2020-03-18, 13:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda.Schulman
Polisen, som är tvärsäker på sin sak i rättssalen, ingår då alltså i samma feministiska konspiration som ÅH? Hur fasen får du ihop det? Med tanke på att ÅH är en manshatare av rang enligt dig alltså
Du ser vad lätt det är. Nu blandade du ju ihop mig med någon annan.
Citera
2020-03-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Karma 😈

Jag förstår inte varför han handlar som han gör.
Att han fortfarande håller på - precis som SD ju gjorde - och kontaktar folk för att ge SIN version.
Varför han inte själv inser att han återigen gör sig skyldig till att gå över gränsen (undanhållande av information + radering av information). Det är ju inte tal om att han i detta fall försöker påverka vittnen utan det är bara så OLÄMPLIGT. Tom hans polispolare M@rco säger i förhör att Jerry engagerar sig i saker han inte har med att göra, att han lägger näsan i blöt.

Eftersom Jerry står så nära de misstänkta SD och HD - och enligt många manipulerats av och/eller gått SDs ärenden - så måste han väl ändå inse att det kan upplevas som väldigt obehagligt med Jerrys anklagelser.

Haha..Ja kan det bli tydligare än så?! Och spontant kan man tycka att Jerrys arbetsgivare borde ställa högre krav på sina medarbetare än vad Jerry ger uttryck för, även om det, kanske eller kanske inte, sker på fritiden att Jerry kontaktar vissa i tråden.
Bara det faktum att även Jerry RADERADE info på sin mobiltelefon under en rast hos polisen då han var kallad till vittnesförhör säger en hel del om denna människa. Se Aktbilaga 150 sid 294/295 där polisens utredare innan pressat honom en stund om back up och radering för att till slut konfrontera honom med raderingen.
Helt sanslöst idiotiskt gjort av Jerry.
Citera
2020-03-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, jag tror inte alls att polisen ljuger. Men det är ju som de själva säger, att ingenting stämmer med SD. Mannen de drar sig till minnes i ett förhör ett par månader senare var alltså på väg hem från krogen, tydligen lite berusad. På förfrågan uppgav han ett personnummer tillhörande en person hemmahörande i Sköllersta. Den rimligaste förklaringen är väl att den minnesbild man har härrör från ett högst reellt möte med en man från Sköllersta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

På väg hem från krogen, utrustad med pannlampa och ficklampa ? Varifrån kommer de upplysningarna? Inifrån ditt eget huvud?
Citera
2020-03-18, 13:13
Medlem
Citat:
Du ser vad lätt det är. Nu blandade du ju ihop mig med någon annan.
Sluta larva dig och argumentera för din sak istället, är väl därför vi är här?

Hur stor är ÅH’s feministiska konspiration, vilka ingår? Varför fokuserar hon på att sätta dit just SD tror du?

Haha inte nådigt så du rapporterar mina inlägg då! Om jag vore en fullständig jävla idiot hade jag nog trott att du är del av en konspiration att få mig avstängd
Senast redigerad av Amanda.Schulman 2020-03-18 kl. 13:41.
Citera
2020-03-18, 13:34
Medlem
Citat:
Karma 😈

Jag förstår inte varför han handlar som han gör.
Att han fortfarande håller på - precis som SD ju gjorde - och kontaktar folk för att ge SIN version.
Varför han inte själv inser att han återigen gör sig skyldig till att gå över gränsen (undanhållande av information + radering av information). Det är ju inte tal om att han i detta fall försöker påverka vittnen utan det är bara så OLÄMPLIGT. Tom hans polispolare M@rco säger i förhör att Jerry engagerar sig i saker han inte har med att göra, att han lägger näsan i blöt.

Eftersom Jerry står så nära de misstänkta SD och HD - och enligt många manipulerats av och/eller gått SDs ärenden - så måste han väl ändå inse att det kan upplevas som väldigt obehagligt med Jerrys anklagelser.

Jelly "Näsan i blöt" Grey, ser sig ju som Captain America när han smyger i mörkret i SDs hus, tar foto o sänder till bästisen när han gör nr2 och ringer polisen mitt i natta för att be dem leta efter LW hos HD.

Han antog mer än gärna SDs uppdrag att identifiera ts i tråden.

Talar han ur skägget kanske han slipper åtal för Skyddande av brottsling och Övergrepp i Rättssak sen när SD dömts i alla instanser.
Citera
2020-03-18, 13:47
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej livstid är inte "normalstraffet" för mord fr o m 1 januari i år. Det gäller om det finns försvårande omständigheter. Alltså fall som tidigare gav 15-18 år.

Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Lag (2019:805)

https://lagen.nu/1962:700#K3P1S1

Lag om ändring i brottsbalken:
https://svenskforfattningssamling.se/doc/2019805.html

Fram till 31/12 2019 gäller:

10 år Omständigheterna är förmildrande
12 år Omständigheterna talar i någon mån för ett lägre straff
14 år Utgångspunkt
16 år Omständigheterna talar tydligt för ett högre straff
18 år Omständigheterna är mycket försvårande
Livstid Omständigheterna är synnerligen försvårande

Öivstidsstraff är inte normalstraffet för mord 2020-01.
Emotser en kommande HD dom som visar om den avsedda intentionen att livstid ska vara normalstraffet för mord blir rättspraxis. Återstår att se var vi landar.

Blir inte den avsedda effekten enligt lagstiftarens intention även denna gång så är ytterligare förtydligande förväntad.

Om normalstraffet är livstid så krävs inte förvårande omständigheter till livstid då avsteget blir att förmidrande omständigheter krävs för tidsbestämt.

För att återknyta till ärendet Wesström. Emedan gärningen begicks 2010-05-14 och vi inte har retroaktiv lagstiftning (gud förbjude) så avser inte lagskärpningen inte en ev, lagföring av S.
-------------
Publicerad 11 juni 2019

Regeringen har beslutat en proposition med förslag om att straffet för mord skärps. Avsikten med regeringens förslag är att mord ska bestraffas med livstids fängelse i betydligt större utsträckning än tidigare.

Straffbestämmelsen om mord ändrades 2014 för att livstidsstraffet skulle kunna användas i betydligt större utsträckning, men i en dom från 2016 kom Högsta domstolen fram till att lagändringen inte hade förändrat rättsläget. Lagändringen som genomfördes 2014 fick således inte den effekt som riksdagen efterfrågade, och regeringen har därför gjort ett omtag i frågan.

– Mord är det svåraste brottet man kan begå men i dag återspeglar straffet inte fullt ut brottets allvar. Vi föreslår därför att straffet för mord skärps genom en ökad användning av livstids fängelse, säger justitie- och migrationsminister Morgan Johansson.

Regeringens förslag innebär att det i straffbestämmelsen om mord anges omständigheter som särskilt ska beaktas som skäl för att döma till ett livstidsstraff. Det handlar exempelvis om att gärningen inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Lagändringen bedöms leda till att mord som tidigare lett till fängelse i 15–18 år i stället kommer att bestraffas med fängelse på livstid.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2020.
--------------------------

Bakgrunden är att Högsta domstolen slagit fast att normalstraffet för mord ska vara 14 års fängelse och att det krävs ”synnerliga skäl” för att straffet ska bli livstid. Det innebär att 30 procent av mördarna får livstid i dagsläget men efter årsskiftet hoppas regeringen att 50 procent av mördarna ska få livstid eftersom normalstraffet ska vara livstid. Det ska då krävas förmildrande omständigheter för att det inte ska bli livstid.

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/darfor-far-inte-ahmad-jawad-livstids-fangelse/
---------------------------

Från årsskiftet skärps straffet för mord och fler gärningsmän kommer att dömas till livstids fängelse.

– Mord är det allvarligaste brottet och ska enligt min mening bestraffas med det strängaste straffet i högre utsträckning, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

Enligt förslaget ska livstids fängelse vara normalstraffet för mord, mot 14 år som är det vanliga straffet nu. I dag döms livstids fängelse bara ut i undantagsfall, till exempel om gärningsmannen har mördat mer än en person eller om omständigheterna är synnerligen försvårande.

Nu ändrar regeringen lagen så att fler omständigheter ska kunna vägas in som skäl för att döma till livstid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG9b04/skarpt-straff-for-mord--fler-ska-fa-livstid

Det finns all anledning att ifrågasätta regeringens förslag om att göra livstid till normalstraffet för mord, anser Dennis Martinsson, doktor i straffrätt vid Stockholms universitet.

Den 5 juni i år lade regeringen fram ett förslag om att ändra straffet för mord. Regeringen vill att straffet för mord ska ändras så att livstid blir den normala påföljden. Enligt regeringen ska lagändringen börja gälla redan den 1 januari 2020.

