2020-03-19, 12:04
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Stockholms sjukvård verkar förbereda sig på en anstormning till helgen, Mellofinalen var den 7:e mars och besöktes (genrep inräknat) av cirka 60k HBTQ människor, inkubationstiden är 2-14 dagar!

Har jag foliehatt om jag ser ett samband här?

Möjligen har du fel i sambandet mello och HBTQ.
Annars är det nog korrekt.

Ett pluspoäng för din roliga avatar.
Citera
2020-03-19, 12:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Vi kommer lösa det här och Sverige kommer inte bli statsbankrutt, det är jag säker på. Jag har knappt några lån och berörs inte särskilt mycket av dåliga tider. Men många berörs, folk blir uppsagda pga arbetsbrist nu. De ska leva av något och det blir ett samhällsproblem nu när många småbolag och även större bolag varslar. Var tror du pengarna till offentlig sektor kommer från? Inga jobb-inga skatter-ingen offentlig sektor. Jag är inte insnöad på ekonomin men jag förstår dess betydelse.

Profitering på folks rädsla och dåliga tider är vidrigt, ja.

Jag är väldigt insatt i ekonomi, misstänker att jag kommer att förlora många miljoner i det här. Men tyvärr har girigheten satt klorna i oss och nu säger moder jord stopp. Jag hoppas vi reder ut det, och kanske kanske, kommer vi ut i en bättre värld?
Citera
2020-03-19, 12:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jag väntar fortfarande på 100 000 döda i Sverige.

Ni idioter till alarmister har från dag ett påstått att hundratusentals kommer dö i Sverige.

Ni är helt jävla sjuka i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är det verkligen folk som sagt 100K döda? Vi bryr oss inte om ifall du förlorat pengar på börsen, det är ditt misstag. Du verkar vara en typisk rödvinskommunist som felsatsat helt enkelt. Taskigt läge. Men om det blir så, så hade det varit intressant att ta en diskussion med dig. Jag antar att du försvinner likt en avlöning om det skulle ske.

Jag har inte sett någon siffra från Sverige, men i UK uppmärksammades detta häromdagen.
«Leading scientist who warned 260,000 Brits could die from the coronavirus if the Government didn't take drastic action admits he has a persistent cough and high fever – tell-tale signs of the killer infection»

https://www.dailymail.co.uk/health/article-8124959/Leading-scientist-advising-Government-coronavirus-says-illness.html
Budskapet då var ungefär så här:
«– Om vi vidtar kraftfulla och effektiva åtgärder så kanske vi kan begränsa dödsfallen till ca 20000. Om inte kan det bli upp till 260000 döda.»

260000 i UK kan mycket väl vara alarmistiskt. Det kan förmodligen 100000 i Sverige också vara.

Det som IMO gör det svårt att bedöma dödligheten är att dom som avlider nu har blivit infekterade för kanske två veckor sedan. Om man ser på siffrorna för döda och jämför med tillfrisknade så ser det ju ganska dystert ut. Utanför Kina.

https://ncov2019.live/data?fbclid=IwAR3wv9nGcLPx7Z6OSIvNFvieY_DySYlQwB-E6PxfizYfjRoE7Fnejcb-Mek

Citera
2020-03-19, 12:06
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
"Hittills vårdats" Det innefattar även folk som tidigare dött eller blivit bättre.
Ja? Och igår/förrgår så var det talet 12.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det vet vi inte alls.
För mer information lyssna på gårdagens briefing från WHO.

Jo, det vet vi. Alla experter, och alla myndigheter, är eniga om att de allra flesta får milda och mindre allvarliga symptom. Och då räknat på alla som testats - mörkertalet för smittade uppskattas vara enormt.

Även i skräckexemplet Italien, så säger myndigheterna själva att så mycket som som 99 % av alla som dött led av andra sjukdomar. Och du sitter på allvar och säger att "vi inte vet" att riskgruppen drabbas värre.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says

Statistik ljuger inte.

Det farliga med corona, är att så många endast får milda eller inga symptom alls och därför sprider vidare till riskgrupperna.
Citera
Medlem
Citat:
Stockholms sjukvård verkar förbereda sig på en anstormning till helgen, Mellofinalen var den 7:e mars och besöktes (genrep inräknat) av cirka 60k HBTQ människor, inkubationstiden är 2-14 dagar!

Nope. Wuhan fick ju massiv kritik för samma typ av oansvarigt beteende i början av utbrottet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Poängen var att visa att det inte dör 1000 människor i genomsnitt per år i säsongsinfluensan. Läs tidigare inlägg som jag citerar.

Nej det gör det förvisso inte men det visar man kanske inte med siffror från en irrelevant tidsperiod
Citera
2020-03-19, 12:07
Medlem
Citat:

Det är nog mest så att de som smittades av sportlovsresenärerna någon vecka efter att dessa kom hem nu har hunnit bli så sjuka att de måste in på sjukhus. Skidåkarna själva tillhör väl endast i begränsad omfattning någon riskgrupp.
Citera
Medlem
Kommer aldrig förstå att Sverige inte stängde alla flygplatser och stängt gränsen samma dag viruset uppdagades i kina.

Hade funnits många bra lösningar för svenskar som var utomlands.

Flygbolagen hade kunnat lösa ombokningsbara biljetter.
Försäkringsbolag hade kunnat gå i och betalat eventuell sjukvård utomlands.
Staten/någon myndighet hade kunnat bistå med boendekostnader för svenskar utomlands med hotellnätter etc.

Många lösningar fanns som i längden hade blivit billigare än det vi ser nu samt inga smittade inom våra gränser.

Finns det något land som stängde ner direkt?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
De har en kinesisk diaspora om nästan 400 000 kineser där som driver textilindustri i sweat shops. De har täta förbindelser med sitt hemland.

Förklarar varför epidemin spreds explosionsartat.

Förmodligen och sen var inte Europa beredda på att det skulle komma så fort.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja hur avgränsat är San Marino från Italien?
Det spelar ingen roll i sammanhanget så länge de kör med full spridning. De kan bli intressanta att studera vad gäller hypotesen om flockimmunitet och
och dess effekter.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Min prognos: pridetåget i Stockholm blir ingen höjdare i år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in