2020-03-19, 00:49
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja vi har kunskap att ta bättre beslut nu, till skillnad från under medeltiden.

Jag tolkar det hon skriver som dubbeltydigt:

Å ena sidan "lyssna till medicinska råd"

å andra sidan:

"Vi kan välja att stå på modets sida"

Jag tänker: vad är det för modigt med att vara på den säkra sidan, dvs lyssna på medicinska råd?

Jag tolkar modet som att inte fly från pandemin utan stanna och värna om sina medmänniskor.
Citera
2020-03-19, 00:50
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men nu vet vi varken om vi blir immuna och när, och när och om det kommer ett vaccin.
Det blir som att spela på stryktipset när inga matcher spelas, och att inga resultat lottas fram

Men.. suck.. det jobbiga med att diskutera med folk som inte vet är just att de inte vet. Så det spelar ingen roll.. de kommer att känna sig osäkra ändå.. eftersom de just inte vet och saknar kunskap.

Vi BLIR immuna! Igen.. läs på hur immunförsvaret fungerar!

Immuniteten försvagas över lång tid om vi inte utsätts för viruset igen, men det tar lång tid. Och viruset kan mutera vilket gör vår immunitet sämre, eller t.o.m sätter det ur spel.
Citera
2020-03-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Men suck... ditt barn.. du har läst något på någon tomtesida och nu är du helt plötsligt expert?

Läs på mer om hur antikroppar fungerar (och om ADE!).

Nej, jag hämtar kunskaperna från minnet då jag läste immunologi under läkarutbildningen.

Om du behärskar engelska, kan du gärna läsa på lite själv om denguevirus och immunsvar i artikeln nedan. Den är ganska lättläst.

https://www.scientificamerican.com/article/scientists-solve-a-dengue-mystery-why-second-infection-is-worse-than-first/
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidthekiddo
Finns det någon specifik information kring diabates och COVID-19? Är det enbart äldre som är drabbade av diabetes som ligger i farozonen, eller löper även yngre människor(jag tänker till och med kring 20-30 års åldern) med sjukdomen en stor risk att stryka med när denne blir tagen av viruset?
Stryka med är nog vad jag sett i princip obefintlig med en fungerande sjukvård. Problemen börjar om det är tillräckligt många på samma gång som upptar sjukhusbäddar på IVA. Som vissa i den här tråden resonerar att det bara är en förkylning ser inte komplikationerna som blir när platserna inte räcker till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sidthekiddo
Finns det någon specifik information kring diabates och COVID-19? Är det enbart äldre som är drabbade av diabetes som ligger i farozonen, eller löper även yngre människor(jag tänker till och med kring 20-30 års åldern) med sjukdomen en stor risk att stryka med när denne blir tagen av viruset?
Diabetes ger ju en viss kärlpåverkan och det är nog ingen lisa för blodkärlen om man får deb här infektionen.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tolkar modet som att inte fly från pandemin utan stanna och värna om sina medmänniskor.
Det finns väl ingenstans att fly?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Haha. Lät lite roligt. Men kollapsar sjukvården måste man ju ta i med hårdhandskarna. Nöden har ingen lag och kanske bättre med lite ångest än att dö i covid-19.

Jag var och handlade inne i en affär tidigare idag. Jag har skjutit på det några dagar. Jag har aldrig beställt mat via internet, och därför tänkte jag att det var enklast att handla inne i en affär. Men redan på vägen dit tänkte jag på att vinden kan blåsa andras utandningsluft på mig.

Och när jag väl var inne i affären, så insåg jag hur svårt det är att hålla sig undan människor i en affär, trots att det var väldigt få människor där inne när jag var där. Speciellt vid kassan förstås, jag har aldrig gillat självbetjäning så jag stod i kön till vanliga kassan.
Och människor gör plötsliga rörelser så att de kommer närmare en, och de säger saker som gör att man reflexmässigt vänder sig mot dem.

Och väl framme vid kassan när jag betalade, så kände jag smärta i bröstet, som jag tolkade som lungsmärtor, men det kan tex ha varit hjärtat också. Kan jag ha andats in Coronavirus från kassörskan eller någon annan i affären eller på vägen till affären, som sen angrep lungorna direkt eller kort därefter?

Iallafall, för andra kunders skull, så köpte jag bara högst två av varje vara, förutom lösviktsvaror förstås. För det är slut i affärerna på många viktiga varor.

Och en sak till, först när jag kom till affären kände jag att allt var som vanligt, men sen började jag tänka ungefär att alla vi som är i den här affären nu, vi kanske tillhör de "vårdslösa" och de fördömda.

Sen när jag kom hem så tvättade jag händerna, och sen tvättade jag handtag mm som jag hade tagit i, och sen tvättade jag en del av maten med varmt vatten.
Men jag hade inte behövt tvätta maten, om det inte vore för att jag kände att jag hade fått andras smuts på mig inne i affären. Om jag hade vetat att bara butikspersonalen hade tagit på maten, och de hade använt skyddshandskar, då hade jag kunnat låta bli att tvätta maten.
Och förresten, vilka enorma mängder vatten det måste gå åt nu pga Coronakrisen. Har vattenverket koll på det?

Hur som helst, jag tycker det är dags att regeringen förbjuder människor att handla inne i affärerna. Eller jag kräver det!
Och jag råder också alla att självmant sluta att handla inne i affärer, beställ istället via internet och be att få hämta ut maten utanför butikerna!
Och kräv att de börjar ta emot inköpslistor av kunder utanför affären!
Jag är beredd att betala lite extra för det.
För mig var det nog iallafall sista gången som jag handlade inne i en affär faktiskt, om jag får välja själv. Det har alltid varit väldigt ohygieniskt att andra människor kan pilla på den mat man ska köpa.

