2020-03-19, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där är ju bara din eget skapade hjärnspöke att tolka det så. Jag förstår inte alla i tråden som tidigt påbörjat att basunera ut skräcksiffror i antalet döda. Vad gör det för gott att återkommande posta inlägg i stil med:

- Vänta tills på söndag då har vi 1000 smittade
- Vänta tills på fredag då kommer dödstalen att öka och sedan öka exponentiellt
- Vänta tills om en månad då har vi 10000 döda i Sverige
- Vänta tills juni då är det 60000 döda
- Det mörkas det måste vara fler döda som inte reistrerats
- Vad ska vi göra med liken

Det är ju dessa inlägg som du bör fundera på nyttan med.

Vi kan väl hålla oss till Italiens siffror.
Citera
2020-03-19, 07:21
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Det här som Agnes Wold säger blir jag väldigt fundersam över:

https://www.expressen.se/nyheter/wolds-skrackscenario-det-som-ar-sa-otackt/

"Hon vill än en gång inskärpa att de som uppvisar symtom inte ska gå till jobbet eller träffa andra människor, och att smittspridningen sker mellan människor som kommer nära varandra.
– Man måste bort från att smittan är främlingar eller snabba möten i snabbköpet.
"

Jag vet av erfarenhet att jag iallafall har blivit "förkyld", under perioder när jag bara har haft kontakt med andra människor på ett sätt likt det som man har med främlingar och vid snabba möten i snabbköpet.
Är Coronaviruset mindre smittsamt än vanliga förkylningsvirus, eller har Agnes Wold fel?

Jeez, de vill verkligen ta livet av oss allihop... Viruset är luftburet, och smittar verkligen i både snabbköp och via främlingar. Till och med utomhus.
Vad håller de på med?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Ja precis fattar inte varför läkare och sjuksköterskor insisterar på att ha masker
Viruset är luftburet så det är inte konstigt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vi kan väl hoppas i mitten på nästa vecka.
På tal om det. Var är alla partiledare nuförtiden? Har inte hört ett knyst från verken Annie Lööf eller någon annan.

De har säkert flytt Stockholm p sitter o dricker Corona i vårsolen
Citera
2020-03-19, 07:22
Medlem
vad ska man säga om detta, att AT "förutspådde" corona för 13 år sedan ?

obs, betalvägg, någon som kan berätta mer ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1odw/tegnell-skrev-om-global-pandemi-redan-2007
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu har Corona nått kongressen i USA. När når den regeringen?

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/18/trump-signs-coronavirus-bill-free-testing-paid-leave

The bill’s passage came as two members of Congress revealed that they have tested positive for coronavirus. Representatives Ben McAdams, 45, and Mario Diaz-Balart, 58, both announced their diagnoses on Wednesday.

USA har ju någon slags övertro på äldre politiker och många äldre i USA är just multisjuka med diabetes och hjärt/kärlsjukdomar. Så det förefaller troligt att det kommer bli flera politiker i USA som lommer avlida oavsett hur mycket egna pengar de har undanstoppade.

Pengar lär inte vara den självklara frälsningen för dessa politiker då en smitta som corona sprider sig i leden..Medelåldern på Amerikanska politiker är ju väldigt hög jämfört med Nordens länder eller Europa.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kanske redan rapporterat här men London kan bli en "spökstad" till helgen där i princip alla nöjen, restauranger etc. stängs ner.

Kan inte länka just nu.

Något sådant skulle jag också vilja se i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Är ju bara en fråga om tid...
Citera
2020-03-19, 07:23
Medlem
Citat:
Italienska hälsomyndighetens senaste rapport har väl redan postats antar jag, men jag kan väl ändå kommentera den:

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Report-COVID-2019_17_marzo-v2.pdf

Ett stickprov på en sjättedel (350) bland de avlidna visar att alla utom tre hade minst en annan redan känd sjukdom sedan tidigare. Ingen under 30 har dött och alla som dött under 40 hade sedan tidiare en allvarlig sjukdom.

Den italienska befolkningens hälsotillstånd är generellt sett ganska dåligt hos den åldrande befolkningen och det ser nog likadant ut i Spanien. Det är en mycket stark förklaring till läget i dessa länder.

Medianåldern är också mycket högre i Italien än till ex Sverige och Sydkorea. Andelen rökare ligger på cirka 26 procent i Sverige ligger den på cirka 7 procent. i Sydkorea är andelen rökare relativt hög hos män män men mycket lägre hos kvinnor. Det verkar vara unga kvinnor i SK som smittas. Kan förklara de låga dödstalen i SK.
Citera
2020-03-19, 07:24
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ser att den lokala folktandvården bokar av besök, tar endast akutfall. Anledningen är brist på munskydd och handsprit. Hur kan vi ha så dålig beredskap?
Det är en fråga jag tycker du ska maila till socialministern, du kan även passa på att fråga varför man inte upplyser om att smittan är luftburen.
Citera
Medlem
7 nya dödsfall i Sydkorea, 1.1 % dödlighet nu, och dödstalen visar inga tecken på avmattning. Var tror ni att vi landar? 1.5-2 % dödlighet?
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det SVT som är ansvariga för sjukvården?

SVT är regeringens egna ägda propagandakanal vilket de flesta vet utom du ?
Citera
2020-03-19, 07:25
Medlem
Citat:
Det där är ju bara din eget skapade hjärnspöke att tolka det så. Jag förstår inte alla i tråden som tidigt påbörjat att basunera ut skräcksiffror i antalet döda. Vad gör det för gott att återkommande posta inlägg i stil med:

- Vänta tills på söndag då har vi 1000 smittade
- Vänta tills på fredag då kommer dödstalen att öka och sedan öka exponentiellt
- Vänta tills om en månad då har vi 10000 döda i Sverige
- Vänta tills juni då är det 60000 döda
- Det mörkas det måste vara fler döda som inte reistrerats
- Vad ska vi göra med liken

Det är ju dessa inlägg som du bör fundera på nyttan med.

Nej det är uppenbart du inte förstår.

Jag har inte skrivit något av det ovan men jag inser faran med detta och uppenbarligen gör resten av världen det också, om du vill sitta och banka med samma tragglande argument här som du aldrig kommer få igenom i vilket fall oavsett om du skulle få rätt.

Situationen är som den är och länder agerar som de gör och du kan inte göra något åt det och i synnerhet inte här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in