2020-03-19, 19:34
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vi? Tala för dig själv. Du gör inte ett förbannade dugg i detta och ska inte nämna ordet lära.

Du är helt miljöskadad. I influensan dog det drygt 1600 med vaccin under de senaste två säsongerna. Du pissar på dessa. Hade det inte vaccinerats hade det varit 2500.

Till juni kommer det att vara 3000 döda i covid-19 i Sverige. Huvuddelen, över 90 %, personer över 80 med andra sjukdomar som skulle dött ändå innan detta år är slut.

Måste man "göra något i detta" för att kunna se trender, samband osv menar du? Du är ju för fan inte på riktigt. Inga kommentarer alls angående Italien ser jag, du bara undviker ämnet. Klokt, anfall är bästa försvar, och du skulel direkt framstå som en idiot om du gav dig in i den diskussionen. Och det vet du givetvis.

Hur i helvete pissar jag på de som dött i influensa menar du ditt nöt? Genom att säga att detta är värre? Isf pissar du på alla som dött av vanliga förkylningar, ovanliga åkommor osv också. Du kan inte mena allvar? Fattar du skillnaden vad som sker? Begriper du ens vad som pågår och endast är i sin linda runtom dig? Du verkar totalt verklighetsfrånvänd. Eller kanske innerst inne livrädd.
Citera
Medlem
sannes avatar
Känns inte bra med intensivvårdsplatser i Stockholm.

15 låg 4 på intensiven.
18 låg cirka 19 på intensiven
19 låg 35 på intensiven

Det betyder fördubbling varje dag, 4, 19, 35, borde vara cirka 50 stycken i morgon då.

De har 90 intensivvårdsplatser i Stockholms region, och kan fördubbla till 180 säger kommundirektör Irené Svenonius.

Så borde vara fullt om 1,5 vecka då. Hoppas andra regioner kan hjälpa Stockholm?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Storbritannien satsade på flockimmunitet, men premiärministern ändrade sig efter att ha fått ta del av prognosen.
Den kom ut till pressen.

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/terrifying-data-behind-government-coronavirus-lockdown/

Intressant, tack. Det är modellering som jag förstår. Någon slags regression testing?
Citera
2020-03-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det ser bara värre och värre ut för Italien och Spanien. Varför utlyser inte Sverige utegångsförbud i storstäderna?

Vi har ju för i helvete en militär (tro det eller ej) så varför använder vi inte dem?

Citerar typ Anders Tegnell:
Äh är ju bara äldre som dör.
Är du över 50 år så offra dig istället för gruppens skull så kan samhället få starta upp och igång igen.

Det finns för och nackdelar med att stänga ned ett samhälle.. helheten!

Långsam smittspridning där staten stänger ner skolor, vägar, verksamheter mm innebär också ENORMA skador på ekonomin och samhället. Företag och verksamheter kommer gå i konkurs !

Snabb smittspridning OM staten låter smittan bränna igenom samhället och döda de som skall dö så blir det som sagt på bekostnad av människoliv! Fast samhället/ekonomin/företag kommer kunna starta upp snart igen och pandemin kommer bli ett minne blott.

Hög dödlighet = bra ekonomi
Låg dödlighet = dålig ekonomi
Citera
Medlem
flummeys avatar
Behövde skriva av mig lite i dessa tider och vill dela det med er:

Världen är i lågor,
Men ingen i min närhet gråter
I rädslan gömmer man sig istället odödligt i toarullar och humor
Har du hamstrat din jävel?
Har du hostat på en busschaufför?
Fan , är du en sån där hysterisk alarmist?
Vem blir vi i det här nya ovissa?
Blir dina nära och kära din nya fiende?
Vem tar hand om dina oroliga barn?
Nu är det inte du och jag längre,
Nu är det krig
Världen är i lågor,
Men ingen i min närhet gråter
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nartheciumm
Jag ska på begravning i morgon men har i dag börjat få lite lite snuva vad ska man göra!?

Du kan ju ha munskydd, sprita händerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
många förskolebarn och gymnasieelever skiter i att inte vistas ute.
De besöker donken, och små barn är ute och leker och annat.
Sedan har vi döingar som även de vistas ute, och när de blir sjuka så kommer de väl få prio 1, medans de unga får vänta, och de har påvisats att även de unga blir svårt sjuka och kan i värsta fall dö.

ser inte bra ut för sverige, så länge man inte vidtar hårda restriktioner och börja böta folk för att vistas ute eller alternativt dödsfallen stiger, för då kommer folk att verkligen börja lyssna.

måste också tillägga att svenska sjukvårdspersonalen är riktigt fega kräk.
De utnyttjar situationen "stanna hemma med barn och jag är sjuk" för att inte komma till arbetet och riskera att bli sjuka på riktigt. Det förstnämnda är förståeligt men även det kan smidigt lösas, så länge man bara vill.

Det där stämmer inte. Förskolebarn är skiträdda för det här. I övrigt spenderar de allra allra flesta av de yngre tid på telefonerna och datorerna. Det handlar om en ytterst liten grupp där föräldrarna inte har satt gränser som kommer att strösa runt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Tack för tipset! Ska skicka den till min gamla mor, 81 år. 👍
Va bra.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Därför att Sverige har det kanske tyngsta, och bästa, sociala skyddsnätet på jorden.
Mängder är reglerat i lag. Det går inte att ändra på från en dag till en annan utan en viss eftertänksamhet, och i många fall justeringar av just lagen.

I andra länder finns inte det på samma sätt. Där ligger det på individen att klara sig bäst man kan. Krasst sett.
Vad är ett tungt skyddsnät?
Citera
2020-03-19, 19:36
Medlem
Talespins avatar
Det är en gåta hur gym fortfarande tillåts vara öppna. På många gym är det runt 50-80 pers på en kväll.

Samtliga gym bör stängas i minst ett par veckor i Sverige.
Citera
Medlem
Hur behandlar man idag Covid-19 utöver hjälp att ge människor hjälp med att andas?

PS:
Källa eller rationellt resonemang som bygger på fakta med källor:
Tack för hjälpen! Du får 8 respekt-poäng

Ingen källa eller inte rationellt resonemang baserat på fakta med källor:
Jag utgår per automatik utifrån att du ljuger, du behöver inte ens bemöda dig att skriva
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-19 kl. 19:39.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Så Stockholm har 90 IVA-platser då...

Kommer fram i dagens Rapport : https://www.svtplay.se/video/25683104/rapport/rapport-19-mars-19-30
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in