2020-03-19, 08:59
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja jättekonstigt att äldre med underliggande sjukdomar dör först, då det är de som prioriteras bort för att man inte kan hålla liv i alla.
Prioriterade är friska unga som insjuknat.

Källa på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag kan meddela att Region Stockholm i största hemlighet förbereder för en eventuell karantän av Stockholms stad och vissa kranskommuner, vilket skulle beröra drygt 1,5 miljoner invånare.

Det här betyder INTE att karantän kommer att införas, men regionen vill vara beredd för alla eventualiteter (vilket är bra).

Skälet är att Stockholm är särskilt drabbat med cirka 50 % av alla insjuknade på strax under 25 % av Sveriges befolkning och med mindre än 20 % av landets IV-platser.

Man förbereder sig alltså nu för att sjuktalen kommer att springa iväg ordentligt och att regeringen kanske byter policy vad gäller smittbekämpningen.

Som stockholmare ser jag inga andra val i det här läget. Jag skulle välkomna det.
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad sägs om fångrevolter när fångar börjar dö? Lär ju inte gå att kontrollera spridningen i fängelsemiljö
Lockdown!
Är det någon miljö man kan kontrollera viruset så är det väl i ett fängelse. Eller va?
Senast redigerad av exexexex 2020-03-19 kl. 09:06.
Citera
2020-03-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Det är Kina som gett oss den här skiten så kineserna ger jag inte ett skit för. Risken finns att det blossar upp där igen när de släpper ut alla de har låst in för utan någon som helst immunitet ute i samhället så är risken stor att de inte blir av med viruset. Tyvärr är Kina den stora riskfaktorn när det gäller utvecklandet av diverse zoonoser just på grund av deras undermåliga djurhållning och deras inställning i övrigt. Skicka sluträkningen för vad detta kommer att kosta resten av världen till Kina.
Frågan är om detta virus har att göra med kinesernas inställning till djur.Vi alla ogillar det men viruset har spridits av annan orsak och kan ha tillverkats Sanningen måste fram.Nu när röster höjs och Kina och Ryssland börjar intressera sig för den frågan hoppas jag att västvärlden och i synnerhet USA lägger alla papper på bordet.Nu skall globalisterna granskas närmare för sina förehavanden.EU har babblat i årtionden om solidaritet och samarbete bla bla...Varför stängde dess medlemmar gränserna ? Det visar på att något stämmer inte och att EU är ett stort jävla bluff.
Citera
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Kommer vi få se t ex matbutiker stänga tillfälligt?

"Personalen sjuk"
Citera
Medlem
Anders Tegnell fick en fråga under gårdagens presskonferens. Han vet mer än vad vi vet, och politikerna har fan en agenda här...

Citat:
Kan man komma till ett läge där det inte längre är värt att försöka stoppa smittspridningen med tanke på vilka effekter alla restriktioner får för samhället, och att folk kan riskera att dö av följdeffekter från det?

– Det skulle jag vilja hävda är någon form av politisk bedömning i slutänden, den är väldigt svår, men det är klart att man kan komma till något läge där man har så många smittade att det inte är meningsfullt att ha så drastiska åtgärder längre, det måste man kunna tänka sig. Men där är vi inte alls i Sverige, definitivt inte. Det är nu vi verkligen har chansen att slippa ett Italien i Sverige om vi håller emot och att alla ser till att vara hemma om de är sjuka och att vi ser till att skydda de äldre. Vår bedömning är att vi verkligen kan undvika den situationen som man har i Italien, säger Anders Tegnell.
Citera
2020-03-19, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Varför inte hårdisolera alla i riskgrupper och resten fortsätter som vanligt? Problemet är iofs vilka som ska ta hand om de gamla och sköra då.
Speciellt när det saknas test.
Just så, om det nu är så otroligt viktigt att rädda multisjuka 80-åringar borde man skicka dem till en ö eller liknande istf att isolera resten av befolkningen. Som spetälskekolonier förr. Och de som absolut inte vill, vilket jag har full förståelse för, kan skriva på ett papper där det står att de avstår från akutvård och nöjer sig med smärtstillande mediciner.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Ni vanliga svenskar som sitter här och spekulerar måste vara medvetna om vilka krafter som försöker manipulera er... wake up folks...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-ryssland-anvander-coronapandemin-for-att-skapa-oro-i-vast

Exempel på falska nyheter från Ryssland

EU:s enhet mot falska nyheter och desinformation listar på sin webbplats, euvsdisinfo.eu, en rad försök att sprida osanna uppgifter om coronaviruset. Här är några av dem:

Coronaspridningen kontrolleras av de stora läkemedelsföretagen som vill tjäna mer pengar – ryska nyhetsbyrån Ria-Fans tv-kanal Fan-TV, den 29 januari.

Internationella medier utnyttjar coronaviruset för att flytta uppmärksamheten från obekväma ämnen som till exempel brexit – ryska nyhetssajten Sputniks spanska utgåva, den 6 februari.

Viruset spreds av USA:s militär från ett hemligt kinesiskt laboratorium för att hämnas på kineserna – ryska tv-kanalen Ren TV, den 8 februari.

Smittan används av britterna för att försöka få kontroll över Kinas industriområden, precis som under 1800-talets opiumkrig – ryska nyhetssajten Sputniks vitryska utgåva, den 11 februari.

Oppositionen i Vitryssland vill smitta miljontals för att skapa panik och ta makten i en statskupp – vitryska nyhetssajten Podneprovie.info, den 18 februari.
Citera
Medlem
När börjar man smitta under inkubationstiden?
Anledningen till att jag ställer frågan är dels att jag googlat men inte hittat svar.
Dels att flera experter, bl.annat Johan Giesecke menar att man inte behöver stänga för och grundskolor, även om föräldrarna skulle vara Coronasmittade.
De menar att barnen kan vara i skolan till de känner fysiska symtom, ex.vis hosta, feber, huvudvärk mm.

Jag får inte ihop det här riktigt..
Citera
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
FHM har sagt att vi "vanliga" är för dumma för att lyckas ta på oss "skyddsmasker". Vi skulle behöva hård träning och långa utbildningar, annars har vi ingen chans att ta på oss en ansiktsmask på rätt sätt......

Ja vi svenssons får klura lite extra för att ta på oss maskerna, det är inte som att ta på sig en tröja direkt, även om den ibland hamnar bakofram.

Tack för ett gott skratt
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Sitter och tittar på expressen.se livesändning med ansvariga. Den funkar som ett indikatorlyse. På, av, på, av, på, av.
Patetiskt.
Citera
2020-03-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Källa på det?

Det har hen inte.

90% av alla på intensivvård i Italien (siffror för två dagar sedan) är över 50 år. Tror det är runt 5% som är mellan 18-30 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in