2020-03-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Siffrorna stämmer dock med vad Bruce Aylward observerade som gällande efter sin Kinavisit, och vad de flesta andra länder som testar brett verkar säga.

Men du kanske vill fantisera ihop något stort mörkertal och räkna med istället?

Isåfalll hejdå.

Du tror på riktigt att alla smittade har blivit testade och därmed ingår i statistiken?
Citera
Medlem
Nu stänger Storbritannien skolor på fredag. Nu borde väl ändå Sverige inse allvaret?? Bor i ett mindre samhälle i norra Sverige, här har det känts tryggt tills idag då tre lärare fått Corona på barnens skola.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
För mig handlar det mycket om matematisk statistik.

Hade kurvan dragits ner ca 10 dagar tidigare så hade chansen för vården att på ett anständigt sätt ta hand om allvarligt sjuka varit betydligt större.

Å andra sidan:
– Hade det varit möjligt att förankra åtgärder som betraktas som ingrepp mot frihet/integritet då?
– Hur ska man hantera en ljudlig grupp på sociala media söm försöker förlöjliga alla instatser för att bromsa spridningen?

Ytterligare en fördel med varje inbromsning av spridningen, utöver att få vårdkapaciteten att räcka till, är att vård- och behandlingsmetoder efter hand förbättras.

Precis, det är sannolikhetslära och statistik inom matematik detta handlar om.

Vill man så kan man räkna på hur länge vi måste hålla oss i karantän som den idag eller värre för att vården inte skall överbelastas. Tegnell säger 3-4 månader, men det är till dess att vi har nått toppen när vi plattat ut kurvan, vi skall komma ned från toppen också. Jag räknade på sjukvårdens kapacitet utifrån vissa antaganden (då vi inte får alla data) och kom fram till att vid jul så skulle vi kanske kunna ta bort karantänerna.

Problemet här är att vi måste smitta 50% av befolkningen innan vi har flockimmunitet (om vi antar R0=2) Sedan kanske man kan hålla nere R på ca 1,5 med rimliga åtgärder, då räcker det med att smitta 33% av befolkningen (men då måste vi fortsätta att hålla dessa åtgärder).

50% på 10M är 5M, om vi antar att det är 5% som behöver IVA-vård och de behöver den under en vecka, då behövs det 7*250k=1,75M dygnsplatser. Om vi då antar att dessa då skall passas in 1750 IVA-platser (en uppskattning med fältsjukhus och andra omdaningar) så tar det 1000 dygn för att få plats med alla som behöver IVA-vård.

Om vi då säger att enbart 2,5% behöver IVA-vård, då tar det 500 dygn. Om vi nu pressar ihop dessa 500 dygn på 250 dygn, ed en puckel på mitten så kommer vi oavsett hur vi gör få 250 vårddygn som inte kommer att få plats. Här kan man då dribbla med siffrorna på olika sätt, men jag antar helt krasst att hälften av patienterna då inte kommer att få den vård de behöver och kommer att dö helt enkelt. Hälften av 2,5% på 5 miljoner är 62500 extra de dödsoffer förutom de runt 1% dödsoffer som man i Korea har haft med fullt tillgänglig vård, dvs totala antalet dödsoffer pga Covid-19 med dessa indata blir då runt 87500 dödsoffer i Sverige.

Nu kan man räkna fram och tillbaka på detta hur man vill, men om vi skall nå flockimmunitet på 250 dygn, då skall väldigt många människor prioriteras bort.

Så när Tegnell säger att man skall kunna spela fotboll i mitten av sommaren, eller när man säger att vi skall ha det som vi har det nu eller värre i 3-4 månader, då måste verkligen någon av siffrorna ovan vara väldigt fel. Vilken siffra undrar jag? 250 dygn motsvarar drygt åtta månader!

Jag tar gärna emot förslag på beräkningar som visar att det är möjligt utan väldigt många dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo vi får man ta detta med att majoriteten av de smittade i Sverige kom från just Italien. På resande fot där. Det innebär att de har en extrem samhällsspridning. Personer som jobbar i den italienska sjukvården har ju också vittnat om att de förmodligen hade en rejäl spridning redan i början av januari med extremt fler fall av lunginflammation är brukligt. Hur just Italien blev så hårt drabbat får man väl granska senare.

