2020-03-15, 03:43
Avslutad
https://sv.wikipedia.org/wiki/Agnes_Wold

Citat:
Agnes Ester Solveig Wold, född 7 januari 1955 i Uppsala,[1] är en svensk läkare och professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, med särskild inriktning mot normalflora.[2]

Är inte så jätteintresserad av vad hon äter till frukost ärligt talat, men eftersom hon har anlitats som expert angående coronapandemin i media de senaste veckorna så vi har väl inget annat val än att avhandla henne också i detta forum.

Måste börja med att nämna den här tweeten framstår som snudd på makaber:
https://twitter.com/AgnesWold/status/1238165322735259649
Arkiverad för säkerhets skull:
http://archive.is/dXVK6

Jag antar att det finns fler guldkorn som kommer att åldras som ett bordeauxvin på det där twitterkontot.
Citera
2020-03-15, 04:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Jag antar att det finns fler guldkorn som kommer att åldras som ett bordeauxvin på det där twitterkontot.
Har tyvärr inget bra att komma med, mer än hon verkade vara klokare förr.

Anser hon är väldigt självsäker i sina påståenden som ofta är bra, men ibland failar det. Oftare på senare år.

Hon har gjort något eller några Sommar och/eller Vinter i P1. Lyssningsvärda. Men ibland verkar det som hon är ute och spelar utanför rinken.
Citera
2020-03-15, 08:50
Medlem
Hon har en genetisk belastning inom de statistiska och och matematiska områdena eftersom hennes far, Herman Wold, var statistikprofessor och hennes mor, Anna-Lisa Arrhenius, dotter till kemisten Svante Arrhenius, disputerade i matematik.
Citera
2020-03-15, 11:28
Medlem
Min brors kusins avatar
Har svårt att hålla ordning på sina egna affärer........
Citera
2020-03-15, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
https://sv.wikipedia.org/wiki/Agnes_Wold

Är inte så jätteintresserad av vad hon äter till frukost ärligt talat, men eftersom hon har anlitats som expert angående coronapandemin i media de senaste veckorna så vi har väl inget annat val än att avhandla henne också i detta forum.

Måste börja med att nämna den här tweeten framstår som snudd på makaber:
https://twitter.com/AgnesWold/status/1238165322735259649
Arkiverad för säkerhets skull:
http://archive.is/dXVK6

Agnes Wold är bra, enkla vettiga råd.
Men jag förstår fortfarande inte vem som frivilligt dricker det där urvattnade pissprovet till öl?
Citera
2020-03-15, 12:01
Medlem
DeepThroat007s avatar
Medicinska forskningsrådet (MFR) var en tidigare svensk myndighet som existerade 1945 till 2000. MFR var ett forskningsråd som förmedlade finansiering till forskning, kompetensutveckling och metodutveckling inom medicin, odontologi, veterinärmedicin och farmaci vid svenska universitet och högskolor samt vid undervisningssjukhus.[1]

År 1995 avgick forskningsrådets styrelse efter den så kallade "Öhman-skandalen" och tidigare jävsfall, samt efter att Agnes Wold och Christine Wennerås i en granskning visat att MFR systematiskt könsdiskriminerade bättre meriterade kvinnor och istället gav forskartjänster till män.[2][3][4] Forskningsrådet försökte förstöra och undanhålla offentlig handlingar från utredningen om diskriminering men handlingarna omhändertogs av Riksarkivet som gjorde en omedelbar inspektion.[3][5] En mer grundlig utredning om forskningsrådets könsdiskriminering och nepotism publicerades år 1997 i den ansedda brittiska tidskriften Nature.[6]

Från 1 januari 2001 ersattes MFR och flera andra svenska forskningsråd av Vetenskapsrådet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Medicinska_forskningsr%C3%A5det

Av viss synnerligen väl insatt person har jag fått det mig berättat att en av forskarna "Agnes Wold och Christine Wennerås" var i stort sett ekonomiskt oberoende (på den tiden, i vart fall). Har dock glömt vilken av de två forskarna som hade så gott om stålars.
Citera
2020-03-15, 12:28
Moderator
Meijis avatar
Hennes man:

Lars Olof Melchior bor i en bostadsrätt på 146 kvm i Linné, Göteborg tillsammans med Agnes Wold.
Citera
2020-03-15, 16:43
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Medicinska forskningsrådet (MFR) var en tidigare svensk myndighet som existerade 1945 till 2000. MFR var ett forskningsråd som förmedlade finansiering till forskning, kompetensutveckling och metodutveckling inom medicin, odontologi, veterinärmedicin och farmaci vid svenska universitet och högskolor samt vid undervisningssjukhus.[1]

