2020-03-19, 08:16
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Blir visst immun mot Corona-viruset.
'
Att folk blivit sjuka flera gånger av samma virus är bara nys.

Jag orkar inte länka men det finns upplagt länk i flera inlägg.
14% av de som varit sjuka i Corona (Kina) har återigen blivit smittade! Så NEJ du blir inte immun.
Citera
2020-03-19, 08:16
Medlem
Citat:
Ja kinesiska studier går ju att lita på.

En till som tror på jultomten.

Var det inte du som nyss citerade dödstal från Kina, de uppgifterna litar du alltså på?
Citera
2020-03-19, 08:17
Medlem
Det här med kontanter och mynt. Borde man inte förbjuda dem helt med tanke på flera människor håller i dem? Kontanter är fan en bakterie och man vet inte vad människor har gjort med dem innan.
Citera
2020-03-19, 08:17
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Helt omöjligt att det skulle vara hundratusentals smittade i Sverige. Exponentiell smittspridning går långsamt i början och då skulle smittan ha behövt starta i november och sedan pågått helt oupptäckt fram till slutet av januari. Tänk lite innan du postar. Inget tyder på att du har rätt.

Allting tyder på att jag har rätt.

Enligt amerikansk studie så visar 86 % av de smittade inga symptom alls.
Läs själv:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/

Så 100 000-tals är redan smittade i Sverige utan att veta om det.
Citera
2020-03-19, 08:18
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Sluta trolla.

Bara spekulationer.

10 000 döda efter 4 månader. Det är fakta.

Alarmist

Först o främst drog smittan igång för drygt 2 månader sen och inte 4. Vi är i ett tidigt skede, du ser den exponentiella smittan i Italien, utan åtgärder hade vi varit på 10 000 döda om dagen bara där om några veckor. Detta hade snabbt gått till 50k döda om dagen. VI ÄR FORTFARANDE I ETT TIDIGT SKEDE.
Citera
2020-03-19, 08:19
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Helt omöjligt att det skulle vara hundratusentals smittade i Sverige. Exponentiell smittspridning går långsamt i början och då skulle smittan ha behövt starta i november och sedan pågått helt oupptäckt fram till slutet av januari. Tänk lite innan du postar. Inget tyder på att du har rätt.

Jamen det är ju precis det som har hänt?????????

Smittan HAR startat i november och pågått helt oupptäckt tills slutet av januari. Lite längre faktiskt då Sverige lyckades ignorera problemet ett bra tag efter det.
Har du bott under en sten?
Citera
Medlem
Jag rekommenderar er som inte vill bli mer oroliga eller mer frustrerade över människors oliktänkande vad gäller detta virus att sluta läsa denna tråden! Det är för mig tydligt att det finns ett Coronavirus, men sedan finns en Coronahysteri - som när allt utvärderas om något år - visar sig långt mycket allvarligare än själva viruset i sig. Det är vad jag tror. Så sluta läsa denna tråden.

Varför?
Jag har vid två tillfällen försökt att skapa mer balanserade trådar, där ett icke-hatande och ett mindre extremistiskt, och mer trevligt agerande premieras. Båda trådarna har tyvärr blivit låsta, trots hejja-rop från forummedlemmar som välkomnat trådarna. Det verkar finnas en trångsynthet alt. tidsbrist bland dom som har hand om låsningen av trådar att inte vilja öppna upp ett mognare samtalsklimat. Jag vet inte om det är via inbördes-beundran som dom blev valda att ha hand om detta, och således har samma trångsynthet som resten i denna tråden, eller om det är så att detta forum bara är dömt att vara just korkat.

Hur kommer det sig att folk här inne har så svårt att ta till sig det som ligger i mitten, utanför det extrema, och se det balanserade i att inte läsa alla domedags-rubriker, att inte spä på oro till sina medmänniskor och att absolut inte ingjuta hopp?
Jo, för att dom inte mår bra och är rädda. Det är synd om dom och jag hoppas att dom börjar ta hand om sig. Hittar ett större syfte än deras domedags-spridande här inne. Tyvärr är det så, att när man mår dåligt, så är det lättare att bli arg, då blir det svårt att reflektera kring sitt eget tänkande fullt ut. Man börjar leta syndabockar, gruppbeteendet och rädslorna tar överhand för det sundare perspektivet. Dom blir offer för mediernas rubriker.

