2020-03-19, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Medianåldern är också mycket högre i Italien än till ex Sverige och Sydkorea. Andelen rökare ligger på cirka 26 procent i Sverige ligger den på cirka 7 procent. i Sydkorea är andelen rökare relativt hög hos män män men mycket lägre hos kvinnor. Det verkar vara unga kvinnor i SK som smittas. Kan förklara de låga dödstalen i SK.

I Sydkorea startade väl det mesta från en religiös sekt? Kan tänka mig att det är vanligare med vilsna sökande unga kvinnor i sådana sekter än äldre förnuftigt tänkande män.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ser att den lokala folktandvården bokar av besök, tar endast akutfall. Anledningen är brist på munskydd och handsprit. Hur kan vi ha så dålig beredskap?

Tycker det är pinsamt att de inte lyckats lösa handspriten ännu? Vad jag förstår har vodkafabriken nu kontaktat myndigheterna och ERBJUDIT sig att sälja sprit till dem. Nu måste väl de lägga några veckor på att ta in anbud från andra aktörer så att de följer lagen om offentlig upphandling!

Hade det varit ett privat företag som akut behövde handsprit, hade den funnits på plats inom några dagar!

Vodkafabriken säljer enbart etanolen, blanda med glycerol och förpacka får de lösa själva, så nu sitter de väl o väntar på att nån skall erbjuda sig att sälja glycerol och förpackningar till dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att det är betydligt färre barn i skolorna och risken för de som enda är kvar blir lägre? Tycker man överdriver en himla massa. Man får det att låta som att nästan alla barn skulle ha föräldrar som jobbar inom vården och att dessutom de föräldrarna inte skulle kunna ordna barnpassning på annat vis. Vanligen finns för det första en make som kan träda in. Det fungerar ju bevisligen i alla andra länder i Europa. Känns som man vill att det inte ska fungera här. Vet inte om det är en jämställdhetsgrej man vill driva i absurdum här i Sverige eller vad det beror på.
Jag tar för givet att du inte är förälder.

Ungefär 50% av landets föräldrar är skilda vilket betyder många ensamstående med en redan begränsad ekonomi för att få vardagen att gå ihop. T.o.m. jag själv som tjänar 50.000:-/månad kommer inte klara av en stängning av skolorna. Varför? Jo för att det finns maxtak i samtliga socialförsäkringar vilket innebär att jag skulle tappa drygt 29.000:-/månad i best case om det eventuella krispaketet skulle ge full VAB-ersättning enligt dagens nivåer. Detta skulle innebära ekonomisk krasch med ytterst begränsad möjlighet att försörja mig själv och mina barn. Detta gäller ju främst storstäder då fasta kostnader här är på helt annan nivå än på andra ställen i landet. De stockholmare som lever på en betydligt lägre lön kommer aldrig klara detta.

Så värt att väga in i beslutet kring skolorna vilket jag tror är anledningen till att det dröjt och kanske inte ens kommer genomföras vilket också vore bäst för svensk ekonomi och människors välbefinnande på lång sikt.

EDIT: vilka skulle passa alla barn förresten eftersom det tydligen inte är ett problem enligt vissa? Mor- och farföräldrar som är i riskgrupp? Alla dessa barnlösa arbetslösa vänner som bara driver runt ändå utan något att göra? (ironi för att förtydliga)
Senast redigerad av engelen 2020-03-19 kl. 07:35. Anledning: Tillägg
Citera
2020-03-19, 07:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Överstatliga organ och myndigheter är globalisering. Att lyssna på våra egna smittskyddsexperter över WHO och EU är fan det bästa denna regering gjort. Det enklaste för regeringen vore att göra precis som du säger, stänga ner allt. De står dock emot populismen och det är jag glad för.

Du stirrar dig blint på att gränserna stängs och tror att det är det bästa som kan ske.

WHO och EU säger nu i princip till staterna att bli mer nationalistiska och isolerade, alltså mindre globaliserade, så vad är problemet?

Jag säger inte att allt ska stängas ner. Vi behöver förstås mat och andra livsmedel. Men det blir inte tex missväxt bara för att tex Eurovision och andra evenemang ställs in. Däremot är missväxt vanligt vid krig, och vid sjukdomar:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt
Senast redigerad av vemsa 2020-03-19 kl. 07:34.
Citera
2020-03-19, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Viruset ÄR mycket farligt och är INTE en vanlig influensa och väldigt många kommer att bli allvarligt sjuka och dö. dvs att Sveriges lilla mängd vårdplatser kommer att överbelastas och detta i sig kommer att innebära att folk dör..

