2020-03-18, 17:41
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja, det överlämnar jag till domstolen att avgöra helt enkelt. Det återstår att se, men om jag är ute efter att döda någon så skjuter jag på liksom det är inget snack. Måste dessutom varit en skrämselpistol då H fick såpass lindriga skador.

Det var en 9mm så han hade bara fruktansvärd tur.
Citera
2020-03-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Det var tamejfan det mest misslyckade mordförsöket jag nånsin hört talas om. Varför tömde han inte magget i HOL direkt när han kom upp för trappan? Bli nerbrottad och skadad samt lämnar avgörande bevisning efter sig.....Herrejävlar.

Det var nog sista gången Billy blir rekryterad till att fimpa någon med detta resultatet.

HOLs knoge var svullen minst en två veckor efter enligt förhör. Billy skulle ha hukat, kurat ihop sig eller gått i golvet. HOL upplevde det som att Billy kurade ihop sig under honom. HOL tror att Billy blev liggande så ett slag för att återhämta sig. HOL måste ha fått till en sån satans dagsedel på Billy alltså!
Citera
2020-03-18, 17:45
Medlem
Citat:
Det var en 9mm så han hade bara fruktansvärd tur.

Källa?

Okej jag ser i FU omantlad kula.

En omantlad kula är mycket mjuk och enkel och billig att framställa. Den är också lätt att stoppa

Alltså vet man inget om själva pistolen.

På våningsplan fem låg en väska med ett kulhål i botten. Bredvid väskan låg en
hylsa och i trappan mellan våning fem och fyra låg ytterligare en hylsa. Hylsorna
var av samma kaliber. Sammantaget med undersökningar hos NFC ger det starkt
stöd att två kulor avlossats från ett och samma vapen och att en av kulorna
träffat botten på väskan med ett påsittande skott.
· Hylsornas placering kan i vissa fall ge en vägledning var en tänkt skytt varit
placerad när kulor avlossats. I ett trapphus, med den begränsade yta som råder,
kan hylsorna efter avfyrning studsa mot ex. väggar, golv och tak. Inga islag av
kulor eller rikoschetter iakttogs i trapphuset. Undersökningen kan inte exakt
säga var kulorna avlossats men sammantaget med övriga fynd såsom den
beskjutna väskan och blodbilderna ger det stöd för att de avlossats på/ i
anslutning till våning fem.
Senast redigerad av Browser 2020-03-18 kl. 17:51.
Citera
2020-03-18, 17:47
Medlem
johnthedickholmess avatar
kan någon lägga ut fupen
Citera
2020-03-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Han behöver nog berätta varför han var där, om han ska slippa undan med hot. Lurpassar man på någon o skjuter ett skott under hjärtat o ett snuddar huvudet, så räcker det nog inte bara säga att ville jag döda så hade jag skjutit flera skott och siktat på hjärtat...

Jag är inte säker på att det är ett skott i huvudet utan kan vara ett slag. Inget som rättsläkaren kan fastställa heller. Däremot skott i buken som krävde operation, och hade varit livshotande obehandlad.

Påvisade skador
- En skottskada i buken med ingångshål under vänstra revbensbågen och
en skadekanal som går genom leverns vänstra och högra lob med en
kvarvarande kula i underhuden vid högra höftbenskammen.
- En sårskada på vänstra sidan av huvudet.

Skadornas uppkomstsätt 1
Beskrivningen av skadan i buken talar starkt för att den uppkommit genom
skott med ett projektilvapen. Utifrån ett rättsmedicinskt perspektiv kan man
inte, utifrån underlaget bedöma skottavståndet.

Sårskadan på huvudet är detaljfattigt beskriven i patientjournalen. Det faktum
att sårskadan på flera ställen i patientjournalen omnämns som en skottskada
kan tala för att den uppkommit genom ett tangentiellt skott med ett
projektilvapen, men en annan uppkomstmekanism såsom trubbigt våld, eller
snett infallande trubbigt våld kan inte uteslutas.

Beskrivningen av skadan i buken är förenligt med att ha orsakats på det sätt
som framgår av Olsson Lilja uppgivet händelseförlopp. Beskrivningen av
sårskadan i huvudet kan vara förenlig med att ha orsakats på det sätt som
framgår av Olsson Lilja uppgivet händelseförlopp men en annan
uppkomstmekanism kan inte uteslutas.

Skadornas ålder 1
Skadornas utseende är förenligt med att dessa uppkommit vid den uppgivna
tidpunkten (6 september 2019).

Skadornas svårighetsgrad 2
Skadan i buken har varit livshotande då den orsakat en större blödning och
skadat ett viktigt organ. Skadan i huvudet har inte varit livshotande.
Olsson Lilja löper en ökad risk för tarmvred efter operationen i buken.
Skadorna kommer att läka med ärrbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
kan någon lägga ut fupen
Ligger några sidor längre bak i tråden.
Senast redigerad av Browser 2020-03-18 kl. 18:02.
Citera
2020-03-18, 18:03
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Källa?

Okej jag ser i FU omantlad kula.

