2020-03-18, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Börjat få en känsla av det jag med. Allt har börjat gå överstyr. :/
Såklart man skall ta detta på allvar men alla yngre än 40 år bör ju inte ens bry sig..
Av 44672 bekräftade fall så är det uppskattningsvis x 10 fler som haft smittan dvs närmare en halv miljon i Kina
Av dessa så dog 1023

Av dessa 1023 så var:

10-19 år 1 st död
20-29 år 7 st döda
30-39 år 18 st döda
40-49 år 38 st döda

Så...

Av 500.000 smittade så dog tex 7 st 20-29 åringar! 500000/7= 71.428

Så högre chans att dö i flygkrasch typ än att en 20-29 åring dör av Corona viruset
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

Det vi ställer till med just nu med alla panikåtgärder är betydligt värre än viruset. Det har för helvete dött 8000 bara på 200 000 bekräftade fall och då är mörkertalet enormt. Det är en piss i nilen och för 99% av alla är det inte ens farligt.
Citera
2020-03-18, 08:37
Medlem
Ogunquits avatar
Intressant intervju i 4:an nyss med en virolog.
Sverige planerar att testa vaccin nästa år. Tydligen verkar vi köra på ett mer brett vaccin än USA som redan testar och Tyskland. Men vårt vaccin kanske kommer att vara mer effektivt i längden.

Sen har vi ju börja testa Remidesivir (hoppas jag stavade det rätt?) på svårt sjuka intravenöst.
Citera
2020-03-18, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Detta har jag också varit inne på, att isolera riskgrupperna istället. Kan tro att vi hamnar just där tillslut, om några veckor.

Jag har skapat en nyktrare tråd, med fokus på att Sverige rimligen hanterar detta balanserat och bra. Jag själv har delvis lämnat tråden något p.g.a. påhopp och otrevligheter. Men ni som känner att domedagsstämningen är överdriven, eller att den utåtagerande psykiska ohälsan hos rädda flashbackare blir tröttsam i detta ämne, välkommen in till ett trevligt alternativ:

https://www.flashback.org/t3128988

Du har skapat en tråd så du slipper höra andra åsikter.

En tråd där man kan sitta och hålla med varandra.

En tråd där man inte störs av oliktänkare.

Väldigt utvecklande.
Citera
2020-03-18, 08:38
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ingen har dött av ”infulensa”. Och vad gäller källor är Google din vän. Jag kan ge några ledtrådar: folkhälsomyndigheten, säsongsinfluensa, årtal. Då får man lära sig en massa saker som hur man räknar, sentinelövervakning mm. Och att olika varianter av influensa precis som covid-19 också är virus. Samt att 1012 personer dog av influensa som man säkert vet om. För det är antagligen fler, lite statistisk osäkerhet får man räkna med i den här branschen.
skratt jag såg mitt stavfel, fick mig ett gott skratt.
Jag ser gärna att man har källhänvisning när man skriver om statistik, det finns gott om exempel när man skrivit om olika påståenden el statistik utan källhänvisning, många gånger för att det inte finns en källa utan det är bara spekulationer från användaren.
Om jag läser ett inlägg vill jag att det skall vara en källhänvisning, för att sitta och googla dom inlägg man läser skulle det ta timtal att verifiera om det som står är korrekt eller inte.
Citera
2020-03-18, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Är det inte samtidigt x10 som uppskattningsvis dött också? Eller räknar du lite som du känner för?

Inte jag som uppskattar det är epidemiloger och andra forskare 👨‍🔬
Läs länken så ser du
81% får milda symptom
15% får svårare med andning samt följdsjukdomar som vanlig bakteriell lunginflammation.
5% blir kritiskt sjuka. Denna grupp är där alla länder kommer hitta dödsfallen i.

Det är en uppskattning från forskare och indikationer de fått från strötester ute i samhället som ger dem hint om uppskattad mängd sjuka.

Vi testar inte alla Corona sjuka i Sverige så vi kommer aldrig heller få veta svaret här
Citera
2020-03-18, 08:40
Medlem
Citat:
Börjat få en känsla av det jag med. Allt har börjat gå överstyr. :/
Såklart man skall ta detta på allvar men alla yngre än 40 år bör ju inte ens bry sig..
Av 44672 bekräftade fall så är det uppskattningsvis x 10 fler som haft smittan dvs närmare en halv miljon i Kina
Av dessa så dog 1023

Av dessa 1023 så var:

10-19 år 1 st död
20-29 år 7 st döda
30-39 år 18 st döda
40-49 år 38 st döda

Så...

