2020-03-18, 20:02
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Svårbegripliga saker folk bunkrar upp med.. vad fasen ska de med så mkt värktabletter och dasspapper till? Jag kan fasen inte begripa det..
Det här är folk som inte har någon egen krisberedskap alls. De köper toapapper trots att Sverige producerar mer än vi behöver. De köper mat de aldrig har ätit förut. Och de köper paracetamol för att de hört att man inte ska ta ibuprofen. Ingen tänker själv, allt går på flockpaniken. Det är såna som blir farliga när maten, värmen och vattnet sinar.
Citera
2020-03-18, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yungantw1
Hej! Jobbar i grundskola någonstans i landet. Idag var mindre än 50% eleverna i skolan och jag fick skicka hem 4 st i min klass som hostade och en med feber. Är nu själv på sjukningsväg och kommer vara hemma. Råder ingen tvekan om att skolorna snart kommer behövas stänga. Ingen personal och inga elever på plats snart. Det har bara börjat.

I skolan där vår 13-åring går var det lärarna som svek först. I måndags var 80% av lärarna sjukskrivna. De är mellan 27- 55 år gamla. De bara stack på stört när det fanns tillfälle att göra det. Barnen verkar de strunta i. De ska gå så länge det är möjligt. De har stora problem med att få in vikarier.

Vi har dock tagit grabben ur skolan, men tycker ändå det känns lite trist. Barnen är de som alltid ska komma först, oavsett hur det här smittar. Barnen borde ha skickats hem innan lärarna drog.

50% av barnen i den skolan har under denna veckan tagits hem av föräldrarna, trots uppmaningar från de kvarvarande lärarna att försöka hålla dom kvar in i det sista.

Jag bryr mig inte vad statistik säger om barn i det här läget. Det känns som att det är alldeles för tidigt att kunna uttala sig säkert om något vad det gäller corona.
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Vilket tjat det är om att stänga skolorna. Det är knappast där vi stoppar viruset. De flesta skolor i Stockholmsområdet har ju inte ens häften så många elever som normalt. Tror faktiskt att de har rätt i att det skulle göra mer skada än nytta.

Men folk här verkar vara helt fixerade i att ta i och göra så många åtgärder som möjligt, oavsett om de fungerar eller inte. Snacka om resursslöseri.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Det här är folk som inte har någon egen krisberedskap alls. De köper toapapper trots att Sverige producerar mer än vi behöver. De köper mat de aldrig har ätit förut. Och de köper paracetamol för att de hört att man inte ska ta ibuprofen. Ingen tänker själv, allt går på flockpaniken. Det är såna som blir farliga när maten, värmen och vattnet sinar.
Jo men hur jävla mkt värktabletter kan man behöva? Jag köper typ en ask värktabletter om året.
Citera
2020-03-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kommenterade i en nu stängd tråd och blev hänvisad hit. Tycker dock att min reflektion är relevant här också.

Även om vi skulle stänga ner hela Sverige, blockera gränserna så att inte en kotte kommer in och tvångsisolera alla som är smittade + deras närmaste omgivning, vad tror ni kommer att hända så fort vi öppnar gränserna igen? Svaret är att vi kommer få in det i landet igen.

Detta viruset kommer att resa runt i världen under överskådlig framtid då det kommer att dyka upp nya smittområden. Ifall vi INTE bygger upp någon sorts flockimmunitet i Sverige kommer vi att vara beroende av de hårda restriktionerna fram tills dess att vi har lyckats ge vaccin till åtminstone 60% av befolkningen.

Det kanske enligt vissa är en rimlig åtgärd att isolera varenda land i världen i upp till två år på grund av en allvarlig version av influensan - men sanningen är att dessa åtgärder har potential att ta livet av minst lika många personer eller fler på grund av den total inbromsning som sker av ekonomin. Dessa personer kanske inte kommer att dö just här i västvärlden till att börja med, men i områden där fattigdomen redan är stor och där produktion är en av de största inkomstkällorna (inte tjänster) kommer detta att kännas hårt.

Jag vill också tillägga - är det värt att förvänta sig av varje ung och frisk person att isolera sig under två år av sitt liv för att bromsa denna sjukdom? I Italien dog exempelvis i runda slängar 25 000 personer av influensarelaterade sjukdomar under ett år mellan 2015 och 2016. De 2500 personer som är döda just nu, är faktiskt inte anmärkningsvärt under 1 månads tid så här långt.

Således är en förhållandevis långsam uppbyggnad av en flockimmunitet den enda rimliga slutsatsen och den Svenska strategin framstår som rimlig.

Ja med bättre beredskap
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tycker också att man borde kört en hårdare linje med fler testningar, karantäner och social distansering från början eftersom vi har så få vårdplatser.

Men vi har haft dåligt med testkits och bedömningen har varit att karantän inte ger effekt om man sätter i det för tidigt. Men sätter man in det för sent så är det en katastrof för sjukvården. Ett farligt vågspel.

