2020-03-19, 22:38
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Sjuksköterskan på Aktuellt idag pratade om något om det, att hon var rädd att jobba utan skydd för att hon skulle få mer virus, då hon menade att hon inte var rädd för de andra delarna i samhället då hon sa att hon får i sig så lite virus då.

Har ingen vetenskaplig artikel på det. Bara den intervjun som var med sjuksköterskan som varje dag jobbar på intensiven.

https://www.svtplay.se/video/24741358/aktuellt/aktuellt-19-mars-21-00?start=auto

Med all respekt, källan kanske inte är så påläst, jag förstår det. Om man jobbar på IVA till 120% kanske det inte finns tid till att läsa vetenskapliga artiklar.

Någon som vet mer och har trovärdiga källor?
Citera
2020-03-19, 22:39
Medlem
Kom an då virusjävel
Vi överlever
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Dagens Campbell tog upp en jätteintressant och bra frivillig åtgärd. Tydligen har flera hotell i Manchester börjat erbjuda gratis logi för sjukvårdspersonal. Detta innebär att de inte behöver sova hemma och riskera att smitta familjen.

https://www.youtube.com/watch?v=C-0Es0RKiU4

Kan vi se samma initiativ i Sverige? Något för Petter Stordalen kanske, eller har han redan kickat all sin hotellpersonal?
Citera
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ok. Fortsätt ni leva som råttor, jag tänker kliva upp imorgon och tjäna mitt fosterland så bra jag bara kan. Precis som jag gjort resten av veckan och som jag tänker göra nästkommande veckor. Så kan ni leva som fega råttor inlåsta i era förortslägenheter.

Hur tjänar du landet genom att köra truck på lager och smitta folk i kollektivtrafiken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Med all respekt, källan kanske inte är så påläst, jag förstår det. Om man jobbar på IVA till 120% kanske det inte finns tid till att läsa vetenskapliga artiklar.

Någon som vet mer och har trovärdiga källor?

Hon nämnde sars som exempel på ett virus som funkade så
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Man skulle kunna testa en "snällare" variant också.

Alla som är under 60 får vistas ute men ALLT utom matbutiker och apotek stängs ner. Man får inte åka tunnelbana eller buss.

Militär och polis ser till så att alla äldre håller sig inomhus.

Då kan ju inte 60+arna ta sej till jobben.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Beväpnad gränskontroll till Östermalm är vad jag tippar på.
Hehe. Östermalm. Gated community?
Citera
2020-03-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för klargörande.

Vi har inte samma resurser, de har ändrat iom att man införde marknadslösningar inom sjukvården. Som om den vore som vilken skoaffär som helst. Många har talat om det sista åren. Nu kommer notan. Och sjukvården har inte ens fungerat tidigare heller, när man hört alla larmrapporter.

Detta borde upp till ytan en gång för alla nu. Det är politikerna som har satt oss i denna situation.
Den underdimensionerade sjukvården kostar nu människoliv varje dag och dessa har politikerna på sitt samvete.

Samma med försvaret och beredskapen överlag. Man har rustat ned, som lallande naiva tokdårar. Världen är god, alla virus är snälla. Rymdkramar och handhjärtan botar allt och alla från dåligheter!

Men större virusutbrott är sånt man får ta med i beräkningen, knappast några nyheter, med svininfluensan i minnet. Eller andra potentiella samhällsstörningar för den delen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-03-19 kl. 22:43.
Citera
Medlem
Miss-Brukares avatar
Såg att Ohio's Hälsodepartement har sagt att minst 100000 personer av deras befolkning antagligen bär på viruset.

