2020-03-18, 21:57
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sen talade hon om två gärningsmän. Men det var bortglömt till dagen därpå.

Sen pekade hon ut "nr5" vid konfrontationen mot Viktor Gunnarsson. Men det himlade man med ögonen åt, och lät saken bero.
(Man undrar ändå vem nr5 var)
Senast redigerad av Kopparkalle 2020-03-18 kl. 22:05.
Citera
2020-03-18, 22:15
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
”I väntan på Krister” här vid vägkanten så började jag läsa Gunnar Walls ”Mordgåtan Olof Palme” från 2018 (reflektion: MOP-författarna måste ha ett litet h-e att komma på nya titlar efter ha skrivit 5-10 böckar var!). Det som jag fastnade var kapitlet ”Förföljda” och avsnitten om Grandmannen och mordplatsen.

Jag har flera gånger upprepat mig om hur GM & MP är ett litet mysterium i sig, med MP enligt mig inte ett övervägt val utan en stundens ingivelse efter att LOP korsat Sveavägen till dess östra sida. Frågan är då hur GM hamnar på MP. Jag kan se följande alternativ:
  1. GM (= Grandmannen?) följer efter LOP, ser dem korsa gatan, går i förväg söderut, skyndar över Sveavägen och ställer sig vid Dekorima,
  2. Som (1) fast GM följer efter över gatan, skyndar förbi och väntar vid Dekorima.
  3. Som (2) fast GM går bakom hela vägen till MP,
  4. GM väntar vid MP hela tiden och har ev. radiokontakt med spanare vid Grand,
  5. GM väntar vid MP därför att han har stämt träff med LOP eller OP där.

Wall går igenom (1-3) tämligen noggrant , även om han kanske överdriver hur länge GM måste vänta vid alt. (1) innan hann skyndar söderut. Det blir väldigt stressigt oavsett eftersom LOP bara har 100 m att gå, och IM ser ingen vare sig skynda sig över gatan eller längs Skandiahuset. Alt. (2) och (3) är såvitt jag kan se i princip omöjliga att förena med NF och ABs vittnesmål.

Alt. (4) har mängder med förespråkare och passar in i både polis- och Sydafrika-spår. Problemet jag ser här är att GM återigen har väldigt kort tid att hinna till MP. Om vi antar att vi har två ”operatörer”, vilket redan det är mycket kan man tycka, så måste minst en vänta N om Grand, d.v.s. den väg LOP tog till Grand. Den andra kan stå söderut, men rimligen på V sidan som är vägen mot Gamla Stan och närmaste T-bana. Då måste GM dels ha sett LOP korsa Sveavägen, dels ha hunnit över innan de promenerat de 100 m söderut till MP. Det placerar denne GM nära gathörnet vid IM, och det är märkligt att denne sett någon stå vid Dekorima men inte någon korsa gatan precis framför honom.

Det sista alternativet (5) är möteshypotesen. Hur jag än funderar så kommer den tillbaka. Hur tänker ni andra?

Allt (7) Det som hände är Plan C, eller D. När skytten norr om Grand för stå ensam så går bud via radio söderut till en man i brun jacka. När han måste dra sig ur stiger en Ad hoc-lösning fram, antingen med Engströms hjälp eller ur grändens mörker på eget initiativ. Därför så svårt att lösa...
Citera
2020-03-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Sen pekade hon ut "nr5" vid konfrontationen mot Viktor Gunnarsson. Men det himlade man med ögonen åt, och lät saken bero.
(Man undrar ändå vem nr5 var)

Det var inte smugglaren "Lennart" som satt häktad i 14 dagar? Men klart man undrar vad personens egentliga namn var.
Citera
2020-03-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Eftersom jag alltid kommer att tro att MOP är ett slumpmässigt dåd begånget av ensam GM,så brottas jag ständigt med Grandmannen.
Eftersom jag anser att dådet är begånget av..enligt ovan,så måste jag dessutom få iväg åbäket från Grand till brottsplatsen.

Kort sagt så tror jag på alternativ ett.Jag har jäkligt svårt för någon promenad av GM på den östra sidan.Framförallt NFs vittnesmål finner jag stadigt,och det verkar ju onekligen peka på AB såsom den man som vandrar tio meter bakom LOP.

