Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Eftersom jag alltid kommer att tro att MOP är ett slumpmässigt dåd begånget av ensam GM,så brottas jag ständigt med Grandmannen.
Eftersom jag anser att dådet är begånget av..enligt ovan,så måste jag dessutom få iväg åbäket från Grand till brottsplatsen.
Kort sagt så tror jag på alternativ ett.Jag har jäkligt svårt för någon promenad av GM på den östra sidan.Framförallt NFs vittnesmål finner jag stadigt,och det verkar ju onekligen peka på AB såsom den man som vandrar tio meter bakom LOP.
IMs vittnesmål känns sammantaget lite skakigt,och hans tidsuppfattning ger jag inte mycket för.Dock så tror jag inte att han ljuger eller att han missuppfattar att det verkligen står någon och väntar in LOP.Att denne stått där i tre-fyra minuter tror jag dock icke på.
GM kan tänkas ha gått nästan hela sträckan på västra sidan.Han stannar inte upp därför att LOP ställer sig och tittar vid Sari,utan han promenerar på då han vill komma till sitt mål så fort som möjligt.Det är inget otänkbart scenario.GM blir möjligen överraskad av att LOP knallar söderut efter att ha besett den värdelösa rullen Bröderna Mozart..men när de väl gör det så är naturligtvis logiskt att anta att de kommer att spatsera fram till hörnet av Tunnelgatan..särskilt som de korsar Sveavägen.
Wall anser att GM måste stå kvar och avvakta till LOP tittat klart i Saris skyltfönster.Jag håller inte med om detta.Vidare så kan man tänka sig att LOP tittar i mer skyltfönster än Saris på sin väg söderut,samt att IM missar när GM korsar gatan enligt resonemang ovan.
Detta ger inte GM mycket tid,men det ger tillräckligt enligt mitt förmenande.
Jag vill naturligtvis understryka att detta resonemang är just ett resonemang..men så är det ibland när det gäller MOP.Ingen får alla pusselbitar på plats och Grandmannens förflyttning från biografen Grands närhet till brottsplatsen är en uppenbar svaghet när det gäller scenariot ensam GM.
Jag tror således att brottsplatsen är slumpmässig sett ur ett längre perspektiv,men jag tror likaledes att GM har en klar plan för hörnet Tunnelgatan när han inser att LOP spatserar söderut.
Vill man här flika in initialerna CA,så låter det sig göras relativt smärtfritt.
Hörnet Tunnelgatan har han sett många gånger.
Jo.
Jag har dessutom fått för mig att verkliga anledningen till att LOP stannar till vid skyltfönstret är att de känner sig otrygga eller obekväma på västra sidan, fast det låter ju mer respektabelt att hänvisa till ett väldigt intressant skyltfönster...
IMs tidsuppskattning är nog inget att pynta julgranen med, med för mig gäller det alla vittnen som inte har något konkret att förhålla sig till.
I vilket fall:
GM hamnar före eftersom LOP stannar till. GM stannar upp nere vid... reklamskylten? Snedar sen över och kikar in på Tunnelgatan (IM säger tidigt att gärningsmannen rör sig, det är senare han börjar brodera och dramatisera) och väntar sedan vid avfasningen när LOP kommer gående.
Jag får för mig att LP träffas först utan att hinna känna eller reagera innan OP faller sekunden senare. Det kan ju vara fel.