2020-03-18, 10:10
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Det kommer alltid att dö folk som inte tillskrivs Covid-19. Kina har varit ganska tydliga med det t.ex. Så nej, man kan inte prata om mörkertal för att sedan ignorera detsamma.
Men du håller med mig om att det är enormt överslag för antal oregistrerade smittade gentemot antalet oregistrerade coronadöda?

Ej registrerade döda av corona = extremt litet mörkertal.

Ej registrerade smittade av corona = extremt stort mörkertal.
Citera
2020-03-18, 10:11
Medlem
Stackas avatar
https://www.svd.se/svd-sifo-fa-aldre-tror-att-de-kommer-att-smittas

Äldre är de som bryr sig allra minst om de smittas eller inte så det känns ju dumt att stänga ner hela samhällen, med alla dess konsekvenser, när den grupp man försöker skydda inte ens är villiga att ta ansvar för sin egen hälsa. Därför har jag återgått till att leva på som vanligt.
Citera
2020-03-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Precis lika troligt som andra mörkertal som det talas om.

Nej det är det inte alls. Hur tänker du nu? I Sverige vet vi exakt hur många som dött. Hur många som är smittade kan vi möjligen uppskatta. Det kommer alltid finnas fler smittade än vad vi bekräftar.

Jag tror att du helt missförstått vad mörkertal innebär.
Citera
2020-03-18, 10:12
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Men du håller med mig om att det är enormt överslag för antal oregistrerade smittade gentemot antalet oregistrerade coronadöda?

Ej registrerade döda av corona = extremt litet mörkertal.

Ej registrerade smittade av corona = extremt stort mörkertal.

Nej. Jag spekulerar inte kring mörkertal. Bara inser att de finns. Selektiv åsiktspropaganda får ni andra syssla med.
Citera
2020-03-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad jag inte förstår är: hur smittar det i mellanmänsklig kontakt? Om man inte hostar eller nyser och man är noga med handhygien, kan man bli sjuk av utandningsluft?

Ja, det kan man. Ikke like lett som ved hosting / nysing, men det smitter gjennom aerosoler, og selv ved utanding kommer det noe aerosoler.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Gamla mäniskor dör, tragiskt men så är det.
Att gamla mäniskor dör i lunginflamationer och andra sjukdomar beror oftast på att dom är gamla och kroppen klarar inte längre av sjukdomar.
Min mormor dog i en lunginflammation, hon var en bit över 90 och i dåligt skick, lungorna hade börjat ge upp redan innan och lunginflamationer blev bara tungan på vågen.
Så är det med gamla och redan sjuka människor, ålderdomen har börjat bryta ner kroppen och immunförsvaret försämras, inte mycket vi kan göra åt det.
Världen har inte satts i karantän för att förhindra att några extra dör av pensionärerna. Detta är en humanitär katastrof in the making.
Citera
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Nej det är det inte alls. Hur tänker du nu? I Sverige vet vi exakt hur många som dött. Hur många som är smittade kan vi möjligen uppskatta. Det kommer alltid finnas fler smittade än vad vi bekräftar.

Jag tror att du helt missförstått vad mörkertal innebär.

Hur ser det ut i övriga världen menar du? Vet du exakt antalet döda för att du varit på plats och räknat?

Ja, så idiotisk behöver man tydligen bli för att det ska nå fram.
Citera
Medlem
Först höjer man flygskatten för att vi skall flyga mindre... nu flyger vi mindre och tar skattepengar för att rädda flygtrafiken🙄
Är det det man kallar sk(r)attretande....
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Någon har ej klarat översättningen från Franska. 7% av de döda är under 65
https://www.rtl.fr/actu/bien-etre/coronavirus-en-france-175-deces-7-730-cas-confirmes-7800270620

Viktigt klargörande.
Citera
2020-03-18, 10:14
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Trollar du eller? Har inte hört ngt om detta, det borde ha pratats om ganska vilt isf.

Har du länk eller källa till ditt påstående?

Det har pratats om det ganska vilt i denna tråden.

https://nextstrain.org/ncov
Citera
2020-03-18, 10:14
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stacka
https://www.svd.se/svd-sifo-fa-aldre-tror-att-de-kommer-att-smittas

Äldre är de som bryr sig allra minst om de smittas eller inte så det känns ju dumt att stänga ner hela samhällen, med alla dess konsekvenser, när den grupp man försöker skydda inte ens är villiga att ta ansvar för sin egen hälsa. Därför har jag återgått till att leva på som vanligt.

Efter att mitt kontor stängde ner och vi nu jobbar hemma så ser man bara pensionärer ute i samhället. Det spelar ingen roll vilken tid på dagen man går ut och köper snus eller lunch så sitter pensionärer och fikar, eller handlar, eller lunchar eller bara står och häckar och pratar utanför ica.

Men det kommer bli ett jävla gnäll sen när dom blir inlagda på intensiven, deras anhöriga kommer gnälla som fan på facebook, twitter och flashback, men det var deras totala ignorans av smittan som satte dom där
Citera
2020-03-18, 10:15
Medlem
sannes avatar
Jag tycker han är lite farlig Anders Tegnell.

Det viktigaste är att om vi är det minsta sjuka ska vi stanna hemma.

Ändå finns det erfarenhet ifrån Italien att mer än hälften i ett litet experiment i en liten stad var 50% helt utan symptom. Alltså man kan ju inte göra någon slutsats av det experimentet men man måste väl ändå ha det i beräkningen att det faktiskt kan vara så att många är utan symptom som nu sprider virus i samhället ännu mer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOrMj/studie-i-italiensk-by-halften-av-de-smittade-saknade-symtom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in