Citat:
Ursprungligen postat av
halvfestligt
Ensamstående personer i riskgrupp (astma el diabetes el högt blodtryck) i ålder 40+ ska inte heller åka till affären. Men hur gör de om de inte har anhöriga i området? Det är inte bara gamla detta gäller. Mig veterligt finns inte hemtjänst för yngre... Därav mitt förslag om utökad hemleverans också.
Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Det är betydligt färre som handlar i butikerna i dessa tider så kanske en minskning av personal och öppettider osv kan ersättas av fler hemleveranser.
Ökade öppettider löser inget, blir endast dyrare för handlaren.
Hemtjänsten borde organisera hemleveransen till behövande, och hemtjänst borde finnas för alla åldrar förstås. Det är ju behovet som ska avgöra rätten till hemtjänst, inte åldern.
Hemleveranser till friska människor tror jag däremot är väldigt dåligt, eftersom man då slösar på en bristvara, alltså drivmedel till bilar. Och det blir då också dyrare för kunderna. Så det är bättre att alla friska går till fots och hämtar ut sin mat utanför butikerna, efter att ha beställt via internet, eller efter att ha lämnat en inköpslista till butiken. Att samla ihop maten till kunderna är ju något som butikerna måste göra ändå, och de gör det förstås mycket effektivare än kunderna.
Och då får kunderna motion och kommer ut också. Och så länge man håller tillräckligt avstånd till andra människor när man är ute, och så länge butikerna sköter hygienen, så tror jag det går bra.
Och de som vill handla billigt bör undvika närköp förstås, och bara handla i (eller rättare sagt utanför) större butiker istället.
Och skatten på drivmedel till bilar bör höjas enormt nu under denna kris, eller så bör man på något sätt förbjuda människor att köpa för mycket drivmedel.
Och man bör även förbjuda människor att "hamstra" livsmedel. Det är bättre att livsmedel stannar i butikerna så länge som möjligt, bla eftersom man då också minskar hushållens behov av kyl och framför allt frys. Men då måste regeringen ta kontroll över livsmedlen förstås, så att inte butikerna plötsligt vägrar sälja livsmedel till kunderna.
Jag har svårt att tro att Sverige kommer kunna klara Coronakrisen, om inte regeringen tar mer kontroll över den här situationen. All den frihet som människor fortfarande har, kommer göra att människor sprider smittan ändå. Det är bara att läsa i den här tråden, så inser man att det finns en massa människor som helt struntar i coronaviruset och lever på som vanligt så mycket de kan.
Vi behöver bli mer styrda av regeringen helt enkelt.
Frågan är om regeringen kan styra oss på bästa sätt?