2020-03-18, 17:39
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet med kinesernas sätt att hantera smittan är att folk inte blir immuna, vilket gör att det kan blomma upp igen, och igen och igen. Enda sättet att lösa detta långsiktigt är att folk faktiskt blir sjuka av Coronaviruset, för att på så vis utveckla immunitet. Nästa gång Corona dyker upp är en stor del av befolkningen immun, och det blir ingen större spridning i samhället. Annars kommer vi ha en evig Coronaepidemi snurrande kring jorden.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8125243/Chinas-coronavirus-expert-says-herd-immunity-NOT-curb-pandemic.html

Men Kinas coronavirusexpert håller inte med dig. Han vill att vi väntar på ett vaccin.
Citera
2020-03-18, 17:40
Medlem
I Sverige officiellt 96 nya smittade och totalt då 1292. Vi fick två nya dödsfall och enligt officiella siffror har 10 personer dött av corona. 12 skall vara critical men enligt andra uppgifter 21 critical.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Blir också lite förvånad. Kan vara tillfälligheter, men en kompis nära släkting (70+) med hjärtproblem, astma och diabetes har börjat piggna till efter två veckors sjukvård (vet inte riktigt omfattningen, men tror inte det var IVA-vård. Diagnostiserad med Corona-virus.

Hoppas det fortsätter i rätt riktning och att din släktning blir fullt frisk.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag citerar mig själv och ber nu om hjälp för tredje gången att hitta den sidan de hänvisar till längst ner i texten från worldometer. Det är ju fler härinne nu än i natt så kanske någon kan?
Här är hemsidan? Duger det?
Man kan välja engelska som språk.

http://www.protezionecivile.gov.it/
Citera
2020-03-18, 17:41
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Och sätt gamla och sjuka i tvångskarantän. Förslagsvis i en bunker.
En sjudjävla bunker med mellan 3-4 miljoner människor. Sedan döper vi den till "SKITSTORABUNKERN" och målar lite rosor på den som påminner om viruset som det ser ut i mikroskop. Ja, ungefär som sossarnas ros nu när jag tänker efter.

Att ingen tänkt på det.
Citera
2020-03-18, 17:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vi får hoppas ingen av dom läste mitt inlägg, men å andra sidan så var nog det jag skrev inga nyheter för dem ...

Däremot kan det ju vara bra för ”di skötsamme” att vara beredda i händelse av IT-strul. Vi sägs ha kapacitet, men det är många som kommer att sitta på nätet (info/uppdateringar, utbildningar, sociala kontakter, ärenden, strömma/tanka filmer och musik, etc) och nån sajt lär väl förr eller senare krascha.
Har dock inte hört om nåt sånt i Italien än. Och väl inte från nåt annat land heller.

Nej, precis - tänk ett scenario som de kan tjäna pengar på och de är tre steg före dig redan. Har jobbat någorlunda tätt med missbrukare i Norge och vet ni vad dessa får i "trygd"? I runda slängar 20 000 NOK/månad. WTF! Hörde från hästens mun att de mest förslagna tiggarna bland etniskt norska missbrukare kan tjäna ihop upptill 2000 NOK/dag.

Till och med missbrukarna är livrädda för detta Corona-virus och dem verkligen med rätta. Rör sig ju i kretsar där hygien är det sista man tänker på...
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8125243/Chinas-coronavirus-expert-says-herd-immunity-NOT-curb-pandemic.html

Men Kinas coronavirusexpert håller inte med dig. Han vill att vi väntar på ett vaccin.

Men för att göra det måste vi släcka ner hela samhället ett år, vilket inte funkar. Bättre om vi pö om pö får immunitet genom att smittas.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Var hittar du den siffran för 17 dagar sedan ?
17 dagar är snittid mellan smittillfälle och eventuell död. Dödligheten ligger runt 1% med adekvat vård.

... Efter vad vi hittills kan se iaf.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
I Florida struntar man i varningarna.

