2020-03-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Har personalen också bosatt sig på äldreboendena?

SÅ klart inte, men de testas också.
Citera
2020-03-19, 19:21
Medlem
är det så! fan också! känns inte alls bra det här!
Citera
2020-03-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vd2Bp/studie-rokning-bakom-hog-corona-dodlighet

En studie som gjorts på 78 corona-patienter i Kina ger stöd för att rökning kan spela en huvudroll när det gäller covid-19.

Att vara rökare eller före detta rökare ökade risken för ett allvarligare förlopp och dödlighet med så mycket som 14 gånger. Rökning var dessutom den starkaste riskfaktorn av de som undersöktes i studien.

Ok, så om man slutat röka har ingen betydelse då menar dom?

Det beror väl sannolikt på om man rökt i två år eller 32 år, samt hur längesen man slutade.
Men alla vet väl att rökning bryter ner kroppen på endera viset, och sannolikt är kroppen mer nedbruten desto längre du rökt samt desto kortare tid som gått sedan du slutade.

Men man har väl inte grävt i det mer än så som du citerar i detta stadie.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Ja vi har ju problem, vad är värsta scenariot och vad är det bästa scenariot 2 månader framåt tror ni?

13 mars 750 smittade
16 mars 1500
19 mars 3000
22 mars 6000
25 mars 12000

Sen är det såklart osäkert med tanke på att staten kan stänga ned regioner som Italien nu innan så kan stora massan förstå allvaret i detta.

Sådär ja. Nu bör vi vara uppe i ca 3000 smittade i Sverige!
Mina siffror ljuger inte och har inte gjort det i andra länder heller.

Någon dåre i tidningen påstår att vi i Sverige har 100.000 smittade haha vilket fyllo! Vilken desinformation och fara han skapar pga påståendet: äldre tänker jahopp 11 döda på 100.000 är ju inget och så går de ut och träffar folk... och senare dör!

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorn-rimlig-gissning-att-100-000-ar-smittade/

För det första så skvallrar inte dödligheten om sådan spridning enbart 11 dödsfall!
I början av pandemier så får alltid de först sjuka hjälp så det dämpar dödligheten mycket!
När sjukvården börjar bli överbelastad så kommer dödsfallen så nej vi har enbart ca 2500-5000 smittade knappast fler!

Detta tar tid innan det kommer igång = svårstartat virus dvs seg i starten men mosar sönder när det kommit över krönet.

Så till löning nu så bör vi ligga runt 10.000 smittade OM regeringen inte stänger ner samhället innan... då får vi vänta några dagar till innan det bränner på i samhället.

Det positiva i denna epidemi är att det är ett ”rikemans virus”
De rika som drar till Italien på sportlov för 60-80.000kr fick det först!
De rika som nu kan jobba hemifrån och leva på besparingar får inte första vågen i samhället och förblir ismittade när vi på ett ungefär vet dödligheten i detta. så det drabbar främst de fattiga arbetande i butiker, affärer, lager, transport osv osv.
De får viruset och överlever oftast och får en viss immunitet vilket är bra... våg nr2 som spås komma till hösten däremot kan vara densamma i dödlighet men om man tittar historiskt så evolverade viruset och blev dödligare. Inget kul att vara utan immunitet då.

Vaccin kommer tidigast om 1,5 år dvs efter rigorösa tester
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nartheciumm
Jag ska på begravning i morgon men har i dag börjat få lite lite snuva vad ska man göra!?

Snuva är väl ett ovanligt symtom på covid19. Allra flesta fall börjar med torrhosta och mild feber.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Löfven på dagens presskonferens, vi kommer inte stänga förskolor och grundskolor.
Han frågade sig vilka som skulle jobba inom vården, köra ut mat, m.m om föräldrar måste vara hemma och ta hand om barnen!

Varför frågar ingen journalist om andra länder klarar av att hålla skolor stängda, vad är det som gör att Sverige inte klara det?

Ja exakt , jag förstår inte vad som är så speciellt med Sverige emot andra länder i Europa. Det är så underligt?
Citera
Medlem
Har haft ärenden att göra två dagar irad. Noterat att äldre hostar i handen, tre fall har gamlingar gått i ansiktet på mig och lagt en hosta från en meters avstånd när dom passerat mig, är det någon mer som gjort liknande observationer?

Skulle deklarera idag hos skatteverket, finns instruktioner utanför portarna på hur man hostar i armvecket och man var tydliga med att en meters avstånd råder mellan alla i lokalen. Denna skatteverk är även delad lokal med försäkringskassan så flera besökare finns.

Åtgärder i all respekt men hur ska dessa åtgärder skydda någon annan än dom själva för där fanns bara tre datorer för alla besökare att göra sina ärenden på så ett hundratal personer har idag delat samma mus och tagentbord hos dom och ingen handsprit fanns.

Har ni också observerat något där myndigheter tydligt skiter i befolkningen o bryr sig om sin egna hälsa först?
Citera
2020-03-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det är ännu värre om myndigheterna stänger varenda skola. Då kommer fler vuxna stamma hemma och inte gå till jobbet. Alla kan inte arbeta hemifrån. Produktiviteten kan minska, arbetslösheten likaså. Konkurs kan öka som i sin tur leder till mindre pengar till sjukvården. Det i sin tur kan resultera i en överbelastad vårdpersonal och sämre vård (förre människor får värd i tid och så vidare). Till slut kommer ingen jobba inom vården (jag överdriver, men vårdpersonal kan minska rejält).

Jag håller inte alls med. Flera vuxna stannar hemma -> spridningen minskar. Det blir en s.k win-win effekt.

Mindre pengar till sjukvården-argumentet håller inte. Sverige har den lägsta statsskulden sen 1977, och givetvis skulle man, vid ett fatalt behov, kunna tillsätta mer pengar till vården direkt och en lång tid framöver med befintliga medel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Väldigt många äldreboenden är stängda för besök nu.
Hjälper tyvärr inte. I Italien bor dom gamla hos sina barn och blir smittade av barnen. I Sverige kommer dom bli smittade av personalen. Fler som kommer att dö i batchar. Totalt sett fler än i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
"känsla" kan ha olika innebörd, i mitt fall så menar jag känslan som en "metafor". Men jag använder inte min metafor för att bevisa något, utan snarare påtala ett beteende hos folk.

Skitdålig metafor. Verkligen.
Citera
2020-03-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Snuva är väl ett ovanligt symtom på covid19. Allra flesta fall börjar med torrhosta och mild feber.

Möjligen, men det kan du inte veta. Jag tror smittskyddsläkarna vet bra mycket mer om de fall som kommit från Italien med vilka symptom de har och ger rekommendationer därefter.
Citera
2020-03-19, 19:24
Medlem
Talespins avatar
Det ser bara värre och värre ut för Italien och Spanien. Varför utlyser inte Sverige utegångsförbud i storstäderna?

Vi har ju för i helvete en militär (tro det eller ej) så varför använder vi inte dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in