2020-03-18, 09:31
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Tjänstemän kommer inte acceptera neddragningar? De har familjer, bolån och långa karriärer.
Tro inte att de kommer acceptera att bli behandlade som skit för småpengar.

Haha! Märks att du var för ung för att fatta vad som hände för 10-12 år sedan. Googla ”Finanskrisen ”
Citera
2020-03-18, 09:37
Medlem
Citat:
Det har de.
Men tro inte att dessa kommer att komma tillbaka på visstidsanställningar.

Alla är inte 20 år gamla och bor hos föräldrarna.

Med min argumentation syftar jag på att folk förstår verkligen inte än vilken effekt det här kommer ha.
Enorm effekt.

Blir snarare ett skifte i att fler blir egen företagare. Jag har själv bolån och ett barn i Stockholm och har haft möjligheten att spara ungefär 50% av min lön och då har jag ändå en del onödiga utgifter (jag kan t ex byta till billigare bil). Om företaget jag jobbar på får en minskad efterfrågan på 50 % skulle det i teorin kunna betyda att hälften av personalen blir varslade, jag skulle då kunna ta uppdrag på frilans och ha halva min lön och ändå överleva. Stora skattesänkningar, låga räntor etc har gjort det enkelt för folk med normala inkomster att bygga upp en buffert.

Sedan finns det folk som jobbar på timme etc på restauranger osv dessa är oftast yngre och bor hemma eller tillsammans med några kompisar. Samma personer som helt plötsligt kan försvinna ut och resa några år och de utgör en minimal del av den faktiska ekonomiska aktiviteten i landet. Ringarna på vattnet av denna kris kommer inte bli speciellt stora för ett land som Sverige som har en högteknologisk ekonomi och bra IT-infrastruktur.

De som får de tufft är som sagt ett fåtal yngre personer i restaurang- hotellnäring samt många icke-svensktalande hantverkare (som ändå inte har bolån och massa ekonomiska åtaganden i landet)
Citera
2020-03-18, 09:37
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Det beror på storleken på företaget och vilket överflöd av personal de har.
Vi alla vet nog att större företag har ett par extra de lika gärna klarar sig utan.

Större: Kommer behålla nyckelpersoner i katastroftider.
Mindre: Alla får gå.

Det blir inte ekonomiskt gångbart att betala 50% av en 90% lön om inga inkomster kommer in.

Mer intressant är just vilka bubblor som spricker. Som du nämner, rekryteringsbranschen, finns många stockholmsföretag som endast säljer förmedlandet av personer, speciellt inom IT. Större må klara sig med nedskärningar men mindre, borde, utifrån det vi ser nu och framåt, stänga butiken för evigt.
Jag har väldigt svårt och se att mindre företag kan ha rekryterare som heltidsanställda med fast lön.
Möjligt att de i så fall måste strukturera om det till en 100% provisionstjänst så får personen visa vad den går för. Det är lätt att prestera när man får allting serverat till sig..

Inte EN CHANS att företag i innerstäderna söker folk nu förutom till livsmedel och sjukhus.
Är själv aktiv ett flertal branscher och svenskens mentalitet är att de är i förnekande och tror att nu ska vi sitta lugnt i båten och det här går över om 1-3 veckor.
Det kommer inte hända, och då smäller det. Alla våra politiker säger likadant, minst ett par månader.
Minst ett par månader kommer småföretagare inte kunna hålla ut såvida de inte vill skuldsätta sig, och småföretagare är tyvärr inte i såpass lukrativa branscher.. för då hade de inte varit små.

USA kom ut i natt med att de väntar sig att det här kommer att pågå minst 18 månader.
Norges arbetslöshetssiffror kom ut någon dag sedan, inte varit så hög sedan runt 20 år tillbaka.
Detta medan vissa svenskar skrattar åt Corona.. Kom inte och grina sen bara.

Exakt. De flesta är i förnekelse fasen.
Man måste tänka på att Sverige har inte upplevt någon kris som denna i modern tid.
Detta är större än 90-tala krisen. Mycket större än Den stora Depressionen 1929 vilket förövrigt inte drabbade Sverige så hårt som resten av världen.

Men precis som du skriver så kommer folk förstå läget om 3 veckor och då börjar paniken.
Citera
2020-03-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Haha! Märks att du var för ung för att fatta vad som hände för 10-12 år sedan. Googla ”Finanskrisen ”

Jag minns lillen.
Då gick inte familjetjänstemän ner till visstidsanställningar.
De fick sparken och gick på a-kassa.
Citera
2020-03-18, 09:39
Medlem
lifeabroads avatar
Ska bli intressant se arbetslöshetssiffror i Kina för Mars. Kan ge en indikation vad vi kan förvänta oss i Europa.
Citera
2020-03-18, 09:41
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Det har de.
Men tro inte att dessa kommer att komma tillbaka på visstidsanställningar.

Alla är inte 20 år gamla och bor hos föräldrarna.

Med min argumentation syftar jag på att folk förstår verkligen inte än vilken effekt det här kommer ha.
Enorm effekt
.

Ja, verkligen.
Det är bara läsa i den här tråden.
Förnekelsefasen.
Citera
2020-03-18, 09:46
Medlem
Split-eds avatar
Sambon har blivit permitterad 1 månad nu, sen kommer hon ta 1 månad föräldraledigt. Jag sitter ganska säkert där jag är, men fyfan vad det här suger kuk...

Kommer ju inte finnas några andra jobb att söka eftersom att allt kommer bli upptaget på nolltid.. Och sambon mår skit, hon är sist in men har ändå jobbat i många år. Hon har en kollega som är 66 år gammal men som vägrar att ta sin pension redan nu för att rädda någon yngre med familj.