Fullpackad på stränderna. Dumma amerikaner.

https://twitter.com/WFLA/status/1240022293490864131?s=19

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Man skulle kunna tro att de var svenskar.

Just nu I Lund finns det en Facebookgrupp som förbereder att hålla Valborg i Stadsparken som vanligt.

Smittar mindre utomhus än inomhus, men helt säkert är det nog inte.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Kända fall ja, därför tycker jag 10 döda är en låg siffra, men det kommer flera.
10 döda? Trodde det var 9.

Iallafall stämmer 9 dödsfall (iallafall som jag sett bekräftade) med siffrorna från Sydkorea, där dödligheten var 0,7, men där de testat MASSOR med människor.

Vi får se och räkna dödsfall närmaste dagarna för att få en adekvat siffra. Mitt tips är att precis när dödsfallen börjar öka, kommer FHM öka sin testning (om de har råd?) för att få ner fatality rate.
Citera
2020-03-18, 17:43
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Här är hemsidan? Duger det?
Man kan välja engelska som språk.

http://www.protezionecivile.gov.it/

Tack ska du ha, jag grävde runt där i natt, men jag kom bara till en sida där det stod Niente Panico på.
Där skulle siffrorna enligt uppgift stå, men det var tydligen fel.
Jag behöver liksom hjälp ända fram till listan
Citera
2020-03-18, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Ensamstående personer i riskgrupp (astma el diabetes el högt blodtryck) i ålder 40+ ska inte heller åka till affären. Men hur gör de om de inte har anhöriga i området? Det är inte bara gamla detta gäller. Mig veterligt finns inte hemtjänst för yngre... Därav mitt förslag om utökad hemleverans också.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är betydligt färre som handlar i butikerna i dessa tider så kanske en minskning av personal och öppettider osv kan ersättas av fler hemleveranser.
Ökade öppettider löser inget, blir endast dyrare för handlaren.

Hemtjänsten borde organisera hemleveransen till behövande, och hemtjänst borde finnas för alla åldrar förstås. Det är ju behovet som ska avgöra rätten till hemtjänst, inte åldern.

Hemleveranser till friska människor tror jag däremot är väldigt dåligt, eftersom man då slösar på en bristvara, alltså drivmedel till bilar. Och det blir då också dyrare för kunderna. Så det är bättre att alla friska går till fots och hämtar ut sin mat utanför butikerna, efter att ha beställt via internet, eller efter att ha lämnat en inköpslista till butiken. Att samla ihop maten till kunderna är ju något som butikerna måste göra ändå, och de gör det förstås mycket effektivare än kunderna.
Och då får kunderna motion och kommer ut också. Och så länge man håller tillräckligt avstånd till andra människor när man är ute, och så länge butikerna sköter hygienen, så tror jag det går bra.

Och de som vill handla billigt bör undvika närköp förstås, och bara handla i (eller rättare sagt utanför) större butiker istället.

Och skatten på drivmedel till bilar bör höjas enormt nu under denna kris, eller så bör man på något sätt förbjuda människor att köpa för mycket drivmedel.

Och man bör även förbjuda människor att "hamstra" livsmedel. Det är bättre att livsmedel stannar i butikerna så länge som möjligt, bla eftersom man då också minskar hushållens behov av kyl och framför allt frys. Men då måste regeringen ta kontroll över livsmedlen förstås, så att inte butikerna plötsligt vägrar sälja livsmedel till kunderna.

Jag har svårt att tro att Sverige kommer kunna klara Coronakrisen, om inte regeringen tar mer kontroll över den här situationen. All den frihet som människor fortfarande har, kommer göra att människor sprider smittan ändå. Det är bara att läsa i den här tråden, så inser man att det finns en massa människor som helt struntar i coronaviruset och lever på som vanligt så mycket de kan.
Vi behöver bli mer styrda av regeringen helt enkelt.
Frågan är om regeringen kan styra oss på bästa sätt?
Senast redigerad av vemsa 2020-03-18 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in