2020-03-18, 19:44
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Wow. Du sitter här och ljuger om siffror. Skäms du inte?

Du måste ju vara helt tappad. Vet du inte hur du öppnar en PDF ?
Citera
2020-03-18, 19:44
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Förra veckan.
Pratade just med min spanska vän i bergen ovanför Alicante. Polisen (Guardia Civil) hade stoppat honom och hans 5 åriga dotter då de skulle gå genom byn, ner till affären där hans mor arbetar för att hämta upp en matkasse. De fick info om att de inte skulle gå ut överhuvud taget. (I byn bor ca 1200 personer och den ligger isolerad, dock besökt av turister). Ingen kommer in eller ut ur byn. Allt utom mataffären och leveranser dit och därifrån är ok från myndigheterna. Han sa att Sverige (som han känner väl) ligger 2 v efter Spanien. Vi har alltså uppförsbacken framför oss.
Citera
2020-03-18, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Bra förslag och logiskt. Struntar man i coronavirus som 80+ och multisjuk då är man vårdslös och bör omyndigförklaras.

Men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att denna "vårdslöshet" som många har, troligen är delvis ett resultat av att vi här i Sverige under lång tid har haft fri uppfostran, fri religion, och fri "det mesta". Så att tvångsomhänderta "vårdslösa" människor, kommer troligen leda till att de blir chockerade och traumatiserade. Och det kan skada dem, och även deras anhöriga, minst lika mycket som Coronaviruset. Och det skulle kanske även leda till upplopp och inbördeskrig, speciellt om man skulle tvångsomhänderta tex medlemmar i kriminella gäng eller deras anhöriga.

Och därför är det nog bäst att man helt enkelt aktar sig för "vårdslösa" människor, tex aktar sig för de som struntar i Coronaviruset. Man kan börja med att göra så iallafall, och då kanske de "vårdslösa" människorna skärper sig när de ser att människor undviker dem. Eller så blir det samhällen med bara "vårdslösa" människor, och samhällen med bara ansvarsfulla människor.

Men därför är det också bla viktigt att det finns boenden för alla, så att man kan flytta ifrån tex sina "vårdslösa" anhöriga och slipper bli smittad av dem. Och det måste regeringen hjälpa till med att organisera. Enkla boenden som tex husvagnar är bra om man behöver "fly" från de "vårdslösa" människorna.
Citera
2020-03-18, 19:45
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Man får göra som Finland, endast vissa viktiga yrkesgrupper får ha barn i skolan.

Jag bedömer att hälften av folket behöver en ledsagare.

Att vuxna människor inte kan anpassa sina beslut efter vad som är bäst är fan helt otroligt. Man har små grupper med barn så att färre riskerar att drabbas, resten är hemma.
Citera
2020-03-18, 19:46
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Om man bara testar de sjukaste får man såklart en hög andel med svåra symptom. Det är ju dock inte representativt. Inse att man har ett enormt mörkertal med smittade som inte blivit testade

Om du tittar på circeln en gång till så ser du att de inte bara testar de sjukaste. Större delen är ju milda, men t.om asymptomatiska testas och utgör hela 6%
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Alla har fler sjukhusplatser än oss bortsett från Indien, Indonesien och några länder i Latinamerika enligt någon tjusig statistik jag såg i början på den här tråden.

Här har vi plats 37 av 40 bara Chile, Colombia och Mexico bakom oss.

Det är därför FHMs taktik är så våglig.

Utifrån det borde man ju nog köra hårdare på social distancering i mitt obildade tycke. Eller litar de på att akuttelefonerna pajar så åldringarna dör odramatiskt hemma och sedan tyst samlas upp av städerskan somkommer i juni?
Citera
Medlem
Tegnell är den moderna variationen av sjunde inseglet:

Vad sägs om ett parti.... kina-schack?
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
För en del ja, långt ifrån alla. Många samhällsviktiga kommer få ha sina barn i skolan och dessutom inte få kunna ta vab (ses som arbetsvägran).
Jag tror dock att HR kommer få svårt att claima "arbetsvägran"; Tänk "Force majeure".
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
När tror ni smittan verkligen börjat sprida sig ORDENTLIGT i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
1-2 veckor skulle jag gissa

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Förra veckan.

Ja...

En annan fråga värd att ställa är:

– När kommer flest att ha en aktiv infektion i Sverige?

Prognoserna jag sett varierar mellan slutet av april och efter sommaren, med slutet av maj som ett ungefärligt medelvärde.

Fördelen mad att bromsa spridningen är att vården får en bättre chans att ta hand om allvarligt sjuka. En följd av en inbromsning kan väl bli att det pågår längre tid?

Citera
2020-03-18, 19:47
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
För en del ja, långt ifrån alla. Många samhällsviktiga kommer få ha sina barn i skolan och dessutom inte få kunna ta vab (ses som arbetsvägran).

Vilket är det självklara som man gör i ALLA länder. Det är bara Sverige som hittar på "hittepå"-problem.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Den rapporten säger ju också att hela samhället kommer behöva vara nedstängt i minst 18 månader (eller längre) tills ett vaccin finns tillgängligt. Hur har ni tänkt försörja en hel kontinent med mat i 18 månader om alla skall stanna hemma? Vem skall reparera lastbilarna som levererar maten? Vem skall bygga reservdelar? Vem skall åka ut på åkern?

Helt befängda fantasier om att isolera sig från världen. Man kan ju tro att hela världen blivit hjärntvättade av Kim Jong-Un.

Jag säger hur vi ska göra eller att jag vet vad som är rätt. Däremot vill jag visa på att regeringen och FHM avser offra väldigt många svenskars liv och planerar uppenbarligen att inte låtsas om rapporter etc.

Nu verkar dock inte Ursula von der Leyen låta Sverige köra sitt naiva passiva agerande men likväl var och är avsikten att offra massor av medborgare.

Man vet fortfarande lite om viruset och ny information kommer upp varje dag. Att jämna ut trycket på sjukvården genom kraftfullt agerande räddar liv men kostar ekonomi.

Jag tycker inte att det är mer än rätt att regegeringen och FHM får stå upp för sitt beslut istället för att ljuga.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Du måste ju vara helt tappad. Vet du inte hur du öppnar en PDF ?

Men du ljuger ju om vad siffrorna betyder. Säg vad procenten består av istället för att låtsas att 30% av de med corona blir svårt sjuka.

Du är en skam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in