Citat:
Ursprungligen postat av
Roskors
Haha. Lät lite roligt. Men kollapsar sjukvården måste man ju ta i med hårdhandskarna. Nöden har ingen lag och kanske bättre med lite ångest än att dö i covid-19.
Jag var och handlade inne i en affär tidigare idag. Jag har skjutit på det några dagar. Jag har aldrig beställt mat via internet, och därför tänkte jag att det var enklast att handla inne i en affär. Men redan på vägen dit tänkte jag på att vinden kan blåsa andras utandningsluft på mig.
Och när jag väl var inne i affären, så insåg jag hur svårt det är att hålla sig undan människor i en affär, trots att det var väldigt få människor där inne när jag var där. Speciellt vid kassan förstås, jag har aldrig gillat självbetjäning så jag stod i kön till vanliga kassan.
Och människor gör plötsliga rörelser så att de kommer närmare en, och de säger saker som gör att man reflexmässigt vänder sig mot dem.
Och väl framme vid kassan när jag betalade, så kände jag smärta i bröstet, som jag tolkade som lungsmärtor, men det kan tex ha varit hjärtat också. Kan jag ha andats in Coronavirus från kassörskan eller någon annan i affären eller på vägen till affären, som sen angrep lungorna direkt eller kort därefter?
Iallafall, för andra kunders skull, så köpte jag bara högst två av varje vara, förutom lösviktsvaror förstås. För det är slut i affärerna på många viktiga varor.
Och en sak till, först när jag kom till affären kände jag att allt var som vanligt, men sen började jag tänka ungefär att alla vi som är i den här affären nu, vi kanske tillhör de "vårdslösa" och de fördömda.
Sen när jag kom hem så tvättade jag händerna, och sen tvättade jag handtag mm som jag hade tagit i, och sen tvättade jag en del av maten med varmt vatten.
Men jag hade inte behövt tvätta maten, om det inte vore för att jag kände att jag hade fått andras smuts på mig inne i affären. Om jag hade vetat att bara butikspersonalen hade tagit på maten, och de hade använt skyddshandskar, då hade jag kunnat låta bli att tvätta maten.
Och förresten, vilka enorma mängder vatten det måste gå åt nu pga Coronakrisen. Har vattenverket koll på det?
Hur som helst, jag tycker det är dags att regeringen förbjuder människor att handla inne i affärerna. Eller jag kräver det!
Och jag råder också alla att självmant sluta att handla inne i affärer, beställ istället via internet och be att få hämta ut maten utanför butikerna!
Och kräv att de börjar ta emot inköpslistor av kunder utanför affären!
Jag är beredd att betala lite extra för det.
För mig var det nog iallafall sista gången som jag handlade inne i en affär faktiskt, om jag får välja själv. Det har alltid varit väldigt ohygieniskt att andra människor kan pilla på den mat man ska köpa.
Och stäng skolorna nu, och släpp bara in de barn som absolut måste vara där, tex barn som inte kan följa med sina föräldrar till jobbet. På föräldarnas jobb kan barnen spridas ut mer, och troligen skyddas bättre från andra barn än i skolan. Men det finns många lösningar när det gäller barnomsorgen.