En omantlad kula är mycket mjuk och enkel och billig att framställa. Den är också lätt att stoppa

Alltså vet man inget om själva pistolen.

På våningsplan fem låg en väska med ett kulhål i botten. Bredvid väskan låg en
hylsa och i trappan mellan våning fem och fyra låg ytterligare en hylsa. Hylsorna
var av samma kaliber. Sammantaget med undersökningar hos NFC ger det starkt
stöd att två kulor avlossats från ett och samma vapen och att en av kulorna
träffat botten på väskan med ett påsittande skott.
· Hylsornas placering kan i vissa fall ge en vägledning var en tänkt skytt varit
placerad när kulor avlossats. I ett trapphus, med den begränsade yta som råder,
kan hylsorna efter avfyrning studsa mot ex. väggar, golv och tak. Inga islag av
kulor eller rikoschetter iakttogs i trapphuset. Undersökningen kan inte exakt
säga var kulorna avlossats men sammantaget med övriga fynd såsom den
beskjutna väskan och blodbilderna ger det stöd för att de avlossats på/ i
anslutning till våning fem.

Hylsorna som hittades i trappen var 2st 380 Auto dvs 9x17mm
Citera
2020-03-18, 18:10
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Billy har speciellt ett bekymmer med sin berättelse. Varför han går upp i trapphuset med osäkrat vapen om det inte var meningen att skjuta. Det kommer ligga honom till last i rätten.

FUP s.455

FL: … hur det kommer sig att du osäkrade pistolen om du inte har syfte att skjuta honom?
H: Mm. Ja, nej, jag förstår frågan. Precis.
FL: Och ditt svar var att det var en säkerhetsåtgärd, säger du?
H: Ja, ungefär, kan man säga.
FL: För din egen räkning då, eller?
H: Ja.

Han är inte smart denne Billy alltså...

Tur han har en rutinerad advokat.

Absolut. Jag läste precis hans förhör. Det är väl hans enda lilla chans att få lindrigare straff? "Ingen kommentar" funkar inte med all denna bevisning. Så bra att HOL fixade så att skyttens dna hamnade på honom.
Senast redigerad av Combival 2020-03-18 kl. 18:17.
Citera
2020-03-18, 18:18
Medlem
Combivals avatar
Citat:
HOLs knoge var svullen minst en två veckor efter enligt förhör. Billy skulle ha hukat, kurat ihop sig eller gått i golvet. HOL upplevde det som att Billy kurade ihop sig under honom. HOL tror att Billy blev liggande så ett slag för att återhämta sig. HOL måste ha fått till en sån satans dagsedel på Billy alltså!

JA!
Citera
2020-03-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Absolut. Jag läste precis hans förhör. Det är väl hans enda lilla chans att få lindrigare straff? "Ingen kommentar" funkar inte med all denna bevisning.

Och vapenbrott är han väl då i princip skyldig till då om han själv berättar att han är i trapphuset med pistol och skjuter mot HOL.

Man får hoppas att åtalet mot Billy förstärkts när han försöker denna taktik. Han berättar att han är på platsen och att det är han som skjuter HOL så skadorna uppkommer. Själv satsar han väl på vapenbrott och grov misshandel eller nåt.

För övrigt tycker jag att HOL gjort en enastående insats i sina förhör. Vi som fascineras av KLs livsöde fick lite mer inblick i det också. HOL vet vad han behöver säga i förhören och är försiktig med förtal och kollar även med Advokatsamfundet huruvida han kan prata om klienter i polisförhör osv. Föredömligt.
Citera
2020-03-18, 18:30
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Och vapenbrott är han väl då i princip skyldig till då om han själv berättar att han är i trapphuset med pistol och skjuter mot HOL.

Man får hoppas att åtalet mot Billy förstärkts när han försöker denna taktik. Han berättar att han är på platsen och att det är han som skjuter HOL så skadorna uppkommer. Själv satsar han väl på vapenbrott och grov misshandel eller nåt.

För övrigt tycker jag att HOL gjort en enastående insats i sina förhör. Vi som fascineras av KLs livsöde fick lite mer inblick i det också. HOL vet vad han behöver säga i förhören och är försiktig med förtal och kollar även med Advokatsamfundet huruvida han kan prata om klienter i polisförhör osv. Föredömligt.

Ja grovt vapenbrott borde han bli dömd för. Tror inte han kommer undan med grov misshandel dock, mordförsök och grovt vapenbrott blir han förmodligen dömd för. Vad tror vi han får, mellan 8-10 år tippar jag på?
Citera
2020-03-18, 18:31
Medlem
meas19s avatar
Undrar hur många advokater som tackade nej, när dom fick frågan o hjälpa Billy och jobba mot en i samma bransch?

Citat:

Citera
2020-03-18, 18:33
Medlem
meas19s avatar
O livstid utvisning eftersom han är medborgare i Chile

Citat:
Ja grovt vapenbrott borde han bli dömd för. Tror inte han kommer undan med grov misshandel dock, mordförsök och grovt vapenbrott blir han förmodligen dömd för. Vad tror vi han får, mellan 8-10 år tippar jag på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in