2020-03-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Italien döda/smittade: 8,3%
Tyskland döda/smittade: 0,3%

Hur kommer sig detta? Det är ju en helt enorm skillnad. Tittar man på Italien så är det ju läskigt. Tittar man på Tyskland känns det ju lite som man kan rycka på axlarna åt denna pandemi?

Tyskland har 15 194 smittade och 44 döda. Hur många döda har Italien när dom hade 15 194 smittade?

Medianåldern skiljer sig inte så mycket men troligen har man skyddad de äldre bättre i Tyskland

1 Smittan spreds hos äldre från början i Italien

2 Stängde skolan i Italien - De äldre tog hand om barnen

3 Gissar att äldre i Italien har mer sociala kontakter än äldre i Tyskland.

4 Sen kraschade sjukvården i norra Italien.

5 förutfattat mening Italien kaos Tyskland ordning och reda.
Citera
2020-03-19, 20:14
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag förstår faktiskt inte varför det enda han gör är att försöka prata ner allvaret så mycket det någonsin går. Han verkar se som sin huvuduppgift att få detta att se ut som maximalt en allvarlig snuva. Det är helt obegripligt.

Folk tar till sig detta faktiskt. En stor del av de jag pratar med på mitt jobb har denna åsikt att allt är så jätteöverdrivet. De struntar fullständigt i att tvätta händerna extra noga, och om de för några dagar sedan kanske var mer oroliga, så verkar de nu mer eller mindre anse att snuvan har blåst över.

Nej det är verkligen märkligt.
Är det order från sossarna? Eller att han själv har svårt att ta in verkligheten? Han kanske har gått nån slags krishanteringskurs hos militären och vill vara tuff?

Jag tror att han har svårt med verkligheten. Han har suttit med teorier och modeller och utredningar, visst. Men hantera en verklig kaotisk situation har han aldrig tränat på. Det är tegnells första riktiga epidemi av detta slag.

Det finns ju skäl till att han inte blev "riktig" läkare utan byråkrat. Längre från lidandet.

Som alla politruker så är han kriminellt lojal mot sina uppdragsgivare. Det där med att det skulle vara ojämställt med Spotify som jobba hemifrån tex?? Typisk hjärndöd sosseretorik.

Ska det vara jämställt vill jag se lövén torka bajs på en patient döende i covid 19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns bara en förklaring till hans beteende och det är att han vill att viruset skall spridas. Det har varit uppenbart hela tiden sedan detta började.
Hade han bara skrämt folk i stället för att tjata om hur harmlöst viruset är så hade vi varit i en mycket bättre situation idag. Inga infektionsäkare står idag på hans sida.
Han är politiskt tillsatt som alla andra på höga poster i Sverige.

Det har ju vi alla vetat hela tiden. Man vill smitta många men det ska ske i långsam takt
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju du som är totalt oemottaglig för en rak information. Jag har skrivit att det bör ligga på 3000 döda i Sverige när juni är slut. 90 % är över 80 med andra sjukdomar. Det skrev jag redan för flera inlägg sedan, men du ältar på med dina excesser.

Fundera i stället på varför siffrorna i Tyskland inte alls ligger på samma nivå som Italien. Kanske du då kommer fram till att det var ett antal olyckliga omständigheter som skapade situationen i italien och att det finns geografiska, sociala och hälsorelaterade aspekter som skiljer dessa länder åt.

Rör du dig ute eller har du islolerat dig med handsprit och gladpack?

Nej, det är det du som är, och fortfarande slingrar du dig. Och hittar på siffror från Italien om flunsan. och sen låtsas som inget. Patetiskt.
Vilka excesser? Jag har inte motsagt dessa siffror, även om jag är rädd att det kan bli fler än så. Och även 3000 på några månader är betydligt värre än flunsan.

Ganska lätt. De hade mer koll i början, de fick inte in det i vården det första som hände och de ligger flera veckor efter Italiens kurva. Det kommer stiga där med och vara värre än influensa med hästlängder. Du kan ju fundera på varför de, liksom alla andra, vidtagit de åtgärder de gjort. Vi har betydligt färre vårdplatser än Tyskland, med marginal, färre än Italien också. Vi testar också betydligt mindre, har knappt några test att tillgå, har mindre koll, och ligger på det sättet just nu otäckt mycket närmare Italien än Tyskland. 560 respiratorer i hela landet, och alla är inte direkt lediga. Det är därför jag är orolig för Sveriges del, tycks vara bland de sämst förberedda länderna öht.

Jag rör mig ute, i storstan. Vad skulle jag med gladpack till f ö? Om det börjar glunkas om in- och utreseförbud till storstäderna drar jag nog till stugan på landet dock. Vill inte sitta instängd i en lägenhet inte.
Citera
2020-03-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Först har stockholmarna släpat hit smittan genom skidåkning i de italienska alperna. Nu till påsk ska stockholmarna iväg till de svenska fjällen och sprida smittan än mer.

Nu får det vara slut på den ansvarslösa galenskapen!

Stäng de svenska fjällorterna fr.o.m imorgon. Det är bara att lyda order och inte sända vädjanden om att låta bli Åre i år. Det räcker inte med vädjanden.

Folk måste lära sig att lyda.

Hårda kännbara påföljder måste dessa människor få som i sin ignorans och självupptagenhet skiter fullständigt i allt som inte rör dem själva. Onda egoistiska människor är de!
Citera
Bannlyst
Så till den stora frågan...