Så vad ska vi göra, alla som får en sämre känsla av att vara här inne, och vad ska domedagsprofeterna göra här inne för att förändra sin situation?
Jag talar av egen erfarenhet. Gå ut i den friska luften. Där får du perspektiv. Där träffar du människor som inte är arga. Detta är inte verkligheten. Den kan spä på rädslor av dom redan väldigt rädda, och arga, men detta är inte verkligheten. Verkligheten är där ute, i luften, i solen, bland människor som ger bättre känslor. Lägg bort telefonen eller datorn och strunta i detta forumet för ett tag, sluta läsa rubriker till förbannelse och gör något som ger dig mervärde.
Citera
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/sverige/%C3%B6b-s-order-g%C3%B6teborgs-sjukhuskompanier-ska-bygga-f%C3%A4ltsjukhus-1.25603626

ÖB agerar.
Dom fick förfrågan från Socialstyrelsen och FHM om att bistå med olika insatser. ÖB verkställer på endast en vecka utan vidare tjafs.
Så bra att dom inte väntar och väntar, som alla andra gjorde.

Detta var väldigt positivt. Försvarsmakten kan bli räddningen när vårdens obefintliga marginaler inte räcker till. Och vem vet, kanske även polisens.....
Senast redigerad av Vilarosa 2020-03-19 kl. 08:26.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Inga massgravar i Kina.

Corona i Cremona. Möjligt. Med il papas sanktion.

På sätt och vis inte.. man kremerade folk på löpande band om man skall tro kalla faktas dokumentär om corona utbrottet i kina..Det gick iväg lastbilar med kroppar till något krematorie..Vad de sedan gjorde med askan sades det inget om.

Italien har väl en helt annan syn på kremering då de har mestadels katoliker i befolkningen.
Är man i Italien så slås man av deras kyrkogårdar med "ovan jord gravar" och kryptor. Helt annat än i Sverige där de flesta oavsett kremering eller inte hamnar under jord.

Själv har min fru fått instruktioner med "aska över havet" för länge sedan och som finns med i mitt testamente sedan länge.

Hur muslimer ser på kremering vet jag inte men tror att öven där är det viktigt att hamna under jord och då med kroppen hel..(att halshugga någon lär stoppa dem från att komma in i paradiset) sägs det. Vet inte om det är sant för alla muslimer eller enbart vissa grupper.
Citera
2020-03-19, 08:20
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Var det inte du som nyss citerade dödstal från Kina, de uppgifterna litar du alltså på?

Självklart inte dödstalen heller.
Men Kina har ingen aning om hur många som är smittade.

Häromdagen påstod Kina "8 nya fall av Corona senaste dygnet".

Alla som har ett huvud att tänka med förstår ju att det inte kan stämma.

Intressant samband: de länder som kört hårdast med karantän är de som drabbas värst.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ja kinesiska studier går ju att lita på.

En till som tror på jultomten.
Du tror bara på SVT och Tegnell va? för att inte tala om din tilltro till regeringen som måste vara 100%!
Allt precis allt annat som sägs av någon annan är opålitligt och felaktigt inte sant!?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Tyvärr inte. Jag är totalt enig med hans inlägg.

Dödligheten i viruset ligger inte på individbasis. En och en är virusets dödlighet inte jättefarligt.

Faran ligger i mängden samtidigt smittade.

När sjukvården blir totalt överbelastad måste de börja prioritera vem som ska få vård och vem som ska få ligga och dö.

Det Tegnell är ute efter är i grund och botten gruppimmunitet... det finns en poäng med att få det, men vad de har helt glömt bort är att begränsa antalet smittade över tid. Dvs ge alla sjukdomen men på ett skapligt kontrollerat sätt så att sjukvården inte kollapsar.

Här i Sverige har man bara öppnat slussportarna på vid gavel... så jo, det kommer bli dödstal som kanske till och med överstiger Italiens... Men med tanke på att förloppet för sjukdomen är långsamt så kommer det inte att börja märkas ordentligt förrän om en vecka eller två.

Teorin om gruppimmunitet dras med en mängd praktiska och etiska problem.

Antalet IVA-platser är så otroligt låga i Sverige, så för att sjukvården inte ska slå i taket kan bara några tusen personer vara sjuka samtidigt. Det gör att den tidsperiod sjukdomen måste utsträcka sig är allt mellan 10-20 år beroende på hur man räknar. Det framgår aldrig från de presskonferenser som FHM håller, men tänk gärna på det nästa gång. Det saknas skalor på diagrammen som presenteras. Att ingen journalist har ifrågasatt detta är väldigt märkligt.

Men även om man skulle klara av att hålla smittspridningen "perfekt" (vilket bara det är helt orealistiskt) skulle det betyda att en mycket stor andel av befolkningen skulle dö, eller få leva sina liv med delvis förstörda lungor. Jag ser därför det här verkligen inte som ett alternativ. Det är inget annat land som accepterar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in