2020-03-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Varför i helvete besöker du Skatteverket för att deklarera?
Finns det någon under 70 som gör det?
Tolkar ditt sätt att använda ordet ”gamlingar” som att du är yngre än så.

Om det för en relevans så är jag tillfälligt sjukskriven samt behövde adressändra så jag behövde lite guide för att adressändring och bostadstilägg inte krockar för då hamnar jag i en svår sits. Deklationen var bara en extra grej som man passade på att göra på plats.
Citera
2020-03-19, 19:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vd2Bp/studie-rokning-bakom-hog-corona-dodlighet

En studie som gjorts på 78 corona-patienter i Kina ger stöd för att rökning kan spela en huvudroll när det gäller covid-19.

Att vara rökare eller före detta rökare ökade risken för ett allvarligare förlopp och dödlighet med så mycket som 14 gånger. Rökning var dessutom den starkaste riskfaktorn av de som undersöktes i studien.

Ok, så om man slutat röka har ingen betydelse då menar dom?
Det får väl bli ett sätt att prioritera vårdplatser då. Göra det lite enklare för vårdpersonalen att välja vem som ska få chansen att överleva. Undrar om rökare dessutom blåser ut en massa viruspartiklar med röken och smittar andra i högre grad? Och vad gäller ålder så kan unga vara storrökare. Det betraktas inte som sjukdom men bör rapporteras som bakomliggande faktor om de dör.
Citera
2020-03-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Löfven på dagens presskonferens, vi kommer inte stänga förskolor och grundskolor.
Han frågade sig vilka som skulle jobba inom vården, köra ut mat, m.m om föräldrar måste vara hemma och ta hand om barnen!

Varför frågar ingen journalist om andra länder klarar av att hålla skolor stängda, vad är det som gör att Sverige inte klara det?

Därför att Sverige har det kanske tyngsta, och bästa, sociala skyddsnätet på jorden.
Mängder är reglerat i lag. Det går inte att ändra på från en dag till en annan utan en viss eftertänksamhet, och i många fall justeringar av just lagen.

I andra länder finns inte det på samma sätt. Där ligger det på individen att klara sig bäst man kan. Krasst sett.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Jag håller inte alls med. Flera vuxna stannar hemma -> spridningen minskar. Det blir en s.k win-win effekt.

Mindre pengar till sjukvården-argumentet håller inte. Sverige har den lägsta statsskulden sen 1977, och givetvis skulle man, vid ett fatalt behov, kunna tillsätta mer pengar till vården direkt och en lång tid framöver med befintliga medel.

Flera vuxna stammar hemma betyder att produktiviteten minskar. Det i sin tur minskar skatteintäkterna. Sedan vet vi inte hur länge människor behöver stanna hemma. Det räcker för att fler företag skall gå i konkurs och arbetslösheten skall skjutas i höjden.

Om man tillsätter mer pengar till vården måste man skära ned på någonting annat. Ska man skära ned på skolan eller rättsväsendet?

Man bör isolera gamlingarna och låta andra arbeta/studera och så vidare för att minska den ekonomiska nedgången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nja, att ha mask ger väl inte heller symtom på förkylning? Jag vet en som hade springmask, han fick inte sådana symtom. Med binnike vet jag inte.
hahaha =)=) härligt med någon med humor i dessa tider ;p
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det var cirka 94 smittade då i Sverige.

https://www.coronakartan.se/tidslinje/

Tack,, där fanns det en del intressant statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Nu är hans dagar räknade.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar

Ajaj! De avlönade Socialdemokratiska trollen på Aftonbladet har ju redan gått ut med att Tegnell är en hjälte!

Men de kommer väl ägna sig åt skademinimering och vara nöjda med att offra Tegnell för att kunna upplyfta Löfven till landsfader...

R0 till Noll! Forza "Icke-vetenskapen"!
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-19 kl. 19:34.
Citera
2020-03-19, 19:32
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Måste dock säga att en studie med 78 fall, inte säger ett skit. Dock kan det ju aldrig vara bra att vara rökare
Vi får avvakta hur jämförelsen faller ut med e-cigg. Är ganska säker på att Hans släpper det så snart han sammanställt det.
Citera
Avslutad
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Var väl ungefär vad jag skrev, och lite till...
"Rökning är en av orsakerna till att insjuknade blivit svårt sjuka eller dött av corona-viruset.
En studie gjord på 78 patienter i Kina talar för detta.
– Rökare eller före detta rökare visade 14 gånger större sannolikhet till försämrat tillstånd eller dödsfall, säger Matz Larsson, överläkare vid Örebro Universitetssjukhus."
Och jag frågade mig om slutsatserna från denna fjolla utifrån ett material om 78 patienter...

Är det den svenske läkaren som skrivit följande ("Rökning är en av orsakerna till att insjuknade blivit svårt sjuka eller dött av corona-viruset.) ?
jag stör mig på undersökningen och det är säkert personer som redan hade lungproblem eller kedjerökte
typiskt svenska läkare hitta minimal studie och lägga fram det som direkt mördande att röka .dessa stackare fick väl ingen luft heller (respirator)så därför dog några av CORONA covid19 .
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
många förskolebarn och gymnasieelever skiter i att inte vistas ute.
De besöker donken, och små barn är ute och leker och annat.
Sedan har vi döingar som även de vistas ute, och när de blir sjuka så kommer de väl få prio 1, medans de unga får vänta, och de har påvisats att även de unga blir svårt sjuka och kan i värsta fall dö.

ser inte bra ut för sverige, så länge man inte vidtar hårda restriktioner och börja böta folk för att vistas ute eller alternativt dödsfallen stiger, för då kommer folk att verkligen börja lyssna.

måste också tillägga att svenska sjukvårdspersonalen är riktigt fega kräk.
De utnyttjar situationen "stanna hemma med barn och jag är sjuk" för att inte komma till arbetet och riskera att bli sjuka på riktigt. Det förstnämnda är förståeligt men även det kan smidigt lösas, så länge man bara vill.

Det här är varför Sverige bör utlysa utegångsförbud. Främst i Stockholm.

Om folk ska agera som idioter så får staten rycka in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Finns självtest man kan göra på 1177 om man är orolig för hosta, snuva feber eller andra symptom.

https://corona.sll.se/

Tack för tipset! Ska skicka den till min gamla mor, 81 år. 👍
Citera
2020-03-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja det låter ju väldigt säkert. Stalltips på utvecklingen i ålderdomshemmen i närtid?

Det är naturligtvis inte ett fullständigt skydd, så det kommer vara en del fall på äldreboenden. Men då ska man fundera på vad som hänt om man inte skulle ha den rutinen för personal på sjukhus och äldreboenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in