2020-03-19, 10:17
Bannlyst
Dör man bara för att man inte får gå ut på sin vanliga promenad, eller av att inte känna sig fri?
Skribenten i artikeln nedan verkar tycka det:

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/att-sluta-leva-ar-ocksa-att-do/

"Mamma säger att hon är mycket försiktig men påminner även hon om friheten, den dyrbara.
Att sluta leva är också att dö. Hon vill gå med sin hund deras vanliga promenader bland påskliljorna och känna våren vakna, ännu en gång."

Jag tycker inte det. Att sluta leva däremot, alltså att inte överleva, det är att dö. Och så länge man överlever så kan man längta efter promenader och frihet mm, och den längtan gör det lättare att överleva. Människor dör ju tex inte bara för att de hamnar i fängelse, vilket troligen är bla för att de längtar efter frihet mm.

Men det räcker alltså att överleva, så dör man inte. Och det är överlevnad vi måste ägna oss åt nu under Coronakrisen, inte åt promenader eller frihet eller liknande.
Citera
2020-03-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Verkar som intensivvårdsregistret uppdateras i realtid. Det tickade just in en coronapatient till på någon IVA, så nya siffror:

Totalt antal patienter som har intensivvårdats hittills säsongen 2019/2020:

Influensa typ A: 129
Influensa typ B: 35
Coronavirus: 40
Annat: 2

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Redan fler corona än influensa typ B, och då är det alltså ackumulerat antal sedan v40 2019.
Här finns alltså siffrorna som gör att vi kan prova hypotesen "det är ju bara som influensa" mot fakta. Sedan jag postade senast igår kväll så har nu antalet patienter som vårdas (eller har vårdats) för corona på intensivvårdsavdelning ökat med 3 stycken. Så influensa vs corona ser i skrivande stund ut såhär:

Influensa typ A: 129
Influensa typ B: 35
Coronavirus: 43
Annat: 2

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Obserera att siffrorna är ackumulerade från v 40 år 2019 fram till idag. Antalet som intensivvårdas för influensa kommer antagligen att ligga still, med tanke på att det är vår och influensan är ovanligt mild i år. Tickar det in nya coronapatienter med bara några timmars mellanrum så har nog corona gått om influensan inom högst en vecka.
Citera
2020-03-19, 10:18
Medlem
Holy smoke :/

https://news.sky.com/story/coronavirus-iran-frees-85-000-prisoners-to-combat-spread-of-covid-19-11958783
Citera
2020-03-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tom Iran har släppt ut fångar (50 000 st) nyligen och frågan om interner är fullt berättigad.

Fängelser är ju knappast nån bra miljö nu. Dessutom kan det bli upplopp, vilket det iofs blir iaf, så nödåtgärden är väl att bara låta fångarna knalla rakt ut.

Positivt i kråksången är att massor av iranska politiska fångar släpps, så de stackars satarna slipper bli piskade under fötterna och skenavrättade tack vare corona.

Inget ont som inte är lite gott.

Det blir nog toppen när man släpper ut alla fångar samtidigt som Polisens personalstyrka kommer minska drastiskt i takt med att de blir smittade och sjuka. De poliser som finns kvar kommer ju dessutom användas till att skydda politiker och vissa myndigheter, de stora matkedjornas centrallager med mat, osv.
Citera
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Till och med Bill Gates säger vad "alarmisterna" här sagt i flera veckor.

"We are going into lockdown but as usual in retrospect we should have done it sooner. The sooner it is done the easier it is to get the cases down to small numbers."

"Till och med Bill Gates", vadå skulle han ha någon sorts sakkunskap och expertis i nationell beredskap och hur man förhindrar smittspridning vid pandemiutbrott? Skrattretande.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Varje år dör cirka 200 personer i Sverige av vanlig influensa.

År 17-18 dog över 1000 personer.
Citera
2020-03-19, 10:20
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Måste ju konstatera att FHM och regeringens stängningar känns ganska godtyckliga. Kryssningar och föreställningar för 500 är ok, afterski och liftköer likaså. Varför då tex stänga yrkesskolor och sabba gymnasieungdomars utbildning om det inte finns speciella skäl? Med brist på råd har man också tagit bort kunderna från hotell, barer och matställen. Där hade man ju kunnat ge föreskrifter och fått till en ordning om att folk inte ska vara för nära varann. Hade samma föreskrift getts för affärer och allmänna lokaler så hade det också kunnat vara till hjälp.

Jag håller med om att stängningarna är godtyckliga. Giesecke kallade dom halvmesyrer i Aktuellt igår. Men jag tror att regering och FHM känner press att agera och då blir det ett hafsverk eftersom de inte vill gå för hårt fram men samtidigt göra något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast i dessa siffror finns det ett ogreppbart högt mörkertal med folk som varit lindrigt sjuka och inte ens testats. På Diamond princess finns inget mörkertal alls.
Men är inte lätt att skapa hysteri då om man blandar in detta mörkertal.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jo men endel säger också att det är omöjligt pga mutationen. Att det ger sig precis som sig bör för att vara naturligt 🙃 inte lätt att veta vilken fot man ska stå på 😝
Ne jag kan verkligen inte mycket om virologi. Det jag hört av vissa är att eftersom det finns genom av HIV inklippt så är sannolikheten astronomiskt liten att det skulle hamnat där naturligt, och att det pekar på att man tagit det bästa av två världar, SARS och HIV. Men vad fasen vet jag. Det låter ju iallf inte osannolikt att man mixtrat i ett labb i Kina och så har man klantat sig på vägen.
Citera
Medlem
Jag hävdar att feta människor drabbas hårt i detta. Man mörkar det med "högt blodtryck" "hjärt och kärl" "diabetes" osv.

Jag vill se hur många på ICU och döda som faktiskt varit - feta.

Fetma är en gigantisk orsak i detta garanterat.

Men det får man aldrig säga för då är man "body shamer".
Citera
2020-03-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
"Till och med Bill Gates", vadå skulle han ha någon sorts sakkunskap och expertis i nationell beredskap och hur man förhindrar smittspridning vid pandemiutbrott? Skrattretande.

Nej, men han är "respekterad", inte någon som enkelt kan avfärdas som troll av 1984-media.
Citera
2020-03-19, 10:21
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
År 17-18 dog över 1000 personer.

Okej, 200 är kanske ett genomsnitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto