2020-03-18, 09:42
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det er ikke hensynsløst at beskytte mennesker mod at dø unødvendigt.

Det er hensynsløst ikke at beskytte mennesker mod at dø unødvendigt.

Absolut, ibland måste man ta till drakoniska åtgärder för att beskydda befolkningen.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
För att många som blir smittade får den milda varianten.

Vad är det som hindrar att de senare inte får den elakare varianten eller båda samtidigt..Enligt kina tycks endast 76% bli immuna 14% kan återsmittas reedan efter en kort tid.. Detta kan tyda på att de smittade som överlevt ex. har haft den enklare orfarligare typen..

Så länge det är oklarheter om detta så skall man nog inte ta saker förgivet utan skydda sig själv och andra så gott det går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
8 dödsfall skapar inte någon panik, vid 80 börja många tycka det är obehagligt vid 800 råder det partiell panik och vid 8000 total panik. Ändå påstår vissa att 20 000 ska dö. Finland 10 000 gånger 2 en dubbelt så stor befolkning.

Om man kontinuerligt rapporterar dödsfall i en sjukdom kommer det bli väldigt olustigt.
Men i min mening, dödsantal i Corona är ointressant tills vi snackar om 5000-10.000. Men ändå hade det varit en fullt normal utveckling. Allt under det är rent utsagt mesigt i Sverige eller Finland(Om viruset ska vara mycket dödligare).
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
HDessa idioter förstår inte heller varför FHM och Tegnell agerar som dom gör. Det gör inte jag heller men allt eftersom blir jag bara än mer övertygad om att dom gör, utifrån faktorer och vår kapacitet det som är det bästa för Sverige och dess medborgare.

Jomen visst, regeringen har ju konsekvent agerat för folkets väl

Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Eftersom alla i denna tråd är besatt av siffror och statistik, så kan man ju påvisa hur smittsamt influensan är.
Sen vet vi ju fortfarande INTE hur dödlig corona viruset är...
Du argumentar mot dig själv. Vi vet att med hjälp av vacciner så är det relativt lätt att skydda sig mot influensan; dess r0 är lågt jämfört med vad vi vet om coronaviruset.

Vi börjar få bättre koll på dödligheten av coronaviruset, mycket tack vare allt testande i Sydkorea. Det är uppenbart att det finns anledning att ta detta på största allvar och att dödligheten är betydligt högre än influensan - säkert 10x mer, och antagligen betydligt mer om en fungerande sjukvård ej finns att tillgå.
Citera
2020-03-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Som så ofta i livets dramer är hjälten en osannolik personlighet. Tegnell är inte särskilt verbal. Han är ingen mästerlig pedagog. Han verkar inte trivas på scenen. Men han kämpar på och svarar dagligen på frågor varför han gör som han gör.

Det är möjligt att han fattat beslut som borde varit annorlunda. Jag vet inte. Knappast du heller. Och vi kommer aldrig att veta eftersom besluten bygger på extremt svåra bedömningar.

Men jag vet att Anders Tegnell borde få hjälp av något informationsproffs.

Och jag vet att debatten som rasar är bra. Debatt är det fria samhällets livsluft.

Ett hot blir den först när lynchmobbar och sabotörer förvrider orden till förstörelsemaskiner. Ni borde skämmas!

Jag hoppas att Anders Tegnell står pall i stormen.
Ja, jämför till exempel med Johan Giesecke. Johan är hästlängder bättre på att kommunicera och inger en helt annan typ av förtroende.

Jag är övertygad om att de båda är oerhört kompetenta, men stor skillnad finns i hur man uttrycker sig.

Tegnell borde som du säger får hjälp med kommunikationen.

Problemet är att breda massan och befolkningen kommer aldrig förstå sig på epidemiologi och virologi.

Vi tittar på hur andra länder gör, sen tittar vi på oss själva. Då upplever vi att våra politiker och myndigheter som handlingsförlamade, när det mycket väl kan vara tvärtom.

Jag tyckte Giesecke uttryckte det bra angående att Kina åker runt med tankbilar på stan och sprayar desinfektionsmedel; helt verkningslöst men det ser bra ut på TV.

Problemet är att jag tror den breda massan alltid vill se åtgärder före inga åtgärder, oavsett hur meningslösa de är.

Det är nog inte lätt att försöka hantera utbrottet, samtidigt som man ska inge förtroende hos befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Fast vi gör inte som England. Du har alltså fel.

Topp 20 är inte direkt imponerande med världens näst högsta skatter.

England har kört på idén att alla ska få det,. Men inte samtidigt, dvs det vi gör.

