2020-03-19, 13:03
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Vad har jag fel på menar du? Att det inte finns gott om bolag som verkat lovande och därefter konkat?
Ja men det var inte det mitt inlägg handlade om..
Citera
2020-03-19, 13:05
Medlem
Jag tror det är för tidigt att säga något ännu det sägs ju att smittspridningen kommer att pika
om 6-7 veckor. Först därefter kan man nog börja göra någorlunda vettiga analyser av
skadeläget . Då ser man kanske vilka aktörer som har bra förutsättningar att återhämta sig.
Citera
2020-03-19, 13:09
Medlem
Tänkte igår att det skulle få sjunka lite till innan man köper scandic. Idag har den gått upp 20%.

Jag började köpa några nordiska bolag igår, och tänkte fortsätta i några veckor. Usa köper jag nog tidigast om en månad.

Allt baserat på gissningar och spekulationer om när priserna vänder.
Senast redigerad av isolering 2020-03-19 kl. 13:17.
Citera
2020-03-19, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isolering
Tänkte igår att det skulle få sjunka lite till innan man köper scandic. Idag har den gått upp 20%
SEB har köpt 5,6 miljoner aktier i Scandic idag, som jag sagt flera gånger, så länge scandic inte kursar kommer det gå bra för dom när detta är över. Köpte själv på mig en del imorse. 23% upp idag hittills, kommer säkert gå ner igen men långsiktigt tror jag starkt på denna. Nordic choice är i ett sämre läge, vilket gynnar scandic.
Citera
2020-03-19, 13:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Frågan är hur det ser ut för Scania. Även om man får komponenter så har människors hjärnor ställts om till krisberedskap , många anser att lågkonjukturer redan är här

Att då Scania ska behålla samma antal anställda som vid högkonjuktur är orimligt

Klart det blir varsel , hela världsekonomi ska ner vid detta nu.

Det kom inte in ett enda jobb hos oss förra veckan (arbetar som underleverantör inom industri)
Min killgissning är att turism, hotell och restaurang, etc. kan komma igång lika fort som de nu stänger ner. Det är ju bara att kalla in personalen igen och sätta igång. Nästan allt finns, bara att fylla på mat och bränsle.
Det förutsätter ju förstås att det finns andra som har råd att resa och turista.

Tillverkningsindustri med underleverantörer tar det mera tid att få igång. En killgissning är att det tar ett par månader från det att Scania bestämmer att börja producera lastbilar igen till den första lastbilen är tillverkad.

Hoppas det går något sånär för företaget du arbetar på och för dig.
Citera
2020-03-19, 13:21
Medlem
jack.danielss avatar
Har följt med ner i källaren med mina innehav, har dock ca. 100k likvid som jag tänkte tajma uppgången med, gjorde därför en helt ovetenskaplig undersökning på tidigare kriser som jag delar med mig av!

It-bubblan 2000:
ca. 60% nedgång under 36 månaders tid

Finanskrisen 2007:
ca. 40% nedgång under 18 månaders tid

Greklandssnuvan 2011:
ca. 20% nedgång under 4-5 månaders tid

2015 (fan vet vad som hände då?):
ca. 22% nedgång under 13 månaders tid

Den här krisen känns spontant allvarligare än samtliga ovan tillsammans, så tror att vi har en kvar till botten.

edit: såg nu att toppen på IT bubblan var ganska extrem, det tog 15 år innan börsen var på samma värde igen

edit2: konstigt nog kunde jag inte se nåt märkbart börsfall under 90 talskrisen? kanske den allvarligaste krisen vi haft (hittills) med reporänta på 500% och kraschade bostadspriser.
Senast redigerad av jack.daniels 2020-03-19 kl. 13:27.
Citera
2020-03-19, 13:27
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Har följt med ner i källaren med mina innehav, har dock ca. 100k likvid som jag tänkte tajma uppgången med, gjorde därför en helt ovetenskaplig undersökning på tidigare kriser som jag delar med mig av!

It-bubblan 2000:
ca. 60% nedgång under 36 månaders tid

Finanskrisen 2007:
ca. 40% nedgång under 18 månaders tid

Greklandssnuvan 2011:
ca. 20% nedgång under 4-5 månaders tid

2015 (fan vet vad som hände då?):
ca. 22% nedgång under 13 månaders tid

Den här krisen känns spontant allvarligare än samtliga ovan tillsammans, så tror att vi har en kvar till botten.

edit: såg nu att toppen på IT bubblan var ganska extrem, det tog 15 år innan börsen var på samma värde igen

Depressionen 1929 - 32, ner 85%...
Citera
2020-03-19, 13:33
Medlem
Har varit 50% likvid ett tag, men fyllde på lite Apple, Nvidia och MasterCard igår. Köpte lite H&M idag, svårt att låta bli när den tappat 50% och ligger kring hundralappen. Kommer fortsätta fylla på med jämna mellanrum i svenska investmentbolag och amerikansk tech de kommande veckorna.

