2020-03-19, 19:11
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Nä du tänker fel. Om man tillverkar en bil så vet man hur stark den kommer vara i teorin, stålets egenskaper och hur krockkuddar osv fungerar...
Man kan i så fall jämföra det med att man ska bygga en bil för första gången på en helt ny väg utan att du vett hinder eller hur andra bilar är byggda.
Ok. Så med de parametrarna kommer de fram till att bilen är okrockbar precis som FHM?
Tror de har ändå en kalkylerad risk inräknad.

Du kan inte ha följt hans påståenden de senaste 10 veckorna. Så jag förstår varför du har den syn du har på det hela.
Citera
Medlem
"Rökning är en av orsakerna till att insjuknade blivit svårt sjuka eller dött av corona-viruset.
En studie gjord på 78 patienter i Kina talar för detta.
– Rökare eller före detta rökare visade 14 gånger större sannolikhet till försämrat tillstånd eller dödsfall, säger Matz Larsson, överläkare vid Örebro Universitetssjukhus."

78 patienter - WOW! Och då är det FJORTON gånger större sannolikhet för att bli allvarligt sjuk? Vad är detta för en stolle? Miljöpartist eller Vegan eller båda? Hade studien varit på 78000 patienter så kanske, men hallå...!
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Efter att ha sett många bilder från människor som ligger inne på sjukhus med corona så undrar jag varför många ligger på mage?

Ska tydligen förbättra syresättningen av blodet.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Eller så klarade Kina att erbjuda adekvat vård till alla utan att tvingas till triage (förutom i Wuhan i inledningsstadiet, men det löste kineserna genom att bygga ett helt nytt sjukhus på 8 dagar och flyga in 55 000 sjukvårdspersonal dit från andra regioner).

Ja det håller jag med om, de klarade vårdkravet extremt bra på kort tid. Ett väldigt agilt land, tack vare sitt styressätt.

Dock finns det gott om indikationer på att många döda redovisades som något annat speciellt i inledningsskedet innan man fick tag på bollen. Här t.ex https://ibb.co/QKZGp5z
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du aspis du kommenterade svenska siffror och då håller vi oss till Sverige.

Nej, det gör vi inte när vi kan lära av vad som sker i andra länder. Man är puckad om man tror att detta är jämförbart med flunsan, att länder skulle ta till de åtgärder de gör om de inte trodde/visste att detta kommer bli jävligt illa, även med starka åtgärder. Hörde du från Stockholm idag t ex? Brukar deras smittskyddsläkare prata så om flunsan?
Citera
2020-03-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, hanteringen av Italien-resenärerna är en skandal som heter duga. FHM kommer att få stenhård kritik vilket de ska ha, men tids nog kommer allt att utvärderas.

Italien, Iran, Schweiz. Något av en perfekt storm för garanterad COVID-19 spridning.

Nog för att övriga relevanta länder agerade lika slapphänt. Men vi har ju anlitade experter som ska ha kompetensen och uppgiften att kunna agera, är det verkligen ett orimligt krav? Och ska dessa kunna gömma sig i flocken av EU-experter som gjort samma bedömning?
Eller är det tvärtom så att dessa experter sammantaget enbart utgör ett konsensusorgan som känner sig trygga med att tillhöra mängden och därför "vet" att de kommer undslippa all kritik, oavsett hur fel de har?
Just därför borde kanske samtliga "huvuden rulla"?
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-19 kl. 19:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Precis, men nu gör du helt fel och går på din känsla.

Nu var det väl ändå du som hade hade en känsla "som när Sverige förlorat en match i fotboll."

Är du dum på riktigt eller trollar du?
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Att de imbecilla myndigheterna inte har stängt varenda skola i Sverige kommer bli helt förödande. Och vi ska inte ens tala om de som raljerat över viruset.

