2020-03-19, 12:36
Medlem
Fan jag tänkte köpa ica aktier men nu ser jag att dom gått upp redan. Försent som vanligt.
Flocken har redan hittat dit samma princip som toapapper.
Citera
2020-03-19, 12:37
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Vad händer om jag tar ut nu och sen sätter in under april eller maj? Kommer jag att få betala mer i skatt eller blir det samma?
Det står där om du läser. När du sätter in pengarna igen så blir skatten på insättningen motsvarande ett brytdatum.
Citera
2020-03-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
Det står där om du läser. När du sätter in pengarna igen så blir skatten på insättningen motsvarande ett brytdatum.

Ok jag tar ut allt från mitt isk och sätter in på sparkonto 0,7 % ränta på avanza.
Varför ska jag ha dom på mitt isk? Det är nästan en halv miljon.
Citera
2020-03-19, 12:44
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Vad marknaden tror just nu är helt irrelevant. Det finns gott om bolag som totalhavererat efter stora uppgångar. Bolaget är ungt och oprövat och kan därför gå åt vilket håll hur snabbt som helst. Det räcker med att någon annan lyckas skapa ett vaccin före dem för att de ska störtdyka.
Tror du har lite fel där.
Ett av det mest prioriterade målen i världen just nu är att hitta ett vaccin mot Corona.
Om du kikar lite på Moderna Inc så är det ett högst seriöst företag. Det ser man inte minst på ägarbilden.
Dessutom har de visst samarbete med
andra bioföretag i världen, bl. anbat Astra Z.
Du ska inte slänga in dina sista kronor på aktier.
Men jag vägrar tro att inte världen grejjar det här.
Kasta in handduken har aldrig legat i min natur.
-"Det är ju en risk att leva, man kan faktiskt dö", som någon myntade..
Citera
2020-03-19, 12:44
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Jag köpte Bull GULD idag.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/993253/bull-guld-x16-von3

Håller i några månader och gör mig själv rik. Alla pumpar in massa nya pengar i sina ekonomier och FED ska snart pumpa in några biljoner till. Tror att jag träffat botten på guldvärdet. Ser 2500 dollar per ounce som rimligt värde på guld just nu med tanke på allt som händer.

Annars äger jag mycket fysiskt guld + många Teckningsoptioner jag handlat nu på rea i flera läkemedelsföretag, TO som man måste förvandla först om 1-2 år. Känner mig nöjd med läget just nu.

Det var vågat.
Citera
2020-03-19, 12:46
Medlem
Finns det ngn fördel att ha pengarna på isk isället för på sparkonto om man ändå ska vara likvid?
Om man jag vill köpa fond eller aktie så kan jag ändå köpa direkt eftersom det är ju ändå samma bank. Sparkontot är ju på Avanza.
Rebilla har högre ränta men dom har ingen direktöverföring så det suger.
Citera
2020-03-19, 12:50
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När Scania nu varslar 9 000 personer leder det till detta.
Scanias produktionsstopp slår mot hundratals underleverantörer i Sverige. Det säger Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG, till Ekot.
– Det här är verkligen, verkligen illa för vår industri i Sverige, säger han.
Enligt Sidahl blir konsekvensen att 500-600 leverantörer går från stor produktion till i princip noll produktion. Totalt bedömer han att 40 000–50 000 personer kan beröras hos underleverantörerna.
– Det skulle inte förvåna mig om man varslar kring 50 procent av personalstyrkan redan i nästa vecka, säger Sidahl.
https://omniekonomi.se/tiotusentals-jobb-i-fara-hos-leverantorer-verkligen-illa/a/wPQl15
Givetvis finns det också företag som kommer att klara sig relativt opåverkade.
Givetvis finns det personer som kommer att kunna resa när corona är över.

Just nu tror jag att påverkan kommer att bli ofattbart stor i och med att många drabbas om/när tillverkare som likt Scania har många underleverantörer stänger ner/minskar produktionen, men vi får se.
Frågan är hur det ser ut för Scania. Även om man får komponenter så har människors hjärnor ställts om till krisberedskap , många anser att lågkonjukturer redan är här

Att då Scania ska behålla samma antal anställda som vid högkonjuktur är orimligt

Klart det blir varsel , hela världsekonomi ska ner vid detta nu.

Det kom inte in ett enda jobb hos oss förra veckan (arbetar som underleverantör inom industri)
Citera
2020-03-19, 12:50
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptin
Ja, men det är ju inte heller säkert att det står plus framför siffrorna

Så är det
Citera
2020-03-19, 12:53
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Ok jag tar ut allt från mitt isk och sätter in på sparkonto 0,7 % ränta på avanza.
Varför ska jag ha dom på mitt isk? Det är nästan en halv miljon.
Precis. Det enda du förlorar är att det kanske tar lite tid att sätta in pengarna igen på ISK, men du pysslar säkert inte med snabba affärer ändå.

Break even mellan att behålla pengarna inne eller ta ut och sätta in senare är ett (1) brytdatum.
Citera
2020-03-19, 12:57
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Tror du har lite fel där.
Ett av det mest prioriterade målen i världen just nu är att hitta ett vaccin mot Corona.
Om du kikar lite på Moderna Inc så är det ett högst seriöst företag. Det ser man inte minst på ägarbilden.
Dessutom har de visst samarbete med
andra bioföretag i världen, bl. anbat Astra Z.
Du ska inte slänga in dina sista kronor på aktier.
Men jag vägrar tro att inte världen grejjar det här.
Kasta in handduken har aldrig legat i min natur.
-"Det är ju en risk att leva, man kan faktiskt dö", som någon myntade..

Vad har jag fel på menar du? Att det inte finns gott om bolag som verkat lovande och därefter konkat?
Citera
2020-03-19, 12:57
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.

Har du kvar några pengar?
Citera
2020-03-19, 13:02
Medlem
ModerRotas avatar
Mitt råd är att månadsspara.

Men vill man vänta ut Corona-oron så är det just vaccin ut på marknaden i samverkan med sjunkande grafer på smittade och döda som är triggern för återhämtning på börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in