2020-03-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Så vilket är det, fanns det ett stort mörkertal som bara försvann i Kina? Hur stort? Vart tog de vägen? Varför?

Det finns ett mörkertal i rapporteringen från alla länder, inklusive Kina.Exakt hur stort kan man bara spekulera om. Majoriteten blev instängda som alla andra i den stora karantänen. Har du förstått problemet med den italienska statistiken än eller tror du fortfarande den är korrekt?
Citera
2020-03-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I Nederländerna är majoriteten på intensiven under 50 år. Men det är ju bara lilla flunsan så det är inget att oroa sig över.

Hur många är dom? Senast jag läste 50 personer ligger där då är 25 personer under 50, vilket antagligen är 40+. Där viruset har satt sig i en stor grupp unga i ett område så är statistiken rätt missvisande.

Alla större studier 20000 eller mer visar på samma saker.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Varför? För att över hundratusentals vårdpersonal måste bli hemma med sina ungar som löper noll risk med corona? Du vill alltså att vårt samhälle ska bryta samma fullständigt din jävla idiot som givetvis har noll antal barn.
Sverige har 140000 sjuksköterskor och läkare anställda inom vården. Alla har väl inte små barn?
Förstår problemet men hundratusentals som har barn?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det förstår jag. Och jag förklarar att det är fel sätt att räkna. Att räkna döda över tillfrisknade som jag gjorde är heller inte perfekt även om det är bättre än döda/smittade. De som kan utföra de vettigaste beräkningarna är kineserna som har lagt mest tid mellan sig själva och toppen av smittspridningen. Deras siffror på 2,3% dödlighet får alltså ses som de mest auktoritativa. Även om de europeiska mortalitetstalen givetvis kommer att vara mycket högre enbart på grund av annan demografi. Kina har 10,6% 65+. Sverige har 20,4% (och Italien ännu högre). Bättre sjukvård och bättre allmänhälsa lär inte kunna kompensera för det.

Okej, jag går inte i den diskussionen. Den har redan varit upp i tråden med cirka 30 sidor. Okej du räknar sådär.
Citera
2020-03-18, 21:01
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Läkare och sjuksköterskor har barn precis som vi alla andra. Och börjar vi stänga dagis och låg/mellan-stadieklasser när barn inte kan vara själva hemma är vi verkligen illa ute. Det finns uppgifter om att halva Sveriges sjukvårdskapacitet försvinner vid ett sånt scenario.
De finns ju andra vägar att gå.
Tex att de som som jobbar inom viktiga områden som sjukvård mm fortfarande kan få ha sina barn på dagis mm under kontrollerade former, medan andra ungar får vara hemma.
Ingen vill begränsa sjukvården på något sätt men smittspridningen måste begränsas kraftig där det går. Dagis och skolor är som en fabrik av smitta oavsett virus och så även nu.
Citera
2020-03-18, 21:01
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Fast i nuläget har ingen under 30 dött i Italien. Statistiken visar att det är äldre med flertal tidigare sjukdomar(samma grupp som har problem med vänlig influensa)

Visst kan någon under 30 dö av Corona, men den är rena undantagsfall. Inget att oroa sig för.
Var en spanjor visst. Undantagsfall är fortfarande människor. Ännu fler kommer få permanenta skador.
Citera
2020-03-18, 21:02
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Läkare och sjuksköterskor har barn precis som vi alla andra. Och börjar vi stänga dagis och låg/mellan-stadieklasser när barn inte kan vara själva hemma är vi verkligen illa ute. Det finns uppgifter om att halva Sveriges sjukvårdskapacitet försvinner vid ett sånt scenario.

Halva sveriges läkare och sjuksköterskor har alltså barn i 7 års åldern?

En 9 åring klarar sig själv, ge han plattan eller tv-spelet bara.

Dessutom, hur har resten av Europa löst detta, det lär ju vara lika där? Kanske ska man titta på det.

De har hursomhelst bedömt att stoppa spridningen är viktigare än såna petitesser, i förhållande.

Men relativitetsteori är inte våra makthavares expertis, så mycket är uppenbart.
Citera
2020-03-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Som sagt. Många kommer dö, det finns inga tvivel om det. Kanske hälften av personalen kan bli sjuk i "skift"? Vad vet jag..
Naturligtvis kommer en del att dö men de allra flesta får ganska milda symtom.
Citera
2020-03-18, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Vad snackar du om? Massa av mina vänner har blivit arbetslösa, kan inte söka nytt jobb eftersom inga anställer och det är ovisst när pengar kommer in nästa gång. Börsen rasar och jag har förlorat snart 100k på 2 månader. Kompisars restauranger lägger ner osv.

Konsekvenserna av folks oro för det här viruset är ur proportioner.

Vi kanske räddar några åldringar som kanske skulle dött ändå snart. Några få fall som är unga med underliggande sjukdomar kanske stryker med också, men det är ur ett helhetsperspektiv inte värt att stänga ner hela samhällen för att skydda dem.

Där får de sjuka, de svaga och de med underliggande sjukdomar själva försök hitta lösningar för att klara sig.

100k... Det har nog dom flesta av oss förlorat innan frukost.

Mm.. hör vad du säger. Kommer dock ej ske.

Du vill att vi klipper våra sjuka och gamla.

Ingen annan resonerar så, inte ens blattarna.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag vet inte om vi snackar om samma sak. Vad jag menar är att Kina slutade exportera fall i takt med att de fick kontroll på smittan.

Tror du verkligen att Kina har kontroll på smittan, jag tror inte det av många anledningar. De kan omöjligen ha koll på 1.4 Miljarder medborgare där det bara behövs en mästersmittare för att starta om det hela, tror du på Tomten också?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De finns ju andra vägar att gå.
Tex att de som som jobbar inom viktiga områden som sjukvård mm fortfarande kan få ha sina barn på dagis mm under kontrollerade former, medan andra ungar får vara hemma.
Ingen vill begränsa sjukvården på något sätt men smittspridningen måste begränsas kraftig där det går. Dagis och skolor är som en fabrik av smitta oavsett virus och så även nu.

Ja, varför ska det vara svårt? Hem med så många som möjligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Vilket tjat det är om att stänga skolorna. Det är knappast där vi stoppar viruset. De flesta skolor i Stockholmsområdet har ju inte ens häften så många elever som normalt. Tror faktiskt att de har rätt i att det skulle göra mer skada än nytta.

Men folk här verkar vara helt fixerade i att ta i och göra så många åtgärder som möjligt, oavsett om de fungerar eller inte. Snacka om resursslöseri.

Resursslöseri?

Tycker man ska försöka stoppa spridningen av detta virus med ALLA tillgängliga medel.
Och ju tidigare man försöker så desto bättre.

Det kan bli ännu mer kostsamt när det visar sig att man gjorde för lite där i starten när man iaf hade en chans att dämpa spridningen, vid ett senare skede kommer det vara försent för vissa åtgärder.

Så ju tidigare desto bättre.

Tycker absolut man ska stänga ner skolorna då viruset är extremt smittsamt.
Finns gott om föräldrar som har andra sjukdomar vilket gör dom till riskgrupp.

Måste väl vara prioritet #1 att viruset ska läcka ut så lite som möjligt och i så långsam takt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in