Citat:
.@DrAmyActon: I know it is hard to understand #COVID19 since we can't see it, but we know that 1% of our population is carrying this virus today -- that's over 100,000 people. — Governor Mike DeWine (@GovMikeDeWine), March 12, 2020

Intressant är dock att dom bara har 89 bekräftade fall. Enligt detta skulle det alltså finnas mer än 1124 gånger fler smittade än vad som är bekräftat. Ifall det stämmer är cirka 270 miljoner(!) människor smittade.
Om det skulle vara så ligger den globala dödligheten på 0.00367055123%. I utvecklade länder har influensan en dödlighet på 0.1-0.5%. Nu tror jag personligen inte att Covid-19's dödlighet är riktigt så låg, men eftersom vissa källor säger att upp till 85% av smittade antingen inte visar symptom alls eller bara får förkylningsliknande symptom så är dödligheten garanterat lägre än "flera procent" som media aldrig slutar tjata om. Samma sak med att 20% sägs behöva sjukhusvård och att 5% behöver intensivvård. Hur många av dom som är helt symptomfria eller har något som känns som en förkylning skulle ens misstänka corona? Dessutom testar inte den svenska sjukvården personer som inte uppfyller symptom-krav och inläggning på sjukhus.

Amerikansk media har stressat upp folk så extremt mycket på grund av det här och svensk media citerar ju mest vad som sägs där känns det som.
T.o.m. gammelmedia skulle ge ut seriös information om viruset istället för att hela tiden kalla Trump rasist för att han har kallat det för "det kinesiska viruset" (det ryktas även att han tidigare använt ordet kinamat!) om det var så farligt som dom vill att det ska vara. Att många länder tagit så drastiska åtgärder är knappast för att det är nödvändigt. Politikerna vet att det egentligen är media som bestämmer och om dom inte låtsas bry sig får dom kritik i media och får inte sitta kvar.

I andra delstater har man liknande teorier, As many as 70,000 Arizona residents could have coronavirus, according to CDC models
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det gäller vecka 10, finns även för vecka 11 om du hade bemödat dig med att själv söka information.

Folkhälsomyndigheten citat;

Analyserade prover vecka 11 (17 mars 2020 kl. 16.00)
Folkhälsomyndigheten samlar veckovis in data på antalet prover analyserade för viruset som orsakar covid-19. Under vecka 11 har sammanlagt drygt 9 100 individers prover analyserats i Sverige. Detta kan jämföras med att drygt 4 200 individers prover analyserades vecka 10. Totalt har drygt 14 300 individers prover analyserats sedan diagnostiken sattes upp i Sverige. Data är preliminära och kan komma att ändras.

Dock har jag tidigare ifrågasatt varför resultatet inte har redovisats, är man kanske inte klara med sammanställningen, märkligt i alla fall.

Lite märkligt att den inte släppts ännu, influensarapporten har släppts för vecka 11. Verkar som antalet prov har ökat till 196 totalt för vecka 11. Så provtagningen ökar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det gäller vecka 10, finns även för vecka 11 om du hade bemödat dig med att själv söka information.

Folkhälsomyndigheten citat;

Analyserade prover vecka 11 (17 mars 2020 kl. 16.00)
Folkhälsomyndigheten samlar veckovis in data på antalet prover analyserade för viruset som orsakar covid-19. Under vecka 11 har sammanlagt drygt 9 100 individers prover analyserats i Sverige. Detta kan jämföras med att drygt 4 200 individers prover analyserades vecka 10. Totalt har drygt 14 300 individers prover analyserats sedan diagnostiken sattes upp i Sverige. Data är preliminära och kan komma att ändras.

Dock har jag tidigare ifrågasatt varför resultatet inte har redovisats, är man kanske inte klara med sammanställningen, märkligt i alla fall.
Undrar jag med, de lär ju ha siffrorna. Kanske vill ha några veckor av statistik så man kan gå ut med en slutsats om hur spridd smittan är?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Hur tjänar du landet genom att köra truck på lager och smitta folk i kollektivtrafiken?

Jag kör inte truck på lager men till skillnad från dig ser jag inte ner på folk som gör det. Det är en viktig samhällsfunktion det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in