Bestämmelsen om mord har under de senaste tio åren ändrats flera gånger (Ds 2017:38, s. 20-31) . Ändringarna har gjorts eftersom regeringen inte varit nöjd med hur Högsta domstolen har tillämpat mordbestämmelsen. Högsta domstolen har nämligen i flera avgöranden uttalat att livstid ska reserveras för de allvarligaste mordfallen och att huvudregeln är ett tidsbestämt straff, det vill säga mellan tio och arton års fängelse. Utgångspunkten är att gärningspersonen ska dömas till fjorton års fängelse.

Justitieministern har i olika sammanhang också uttalat att hälften av de som begår ett mord ska dömas till livstids fängelse.

https://www.dagensarena.se/opinion/fel-att-gora-livstid-till-normalstraffet-vid-mord/
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-18 kl. 13:49.
Citera
2020-03-18, 14:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jelly "Näsan i blöt" Grey, ser sig ju som Captain America när han smyger i mörkret i SDs hus, tar foto o sänder till bästisen när han gör nr2 och ringer polisen mitt i natta för att be dem leta efter LW hos HD.

Han antog mer än gärna SDs uppdrag att identifiera ts i tråden.

Talar han ur skägget kanske han slipper åtal för Skyddande av brottsling och Övergrepp i Rättssak sen när SD dömts i alla instanser.

Man kan ju hoppas att han sansar sig - och ändrar sig då mycket just nu tyder på att han ihärdar och står fast på SDs sida då han går på folk och anklagar dom för LWs dåliga mående.

Han verkar ha ballat ur fullständigt. Undrar vad hans kollegor, och chefer, på Örebro Universitet tycker om hans sätt att hantera potentiellt viktig information (undanhålla & radera)i ett uppmärksammat mordfall...?
Citera
2020-03-18, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Den här konversationen ger mig en mycket udda bild av paret Davidssons äktenskap och funderingar kring hur de förhåller sig till varann och vem som bryr sig, vem som är ärlig och rak på sak och vem som leker katt och råtta och vill skapa känslomässig bergochdalbana för den andre och njuter av det..
i mina ögon är SD väldigt barnslig och självupptagen helt enkelt.

Konversationen är udda, ja. Och det som är den stora frågan är, vad är det som händer mellan dom?
Här står mycket på spel. Touren och maktkamp mellan HD/LW. SD låtsas som att LW är hans vän. Jag tror att SD njuter av att han har två kvinnor som slåss mot varandra.
Det får honom att känna sig stor.
Och det är han som bestämmer.
Bestämmer vem som ska straffas. Och hur...

Citat:
Får intrycket av att HD inte har något motiv till mord, hon verkar helt likgiltig inför fakta att hennes make har en sexuell relation med en annan kvinna, dvs inte svartsjuk. Det är ju lite märkligt i sig, hon verkar ju själv inte ha någon annan dessutom, så tidiga teorier att hon inte har sexuella behov av varken Stefan eller andra blir bekräftade här, anser jag.

Jag tror att hon anar men inte vet. Egentligen vet hon, men trycker ner det.

Citat:
Men hon har dock behov av Stefan, inte sexuella dock, och jag uppfattar det som det stör SD något enormt...därav hans knepiga frågor vad HD tänker/känner...SD vill ha reaktioner....upplever jag det som. Det får mig att undra om
SD spelar ut LW och HD mot varann?
För att väcka HD känslor och därav HD svar att han inte ska lägga sig i, att han gör det värre??

Och HD älskar SD och visar det på alla sätt utom med närhet och passionerad svartsjuka...därav hans barnsliga missbelåtna svar..jaja

Ja, HD säger ofta att hon älskar SD. Han njuter i fulla drag av att visa vem som har makten och leka katt- och -råtta genom att ta upp frågan om LW och att hon inte få göra "det viset" och att han ska prata henne tillrätta. När HD inte vill det, bestämmer han över hennes huvud att han kommer att göra det. He is in charge.

Citat:
Än en gång blir jag övertygad om att SD använder LW som redskap, förmodligen för att göra HD svartsjuk för att tillfredsställa sitt egoputs. Den enda han gjorde svartsjuk var LW, som till sist tröttnade när hon insåg och då hade han förlorat dom båda.

Det verkar som att han vill sätta upp HD mot LW, medan HD verkar vara lite mer inne på att tona ner stigmat.