I regel är vi topp 5, vi var bättre förut dock med 20% högre skatt, då var vi topp 1 i nästan allt. Topp 20 innebär dock att vi slår tex USA i nästan alla kategorier. Top 20 innebär fortfarande att ca 90% av världens länder är sämre.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Influensa är ett virusangrepp.
Jeg ber om ursäkt över att jag uttryckte mig klumpigt, och du har naturligtvis rätt i att influensa är ett virusangrepp.
Jag borde formulerat mig så att det framgick att Coronaviruset är 20 gånger farligare än i en vanlig influensa, vilket var det som jag ville ha sagt.
Den siffran kommer från följande artikel av Aftonbladet 28 JAN 2020. Artikel nedan.

Coronaviruset närmar sig Sverige.

Då varnar forskare att inte ta för lätt på farorna med ett eventuellt utbrott.
Det ser ut att ha en dödlighet som är betydligt högre än vanlig säsongsinfluensa, säger Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet
.

I den senaste officiella rapporten från världshälsoorganisationen, WHO, finns 846 konfirmerade fall av det nya coronaviruset, varav 25 personer dött. Men sedan fredagens WHO-rapport har kinesiska myndigheter flaggat för att antalen fortsätter stiga, och de drabbade räknas till runt 1 300 med minst 41 döda.

Siffror som oroar Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.

Om man jämför med dödligheten i en vanlig influensa som är 1,7 per tusen insjuknade så verkar den vara uppemot 20 gånger högre för det nya coronaviruset, säger Arnberg.

– Siffrorna kommer säkert revideras, men det är redan svårt att hindra viruset i Kina, trots att man gör väldigt mycket för att stoppa det där.

Statsepidemiologen Anders Tegnell sa i fredags att coronaviruset inte verkar vara lika farligt som tidigare utbrotten av coronavirusen sars eller mers.

– Visst är det personer som dör, men i jämförelse med antalet exponerade är det förhållandevis få, om man jämför med sars och mers. Dessutom verkar de som har dött hittills redan ha varit väldigt sjuka, sa han till TT.

Sars hade en dödlighet på runt 10 procent då 750 av 8 000 smittade dog, medan mers hade en dödlighet på 35 procent.

Fördubbling av fall varannan dag
Virologprofessor varnar för att för tidigt blåsa av faran och menar att det i nuläget ser ut som att det nya kinesiska viruset har en dödlighet på mellan 4 och 5 procent.
– Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att det inte är någon fara för oss i Sverige. Detta stämmer i nuläget, men vi vet inte var detta kommer att ta vägen.

– Det vi vet är att antalet fall verkar dubblas varannan dag. Det är ett virus som är luftburet och än så länge har vi haft en mild vinter i Sverige, och vi kan hoppas att det fortsätter om viruset når Sverige då det sannolikt sprids mer effektivt vid kalla temperaturer.

Enligt Anders Tegnell är en av de främsta indikationerna på smittans effektivitet hur den sprids inom sjukvården. I det nuvarande utbrottet har den spridningen varit begränsad, enligt Tegnell.
– Så här tidigt ska man vara extremt försiktig när man uttalar sig om dödlighet då siffrorna kan vara helt otillförlitliga och dödlighetstalet kommer med alla sannolikhet att sjunka kraftigt, säger han till Aftonbladet.

Något vaccin eller effektivt läkemedel mot coronavirus finns inte. Överlag är forskningen på virussjukdomar styvmoderligt behandlad, enligt Niklas Arnberg.
– Det är en fråga som är underprioriterad om man ser till vilka kostnader virusorsakade infektioner har i samhället. Bara det som kallas vabruari när föräldrar är hemma med sina virusinfekterade barn kostade Försäkringskassan sju miljarder förra året.

Källa.Aftonbladet(se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgBEnx/svenske-virusprofessorn-betydligt-hogre-dodlighet
Citera
Medlem
Kina 13 nya fall 11 döda....hm....tror nog att Kina bara redovisar de redan dödssjuka...typ
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Du har skapat en tråd så du slipper höra andra åsikter.

En tråd där man kan sitta och hålla med varandra.

En tråd där man inte störs av oliktänkare.

Väldigt utvecklande.
Du menar att det är en dåligt med en tråd som är lite sansad och där man skriver det man faktiskt vet? I stället för den här tråden som till större delen består av vansinniga spekulationer, trådsanningar och vetenskapsfientlighet?

Ok.

Tur att det finns en varsin tråd att välja på då, eller hur?
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Bor mycket invandrare i malmö, ofta stora familjer som kommer smitta sina föräldrar, utöver det kommer dessa skapa kaos på sjukhusen eftersom de ej respekterar regler.

Det är bara stationera pansarvagnar framför sjukhus och äldreboenden.
Citera
Medlem
Det verkar som att https://www.folkhalsomyndigheten.se/ ligger nere.

DDoS eller naturlig överbelastning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in