Citat:
Ursprungligen postat av
nitlip
Som så ofta i livets dramer är hjälten en osannolik personlighet. Tegnell är inte särskilt verbal. Han är ingen mästerlig pedagog. Han verkar inte trivas på scenen. Men han kämpar på och svarar dagligen på frågor varför han gör som han gör.
Det är möjligt att han fattat beslut som borde varit annorlunda. Jag vet inte. Knappast du heller. Och vi kommer aldrig att veta eftersom besluten bygger på extremt svåra bedömningar.
Men jag vet att Anders Tegnell borde få hjälp av något informationsproffs.
Och jag vet att debatten som rasar är bra. Debatt är det fria samhällets livsluft.
Ett hot blir den först när lynchmobbar och sabotörer förvrider orden till förstörelsemaskiner. Ni borde skämmas!
Jag hoppas att Anders Tegnell står pall i stormen.
Ja, jämför till exempel med Johan Giesecke. Johan är hästlängder bättre på att kommunicera och inger en helt annan typ av förtroende.
Jag är övertygad om att de båda är oerhört kompetenta, men stor skillnad finns i hur man uttrycker sig.
Tegnell borde som du säger får hjälp med kommunikationen.
Problemet är att breda massan och befolkningen kommer aldrig förstå sig på epidemiologi och virologi.
Vi tittar på hur andra länder gör, sen tittar vi på oss själva. Då upplever vi att våra politiker och myndigheter som handlingsförlamade, när det mycket väl kan vara tvärtom.
Jag tyckte Giesecke uttryckte det bra angående att Kina åker runt med tankbilar på stan och sprayar desinfektionsmedel; helt verkningslöst men det ser bra ut på TV.
Problemet är att jag tror den breda massan alltid vill se åtgärder före inga åtgärder, oavsett hur meningslösa de är.
Det är nog inte lätt att försöka hantera utbrottet, samtidigt som man ska inge förtroende hos befolkningen.