2020-03-18, 19:09
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Smittar ner massor, när dom blir friska är dom immuna.. ett tag (nått år sa smittskyddsläkaren på tv)

Hur stor är en flock? Som jag förstår det finns ingen immunitet mot covid-19, man läser rapporter om folk som blivit friska men sjuknar om
Citera
2020-03-18, 19:09
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Anders Tegnell sa ju igår eller idag att Italien nu ser ut att ha peakat?? Så kommer bomben med +475 döda på en dag. Fy i helvete.

Att han ens vågar visa sig är beundransvärt - jag förstår att det är omöjligt att lägga prognoser i detta fall, men varför då såsom varande statsepidemiolog ens öppna käften - han sprider bara fruktan och osäkerhet bland folket. Årets Bagdad Bob, utan tvekan...
Citera
2020-03-18, 19:10
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hur funkar flockimmunitet?

Det vet man inte än. Blir ett häftigt expriment o se från utlandet.. Lycka till!
Citera
2020-03-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hur stor är en flock? Som jag förstår det finns ingen immunitet mot covid-19, man läser rapporter om folk som blivit friska men sjuknar om

"de flesta".. nä men jag vet inte.. läkaren dom intervjuade på tv sa att man blir immun ett tag men sen kan man bli mottaglig igen, dock med mildare sjukdom.
Citera
2020-03-18, 19:11
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Bra förslag och logiskt. Struntar man i coronavirus som 80+ och multisjuk då är man vårdslös och bör omyndigförklaras.
Har man levt i 80 år så har man fixat allt.Så vad du tänker är löjligt. Tomte.
Sorgligt att vara du.
Citera
2020-03-18, 19:12
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Och det gjorde att TV4 Tilde m kollega presenterade det som en positiv nyhet: Procenten hade gått ner. Men de sa inget om antalet!

Peaken syftar till nya smittade. Om det stämmer att de pekar eller ej vet vi ju inte, men den syftar inte till dödsantal oavsett. Riktigt sjuka kan kämpa för sina liv länge.
Citera
2020-03-18, 19:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sidan 32 längst ner:

https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf

Tack för intressant läsning.

Jag hittade det här:

Citat:
Medelvärdet för vaccinationstäckningen bland personer 65 år och äldre var 52,2 procent, vilket är högre än de föregående sju säsongerna.

Och för 2018-2019:
Citat:
Vaccinationstäckning

Personer 65 år och äldre: 52,2%
Personer under 65 år: 2%

Så bara 2 (TVÅ) % av befolkningen under 65 år vaccinerar sig om jag förstått det hela rätt.
Citera
2020-03-18, 19:13
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Men Italien (och mer än 30 andra länder) har betydlgit fler intersivvårdplatser per capita än oss.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_hospital_beds

Och den där siffran gäller väl dessutom hela italien.
I norra italien där viruset härjar har dom den bästa sjukvården samt fler platser jämfört med överiga italien.
Skulle tro att man hamnar minst i nivå med frankrike om man bara räknar norra italien.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Franska Främlingslegionen stoppar rekryteringen av soldater, detta måste vara första gången sedan legionens grundande år 1831:

https://www.legion-etrangere.com/mdl/page.php?id=683&titre=Arret-momentane-du-recrutement-COVID19
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har läst rapporten, jo Folkhälsomyndigheten väntar på siffror och sannolikt svar från bland annat sentinelmätningar, varför far du med osanning ditt patetiska aber?

Vad är osanning? Rapporten?

Den är tydligen äkta nog för US och UK.

Vad gäller FHM's beslut så flaggade Ursula von der Leyen för att sätta hårt mot medlemsländer som inte följde rekommendationer. Dagen efter stängde Sverige gränserna och rekommenderade distansstudier. Så jag tvivla extremt starkt på FHM och ändrar mig knappast baserat på ditt inlägg.

Tegnell var ute så sent som idag och förutspådde att Italiens topp var nöjd. Varefter Italien så klart fick en ny topp. FHM kan mycket väl döda det sista myndighetsförtroendet som fanns i landet.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag har bara hört hur man uttalat sig om att folk trotsat utegångsförbud i Italien, och Iran ska vi inte tala om. Men, visst är det något lurt med Italien, det har jag tyckt från början - kanske bara helt transparenta med statistiken?
Det stämmer att det finns folk som trotsar och leker oövervinnliga, eller bara är slarviga.

Den enklaste förklaringen borde vara att det hade hunnit sprida sig rejält innan man fattade vad som var på gång. Det liknar ju trots allt en vanlig förkylning/vinterflunsa.

Det bor och turistar många kineser i Italien (om man ska gå på kinesspåret).
I milanoområdet finns bland de högsta koncentrationerna i Europa av PM10.

Det är i norra Italien det är värst, vad jag har förstått.
Och visst, de är väldigt transparenta och tydliga.
Citera
2020-03-18, 19:14
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Nu pratar tv4 Nyheterna med en läkare som säger att massor går med halsen fulla av virus men visar inga symtom.. men SMITTAR!

Sedan finns det superspridare också, troligen med även näsan full med virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in