2020-03-19, 16:29
Medlem
Big Bosss avatar
Fick även jag besked om uppsägning idag, sista dag i mitten av maj. Om detta inte vänder lagom till sommaren eller senast hösten så tror jag vi kan säga bye bye till Sveriges ekonomi närmsta åren. 90% av lageravdelningen får sluta hos oss.

De indirekta konsekvenserna kommer vara betydligt större än själva viruset i sig som jag ser det.
Senast redigerad av Big Boss 2020-03-19 kl. 16:32.
Citera
2020-03-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Fick även jag besked om uppsägning idag, sista dag i mitten av maj. Om detta inte vänder lagom till sommaren eller senast hösten så tror jag vi kan säga bye bye till Sveriges ekonomi närmsta åren. 90% av lageravdelningen får sluta hos oss.
Vilken sektor?
Citera
2020-03-19, 16:32
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vilken sektor?

Media o event sektorn. Levererar till festivaler, idol, corporate events osv. Allt är inställd pga corona hysterin.
Citera
2020-03-19, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nu ska Jula permittera personal med.

Fyfan det kommer bli en depression av detta. Frågan är hur hög arbetslösheten kommer bli, vi låg redan väldigt högt innan Corona

20-30% är absolut inte en omöjlighet.
Citera
2020-03-19, 16:34
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Media o event sektorn. Levererar till festivaler, idol, corporate events osv. Allt är inställd pga corona hysterin.

Ja denna sektor kommer bli hårdast drabbad helt klart.

Tråkigt att höra men det kommer bättre tider, hoppas du hittar nytt jobb snart!
Citera
2020-03-19, 16:35
Medlem
Än ej några uppsägningar på Volvo och Scania. När de börjar då blir de en kedjereaktion.

Synd att de ej fick LAS lagen då 60% av arbetskraften på industrier är 50+.
Citera
2020-03-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Okej, så klart har du rätt.
Särskilt att butiks- och restaurangjobb (och gym, evenemangsjobb, sociala jobb överhuvudtaget) försvinner först, att epicentrum i kraschen ligger där, gör det särskilt svårt för unga att hitta ett förstajobb. Eller förlorar det de hade. Och blir man flerårigt arbetslös i 20:årsåldern så får man börja karriären från källaren sen. Och de har minst marginaler att hantera det kortsiktigt. Bye bye alla de unga från bostadsmarknaden framöver.

Sen när alla banker plötsligt konkar en eftermiddag, då först kommer de konsekvenser som vi såg i kraschen 1991, fast nu som en andra våg mot de som ännu finns kvar i dessa näringar. Det här är som en arbetsmarknadsekonomisk Fukushima med katastrofalt jordskalv följt av katastrofal tsunami. A double whammy.

Jag kan inte komma ihåg att stämningen 1991 och åren därefter var så dyster som den är nu. Och regeringen verkar vara beredd att strössla ut pengar till nästan allt, varar krisen ett halvt år så är vi riktigt körda. Verkar vara en farlig väg också anser jag att medge anstånd med skatteinbetalningar, verkar som man kan få ett helt års uppskov, detta är sinnesjukt.
Citera
2020-03-19, 16:38
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja denna sektor kommer bli hårdast drabbad helt klart.

Tråkigt att höra men det kommer bättre tider, hoppas du hittar nytt jobb snart!

Inga anställer iaf vad jag har kompetens inom. Kanske kan söka till ICA's butikslager som ligger i samma ind. område men de lär vara nerringda m.m i dessa tider pga typ verkligen alla får sluta inom många liknande jobb och sektorer nu.

Annars får man vänta ut sommaren med A-kassa o så och se om det vänder annars tror jag hela jobb-sverige kommer krascha.
Citera
2020-03-19, 16:41
Medlem
Ser att det fortfarande publiceras jobbannonser på t ex blocket jobb, någon som kan förklara fenomenet?
Citera
2020-03-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Ser att det fortfarande publiceras jobbannonser på t ex blocket jobb, någon som kan förklara fenomenet?

Något planerat antar jag. Betyder inte att anställningen blir av bara för att det finns en annons.
Citera
2020-03-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog

Alla branscher drabbas inte lika hårt. Jag är inne i ett flertal rekryteringsprocesser och blir dagligen (nästan) kontaktad av rekryterare. Jag jobbar som programmerare. Kommer dock inte byta arbetsgivare nu i så osäkra tider.
Citera
2020-03-19, 17:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

De indirekta konsekvenserna kommer vara betydligt större än själva viruset i sig som jag ser det.

Beklagar, men du kommer igen, det är bara att bita ihop!

Mellanchef i underleverantör till bilindustrin här. Hela företaget varslades om permittering idag, ca 180 anställda. Med början nästa vecka tas folk successivt ut i permission. Ingen blir uppsagd än så länge, men om permissionerna fortsätter blir det det också.

Bilfabrikerna stänger nu en efter en.

Jag gissar på att det här kommer att bli en mycket mycket tuffare ekonomisk situation än 2008.

Sett ur mitt eget perspektiv tror jag vi har minst ett eller ett par års riktigt tuffa tider framför oss, även om vi inte blir uppsagda. Vem fan går och köper nya bilar för 5-600 tusen, och upp till 2-3 miljoner nu liksom? Väldigt väldigt få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in