2020-03-18, 18:34
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Anders Tegnell sa ju igår eller idag att Italien nu ser ut att ha peakat?? Så kommer bomben med +475 döda på en dag. Fy i helvete.

Frågan är om Tegnell någonsin haft rätt. Det är nästan så att man tror att de VILL bygga upp ett hat hos befolkningen. Annars borde någon säga åt honom att hålla snattrar och hålla det säregna ansiktet borta från kameror.
Citera
2020-03-18, 18:34
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Inte första gången han säger att något har peakat. Sverige peakade 5 mars med 94 fall.

Han har underestimerat saken ända från början, och fortsätter med det. Hans estimat för döda i Sverige är i ordningen hundratals.

Dagens fall har dock inte kommit upp på worldometer ännu...
Citera
2020-03-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Skolorna stängs i England från och med Fredag

Nu kan väl inte ens Sverige vänta så mycket längre med fatta beslutet?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Omkring 500 nya döda i Italien bara idag. Vi har 10 stycken totalt och samtliga sjuka sedan tidigare. Vad finns det för argument som stödjer att det kommer att bli så mycket värre här framöver? Det rasar inte in fall direkt

Jo det är faktiskt kusligt precis enligt förväntan. 2 nya döda idag, och 10 döda totalt.

Prognos:
Om en vecka: 6 per dag, 34 totalt
Om två veckor: 15 per dag, 112 totalt
Om tre veckor: 39 per dag, 298 totalt
Om fyra veckor: 54 per dag, 604 totalt
Om fem veckor: 104 per dag, 1167 totalt (här någonstans är vår situation som Italiens, idag, i förhållande till folkmängd)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Dödligheten i Norden för corona ligger hittills alltså på 0,3%. Notera då även att majoriteten av fallen inte räknats med i statistiken eftersom sjukdomsbilden varit så mild.

Jag tror däremot att hundratals fullt friska människor kommer begå självmord av den ekonomiska kollapsen som kommer följa. Tusentals kommer antagligen bli hemlösa. Ännu fler kommer sitta med betalningsanmärkningar. Hypokondrin och masspsykosen har sitt pris.

Hur lyckas du räkna fram dödlighet när ingen annan gör det? Hursomhelst konsekvenserna av det den ekonomiska kollapsen och att man gör omprioriteringar inom vården där man bl.a. ställer in viktig cancervård kommer nog debatteras framöver.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Är inne och kollar på intensivvårdsregistret på influensaportalen, sorterat på dödsfall.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/veckovis

Ser det inte jävligt konstigt ut, i synnerhet när man tittar på alla tidigare säsonger? Ser ut som 13 inrapporterade dödsfall v.2-11 som inte borde vara där - coronan redan värre än vi vet?

Gå gärna in och kolla och rätta mig om jag har fel.

Dödsfall? Det jag ser är inrapporterade fall.
Citera
Medlem
Det hade varit intressant att se statistik på hur många totalt som dött igår i Italien och jämföra med samma dag ifjol, för att sätta saker i ett begripligt perspektiv.
En vanlig dag i Sverige dör 252 pers. Italian har väl typ 6,5 ggr fler invånare, så det torde avlida ungefär 1650 pers en vanlig covidfri dag i Italien.
Citera
2020-03-18, 18:36
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag hoppas förstås du har rätt men jag är absolut inte säker... Jag tror det kan bli riktigt illa här också.

------

Vad gör vi och EU för att hjälpa Italien med den katastrof som pågår i realtid och bara accelererar?

Det enda skulle vara att Svenskar är av försiktighetsprincipen på individnivå.

Jag bor i en större stad och det är betydligt mer glesbefolkat än det brukar vara. Pratar man på jobb så är i princip alla överens om att Tegnell är helt störd.

Vi har stor invandring från Balkan som följer vad som händer där och kontrasten är total. Många veckohandlar och är endast på jobb eller hemma.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Det går att isolera smittan genom drakoniska åtgärder, det har kineserna visat.

Den lärdomen är oerhört viktig för eventuella framtida spanska sjukor.

Det är en tragedi att många gamla och sjuka får sätta livet till. Men tydligen ska mänskligheten behöva lära sig den hårda vägen varenda gång.

Nästa gång kanske det rör sig om en sjuka som drabbar enbart yngre människor som spanska sjukan.

Samhället hade kollapsat totalt vid ett sådant scenario. Nu verkar det turligt inte vara på det viset, men vi får se om Coronaviruset kommer tillbaka ny och ”förbättrad” i en omgång till.

En rejäl tankeställare för hela industriella civilisationen alltså.

Vad mer är det som vi inte bekymrat oss tillräckligt mycket om, är en relevant fråga när vi hetsat på kommersen och skuldsättningen?
Men om inte mänskligheten lär sig leva med detta virus kommer vi för all framtid drabbas av nya varianter av dagens ekonomiska härdsmälta. Det blir dyrt att ständigt sätta länder och regioner i karantän, så fort ett nytt virus dyker upp. Det eller immunitet till priset av vissa dödsoffer, det är frågan.
Citera
Medlem
Kan det så illa att folk i massor i Italien kommer försöka fly landet snart?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Då var vi uppe i 10 döda........
Vart ser du det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nej, det där med äldre är bara nys. I Frankrike är majoriteten av dem som ligger för döden under 60.

Källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in