År 1995 avgick forskningsrådets styrelse efter den så kallade "Öhman-skandalen" och tidigare jävsfall, samt efter att Agnes Wold och Christine Wennerås i en granskning visat att MFR systematiskt könsdiskriminerade bättre meriterade kvinnor och istället gav forskartjänster till män.[2][3][4] Forskningsrådet försökte förstöra och undanhålla offentlig handlingar från utredningen om diskriminering men handlingarna omhändertogs av Riksarkivet som gjorde en omedelbar inspektion.[3][5] En mer grundlig utredning om forskningsrådets könsdiskriminering och nepotism publicerades år 1997 i den ansedda brittiska tidskriften Nature.[6]

Från 1 januari 2001 ersattes MFR och flera andra svenska forskningsråd av Vetenskapsrådet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Medicinska_forskningsr%C3%A5det

Av viss synnerligen väl insatt person har jag fått det mig berättat att en av forskarna "Agnes Wold och Christine Wennerås" var i stort sett ekonomiskt oberoende (på den tiden, i vart fall). Har dock glömt vilken av de två forskarna som hade så gott om stålars.

Var nog inte Agnes, då hade hon inte behövt ha införsel på lönen till Kronofogden.......
Citera
2020-03-18, 14:23
Medlem
Agnes Wold: Livsfarligt stänga alla skolor | Aftonbladetwww.aftonbladet.se › nyheter › livsfarligt-stanga-alla-skolor
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opGb3W/bra-att-forbereda-nya-lagen-om-skolorna
Det är uppåt väggarna, tycker professor Agnes Wold: – Det är ofta män som håller ... Hur ska du orka vara hemma med en uttråkad tioåring månad efter månad?

Verkar som att de har gjort om ovanstående artikel? Någon som har kvar hela ovanstående uttalande från Agnes Wold? Det var så anmärkningsvärt att jag var tvungen att läsa det igen, men jag tror de har mörklagt uttalandet nu?

Anledningen att de inte stänger grundskolor, enligt Agnes Wold, är alltså att det inte går eftersom ingen klarar av att vara hemma med sina uttråkade barn. Enligt Agnes så är det oftast män som kräver nedstängning. Det verkar uppenbarligen som att hon försöker få till en feministisk twist på Corona-bekämpningen?

Hittar någon det fulla uttalandet får ni gärna posta här.
Citera
2020-03-18, 15:43
Medlem
Agnes Wold verkar rätt virrig och svamlig och är ändå inte mer än 65 år. Jag får vibbar av begynnande demens av vissa av hennes uttalanden.

Jag tänker på sånt här:

Citat:
Agnes Wold
@AgnesWold
Nej, ingenting talar för att man genom att tvätta händerna kan minska smittspridningen inom en familj, eller på en dagisavdelning

Citat:
Agnes Wold
@AgnesWold
Jan 2, 2017
Jag har väl inte uppmanat någon att sluta tvätta händerna? Men barn ska aktas noga för tvål och vatten. Förstör huden

Man ska inte tvätta barns smutsiga händer med tvål och vatten, för det "förstör huden"... Verkligen? I mina öron låter det som en tokig människas utsagor. Varför hyllar etablissemanget den här kärringen?
Citera
2020-03-18, 20:09
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Agnes Wold verkar rätt virrig och svamlig och är ändå inte mer än 65 år. Jag får vibbar av begynnande demens av vissa av hennes uttalanden.

Jag orkar inte leta upp källan nu så tro't om ni vill men hon verkade lika förvirrad kring munskydden. I något forum hävdade hon med bestämdhet att de inte var till någon nytta för att några dagar senare hylla folk som körde munskydd till sjukhusen.

I övrigt så är det en person som jag inte har mycket till övers för.

Hälften hon säger är gammal skåpmat som till vardags kallas för sunt förnuft. Resten säger hon på pin kiv. Säger någon läkare att man ska klippa naglarna på ett visst sätt kommer Wold säga tvärtom. Ska man sprita händerna när man pillat i hundskit kommer hon säga att man kan slicka rent fingrarna istället.
Citera
2020-03-19, 13:22
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Hälften hon säger är gammal skåpmat som till vardags kallas för sunt förnuft. Resten säger hon på pin kiv. Säger någon läkare att man ska klippa naglarna på ett visst sätt kommer Wold säga tvärtom. Ska man sprita händerna när man pillat i hundskit kommer hon säga att man kan slicka rent fingrarna istället.

Ja, jäklar vad hon går på med självklarheter. Jag förstår inte vilket värde hon tillför mer än att krydda rapporteringen. När något konstaterats vara si eller så så går hon in och säger att "Det är ju klart att det är si eller så".

Jag tror knappast att hon är lika självsäker i sin egen forskning men det är ju alltid lätt att stå och tycka saker när svaret redan finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in