2020-03-19, 08:08
Medlem
Covids avatar
Troll. Men för upplysnings skull: med en CFR om 1% och 60% penetration pratar vi om 42 miljoner döda utan motåtgärder. Det motsvarar 140 års influensor.

I själva verket blir det värre än så, eftersom många länder har underutvecklad sjukvård och även industriländer kommer att överbelastas.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Forfarande bara 10-12 000 döda av Corona efter 4 månader.

Varje år tar säsongsinfluensan 300 000 liv.
Inga tidningsartiklar.
Inget om detta i TV.
Allt som vanligt
Citera
Bannlyst
Citat:
Forfarande bara 10-12 000 döda av Corona efter 4 månader.

Varje år tar säsongsinfluensan 300 000 liv.
Inga tidningsartiklar.
Inget om detta i TV.
Allt som vanligt

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Faran är ju att man inte vet vart det tar vägen. Kan det utvecklas som i Italien i fler länder?

Men jag håller med dig, om ingen ytterligare skulle dö från och med idag, då är det ju ingen ingen större grej.

Skillnaden mellan "säsongsinfluensan" och Coronaviruset, det är bla att vi har nu skyddat oss på ett extremt sätt mot Coronaviruset. Hur hade det varit nu om vi inte hade gjort det? Och hur kommer det bli om vi inte fortsätter göra det? Vill vi testa och se?
Jag vill inte. Men risken är nog stor att många snart tröttnar och börjar leva "vanligt" igen. Man märker redan tecken på det. Och då kan det kanske bli riktigt illa.

Dessutom är väl säsongsinfluensan mer etablerad hos oss människor världen över än Coronaviruset, och smittar därför snabbare och smittar flera?
Men Coronaviruset orsakar väl fler dödsfall än säsongsinfluensan, per antal smittade? Och mer skador på lungor mm?
Senast redigerad av vemsa 2020-03-19 kl. 08:14.
Citera
Medlem
Positiva nyheter. Fungerande billigt läkemedel. Nu visat i peer reviewed studie.

Gregory Rigano
@RiganoESQ
·
Mar 17
I am co-author of the original paper.

Was just on television discussing HCQ, first well controlled study against COVID-19.

600 mg HCQ per day after 6 days, 90% of patients tested COVID-19 negative. 96% of control group tested positive after 6 days.

DM or grigano1@jhu.edu

https://twitter.com/RiganoESQ/status/1240273631604809728
Citera
2020-03-19, 08:09
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Dödligt virus från Kina orsakar panik är alltså trådämnet...

Donald Trump är vad han än säger och efterkonstruerar dock snarlikt rasistisk med sitt uttryck "ett kinesiskt virus", påstår jag.

Kina har ju för övrigt knappt några nya fall längre. USA, Trumps land, däremot...

Med hälsning till herr Trump: Jag tycker nästan man nu (up to date) kan säga att corona är ett icke-kinesiskt virus, med pandemisk tyngdpunkt i Europa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAxrXp/donald-trump-det-ar-inte-rasistiskt-alls

För att tolka dig rätt, så är det alltså betydligt viktigare att inte låta rasistisk än att ekonomin går bra. Jag gillar trump då han faktiskt lyckats dra usa upp från ekonomisk kris, vilket faktiskt även gynnat landets svarta och latinos.
Om våra negrer generellt sett hade jobbat lika seriöst som våra gulingar, så hade mycket varit vunnit för våran ekonomi, samma sak gäller våra spetsnäsor från sanddynernas länder och de övriga som tror på en profet i en helig krigisk bok, för att inte tala om våldtäktsgängen med utländsk bakgrund, om de hade jobbat seriöst och hederligt istället för att belasta samhället och sådant patrask vill de svenska sittande myndigheterna fortsättningsvis infektera vårt land med.
Vi är mycket illa ute för närvarande när dina likasinnade sitter och bestämmer i riksdagen

Jag avskyr genusfeminism som bara är vidrigt flum
Jag avskyr kulturmarxism som lockar narcissister och psykopater med maktbegär att förtrycka oss
Jag avskyr religiösa extremister, även de som är förklädda till får för att vilseleda oss
Osv!
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Det här visar ju att du ingenting har förstått.
Det går inte att stoppa ett virus som är dubbelt så smittsamt som en vanlig influensa.

Då är det bara flockimmunitet bland den befolkningen och karantän för riskgrupperna som gäller.

INTE karantän av hela befolkningen och nedsläckning av hela ekonomin.
Med massarbetslöshet och masskonkurser som följd.

Att praktisera flockimmunitet på ett virus man inte blir immun emot känns ju inte som en jävla bra idé.

Att det inte går att stoppa, det vet jag ju redan som jag skrev. Bara begränsa spridningen av ytterligare mutationer.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren

Ja det verkar jävligt troligt att Kina har rapporterat korrekta siffror och att de låga siffrorna därifrån beror på att resten av världen har brist på sjukvårdsplatser.