Egentligen tycker jag den med testning är skitsamma. Vi har den kapacitet vi har. Men om man erkänner att testningskapaciteten är irrelevant i sammamhanget så ändrar det verkligen inte att man likväl borde (och bör) köra hårdt på containment. Efter som vi vet att det är Extremt smitsamt, så kommer hårda tag ändå knappast göra annat än att ändra slope på den kurvan Alla är så måna om att dra fram på presskonferenser. Tror att Sverige underskattar ökningen av Fall i frånvaro av hårda policys som siktar mot social distancering. Men vi får se. Men ärligt talat, jag kan verkligen inte se någon anledning att det skulle gå annorlunda i Sverige än övriga världen så jag kan helt enkelt inte få in precis hur FHM resonerar när de avväntar som de gör.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Eller kan det vara så enkelt som att dom ger fan? Samhället bryr sig ju inte om dom, ju förresten man tycker dom är en belastning.

Tycker man upprepar vareviga dag i alla sändningar man kan tänka sig: "Vi måste skydda de äldre". Man tänker att de kan ta det som stor omsorg, även om det i slutändan kanske mer handlar om att man inte vill att de ska ta upp vårdplatser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kommenterade i en nu stängd tråd och blev hänvisad hit. Tycker dock att min reflektion är relevant här också.

Även om vi skulle stänga ner hela Sverige, blockera gränserna så att inte en kotte kommer in och tvångsisolera alla som är smittade + deras närmaste omgivning, vad tror ni kommer att hända så fort vi öppnar gränserna igen? Svaret är att vi kommer få in det i landet igen.

Detta viruset kommer att resa runt i världen under överskådlig framtid då det kommer att dyka upp nya smittområden. Ifall vi INTE bygger upp någon sorts flockimmunitet i Sverige kommer vi att vara beroende av de hårda restriktionerna fram tills dess att vi har lyckats ge vaccin till åtminstone 60% av befolkningen.

Det kanske enligt vissa är en rimlig åtgärd att isolera varenda land i världen i upp till två år på grund av en allvarlig version av influensan - men sanningen är att dessa åtgärder har potential att ta livet av minst lika många personer eller fler på grund av den total inbromsning som sker av ekonomin. Dessa personer kanske inte kommer att dö just här i västvärlden till att börja med, men i områden där fattigdomen redan är stor och där produktion är en av de största inkomstkällorna (inte tjänster) kommer detta att kännas hårt.

Jag vill också tillägga - är det värt att förvänta sig av varje ung och frisk person att isolera sig under två år av sitt liv för att bromsa denna sjukdom? I Italien dog exempelvis i runda slängar 25 000 personer av influensarelaterade sjukdomar under ett år mellan 2015 och 2016. De 2500 personer som är döda just nu, är faktiskt inte anmärkningsvärt under 1 månads tid så här långt.

Således är en förhållandevis långsam uppbyggnad av en flockimmunitet den enda rimliga slutsatsen och den Svenska strategin framstår som rimlig.

Hur lång tid anser du att en rimlig tid för att bygga upp flockimmunitet är? Några inlägg tidigare ( (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)) har jag gjort några överslagsberäkningar på detta och de är inte lovande, utan vi pratar om väldigt många döda i Sverige innan vi når dit om vi inte ändå hamnar i karantänliknande förhållanden i ett år eller mer.
Senast redigerad av Pisseman 2020-03-18 kl. 20:07.
Citera
2020-03-18, 20:05
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Mina engelska källor säger fredag men du har helt rätt i att det är lockdown som väntar.

Sverige har inte den numerären av vare sig polis eller militär för att klara av något sådant. Hur illa det än vore för mig personligen förväntar jag mig att åtminstone Stockholm sätts i karantän. Men det är ju i Sverige och här tar vi inte beslut Särskilt inte när beslutsfattarna själva drabbas.

Har man resurser för att ens sätta STHLM i karantän?. Man lär dessutom behöva använda delar av resurserna för att bevaka att akuterna inte stormas framöver. Lägg därtill att personalen som skall fixa det lär reduceras då de själva blir sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Självklart inte, det kommer nya varje dag, men trenden håller i sig. Vi får se vart det slutar, men just nu måste vi utgå ifrån det värsta då det kommer leda till säkrare åtgärder, godare marginaler. Det säkra före det osäkra. Detta insåg Kina tidigt, och nu ligger de bättre till än något annat land.

Att tona ner det tjänar ingen på, det kommer snarare leda åt andra hållet.

Så du menar att alla "gamla" fall är testade och ingår i statistiken? Det är alltså lika hög andel milda och svåra fall som blivit testade?
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Är man över 80 år så är döden en verklighet man måste tackla oavsett pandemier eller masshysteri.

Medelåldern för de som dött av coronaviruset i Italien är 81 år.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-som-dor-av-coronaviruset
.

En fullständigt normal siffra alltså

Att läkarna i Italien får göra hårda prioriteringar om vem som ska leva och dö sänker inte genomsnittet precis.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Nu måste det väl ändå vara dags för utegångsförbud snart som i Italien?

Sverige ligger nu på samma nivå som Italien ett par dagar innan det fullständigt exploderade där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in