Tro fan att det är farligt annars skulle ju inte länder bete sig som de gör.
Citera
2020-03-19, 07:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Giesecke har snörvlat i TV två dagar i rad.
Dags för 70 åringen att stanna hemma och friskna till.
Han tror för övrigt att Covid 19 inte är värre än en svår influensa.

Med tillägget att det gäller för de allra flesta, men inte för individer i riskgruppen, varför berättar du inte det, är du ute efter att skapa sensation?
Citera
2020-03-19, 07:36
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
De rapporterar väl ändå vad myndigheterna säger.
Visst är det så, samtidigt som man inte ställer kritiska frågor till myndigheterna, man vill ju inte besvära med frågor som många vill ha svar på dvs av allmänintresse.
SVT fungerar med censur, dvs man säger inte mer än man är tillsagd att göra, och man frågar inte mer än vad som godkänts av regeringen.
SVT är statens television och agerar efter det, inte oberoende, inte obunden och dessutom med censur.
Det är vad SVT är och inget annat.
Citera
2020-03-19, 07:38
Medlem
Arnold15s avatar
En råtta har tagit sig in i huset.

Vad gör staten för att komma åt problemet?

Bränner ner hela fastigheten!
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Såg en tant med mundskydd och plastvantar igår på affären. Hon tog på allt. Sen hade hon ett beslut mellan att köpa en av två sorters godis. Hon blev Mycket eftertänksam. Tog ner mundskyddet och trummade med de fint skyddade fingrar på först läppen sedan tänderna när hon gjorde en grimas. Sedan, nöjd med sina deduktioner, tog hon upp mundskyddet igen och la ner en påse Haribo i korgen 😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engelen

Ungefär 50% av landets föräldrar är skilda vilket betyder många ensamstående med en redan begränsad ekonomi för att få vardagen att gå ihop. T.o.m. jag själv som tjänar 50.000:-/månad kommer inte klara av en stängning av skolorna. Varför? Jo för att det finns maxtak i samtliga socialförsäkringar vilket innebär att jag skulle tappa drygt 29.000:-/månad i best case om det eventuella krispaketet skulle ge full VAB-ersättning enligt dagens nivåer. Detta skulle innebära ekonomisk krasch med ytterst begränsad möjlighet att försörja mig själv och mina barn. Detta gäller ju främst storstäder då fasta kostnader här är på helt annan nivå än på andra ställen i landet. De stockholmare som lever på en betydligt lägre lön kommer aldrig klara detta.

Så värt att väga in i beslutet kring skolorna vilket jag tror är anledningen till att det dröjt och kanske inte ens kommer genomföras vilket också vore bäst för svensk ekonomi och människors välbefinnande på lång sikt.

Fel. 75% av barnen i Sverige bor med båda sina föräldrar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/barn-och-familjestatistik/pong/statistiknyhet/barn--och-familjestatistik/

Den vårdpersonal (och andra samhällsbärande kategorier) med barn under 12 som inte har en medförälder som kan vara hemma ska förstås få hjälp av staten med barnpassning. Så löser man det i andra länder.

De allra flesta i Stockholm med kontorsjobb i privat sektor jobbar redan hemifrån sedan förra veckan, många har dessutom redan barnen hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engelen

De får väl gå i personlig konkurs och lämna ungen på fosterhem. Inget offer är för litet när vi ska rädda våra sjuka 80-åringar.
Citera
2020-03-19, 07:39
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med utandningsventil? De använder gärna byggfilter p3 med ventil o de skyddar bäraren o inte omgivningen. Tänk lite

Om sådana masker används i undantagsfall är det väl ändå bättre än ingenting i dessa tider? Så länge det inte får personalen att invaggas i någon slags falsk trygghet. Någon patient eller din kollega kan ju smitta dig och då kan du föra smittan vidare vid ett annat tillfälle.. Dock så vet jag att de flesta inom vården använder visir om de handskas med en patienter i riskgrupp och det förhindrar ju droppsmitta rätt så effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in