Och stäng skolorna nu, och släpp bara in de barn som absolut måste vara där, tex barn som inte kan följa med sina föräldrar till jobbet. På föräldarnas jobb kan barnen spridas ut mer, och troligen skyddas bättre från andra barn än i skolan. Men det finns många lösningar när det gäller barnomsorgen.
Senast redigerad av vemsa 2020-03-19 kl. 00:54.
Citera
Medlem
Bill Gates har gjort en AMA (ask me anything)på reddit idag, tillsammans med sina experter från Bill och Melinda Gates foundation!
De svarar på frågor om COVID-19 från reddits användare!:

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fksnbf/im_bill_gates_cochair_of_the_bill_melinda_gates/
Senast redigerad av sentinovember 2020-03-19 kl. 01:07.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Han sa italien,pucko. Inte världen
Och jag skrev om hela världen.
Hade ingen lust att sitta och leta statistiska siffror land efter land eller specifikt Italien.
Du kan om du har lust kolla upp det.
Jag talade om hur det såg ut idag i Italien vad gäller COVID- 19.
Vill du veta mer gå ut på CNN. Bra siffror och information om världen och pandemin.
Citera
2020-03-19, 00:52
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vilket vi inte vet eftersom vi alla inte är epidemiologer. Men epidemiologer och virologer vet, det är därför det är bra att ha dem. Så att sådana som du inte sitter och skolar folk i vad som gäller eller inte.

Då utgår du ifrån att alla som har en skolning är genialiska, inte kan ha en dold agenda eller rentav vara sinnessjuka. Lite efterforskning på nätet, sunt förnuft och logik räcker gott för mig, för att förstå vilken miserabel situation som lär uppstå ganska snart. För att bedöma spridningen och sannolikheter i olika scenarier behövs det matematiker, inte märkliga karaktärer som spelar dålig teater på presskonferenser.
Citera
2020-03-19, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag var och handlade inne i en affär tidigare idag. Jag har skjutit på det några dagar. Jag har aldrig beställt mat via internet, och därför tänkte jag att det var enklast att handla inne i en affär. Men redan på vägen dit tänkte jag på att vinden kan blåsa andras utandningsluft på mig.

Och när jag väl var inne i affären, så insåg jag hur svårt det är att hålla sig undan människor i en affär, trots att det var väldigt få människor där inne när jag var där. Speciellt vid kassan förstås, jag har aldrig gillat självbetjäning så jag stod i kön till vanliga kassan.
Och människor gör plötsliga rörelser så att de kommer närmare en, och de säger saker som gör att man reflexmässigt vänder sig mot dem.

Och väl framme vid kassan när jag betalade, så kände jag smärta i bröstet, som jag tolkade som lungsmärtor, men det kan tex ha varit hjärtat också. Kan jag ha andats in Coronavirus från kassörskan eller någon annan i affären eller på vägen till affären, som sen angrep lungorna direkt eller kort därefter?

Iallafall, för andra kunders skull, så köpte jag bara högst två av varje vara, förutom lösviktsvaror förstås. För det är slut i affärerna på många viktiga varor.

Och en sak till, först när jag kom till affären kände jag att allt var som vanligt, men sen började jag tänka ungefär att alla vi som är i den här affären nu, vi kanske tillhör de "vårdslösa" och de fördömda.

Sen när jag kom hem så tvättade jag händerna, och sen tvättade jag handtag mm som jag hade tagit i, och sen tvättade jag en del av maten med varmt vatten.
Men jag hade inte behövt tvätta maten, om det inte vore för att jag kände att jag hade fått andras smuts på mig inne i affären. Om jag hade vetat att bara butikspersonalen hade tagit på maten, och de hade använt skyddshandskar, då hade jag kunnat låta bli att tvätta maten.
Och förresten, vilka enorma mängder vatten det måste gå åt nu pga Coronakrisen. Har vattenverket koll på det?

Hur som helst, jag tycker det är dags att regeringen förbjuder människor att handla inne i affärerna. Eller jag kräver det!
Och jag råder också alla att självmant sluta att handla inne i affärer, beställ istället via internet och be att få hämta ut maten utanför butikerna!
Och kräv att de börjar ta emot inköpslistor av kunder utanför affären!
Jag är beredd att betala lite extra för det.
För mig var det nog iallafall sista gången som jag handlade inne i en affär faktiskt, om jag får välja själv. Det har alltid varit väldigt ohygieniskt att andra människor kan pilla på den mat man ska köpa.

Och stäng skolorna nu, och släpp bara in de barn som absolut måste vara där, tex barn som inte kan följa med sina föräldrar till jobbet. På föräldarnas jobb kan barnen spridas ut mer, och troligen skyddas bättre från andra barn än i skolan. Men det finns många lösningar när det gäller barnomsorgen.

Men herregud...

"Kan jag ha andats in Coronavirus från kassörskan eller någon annan i affären eller på vägen till affären, som sen angrep lungorna direkt eller kort därefter?" ehhhh, nej. Så funkar det inte.
Citera
2020-03-19, 00:53
Medlem
gp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Tack för vettigt svar. Kommer också ihåg det när du nämner detta med Gardasil. Hoppas de är så transparenta så att de forskar lite i detta men det återstår väl att se.

Om man läser detta blir man mörkrädd. Hoppas jag aldrig får uppleva det, har barn och är rädd för de.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/03/13/world/asia/coronavirus-death-life.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in