2020-03-19, 11:57
Medlem
vitvalens avatar
Att fynda förutsätter att du har ett stort kapital som redan innan låg i annat än aktier.
Att flytta över för att hantera förlusten har de flesta tänkande individer börjat med.
Citera
2020-03-19, 11:57
Medlem
MaxDLs avatar
Tror folk på detta alltså? Jag och många anser det är en stor hoax för att krasha marknaden och pusha vaccin enligt vanlig sed.
Citera
2020-03-19, 12:03
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Grattis! Allt jag kan säga är se upp!
Jo det är sant.
Men jag tror på detta företag då de ligger i framkant när det gäller bl.annat vaccin.
Marknaden verkar också tro det.
Citera
2020-03-19, 12:04
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men man skulle tro att börsen trodde det var ett världskrig, allra minst.

Och apropå det.Hur fungerade börsen och marknaden under kriget? Historisk kunskap om det kanske vore bra.

Man måste ju ha anpassat sig. Och en hel del gick ju bra du då. Tung industri inte minst. Fast folk dog som flugor lite här och var i världen. Och hade annat att göra än att sköta fabriker och affärer.

Nån kunnig här?

Om svenska börsen i isolerat Sverige, ex v. ? Själv minns jag inte.
Vi, idag, slipper bombade fabriker, och andra byggnader.
Snacka om sjukhuskris i många länder då. De flesta sjukhus i ockuperade länder övertogs av tyskarna och infödingarna fick använda skolor eller lador för sina behov. Vi har det bra, i jämförelse. Alltså. trallalla.
-30%
Citera
2020-03-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dock kan det bli överdrivet med människokärleken, särskilt i USA där varenda död räknas som om det vore din egen farmor. Samtidigt dog t.ex 70000 människor i USA 2019 i opioid-krisen, som tystades ner i 10 år. Det är skillnad på människor och människor. Eller varför inte de 1500 gamla i Sverige som dör genom i fallolyckor varje år. Inte förrän antal döda svenskar i corona överstiger 1500 kommer jag att lyfta mitt ögonlock.

I missbruk finns det ju en hög grad av eget ansvar, det smittar inte och du riskerar inte att dö om du inte själv väljer den risken. Att bli smittad med ett litet virus du inte kan se är en helt annan sak. Samma sak med fall, det smittar inte och man tar vissa åtgärder för sådant, men vissa äldre vill inte använda t.ex. rullator för att de tycker det är skämmigt också en viss del eget ansvar och det är ingen runtomkring som blir fysiskt skadad. Visst man kan göra mer, men det är inte så att pensionärer hade fått bättre balans för att ekonomin står stilla... Förövrigt riskerar vi långt mer än 1500 liv just nu. Att vara reaktiv och vänta på att 1500 dött innan man gör något är ytterst dumt eftersom det hade varit billigare i längden ju tidigare man införde åtgärder, helst innan det ens kom ut ur Kina, men definitivt när det började få fäste i Italien och Iran. Om man utan åtgärder väntat till 1500 döda innan man gjorde något, så hade det varit en garanti på mångdubbelt många döda innan det gått över. Sen reaktion ger både katastrofala humanitära och ekonomsika konsekvenser istället för att 'bara' ekonomin kraschar.

Citat:
Det är delvis sant. All finans-skräck som finns just nu är orsakad av osäkerthet som gör människor nervösa. När alla vet att corona bara är en influensa som återkommer varje år så kommer börsen till 100% att återta sitt normala läge, vi kommer att flyga igen, hotell kommer att öppna. Jag VET redan att det är så, det är 100% säkert. Finns dock förvånansvärt många som inte förstått corona än, men det kommer med tiden när fler och fler uttalar sig i tidningarna, statistiken kommer fram, Italien öppnar upp osv.

99% av alla döda i Italien är gamlingar med andra sjukdomar. Den enda under 60 som dött i Spanien hade cancer. 86% av alla med corona har inga som helst symptom. Siffror som om de stämmer visar att corona inte är någonting att bry sig om i normalt umgänge. Lägg på vaccin som kommer om 1-2 år och corona-dippen kommer att förvåna.

Det är klart att vi återhämtar oss, men det är ingen vanlig influensa... Dödsfallen i Italien är 43% av uppklarade fall och 8,4 % av totala fall med 80% som fortfarande är sjuka. Även om det är ett stort mörkertal så kommer inte influensa i närheten.

Vad jag läst så är det runt 80-85 med inga till milda symptom och de övriga procenten är i princip alla som behöver sjukvård. Det är därför man inte vill att alla blir sjuka samtidigt, det finns inte kapacitet att ta hand om så många på en gång.

Citat:
"The Rome-based institute has examined medical records of about 18% of the country’s coronavirus fatalities, finding that just three victims, or 0.8% of the total, had no previous pathology. Almost half of the victims suffered from at least three prior illnesses and about a fourth had either one or two previous conditions.

More than 75% had high blood pressure, about 35% had diabetes and a third suffered from heart disease."

Tydligen så räcker det med högt blodtryck för att räknas som att man är sjuk, tycker inte det låter speciellt rogivande. Samt att statistiken gäller ett urval som kanske inte är representativt.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Är du i farten igen? Och nu med halmgubbar. Se upp för svallande känslor om du skall hålla på med aktier. Vi har att göra med en epidemi, inte en lågkonjunktur som uppstått p.g.a. problem i världsekonomin.

