Citat:
Ursprungligen postat av
Roskors
Intressant psykologiskt fenomen det där, det där med att folk hoppas in i det sista på att en situation ska vara allvarligare och dödligare än vad den faktiskt är. Det är som om livslusten har sinat hos många här i tråden. Mycket tråkigt! Vi behöver positivitet, inte negativitet!
Det är verkligen ingen som hoppas att något ska vara dödligare och allvarligare än det faktiskt är.
Men ser man allvaret, och kan hyfsat räkna på ett rimligt utfall, kan man skydda sig och de sina på ett bättre sätt.
Jag har skrivit detta förut.
Idag är jag glad att jag inte lyssnade på de positiva människorna som sa att viruset inte var farligt, och att det aldrig skulle komma hit. Det betyder att jag är förberedd, och har varnat de mina i tid.
Dock tror jag inte att det hjälpte så mycket, då myndigheter och de flesta andra fortsatte att "tänka positivt" och har därigenom smittat ner hela Sverige och orsakat tio dödsfall.
Så nej vi behöver inte mer positivitet. Vi behöver mer verklighet. Det som du kallar "en önskan att allt ska vara värre än det är".