För Sverige och andra länder för man väl försöka lära sig av just Italien. Sett till sjukvård har de en extrem bra sådan men något gick galet där i början. Det verkar man som inte förstått att det var just den här lömska sjukdomen.

I Norge verkar det som majoriteten kom från Österrike?
Citera
Medlem
magpests avatar
Tydligen kan inte Sverige överleva utan förskolan. Det måste vara det mest samhällsbärande yrket i Sverige. Det finns tydligen inget viktigare yrke för Sveriges fortlevnad och funktion än barnskötare och förskollärare. Dessa människor ska inte behöva offra sina liv för en spottstyver i lön. Vi kan tydligen inte rädda Sverige utan dem. Barnskötare och förskollärare förtjänar mycket högre lön om detta sant.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/504XpK/myndigheternas-uppmaning-stang-inte-forskolorna
Citera
2020-03-18, 19:57
Medlem
Trogskalles avatar
Stänger man skolorna så är det väl lika bra att stänga restauranger, caféer, barer, bibliotek m.m.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Också hört rykten om det

Sverige har inget val, de är hårt pressade av EU och WHO. Gissar att även restauranger, caféer, butiker förutom apotek och matvarubutiker kommer att börja stängas ner nästa vecka. Det kommer att bli lock down även i Sverige inom snar framtid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Enligt franska Le Monde är det hälften av de som vårdas på intensiven i Frankrike som är under 60 år. (Aftonbladet)

Såg samma siffra från Italien.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
1) Italien har 6 ggr fler invånare. Så det gäller att göra en kurva utifrån antalet medborgare och antalet sjuka. Se procentsatserna.

2) I Italien blev folk huller om buller sjuka eftersom det smittade över hela orter och åldersspann. I Sverige drabbade de yngre, friska som varit på resa och många satt isolerade hemma. Det är när det blivit allmänsmitta som vi får dödsfallen, dvs när de gamla blir sjuka - och det händer just nu.

3) Sjukdomen är lurig. Det tar i snitt 5 dagar innan den slår till. Den kan gå långsamt framåt och man tror man ska bli frisk och så pang bom är man rejält sjuk. Den dödar inte direkt utan patienterna har som regel varit sjuka 1-2 veckor eller mer innan de dör. Därför är det en fördröjning i antalet döda. I början sakta. Sen skenar det iväg. Redan nästa vecka har många varit sjuka länge och då kan dödstalen skjuta iväg rejält.

Hör vad du säger...men vi etniska svenskar är ju inte alls lika sällskapsjuka som random italianos/storstadsiranier...

Ju mer jag tänker på detta, ju mer inser jag att vi får en annan kurva. Mycket mildare. Där vi kan gynnas av ett vaccin/bromsvaccin till senhösten.

Åtminstone utanför tullarna.
Senast redigerad av antisocial666 2020-03-18 kl. 19:59.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Någon mer än jag som nås av information gällande stora militära trupptransporter i England? Man befarar att Boris deklarerar en 'lockdown' på lördag men innan det sker så ska all militär vara på plats.

/Provokatör

Mina engelska källor säger fredag men du har helt rätt i att det är lockdown som väntar.

Sverige har inte den numerären av vare sig polis eller militär för att klara av något sådant. Hur illa det än vore för mig personligen förväntar jag mig att åtminstone Stockholm sätts i karantän. Men det är ju i Sverige och här tar vi inte beslut Särskilt inte när beslutsfattarna själva drabbas.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Finns inget som tyder på att detta virus ska ha annorlunda spridningsmönstet än ett vanligt influensavirus. Värme och hög luftfuktighet var även orsaken till att både sars och mers dog ut.
Så för Sveriges del kommer detta vara över om en månad precis som influensafallen av A och B
Risken är nästa vintersäsong om det inte finns ngt vaccin.
Hur tänker du idag?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Pga av att coronapandemin har medfört en ökad efterfråga på värktabletter inför apoteken från och med imorgon ransonering av värktabletter som innehåller paracetamol på svenska apotek så kunderna får köpa max tre paket åt gången.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/alvedon-ransoneras-pa-apoteken-hamstring-stoppas/
Svårbegripliga saker folk bunkrar upp med.. vad fasen ska de med så mkt värktabletter och dasspapper till? Jag kan fasen inte begripa det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in