Aktier är enda tillgången med avkastning dit alla vill tillbaka innan de sista högbelånade eller svagsinta skakats ur.

Finns en hel del makro som pekade neråt innan utbrottet, men även om det skulle vara pga pandemin så ändrar ju inte det att folk blir varslade och att vi kan se en ond spiral kommande månader.
Citera
2020-03-19, 12:19
Medlem
Citat:
Det är delvis sant. All finans-skräck som finns just nu är orsakad av osäkerthet som gör människor nervösa. När alla vet att corona bara är en influensa som återkommer varje år så kommer börsen till 100% att återta sitt normala läge, vi kommer att flyga igen, hotell kommer att öppna. Jag VET redan att det är så, det är 100% säkert. Finns dock förvånansvärt många som inte förstått corona än, men det kommer med tiden när fler och fler uttalar sig i tidningarna, statistiken kommer fram, Italien öppnar upp osv.

99% av alla döda i Italien är gamlingar med andra sjukdomar. Den enda under 60 som dött i Spanien hade cancer. 86% av alla med corona har inga som helst symptom. Siffror som om de stämmer visar att corona inte är någonting att bry sig om i normalt umgänge. Lägg på vaccin som kommer om 1-2 år och corona-dippen kommer att förvåna.

Vad är det du inte förstår.

Italien gick senast ut med att 75% av de döda i Italien hade den "underliggande sjukdomden hypertoni". Vet du hur många i Sverige som lider av det? Drygt 25%. Inte cancer och HIV som underliggande sjukdomar vi pratar om.

Börsen kommer krascha ett bra tag till. Kommer krävas ofantligt stora stödpaket, de som hittills presenterats är en piss i Mississippi.

Väntar med köp ett par veckor. Minst.
Citera
2020-03-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Köpt Bull X15 för 50 000 kr nu, bära eller brista

Vilken underliggande tillgång?

Jag tror man ska vara försiktig med sådant spekulerande just nu. Stockholmsbörsen verkar en aning övervärderad i förhållande till övriga världen. Jag skulle inte bli förvånad om vi ser ett nytt OMX-fall innan helgen.

Man kan ju iof fråga sig om marknaden har rätt i att Sverige kommer klara sig bättre än övriga världen ur coronakrisen?
Citera
2020-03-19, 12:24
Medlem
AoE3#1s avatar
Jag köpte Bull GULD idag.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/993253/bull-guld-x16-von3

Håller i några månader och gör mig själv rik. Alla pumpar in massa nya pengar i sina ekonomier och FED ska snart pumpa in några biljoner till. Tror att jag träffat botten på guldvärdet. Ser 2500 dollar per ounce som rimligt värde på guld just nu med tanke på allt som händer.

Annars äger jag mycket fysiskt guld + många Teckningsoptioner jag handlat nu på rea i flera läkemedelsföretag, TO som man måste förvandla först om 1-2 år. Känner mig nöjd med läget just nu.
Citera
2020-03-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handkrem
Jag märker av en viss skillnad i min omgivning. Det pratas en aningen mindre om corona, folk har börjat slappna av lite och går inte runt oroliga lika som innan. Även medier börjar rapportera positiva nyheter om ämnet. Detta kan vara en falsk trygghet såklart.

Jag tror människor kommer ledsna på att sitta hemma och uggla ganska fort och återgå till sina normala liv trots smittan. Vi börjar få mer och mer studier som visar på att det är de svaga som dör av infektionen.

Snart(redan nu) ledsnar folk på nyhetsflödet om detta virus och då tror jag att vi börjar återhämta oss.

Svenska folket (och största delen av västvärlden) har inte ens fått första smällen än. I Sverige beräknar vi inom vården att smällen kommer tidigast söndag eller måndag. Därefter blir det åka av.
Då kommer folk prata och bli oroliga, var så säker.
Citera
2020-03-19, 12:26
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Jo det är sant.
Men jag tror på detta företag då de ligger i framkant när det gäller bl.annat vaccin.
Marknaden verkar också tro det.

Vad marknaden tror just nu är helt irrelevant. Det finns gott om bolag som totalhavererat efter stora uppgångar. Bolaget är ungt och oprövat och kan därför gå åt vilket håll hur snabbt som helst. Det räcker med att någon annan lyckas skapa ett vaccin före dem för att de ska störtdyka.
Citera
2020-03-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
Om du ligger med cash i ISK över ett brytdatum så är det bäst att ta ut istället, ifall det blir så att du kommer ligga likvid över nästa brytdatum.

Alltså; ta ut det innan brytdatum så slipper du skatten över det brytdatumet När du sätter in igen så får du samma skatt som vid ett brytdatum. Har du pengarna ute över nästföljande brytdatum så har du "sparat in" ett brytdatum i skatt.

Vad händer om jag tar ut nu och sen sätter in under april eller maj? Kommer jag att få betala mer i skatt eller blir det samma?
Citera
2020-03-19, 12:34
Medlem
Jag vill inte göra samma misstag som förra året då jag satte in 150k sista dec 2019. Det kanske inte var så smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in