Det är ännu värre om myndigheterna stänger varenda skola. Då kommer fler vuxna stanna hemma och inte gå till jobbet. Alla kan inte arbeta hemifrån. Produktiviteten kan minska, arbetslösheten likaså. Konkurs kan öka som i sin tur leder till mindre pengar till sjukvården. Det i sin tur kan resultera i en överbelastad vårdpersonal och sämre vård (förre människor får värd i tid och så vidare). Till slut kommer ingen jobba inom vården (jag överdriver, men vårdpersonal kan minska rejält).
Senast redigerad av AttCza 2020-03-19 kl. 19:17.
Citera
2020-03-19, 19:13
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ny forskning visar att testa misstänkta är viktigt för att stoppa spridning!

https://www.msn.com/en-gb/news/coronavirus/scientists-say-mass-tests-in-italian-town-have-halted-covid-19/ar-BB11njwX?li=BBoPRmx

Vilket djäkla bullshit, det är återigen att jaga djävulen i svansen!
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Färre döda, men fler smittade om jag förstod siffrorna i ditt inlägg rätt.

Gillar inte spekulerandet och siffernörderiet som ibland görs för dess egen skull i tråden.
Men hur länge har de som dött varit sjuka och i vilken kondition har de varit? Att sånt kan förklara variablerna i antal döda.
Säg att igår dog många som var i dåligt kondition, och idag dog många som varit sjuka länge. Jag menar, bara för att det dött färre idag innebär det inte en förbättring av läget. Även triagering kan spela in.

Sen kan ju graden på hur sjuka de smittade är/känner sig när de blir testade spela en viss roll för just att bli testad?
Idag rapporterar alltså Lombardiet 209 döda och igår 319. Det kan vara en förbättring på riktigt eller en skillnad i triagering som du säger... De kanske fått ny leverans av syrgas eller ventilatorer.

Siffernörderi... vet jag inte. Jag letar efter tecken på förbättring. T ex har jag hittat att lombardiet rapporterar en stor ökning i antalet tester. 3300 idag och 2500 igår. Detta kan ju också förklara de flera konstaterade fallen idag snarare än att smittan ökar i spridning.

Jämför 'tamponi':
http://www.salute.gov.it/imgs/C_17_pagineAree_5351_18_file.pdf (förrgår)
http://www.salute.gov.it/imgs/C_17_pagineAree_5351_20_file.pdf (igår)
http://www.salute.gov.it/imgs/C_17_pagineAree_5351_22_file.pdf (idag)
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Hur många dagar tror ni det är kvar innan det spårar ur totalt här i Stockholm???

Gissar på runt två veckor. Då kommer dödstalen ha tagit fart och sjukhusen kollapsar. Logistik-kedjor som levererar mat och annat kommer antagligen ha större problem än idag att få ut varor till butiker. De hyllor som är tomma idag kommer att fortsätta gapa tomma och ännu fler varor utöver det kommer att börja bli utplockade. Då kommer de sista förnekarna att vakna och upptäcka att de inte förberett sig och då tar det fart på riktigt. De som förnekar hårdast idag är de som kommer att bli otäckast när de väl släpper sargen. Räkna med slagsmål i butiker och mataffärer.

Som bonus kommer blattegängen att börja mobilisera för att dra runt och plundra förnödenheter i villaförorterna. Det kommer inte bli vackert. Inga andra länder kommer att ha det här problemet men just Sverige har ju importerat ett gigantiskt överskott av fientliga MENA-folk de senaste åren till skillnad från andra nordiska länder. Nu kommer den verkliga räkningen för detta.

Som sagt, två veckor, kanske tre.
Citera
2020-03-19, 19:14
Medlem
pazeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ok. Så med de parametrarna kommer de fram till att bilen är okrockbar precis som FHM?
Tror de har ändå en kalkylerad risk inräknad.

Du kan inte ha följt hans påståenden de senaste 10 veckorna. Så jag förstår varför du har den syn du har på det hela.

Jag har inte hört alla hans utlåtanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in