju svenska folket som fått sina byxor brutalt nedragna.
Jag hoppas för alla inblandade att det håller dödssiffrorna nere, annars kan det bli internt krig.

Håller med dig, speciellt vad gäller ” och vi vet bäst” skit i övriga Europeiska länders strategi och vad WHO:s rekommendationer.

Dock, vad gäller skolan så har många föräldrar tagit ”saken i egna händer” och i många klassrum gapar tomt... 50-60 procent frånvaro... föräldrar sjukanmäler sina barn.
Citera
2020-03-19, 20:22
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Tror ni AT verkligen är på riktigt?

Jag menar han har gjort så många tabbar nu att jag har svårt att tro att regeringen själva skulle litat på honom. Undra om inte en del av det i alla fall är ett helt medvetet sätt att manipulera.

Exakt, du fattar.
Karln är uppenbart inte dum. Men han kan inte vara öppen med svenska folket om vad han försöker göra, därför har han mörkat och medvetet sagt felaktiga saker i media för att lugna dem. Medan han fortsätter sprida viruset djupare och djupare in i de friska populationerna.
Hela vägen har han hållt på så. Han har vetat mycket väl att återvändarna från Italien, Iran, Kina skulle smitta ner landet. Ochatt viruset självklart skulle börja spridas lokalt här också.

Han lät planen fortsätta komma för att han ville ha hit smittan snabbare, så att han kan implementera sin taktik, innan panik över 100 000 tals döda runtom i vår omvärld gör hans taktik omöjlig att implementera.

Det är vad jag tror. Antingen det, eller så är karln gravt inkompetent. Men han ger inte det intrycket när man ser honom tala. Och han verkar faktiskt bry sig om alla de gamla som kommer att dö...
Senast redigerad av Sockerpappan 2020-03-19 kl. 20:35.
Citera
2020-03-19, 20:31
Medlem
Citat:
Forskning inom ämnet...
'
32 forskare gick igår ut på debattsidorna och sa motsatsen; Anders Tegnell bygger inte besluten på empiri och forskning.

Tegnell går emot nästan alla WHO:s rekommendationer.

Andra länders experter har gjort betydligt bättre prognoser och bedömningar, vid samma tidpunkt och vid samma förutsättningar.

Tegnell är utskrattad internationellt. Det säger allt.
Citera
2020-03-19, 20:32
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:

Ur ett samhällsperspektiv :
Kronan har sjunkit till en nivå mot dollarn som inte har skådats sedan i början av 2000-talet. Och på kort sikt är det troligt att försvagningen fortsätter, bedömer experter.
”Ekonomiska åtgärdspaket i all ära, men marknaden vill se att de hälsomässiga åtgärderna biter”, säger Anders Eklöf, valutastrateg på Swedbank.

Du har tyvärr, ej koll på läget.Försök att förstå att vi har inkompetent styre i landet.
Citera
2020-03-19, 20:34
Medlem
Citat:

Det handlar om att Bromsa epidemin så att beredskapen hinner ifatt dummer. Inte att stänga hela landet och trolla bort viruset.

Pausa och bygga beredskap och forskning som pågår internationellt.

Hur tror du omvärlden kommer se på Sverige när vi har en pågående superepidemi när de har stängt in sina egna epidemier. Sverige blir en smitthärd och vi får inte resa ut. Vi får dåligt rykte.
Det kostar jävligt mkt pengar.
Citera
2020-03-19, 20:39
Medlem
Snälla mediabolag. Sluta prata med den gamla stofilen, smittskyddsexperten och AT kompis Johan Giesecke, 70.

Vad fan har han med detta och göra? Han tror på fullaste allvar att detta är som en lite värre variant av influensan.
Och detta med tanke på hur sjukvården, inte minst i Italien, kämpar.

Om ni vill ha Scope i media kolla på några av WHO'S dagliga konferenser på Youtube. Allt de säger går stick i stäv med vad hela gubb-dagiset i Stockholm framhåller. Det har garanterat ett nyhetsvärde för de flesta blåögda svenskarna.

Håll för fan gubbjäveln borta.
Citera
2020-03-19, 20:44
Medlem
SVT har nu ikväll uppmärksammat den hårda kritiken mot Tegnell och Folkhälsomyndigheten. Står också på text-tv. Och det är kunnigt folk som kommer med kritiken.

Glädjande att kritiken kommer fram men också sorgligt att se inkompetensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in