Citat:
Han njuter när HD säger att softis inte passar, men besvikelsen lyser igenom och han kan inte dölja det, när HD skriver att det räcker för henne...att hon vet VAD SD känner och tycker.
Jaja....tolkar jag som att han lika gärna kunnat svara: för dig ja!!

Just det.
Och det är nu han sätter in hel artilleriet. Är det hans eget ht mot LE som läcket ut, och han vill placera i HD. Allt för att de ska få spela hans duell.
Hans egna känslor handlar inte om kärlek, utan handlar om att han behöver starkt stimuli för att känna att han lever. Hans liv är grå, grå, grå och måste färgsättas av andra för att han ska kunna känna.

Nu handlar det om liv eller död. Men även det vill han lägga utanför sig själv, till HD.
Visst hatar du LW, visst vill du döda henne.

2016, tycker HD; nej hon får leva....

Citat:
Vad tror ni?
Handlar SD besatthet av LW varken om kärlek eller sex, utan snarare att LW är ett levande verktyg för SD att lyckas tända HD känslor för SD till liv???
Och medans HD är likgiltig år efter år så vältrar sig SD i LW gränslösa kärlek till honom, tills hon förstår att hon bara utnyttjats för hans egna motiv och syften??
Självklart måste han då skärpa sig och övertyga henne om att hon har fel...han gillar ju sexet och LW är så lättlurad och godtrogen så hon smälter, om och om igen trots att hon kände att något inte stämmer och att han är känslomässigt likgiltig för henne på det sätt hon hoppats..?
För visst är SD likgiltig i sina videochattar han postar till LW?
Orden när han säger, jag älskar dig, de känns så oäkta och likgiltigt som tomma ord kan bli...känslomässigt likgiltig för henne, bara för sin egen skull han behövde henne som redskap för sina egna behov, han älskade inte LW tänker jag

Det är svårt att sätta sig in hur SD tänker.
Men även HDs reaktion på det han säger känns smått bisarr. Hon verkar ju inte reagera på att han säger att du önska bara att hon ska dö.
Citera
2020-03-18, 14:02
Medlem
Citat:
Man kan ju hoppas att han sansar sig - och ändrar sig då mycket just nu tyder på att han ihärdar och står fast på SDs sida då han går på folk och anklagar dom för LWs dåliga mående.

Han verkar ha ballat ur fullständigt. Undrar vad hans kollegor, och chefer, på Örebro Universitet tycker om hans sätt att hantera potentiellt viktig information (undanhålla & radera)i ett uppmärksammat mordfall...?
Han kan väl alltid åka tillbaka till USA om det blir för stel stämning? Hans civilstånd är singel eller?
Citera
2020-03-18, 14:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
På väg hem från krogen, utrustad med pannlampa och ficklampa ? Varifrån kommer de upplysningarna? Inifrån ditt eget huvud?

Citat:
Citat:
Nej, jag tror inte alls att polisen ljuger. Men det är ju som de själva säger, att ingenting stämmer med SD. Mannen de drar sig till minnes i ett förhör ett par månader senare var alltså på väg hem från krogen, tydligen lite berusad. På förfrågan uppgav han ett personnummer tillhörande en person hemmahörande i Sköllersta. Den rimligaste förklaringen är väl att den minnesbild man har härrör från ett högst reellt möte med en man från Sköllersta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Nej dagens sanning. Det står i FUP och har tagits upp under rättegången, både i AB och NA liverapportering.

Huvudprotokollet 145, sid 12-14

Polis 1:

” Patrull 23-9 I 60 A och P får 20180512 ett uppdrag via RLC att kontrollera eventuella ungdomar vid cykelbanan via Baronbacken och Vivalla som går över motorvägen. Klockan är då ca 00:40. Patrullen möter då en man som kommer ut från skogen och har på sig en pannlampa och en ficklampa. Mannen kommer ut från skogen som är vid hjärstasidan direkt då patrullen kör över motorvägen på cykelbanan över motorvägen. Mannen kommer fram till polisbilen och uppger att ungdomar försökt stänga in honom och att han nu letar efter dessa. Patrullen har inte anträffat några ungdomar alls och jag Insp T Ara uppfattar mannen som märklig.

Mannen var svensk, ljus i hyn, smal ca 40 år. Min uppfattning är att mannen var ganska lång dvs över 180 cm. Jag uppfattade det hela konstigt men samtidigt kunde vi inte beslå mannen med något och det är han som söker kontakt med oss. Han fmisätter efter kontakten med oss in i skogen bredvid bron mot motorvägen och säger att han ska fortsätta leta efter ungdomarna medan vi tycker han ska gå hem. Jag har efter mordet på Lena W vaktar misstänktes hem och då sett foto på misstänkte. Den misstänkte är mycket väl överensstämmande i utseende med den person jag såg vid den aktuella platsen och tillfället.”