Vete fan hur jag ska tackla det här. Vi kan lätt överleva på min inkomst, men det kommer hela tiden bli ett släpande, först kommer ju föräldrapenningen att komma en månad senare och bla bla bla..

Och min sambo har ändå en tanke om att de här kommer blåsa över om någon månad så hon kan gå tillbaka. Jag har ännu inte velat säga något, men hon kommer ju fan inte ha ett jobb att gå tillbaka till, dom kommer avskeda henne pga arbetsbrist eller liknande. Och sen ska de stämplas, och mås dåligt, och sökas jobb, jobb som inte kommer finnas.

Kommer bli en tuff och dryg jävla tid hemmavid nu.....
Citera
2020-03-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Blir snarare ett skifte i att fler blir egen företagare. Jag har själv bolån och ett barn i Stockholm och har haft möjligheten att spara ungefär 50% av min lön och då har jag ändå en del onödiga utgifter (jag kan t ex byta till billigare bil). Om företaget jag jobbar på får en minskad efterfrågan på 50 % skulle det i teorin kunna betyda att hälften av personalen blir varslade, jag skulle då kunna ta uppdrag på frilans och ha halva min lön och ändå överleva. Stora skattesänkningar, låga räntor etc har gjort det enkelt för folk med normala inkomster att bygga upp en buffert.

Sedan finns det folk som jobbar på timme etc på restauranger osv dessa är oftast yngre och bor hemma eller tillsammans med några kompisar. Samma personer som helt plötsligt kan försvinna ut och resa några år och de utgör en minimal del av den faktiska ekonomiska aktiviteten i landet. Ringarna på vattnet av denna kris kommer inte bli speciellt stora för ett land som Sverige som har en högteknologisk ekonomi och bra IT-infrastruktur.

De som får de tufft är som sagt ett fåtal yngre personer i restaurang- hotellnäring samt många icke-svensktalande hantverkare (som ändå inte har bolån och massa ekonomiska åtaganden i landet)

Vad du kan göra i din unika situation är tyvärr inte så intressant. Knappast en majoritet som kan frilansa och blir den som blir kvar vid varsel?

Du har massvis med hel om du påstår att ringarna inte blir stora bara för att vi har en bra IT-infrastruktur. När ekonomin går ner slutar folk att konsumera, jag har själv sett stora nedgångar i orders. Och tror du själv det är lätt att få till affärer när företag krisar och tänker på varsel, corona och inte vill träffas? Du har mycket att lära dig.
Citera
2020-03-18, 09:54
Medlem
Citat:
Vad du kan göra i din unika situation är tyvärr inte så intressant. Knappast en majoritet som kan frilansa och blir den som blir kvar vid varsel?

Du har massvis med hel om du påstår att ringarna inte blir stora bara för att vi har en bra IT-infrastruktur. När ekonomin går ner slutar folk att konsumera, jag har själv sett stora nedgångar i orders. Och tror du själv det är lätt att få till affärer när företag krisar och tänker på varsel, corona och inte vill träffas? Du har mycket att lära dig.

Exakt. Om högteknologisk ekonomi.. what? Vi är ett såsseland med feta tjänstemän ute på kommunerna och en massa gruv- och skogsindustri. Inte direkt så att majoriteten är kodknackare i Sverige. Kommer gå åt helvete för oss.
Citera
2020-03-18, 10:01
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Exakt. Om högteknologisk ekonomi.. what? Vi är ett såsseland med feta tjänstemän ute på kommunerna och en massa gruv- och skogsindustri. Inte direkt så att majoriteten är kodknackare i Sverige. Kommer gå åt helvete för oss.

Börsen talar sitt tydliga språk och emot er.
https://finance.yahoo.com/quote/%5EOMX/

Den är på samma nivå som sommaren 2016 och hade vi massarbetslöshet då? Vi hade väl t om ännu lägre ränta då och dvs. ännu mer upphausad börs. Börsen är och har i alla tider varit före realekonomin och ger en bra indikator på vart företagen är på väg.

Jag är verkligen inte i någon "förnekelse" men börsen talar som sagt sitt tydliga språk.
Citera
2020-03-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Börsen talar sitt tydliga språk och emot er.
https://finance.yahoo.com/quote/%5EOMX/

Den är på samma nivå som sommaren 2016 och hade vi massarbetslöshet då? Vi hade väl t om ännu lägre ränta då och dvs. ännu mer upphausad börs. Börsen är och har i alla tider varit före realekonomin och ger en bra indikator på vart företagen är på väg.

Jag är verkligen inte i någon "förnekelse" men börsen talar som sagt sitt tydliga språk.

Men är du seriös att du tar upp börsen och jämför nu med 2016 bara för att vi har en bounce på samma ställe? Samtidigt som börs hålls uppe med QE-stimulering? Va?
USAs fed har tryckt in 3 TRILJONER DOLLAR och trots det har vi sjunkit som vi gjort.

Mm, precis. Vi har haft ett rekordsnabbt fall. Det är väl en bra indikator på var vi är påväg.
Inte fan är det uppåt.
Citera
2020-03-18, 10:08
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Exakt. De flesta är i förnekelse fasen.
Man måste tänka på att Sverige har inte upplevt någon kris som denna i modern tid.
Detta är större än 90-tala krisen. Mycket större än Den stora Depressionen 1929 vilket förövrigt inte drabbade Sverige så hårt som resten av världen.

Men precis som du skriver så kommer folk förstå läget om 3 veckor och då börjar paniken.

Plus att många mindre företag som får en massa förmånliga lån bygger upp ett skuldberg som de aldrig kommer att kunna betala tillbaka med konkurs som följd som skattebetalarna får stå för.De som får förmånliga lån klarar sig nu,men vad kommer sen?Ingen vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in