Citat:
Ursprungligen postat av
BlackRockInc
Det har de.
Men tro inte att dessa kommer att komma tillbaka på visstidsanställningar.
Alla är inte 20 år gamla och bor hos föräldrarna.
Med min argumentation syftar jag på att folk förstår verkligen inte än vilken effekt det här kommer ha.
Enorm effekt.
Blir snarare ett skifte i att fler blir egen företagare. Jag har själv bolån och ett barn i Stockholm och har haft möjligheten att spara ungefär 50% av min lön och då har jag ändå en del onödiga utgifter (jag kan t ex byta till billigare bil). Om företaget jag jobbar på får en minskad efterfrågan på 50 % skulle det i teorin kunna betyda att hälften av personalen blir varslade, jag skulle då kunna ta uppdrag på frilans och ha halva min lön och ändå överleva. Stora skattesänkningar, låga räntor etc har gjort det enkelt för folk med normala inkomster att bygga upp en buffert.
Sedan finns det folk som jobbar på timme etc på restauranger osv dessa är oftast yngre och bor hemma eller tillsammans med några kompisar. Samma personer som helt plötsligt kan försvinna ut och resa några år och de utgör en minimal del av den faktiska ekonomiska aktiviteten i landet. Ringarna på vattnet av denna kris kommer inte bli speciellt stora för ett land som Sverige som har en högteknologisk ekonomi och bra IT-infrastruktur.
De som får de tufft är som sagt ett fåtal yngre personer i restaurang- hotellnäring samt många icke-svensktalande hantverkare (som ändå inte har bolån och massa ekonomiska åtaganden i landet)