IMs vittnesmål känns sammantaget lite skakigt,och hans tidsuppfattning ger jag inte mycket för.Dock så tror jag inte att han ljuger eller att han missuppfattar att det verkligen står någon och väntar in LOP.Att denne stått där i tre-fyra minuter tror jag dock icke på.

GM kan tänkas ha gått nästan hela sträckan på västra sidan.Han stannar inte upp därför att LOP ställer sig och tittar vid Sari,utan han promenerar på då han vill komma till sitt mål så fort som möjligt.Det är inget otänkbart scenario.GM blir möjligen överraskad av att LOP knallar söderut efter att ha besett den värdelösa rullen Bröderna Mozart..men när de väl gör det så är naturligtvis logiskt att anta att de kommer att spatsera fram till hörnet av Tunnelgatan..särskilt som de korsar Sveavägen.
Wall anser att GM måste stå kvar och avvakta till LOP tittat klart i Saris skyltfönster.Jag håller inte med om detta.Vidare så kan man tänka sig att LOP tittar i mer skyltfönster än Saris på sin väg söderut,samt att IM missar när GM korsar gatan enligt resonemang ovan.

Detta ger inte GM mycket tid,men det ger tillräckligt enligt mitt förmenande.

Jag vill naturligtvis understryka att detta resonemang är just ett resonemang..men så är det ibland när det gäller MOP.Ingen får alla pusselbitar på plats och Grandmannens förflyttning från biografen Grands närhet till brottsplatsen är en uppenbar svaghet när det gäller scenariot ensam GM.

Jag tror således att brottsplatsen är slumpmässig sett ur ett längre perspektiv,men jag tror likaledes att GM har en klar plan för hörnet Tunnelgatan när han inser att LOP spatserar söderut.
Vill man här flika in initialerna CA,så låter det sig göras relativt smärtfritt.

Hörnet Tunnelgatan har han sett många gånger.

Jo.
Jag har dessutom fått för mig att verkliga anledningen till att LOP stannar till vid skyltfönstret är att de känner sig otrygga eller obekväma på västra sidan, fast det låter ju mer respektabelt att hänvisa till ett väldigt intressant skyltfönster...
IMs tidsuppskattning är nog inget att pynta julgranen med, med för mig gäller det alla vittnen som inte har något konkret att förhålla sig till.

I vilket fall:
GM hamnar före eftersom LOP stannar till. GM stannar upp nere vid... reklamskylten? Snedar sen över och kikar in på Tunnelgatan (IM säger tidigt att gärningsmannen rör sig, det är senare han börjar brodera och dramatisera) och väntar sedan vid avfasningen när LOP kommer gående.

Jag får för mig att LP träffas först utan att hinna känna eller reagera innan OP faller sekunden senare. Det kan ju vara fel.
Citera
2020-03-18, 22:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Allt (7) Det som hände är Plan C, eller D. När skytten norr om Grand för stå ensam så går bud via radio söderut till en man i brun jacka. När han måste dra sig ur stiger en Ad hoc-lösning fram, antingen med Engströms hjälp eller ur grändens mörker på eget initiativ. Därför så svårt att lösa...
OK, så du är en WT-troende. ;-)

Jag vet inte hur gammal du är eller hur insatt du är i radio- och kommunikationsutrustning. Jag påstår att all rimligt tänkbar WT-utrustning som konspiratörerna kan ha haft tillgång till 1986 var analog radio utan kryptering. Denna kan avlyssnas av vem som helst med en mottagare för rätt frekvensband (det är precis därför som det kom in vittnesmål från t.ex. en pressfotograf som hörde ett skumt samtal på en polisradiofrekvens). Det var också därför dåvarande svensk arme-doktrin var att bara kommunicera över tråd (eller riktad radiolänk) ner till åtminstone brigadnivå; man utgick från att all analog radiokommunikation var avlyssnad.

Tänker du dig att de sammansvurna pratar i klartext över analog radio med varandra precis innan de skall skjuta statsministern? Har de i så fall en helt unik komm-radio (WT) som använde frekvenser som ingen annan (polis t.ex.) i Stockholm kan lyssna på?