Av 500.000 smittade så dog tex 7 st 20-29 åringar! 500000/7= 71.428

Så högre chans att dö i flygkrasch typ än att en 20-29 åring dör av Corona viruset
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

7/500.000=0,000014=0,0014%
Citera
2020-03-18, 08:41
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Betyder det att man blir mer allvarligt sjuk om man blir smittad av flera personer samtidigt?
Om en person bor ihop med 3-4 andra som är smittade så blir alltså han mer allvarligt sjuk än en person som blir smittad av bara 1 annan person?

Jag trodde att det inte spelade någon roll om man fick i sig en liten eller hög dos virus då dom ändå förökar sig i kroppen.

Virushärdar ska av naturliga och uppenbara orsaker undvikas.
Citera
Medlem
Varför får vi ingen statistik på smittade och antal döda längre?

Sverige mörkar?!
Citera
Medlem
RCI856645964s avatar
FLASH:

Brittiska The Telegraph berättar om chockade (!) journalister som fått ta del av underlaget för Storbritaniens ändrade strategi och de scenarios som beskrivs där.

Rubrik:

"The terrifying data behind the government's sudden coronavirus lockdown"

Ur artikeln:

Those gathered were shocked. Are we then in a permanent state of outbreak, one asked.
The briefing was troubling but the data contained in the accompanying report was positively frightening. Academics and MPs had been demanding its release since Thursday, when the government had announced only very limited measures, fuelling suspicions it was pursuing a “herd immunity” strategy in which the bulk of the population would become infected.”

“First, it shows for the first time that the pandemic, were it to hit Britain uncontrolled, would top the “reasonable worst cases scenario” for 500,000 deaths that Public Health England has long used for contingency planning purposes. This is a serious matter in regards to contingency planning for future outbreaks. “

“- - - the report details likely hospitalisation figures by age. Overall it predicts nearly 4.4 per cent of the population will be hospitalised, rising to 27.3 per cent for those over 80. “We assume that 30 per cent of those that are hospitalised will require critical care”, it adds.”

“- - - they predict 260,000 deaths on the government’s original “mitigation” strategy – a mixture of social-distancing measures to slow the spread of infection but not completely interrupt it.”

“While previously the new social-distancing measures would have been temporary, now they would need to be held in place until such time as a vaccine or treatment was found, perhaps a year or more.”

Och mycket mer, dramatisk information i artikeln:

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/terrifying-data-behind-government-coronavirus-lockdown/
Citera
2020-03-18, 08:42
Medlem
Covids avatar
Du kan inte se den exponentiella förlängningen? Du ser inte situationen i Italien? I Wuhan?

Om du blir allvarligt sjuk när sjukvårdens intensivvård är femfaldigt överbelastad, ökar det då dina chanser till adekvat vård?

Om du redan är sjuk i cancer eller något, tror du att resuserna för att hjälpa dig ökar eller minskar under en kraftig ansträngning?

Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Det vi ställer till med just nu med alla panikåtgärder är betydligt värre än viruset. Det har för helvete dött 8000 bara på 200 000 bekräftade fall och då är mörkertalet enormt. Det är en piss i nilen och för 99% av alla är det inte ens farligt.
Citera
2020-03-18, 08:42
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Folket skulle bestämt rösta fram Stefan Löfvén, då blir det skit av allt. Det fattar väl vem som helst att ett efterblivet FAS-barn inte ska leda ett land, men svenskar är i gemen lika efterblivna som sin store ledare.
Citera
2020-03-18, 08:43
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Inte jag som uppskattar det är epidemiloger och andra forskare 👨‍🔬
Läs länken så ser du
81% får milda symptom
15% får svårare med andning samt följdsjukdomar som vanlig bakteriell lunginflammation.
5% blir kritiskt sjuka. Denna grupp är där alla länder kommer hitta dödsfallen i.

Det är en uppskattning från forskare och indikationer de fått från strötester ute i samhället som ger dem hint om uppskattad mängd sjuka.

Vi testar inte alla Corona sjuka i Sverige så vi kommer aldrig heller få veta svaret här

15% får svårare symptom. 5% kritiska på randen till döden. 2% dör.

70% kommer bli smittade enligt dina experter. Orkar du räkna fram siffrorna på det och gissa på hur samhället kommer att hantera det under 2020?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in