2020-03-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Varför inte? Om några droppar med virus fastnar i skyddet så slipper man ju få ner dem i lungorna. Att få i sig 500 virus borde ge mindre risk att bli smittad än att få i sig 1000 virus.

Ett sätt att bli smittad är ju att man först får viruset på händerna och sen petar sig i ansiktet. Med ett skydd i vägen blir det svårare att röra ansiktet.

Ja precis, så tänker jag med. Långt ifrån 100% skydd men bättre än inget alls. Nån chans att viruset fastnar finns väl?

Själv grävde jag fram några P3 R filter + helmask hemma och på dom står det: EN 143:2000 P3 R >99.997%
Antar att det menas att det filtrerar bort just 99.997% av partiklar av en viss storlek? Rätta mig om jag har fel.

Nån som vet om dessa filter, som är lätt använda sen många år tillbaka, fortfarande går att lita på? Det står att dom ska hålla 10år men det kanska gäller vid oöppnad förpackning?

/Ozon i o så hära
Senast redigerad av Ozoniosahara 2020-03-16 kl. 15:27. Anledning: Stavfel
Citera
2020-03-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4you
Jo det är helt sjukt att det är slut över allt, jag han köpa från blocket men nu hittar jag inget mer på blocket och tradera, hörde att dom har blocka sånna annonser, men sen hitta jag denna. Köpte från han också det funkade bra.
http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=356926

Det där var ju svindyrt. En bra andningsmask ffp3 ska väl knappt kosta 100 kr.

https://www.familjetrygg.se/sv/artiklar/tyvek-800-j-skyddsdrakt.html

Den här borde väl fungera som komplement till ett andningsskydd.
Senast redigerad av Robeloto 2020-03-16 kl. 16:51.
Citera
2020-03-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozoniosahara
Nån som vet om dessa filter, som är lätt använda sen många år tillbaka, fortfarande går att lita på? Det står att dom ska hålla 10år men det kanska gäller vid oöppnad förpackning?

/Ozon i o så hära
Beror på hur du har förvarat dom gar dom legat i en sluten påse så är dom nog i bra skick. Men har dom legat öppen så har dom filtrerat luft sakta ett bra tag.
Citera
2020-03-17, 00:38
Medlem
Sålde engångsmunskydd på blocket men den annonsen har de blockat.
Citera
2020-03-17, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Det där var ju svindyrt. En bra andningsmask ffp3 ska väl knappt kosta 100 kr.

https://www.familjetrygg.se/sv/artiklar/tyvek-800-j-skyddsdrakt.html

Den här borde väl fungera som komplement till ett andningsskydd.

Jag gillade dräkten en sån ska jag beställa. =) tack

haha tyckte du den var dyr, det är ju FFP3 plus av märket 3m. det bästa.

Detta är dyrt tycker jag.
https://www.medistore.se/product.html/3m-aura-munskydd-ffp3-med-overtackt-ventil
Citera
2020-03-17, 12:11
Medlem
gs20s avatar
Är det ingen som vet hur man steriliserar en mask?
Citera
2020-03-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Beror på hur du har förvarat dom gar dom legat i en sluten påse så är dom nog i bra skick. Men har dom legat öppen så har dom filtrerat luft sakta ett bra tag.

Tack för svar! Några har legat öppet och några har varit inskruvade/infäst i gasmaskerna så då är det nog inget att lita på...

Jag var runt i affärerna idag på jakt efter nya men det var i stort sett slut överallt. De få som fanns kvar, storpack och ABEK(?), var svindyra och dom hade jag inte ens råd med.
:/

/Ozon i o så hära
Citera
2020-03-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gs20
Är det ingen som vet hur man steriliserar en mask?

Vad är det för typ av mask du har?
Andningsskydd/munskydd eller helmask/halvmask med filterpatroner?

Jag läser att viruset dör i temperaturer över 56c i 15min så in i ugnen med dom? Alternativt spraya med t-röd beroende på vilken typ av mask du har och vilket material dessa är gjorda av. You do the math

Obs! Är ingen expert
Citera
2020-03-18, 12:44
Medlem
gs20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozoniosahara
Vad är det för typ av mask du har?
Andningsskydd/munskydd eller helmask/halvmask med filterpatroner?

Jag läser att viruset dör i temperaturer över 56c i 15min så in i ugnen med dom? Alternativt spraya med t-röd beroende på vilken typ av mask du har och vilket material dessa är gjorda av. You do the math

Obs! Är ingen expert

Andningsskydd/munskydd.. Konstigt att det ska vara så svårt att hitta svar.. Tack för hjälpen sålänge
Citera
2020-03-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gs20
Andningsskydd/munskydd.. Konstigt att det ska vara så svårt att hitta svar.. Tack för hjälpen sålänge

Jag håller med... svårt att lita på staten och myndigheter och framförallt media i dagens läge, dom har ljugit och svikit allt för många gånger.
Man får ta sitt sunda förnuft så långt det går.
Och du vet väl att dina skydd inte är mycket att ha såvida du är sjuk själv och vill minska din egen smittspridning.

Hoppas vi kan få in några experter i tråden.
Kommer själv uppdatera om jag hittar nå bra information.

Förresten, undra om en ozongenerator kan döda viruset...? Hmm... om man har lite kunskaper inom elektronik kan man bygga en med hjälp av en flybacktransformator (finns en i alla crt-skärmar). Det är inte överdrivet avancerat. Guider finns det gott om på nätet.
Talar av egen erfarenhet

/ozon i o så hära
Citera
2020-03-18, 14:13
Medlem
Efter lite googlande så verkar det vara så att ozon dödar corona.

Från Thailandmedical.news

One good way to do that is by deploying ozone gas.
*
Ozone gas has been proven to kill the SARS*coronavirus*and since the structure of the new 2019-nCoV*coronavirus*is almost identical to that of the SARS*coronavirus, it is relatively safe to say that it will also work on the new coronavirus though it must be noted that there is no studies to date except one that is current ongoing n China at the Institute of Virology In Hubei with regards to this. Progress of that study has shown that it works and the study should be concluded by the end of this week and officially published in the journal*Virology.

Det finns mer info från sidan men kan ej länka eftersom jag skriver från mobilen. Eller kan kanske jag kan...

/ozon i o så hära
Citera
2020-03-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Vad ska ni med det till? Det hjälper inte på något sätt mot att bli sjuk. Däremot hjälper det mot att sprida smitta om ni är sjuka.

Sluta sprid falska rykten. Du har ingen aning om det du säger.
Om inte det hjälpte så menar du att all vårdpersonal som hjälper dom som är smittade använder masker i onödan alla i vården kommer bli sjuka och smittade direkt? Varför tror du dom använder masker?
Sen om du använder masker som man köper på apoteket så är det en sak men då måste du vara mer specifik. Sluta läs Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in