Obs: Det fanns digital kommunikationsradio på forskningsstadiet sedan 70-talet med jag påstår återigen att det inte var något som vare sig svensk polis eller militär hade tillgång till 1986, definitivt inte i WT-form. Som referens kan nämnas GSM startade 1991 och Motorolas tvåvägs ASTRO-system kom samma år https://www.motorolasolutions.com/en_us/about/company-overview/history/timeline.html.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-18 kl. 22:58.
Citera
2020-03-18, 23:55
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vad exakt har läckt till media? Jag har försökt få klarhet i hennes uttalanden kring det men inte förstått vad.
Signalement eller dom fientliga debattartiklarna som skrevs när OP levde?
Mordet förändrade mångas liv, speciellt de i direkt anslutning till mordplatsen och några har farit direkt illa.
Lägg sedan till otaliga självmord.
Går ju givetvis inte att jämföra med LP trauma men hennes agerande visar på en brist på empati åt de människor som gjort uppoffringar.
Palmeutredningen har läckt mycket. Minns t ex när Christer Pettersson skulle gripas. Detta fick tidigareläggas, hastas fram, eftersom Expressen hade fått reda på både det och CP's identitet. Liknande vid det stora kurdgripandet 20/1 -87. Under många decennier läckte många svenska polisutredningar massmedia var intresserade av. Det var nästan ett naturfenomen. Till saken hör också att Expressen hade enorma ekonomiska resurser på 1980-talet.

Intressant är att historieskrivningen blivit att det var Lisbets uppgifter som läckte från palmemordutredningen. Det är vad folk minns. Det säger något om vilket problemformuleringsprivilegium hon haft, som hon har givits av andra.

Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ett detaljerat rikslarm borde vara något att eftersträva.
Om två personer misstänks för mord på vår statsminister är det önskvärt att beskriva dom så gått det går, i detta fall Kroater.
Har svårt att se ngt konstigt med detta efter vad som hänt.
Wall har diskuterat det. Holmér gjorde en fuling han trodde han skulle vinna på, som kostade väldigt mycket med tiden. Jag tog upp det förra året:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
och
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av Schlesien 2020-03-19 kl. 00:44. Anledning: stavning
Citera
2020-03-19, 00:52
Medlem
Lisbeth Palme blev sin egna värsta fiende,med benägen hjälp av farbror Blå.
Polisutredningar läcker alltid sägs det,och det kunde LP inte tåla.
Sedan blev det som det blev.

Jag finner allt detta relativt ointressant ur annan synpunkt än den juridiska.
Tar man bort allt skit runtomkring så har jag hela tiden ansett att vad LP säger rent substansiellt varit relativt stark tobak.Hon har varit konsekvent i stora delar,speciellt när det gäller GMs ansikte..och jag finner fortfarande ingen rimlig anledning att misstro henne.
Möjligheten föreligger naturligtvis att hon till exempel förväxlar ABs klädsel med mördarens,men kläder är en sak och GMs ansikte en helt annan.

Jag tror att hennes konsekventa utpekande av CP är helt ärligt och jag är övertygad om att LP verkligen är helt säker på att denne är GM.

Skulle GM vara någon annan än CP(vilket jag numera tror)och tvingas samtidigt ta i beaktande LPs i sig starka vittnesmål..så landar man någon annanstans.
Citera
2020-03-19, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det som är lockande med ’Förföljaren’ är att det kräver väldigt lite och inte heller är motbevisat. Det fanns bokstavligen hundratals människor utanför Grand efter bion, även om skaran tunnades ut med tiden, och att då en enstaka person tar Sveavägen söderut 20-30 m, kanske ännu längre, bakom LOP, vem minns med säkerhet att så inte var fallet ?

Jag håller också med om att IMs tidsuppfattning är skakig, men om samma person som han ser vid Dekorima just har korsat gatan så borde han koppla ihop det. Därför måste GM ha haft lite marginal här, säg 30 sekunder eller så. Då blir det tight att hinna fram om GM startar mittemot Sari: 100 m plus korsa gatan och ändå hinna dit 30 sekunder före LOP. Kanske.