Hur naiv får man egentligen bli???

Kina rapporterade dock en väldigt låg medelålder på sina patienter. 51 år. I Italien är den ju hela 63 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får hoppas att vaccin kommer så fort det bara är möjligt så att främst riskgrupperna kan skyddas. Känns frustrerande att det arbetet tar sådan tid. I väntan på det får vi göra vårt bästa med att skydda oss.

Jag hoppas mer på att vi under tiden hittar äldre medicin som minskar dödligheten. Det borde gå mycket fortare, om det finns någon. Kineserna testar massor.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
https://www.friatider.se/masskremering-inledd-i-lombardiet-i-natt

Det ser ut som om det är dags för italien att börja med massgravarna..Som i iran eller kina.

Italienare har ju ganska ofta "ovan jord" gravar i form av kryptor ocj liknande..

Sedan finns det väl ganska gott om plats i katakomberna under Rom.. Dessa har ju i massdöds tider använts för att få undan liken.

Så egentligen så har de det lättare än ex. Sverige där vi även mest gräver ned aska eller kropp djupt.
Även Sverige kommer nog att få starta upp massgravar om några veckor för att kunna bli av med alla kroppar..Det är ju inte speciellt bra för miljön att låta folk ligga i bårhus och kylas ned.. Kyla drar ju mer energi än värme och vi skall ju tänka på miljön också. Lär bli lucker och fet jord på våra kyrkogårdar framöver.. Perfekt för potatisodling i tider av svält..
Citera
2020-03-19, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Fel. 75% av barnen i Sverige bor med båda sina föräldrar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/barn-och-familjestatistik/pong/statistiknyhet/barn--och-familjestatistik/

Den vårdpersonal (och andra samhällsbärande kategorier) med barn under 12 som inte har en medförälder som kan vara hemma ska förstås få hjälp av staten med barnpassning. Så löser man det i andra länder.

De allra flesta i Stockholm med kontorsjobb i privat sektor jobbar redan hemifrån sedan förra veckan, många har dessutom redan barnen hemma.
Så arbetsgivare som just nu kämpar med likviditet och minskad efterfrågan tror du bara ska gå med på att alla föräldrar jobbar hemma samtidigt som de ska aktivera och undervisa sina barn i hemmet? Har du jobbat hemma med ett barn någon gång? Det är inte så att de bara sitter tysta utan att störa mamma och/eller pappa, framförallt inte om de är helt friska med all överenergi som det innebär. Sedan i det fallet om skolplikten inte tillfälligt avskaffas så är det föräldrarnas ansvar att utbilda sina barn i samma utsträckning som skolorna skulle ha gjort. En ganska ohållbar situation i mina ögon.
Citera
2020-03-19, 08:11
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Giesecke har snörvlat i TV två dagar i rad.
Dags för 70 åringen att stanna hemma och friskna till.
Han tror för övrigt att Covid 19 inte är värre än en svår influensa.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med tillägget att det gäller för de allra flesta, men inte för individer i riskgruppen, varför berättar du inte det, är du ute efter att skapa sensation?

Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Spolade tillbaka och han fick en direkt fråga som besvarades med att "sjukdomen är som en svår influensasäsong". Tillägget var att yngre än 50 inte blir särskilt sjuka. Så jag vet inte vad syftar på. Jag lägger ingen värdering i vad han sa jag redovisar det bara.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag syftar på att du utelämnade det som jag fetmarkerar här ovanför, i ditt första inlägg om Giesecke, ohederligt av dig, du vinklar information, syftet kan vi bara spekulera kring.

Du klarar inte av att ta till dig information utan lägger till något som han inte sa och så beskyller du mig för att vinkla när jag redovisar exakt vad han sa, fascinerande logik. Tillägget som jag lade till i andra inlägget bekräftar bara vad jag skrev i första men det verkar övergå ditt förstånd. Ha en bra dag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får hoppas att vaccin kommer så fort det bara är möjligt så att främst riskgrupperna kan skyddas. Känns frustrerande att det arbetet tar sådan tid. I väntan på det får vi göra vårt bästa med att skydda oss.

Det kommer inte komma något vaccin för denna omgång om vi har tur finns det tills nästa omgång kommer.

Så ja det vi kan göra tills dess är att försöka sakta ner spridningen så mycket som går så att om någon har otur att få en aggressiv pneumoni så kan sjukvården behandla det, men det ser ju inte lovande ut där.
Och social distansering osv fungerar ju uppenbarligen inte tillräckligt bra så därför får man ta till karantäner.
Citera
Medlem
Covids avatar
Yes, det är vad jag själv har räknat med (intresseklubben noterar). Det är då ett bra mått på den faktiska dödligheten, givet att man har testat aggressivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
7 nya dödsfall i Sydkorea, 1.1 % dödlighet nu, och dödstalen visar inga tecken på avmattning. Var tror ni att vi landar? 1.5-2 % dödlighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in