Polis 2

” Vi blir av radion beordrade med anledning av att anmälare ringt in och sagt att det stått ett större gäng killar på bron mellan baronbacken och Vivalla, bron som går över motorvägen, jag vill minnas att han hade känt sig förföljd och att han trodde att han skulle bli rånad. Det är den information vi får via radion på vägen fram till platsen. Väl framme i baronbacken och bron och skogen som ansluter till bron finns det inga människor alls, det är supet lugnt och känslan är direkt att det inte är något för oss. Jag som kör polisbilen väljer att svänga vänster på cykelbanan när jag kört över motorvägen sett ifrån Baronbacken.

Där ser jag hur det kommer en mansperson som kommer gåendes på cykelbanan från Vivalla, jag tror att jag uppfattar det som att han kommer ut ifrån skogen, mellan motorvägen och cykelbanan.
Det är en svensk kille i ca 40 års ålder som jag minns det. Han har en blå träningsjacka, typ orienteringsjacka och om jag minns rätt har han en pannlampa på sitt huvud. Ingenting stämmer med denna man. Jag vevar ner fönstret på polisbilen och hälsar och frågar något i stil med om allting är bra och om han sett något gäng i närtid. Han svarar att han inte sett några nu men att det är han som ringt polisen, och att han känt sig förföljd av gänget då han var på väg hem ifrån krogen och då ringde polisen. Det stämmer inte för mig, det hela förefaller mycket märkligt och jag frågar honom varför han gått tillbaka om han tidigare känt sig förföljd och trodde att han skulle bli rånad, han svarar något i stil med att då springer jag bara ut i skogen, jag har ficklampa och det tror jag inte dem som förföljer mig har så det är lätt att springa ifrån dem då.

Jag reagerar på att han har sina båda händer i sin vindjackas fickor, jag tycker först att det ser ut som att han döljer något innanför jackan och tänker att han kanske har ett basebollträ under jackan som han döljer för oss och håller i med sin hand via fickan. Jag ber honom ta ut händerna och visa vad han har innanför jackan, han gör så och det finns ingenting avvikande som jag ser under hans jacka.
Jag minns att jag frågar honom vart han bor, han svarar att han bor i Vivalla men kan inte riktigt redogöra för vart, vi får ingen adress av honom. Oavsett vad jag frågar honom så får jag inga tillfredställande svar, det är hela tiden någonting som känns fel. Jag tror att vi efterfrågar hans personnummer och att vi gör en registerslagning i mobilen, jag vill också minnas att jag och kollega reagerade för att han var skriven någonstans i Östenärke, kanske Sköllersta. Jag minns inte om vi konfronterade honom med det eller om det var något jag och kollegan diskuterade eftersom. Han uppgav endast sitt personnummer, vi tog inget ID.

Det hela slutar med att jag säger åt honom att gå hem och att han skall sluta leta efter gänget han svarar som jag minns det ganska drygt att det inte är någon fara och att han skall kolla en sväng till innan han går hem. Han är inte påtagligt berusad som jag uppfattar honom. Jag minns att jag och kollegan diskuterade honom efter åt och att vi båda tyckte det hela var mycket avvikande och skumt beteende, men vi hade inget att sätta fingret på och avfärdade det hela. Jag skulle sannolikt känna igen personen om jag såg honom igen, det var något med hans utseende och hans beteende som satte sig på minnet. ”
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-18 kl. 14:21.
Citera
2020-03-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Det kan ha varit ett raveparty i en gruva, det ska då innebära, att vi fortfarande inte har några indicier eller motivbild. De mordhot och sånt han erkänn är tagna ur sitt sammanhang och ske ses som en kärleksförklaring.
Citera
2020-03-18, 14:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Just det.
Och det är nu han sätter in hel artilleriet. Är det hans eget ht mot LE som läcket ut, och han vill placera i HD. Allt för att de ska få spela hans duell.
Hans egna känslor handlar inte om kärlek, utan handlar om att han behöver starkt stimuli för att känna att han lever. Hans liv är grå, grå, grå och måste färgsättas av andra för att han ska kunna känna.
Är det här alltså den motivbild åklagaren har lagt fram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in