Orsak? Marknaden har prisat in massor redan, även om det skulle gå ner 20 % till så är det bara att härda ut istället för att försöka pricka botten. Undviker branscher som är hårdast drabbade, såsom flygbolag och hotell. Har en känsla av att paniken kommer att lägga sig och konsumtionen återupptas, dessutom bör starka ehandeln (t ex Amazon) inte drabbas lika hårt, så där köper jag. Det är inte pesten vi talar om. 99% av dödsfallen i Italien relaterar till svåra underliggande sjukdomar. I Kina har antal nya fall avstannat. Europa och USA ligger lite efter i kurvan, men det vet börsen om.
Citera
2020-03-19, 13:40
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Har varit 50% likvid ett tag, men fyllde på lite Apple, Nvidia och MasterCard igår. Köpte lite H&M idag, svårt att låta bli när den tappat 50% och ligger kring hundralappen. Kommer fortsätta fylla på med jämna mellanrum i svenska investmentbolag och amerikansk tech de kommande veckorna.

Orsak? Marknaden har prisat in massor redan, även om det skulle gå ner 20 % till så är det bara att härda ut istället för att försöka pricka botten. Undviker branscher som är hårdast drabbade, såsom flygbolag och hotell. Har en känsla av att paniken kommer att lägga sig och konsumtionen återupptas, dessutom bör starka ehandeln (t ex Amazon) inte drabbas lika hårt, så där köper jag. Det är inte pesten vi talar om. 99% av dödsfallen i Italien relaterar till svåra underliggande sjukdomar. I Kina har antal nya fall avstannat. Europa och USA ligger lite efter i kurvan, men det vet börsen om.

Mycket vettigt förhållningssätt skulle jag säga. Tror du är helt rätt ute. Även svenska export företag kommer gå väldigt bra. Tänker skogs och järnindustrin. Holmen och SSAB är två företag att snegla på.
Citera
2020-03-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKurd
Kan avanza t.ex låsa in ens pengar om ekonomin går åt helvete? Att man inte får ta ut dem till sina vanliga bank-konton? Finns det sån risk om vi tänker oss värsta typen av ekonomiskt kris?
Nu är vi snart där!

Populära fonder hotas av stängning – kallas till krismöte hos FI
https://www.di.se/nyheter/populara-fonder-hotas-av-stangning-kallas-till-krismote-hos-fi/
Citera
2020-03-19, 13:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Vad är det du inte förstår.

Italien gick senast ut med att 75% av de döda i Italien hade den "underliggande sjukdomden hypertoni". Vet du hur många i Sverige som lider av det? Drygt 25%. Inte cancer och HIV som underliggande sjukdomar vi pratar om.

Börsen kommer krascha ett bra tag till. Kommer krävas ofantligt stora stödpaket, de som hittills presenterats är en piss i Mississippi.

Väntar med köp ett par veckor. Minst.
Det kommer att vara mycket lugnare i juni, så visst ska man köpa då om man vill känna sig lugnare. Dock säger min Greed-känsla just nu att det är viktigt för mig att hitta botten. Och den kommer att nås exakt samma dag som finanseliten fått samma insikter som jag och Tegnell om corona, och att insikten är rätt naturligtvis. Och det kan hända inom 4 veckor, absolut. Kan också dröja till 2021 om t.ex USA drabbas lika illa som Italien. på ett utdraget sätt eftersom det är ett större land. Eller om corona-2 kommer redan i augusti.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-19 kl. 13:45.
Citera
2020-03-19, 13:48
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Förstår om du har klantat till det och inte sålt av ditt innehav. Om vi ska prata börsutveckling senaste veckan ...

Scandic - 74,48% ( i år!)
SAS -46,20% ( i år!)
H&M - 20,18% (senaste veckan)
Castellum - 23,16% (senaste veckan)
Electrolux- 42,74% ( senaste veckan)
Volvo - 15,1% (senaste veckan)
Bonava - 25,86% ( senaste veckan)

Swedbank var det ja. MINUS -7,03% senaste veckan

Ska jag fortsätta listan??

Fallet har inte planat ut. Idiot
Klart man kan cherrypicka företag som går dåligt, går precis lika bra åt andra hållet också.
Swedbank är upp 6.7% senaste veckan, vet inte om du har problem med läsförståelsen eller bara trollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in