Tack för recensionen av Osten-filmen: nu slipper jag se den! :-D

Som sagt,vi kan inte bortse från NFs 43 extra sekunder.
Dessa ger ju GM väl över en minut på sig där i hörnan.
Det måste väl för övrigt finnas några populära teorier om dessa 43 sekunder här i tråden?
De torde ju onekligen bero på något?
Citera
2020-03-19, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Som sagt,vi kan inte bortse från NFs 43 extra sekunder.
Dessa ger ju GM väl över en minut på sig där i hörnan.
Det måste väl för övrigt finnas några populära teorier om dessa 43 sekunder här i tråden?
De torde ju onekligen bero på något?
Populär teori vet jag inte, men man kan nog tänka sig att NF var något närmare mordplatsen då han gjorde sina iakttagelser.
Dra bort en dryg halvminut så var han i höjd med grillkiosken men på den östra sidan. 150 meter från mordplatsen max.
Hade han varit längre bort än så hade han inte kunnat urskilja några detaljer.
Han har nog blivit bortkollrad av polisen som vallade honom.
Citera
2020-03-19, 03:13
Medlem
Grandiosos avatar
Från förra året: Palmemordet drog storpublik

Citat:
Även om publiken inte fick svar på vem som mördade Palme, så fanns det gott om teorier. Några av dem stod före detta rikspolischefen Tommy Lindström och dåvarande kriminaltekniker Sonny Björk för.

Sonny Björk är före detta kriminaltekniker som inte heller han var med riktigt från början, men som sedan noga kartlagt vapen, ammunition och vinkar. Och han tror att mordvapnet är hittat.
Mockfjärdsvapnet som hittades i en sjö. Det visade sig att det inte legat i den sjön så länge och inte i någon annan sjö sedan 1986 heller.

– Det är anfrätt i pipan så det går inte att få fram en konstant spårbild i pipan. Det går inte heller att säga att det INTE är mordvapnet, säger Sonny Björk.

Det har funnits många teorier genom åren om vem och varför Olof Palme mördades. Tommy Lindström anser att det som kom att kallas för ”Sydafrikaspåret” är mest intressant. Palme skulle då ha mördats för att han var emot apartheidregimen i Sydafrika. Det visade sig att en sydafrikanska agent hade befunnit sig i Stockholm vid tidpunkten för mordet.

Sonny Björk är helt övertygad om att det är Christer Petersson som är mördaren, trots att han friades från misstankarna av hovrätten, som försatte honom på fri fot 1989 efter att Högsta domstolen inte beviljat prövningstillstånd.

Både Tommy och Sonny är övertygade om att det inte är en yrkesmördare som sköt Palme.
– En yrkesmördare hade skjutit minst tre skott i huvudet på Olof Palme, hade han velat döda Lisbeth hade han skjutit ihjäl henne också, slängt vapnet, lämnat platsen - naturligtvis med ett eget vapen kvar för att skydda sig själv.

https://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/palmemordet-drog-storpublik-om5831385.aspx
Citera
2020-03-19, 05:08
Medlem
p.norths avatar
Nästan inget fungerade som det borde ha gjort på polisens sambandscentral, SBC. Misstagen och underlåtelserna att agera enligt regelverk och instruktioner var så många och allvarliga att det inte är oberättigat att ställa frågan om mordspaningarna saboterades och fördröjdes med avsikt från de som hade i uppgift att leda arbetet, och att de därmed bidrog till att Olof Palmes mördare lättare kunde komma undan. Det finns också tecken på att tidpunkten för det första larmet kan ha friserats i efterhand. Flera vittnesmål talar också för att Säpo redan i ett tidigt skede var på plats på polisens ledningscentral och var betydligt mer aktiv där än vad man själva har velat medge.
Senast redigerad av p.north 2020-03-19 kl. 05:11.
Citera
2020-03-19, 05:13
Medlem
p.norths avatar
Högsta befälet på SBC – kommissarie HK – var mycket passiv i sin ledarroll. Han väntade en kvart, efter att han fått veta att offret var Olof Palme, innan han ens började kontakta sina överordnade och gjorde egentligen inget av det som han borde ha gjort. HK har förklarat passiviteten med att han svarade i telefon. Men han hade en medhjälpare som svarade i chefens telefoner. Hursomhelst kan det inte ha varit en prioriterad uppgift för HK att svara i telefon i stället för att leda spaningarna.
När en kommissarie som tidigare arbetat på ledningscentralen ringde till HK och erbjöd sig att hoppa in och bistå meddelade HK att han hade allt under kontroll och inte behövde någon hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in