Hur ser Italiens dödssiffra ut idag? Var ju katastrof igår med 475 st.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Vet inte helt hur jag ska tolka denna data

Någon som begriper. Är det två olika hälsodepartement som har olika åsikter?

Den första kolonnen verkar något märklig då det implicerar att vissa regioner haft en absurd ökning från i går i så fall

Bahia 3=>27 bland annat.

https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/03/19/casos-de-coronavirus-no-brasil-em-19-de-marco.ghtml

Eller är det bara första kolonnen som har nyare siffror?

Eller är det klassikern att de blandar ihop positiva prov med bekräftade fall?

Efter litet google translate och en snabb titt på wikipedia så tror jag att första kolonnen är vad som rapporteras av de enskilda delstaternas hälso "sekretariat", medan den senare kolonnen är det federala brasilianska hälsoministeriets statistik, som släpar efter.

Men det vore bra om någon som känner till Brasilien, eller åtminstone läser portugisiska, tog sig en titt - jag bara gissar här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag börjar fundera på var oppositionen håller hus. Visst ska alla i ett krisläge sluta upp, men AT och regeringen har bjudit på så många öppna målchanser så jag börjar fundera på om oppositionen gjort en fullständig lockdown på sig själva ( 🙈 🙉 🙊 ).

Inte läge för pajkastning nu i denna situation. Den kommer senare, var så säker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Har du inte förstått logiken bakom det än så lär du ju aldrig förstå. Men vi prövar.

Stänger man för- och grundskolor så stänger man delar av vården, delar av livsmedelsproduktionen, delar av övrigt blåljus och så vidare, och så vidare.

Naturligtvis så kan vi på vissa ställen (regioner, områden, definitivt vissa skolor) få stängda skolor, men då imgen eller liten smittspridning skett där, och då de definitivt inte är en riskgrupp så ska man ju inte bara stänga för att verka kraftful, men vara dum.

Svår ekvation detta. Vi har samhällsspridning nu, det betyder att vi har smittade barn och elever på förskolor och grundskolor och fler lär de bli. De barnen kommer eventuellt smitta personal och föräldrar. Har man vägt in detta när man står fast vid beslutet att hålla skolor öppna?

Jag tror faktiskt man gör ett stort misstag om man inte stänger ner skolor och förbereder barnomsorg för föräldrar med samhällskritiska yrken...
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Smiley, då måste jag ta dig på allvar med andra ord.
Det var en tolkning så god som någon.
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Vad anser du vara underliggande sjukdomar, samt varför förtydligar man underliggande eller flera underliggande?
Ja, precis. Den 99%artikeln som du refererar till tar ju upp underliggande sjukdomar, så varför fråa mig.
Så antingen är den alarmerande pga att halva befolkningen kan känna igen sig.
Eller så är den lugnande om man tillhör den andra halvan.

Vad tycker du? Gissar på lugnande.
Citera
2020-03-19, 20:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Dom flesta blir inte speciellt sjuka så han har ju helt rätt. Allt annat är bara rena fantasier. Sen är det klart att det finns dom som blir riktigt sjuka också och tyvärr även dör. Mestadels äldre personer som hade fått det tufft med en vanlig influensa med och som dessutom inte sällan redan har andra sjukdomar. Så var det med det !

Ja, jag kan verkligen se att folk med din inställning börjar öka i antal igen i samhället. Och det är ju inte så konstigt, det är ju det budskap man sprider från myndigheterna varje dag.

Faran är i princip över, och bara vi tvättar händerna någon gång då och då, och inte går till jobbet när vi är riktigt risiga så går allt bra. Business as usual alltså.

Min lilla "opinionsundersökning" denna vecka visade att folk var mycket mer på alerten i måndags än idag. Då talades det om att Stockholmare ska jobba hemifrån och man förberedde sig liksom mentalt på att det kommer mer. Sen dess har ju Folkhälsomyndigheten i princip gått ut och lättat på rekommendationen att jobba hemma. Som jag tolkar det så gäller det inte längre?
Citera
2020-03-19, 20:16
Medlem
Jag tycker det är uppenbart att de medicinska farorna med Corona är överdrivna.

Italien beskrivs som ett skräckexempel för hur utvecklingen kan bli.

24 981 personer beräknas ha dött av den vanliga influensan i Italien 2016/2017 [se forskningspapper för källa: https://www.ijidonline.com/article/S...28-5/fulltext].

I skrivande stund har knappt 3000 dött av Corona i italien. Källa : https://www.coronakartan.se. Vid en studie av 355 av dödsfallen visades att 99% av de som dött hade andra sjukdomar. https://www.epicentro.iss.it/coronav...7_marzo-v2.pdf

Så det är inte ens säkert att dessa faktiskt har dött av corona. Italien har världens näst äldsta befolkning och många är sjuka, så det är alltså inte ens säker att de 3000 är "excess deaths".

Vi är alltså inte i närheten än vad en vanlig influensa brukar ge.

Rapporteringen och åtgärderna står helt enkelt inte i proportion alls till hur farligt det är. Det spelar ingen roll hur mycket anekdotisk information som sprids - titta på sifforna.

Det finns många som tjänar på att skapa panik och den sättning/recession som har varit oundviklig på grund av en lånebaserad tillväxten det senaste årtiondet får nu en trigger för att sätta allt i fritt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in